کد خبر: 7550
1400/02/07 - 11:53


گزارش صدای زنجان از طرحی که به جای زنجان سر از مازندران درآورد؛

مازندرانی‌ها دیدند، زنجانی‌ها ندیدند

طراح سامانه: مسئولان زنجانی نادیده‌مان گرفتند، مازندرانی‌ها باورمان کردند! اما باز هم آماده‌ایم طرح‌مان را در زنجان عملیاتی کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- طراح سامانه «هیدروسفریک پالایش پساب و آب دریا» با اشاره به نتایج موفقیت‌آمیز این دستگاه در سطح آزمایشگاهی، می‌گوید: در صورت حمایت مسئولان دولتی از این ایده و اجرای آن در مقیاس بزرگ، زمینه نگرانی‌ها در رابطه با مشکلات کم‌آبی در کشور و استان تا حدود قابل قبولی حل می‌شود.

در شرایطی که بحران‌ها و تنش‌های کمی و کیفی آب به معضلی جهانی تبدیل شده است و کشور و به تبع آن استان نیز به شدت با این چالش حیاتی دست و پنجه نرم می‌کند، یافتن راهکارهایی برای بازچرخانی آب‌ها با طراحی تکنیک‌های کارآمد و ارزان‌قیمت با هدف تصفیه پساب‌ها و نیز شیرین‌سازی آب دریا اهمیت بسیاری یافته است.

الگویی برای مدیریت آب

چند وقت پیش مرکز پژوهشی حوضه اقلیمی خزر در دانشگاه مازندران با حمایت از ایده «سامانه هیدروسفریک پالایش پساب و آب دریا» که توسط یکی از پژوهشگران مستقل حوزه محیط زیست زنجانی پیشنهاد شده بود، طراحی و ساخت پروتوتایپ این سامانه تصفیه آب را با مشارکت این پژوهشگر با موفقیت به انجام رساند.

این سامانه بسیار ارزان قیمت بوده و راه حلی نوین، کارآمد و دارای صرفه اقتصادی برای بازچرخانی و تصفیه آب و پساب محسوب می‌شود. این سامانه الگویی اکوتکنیکال (سازگار با اکوسیستم طبیعی) که نوعی کپی‌برداری از آنچه در طبیعت وجود دارد است.

رضا رمضانی، پژوهش‌گر محیط زیست زنجانی در گفت‌وگو با صدای زنجان نتایج حاصل از آزمایش پروتوتایپ (نمونه اولیه) این سامانه با همکاری مرکز پژوهشی حوزه اقلیمی خزر در دانشگاه مازندران را موفقیت‌آمیز اعلام می‌کند.

پژوهشگر محیط زیست استان زنجان پیش‌بینی می‌کند که ساخته‌شدن نمونه‌های صنعتی و اجرای طرح‌های بزرگ مقیاس مبتنی بر آن، نقطه عطفی در الگوی مدیریت آب ایجاد کند که نه تنها فشاری را بر اکوسیستم‌های طبیعی وارد نمی‌کند بلکه فرصت مطلوبی را برای احیای اکوسیستم‌ها فراهم خواهد کرد.

رضا رمضانی، پژوهشگر محیط زیست استان زنجان می‌گوید: در این روش تکنیک‌های موجود در طبیعت شناسایی و ساخته مربوطه به شکل مینیاتوری بازسازی شده است. در این کار، الگوی تشکیل باران در طبیعت و ایجاد نواحی کم‌فشار و پرفشار و ارتباط بین آن نواحی به صورت انسان‌ساخت تهیه شده است تا آبهای شور و پساب‌ها را تصفیه و خروجی کیفیت آب شبیه به آب باران باشد.

امکان اجرای طرح در دورافتاده‌ترین مناطق

این سامانه بر اساس تغییرات محیطی کار می‌کند در نتیجه راه‌اندازی آن در هر سکونتگاه انسانی حتی نقاط دورافتاده امکان‌پذیر بوده و می‌تواند با هر کیفیتی آب را تصفیه کند.

البته رمضانی می‌گوید: «سامانه هیدروسفریک پالایش پساب و آب دریا» هر آبی که دارای نقطه جوش نزدیک به آب نباشد نظیر مواد شور و ذرات معلق را پالایش می‌کند. مثلا این دستگاه آب ترشی که دارای نقظه جوش نزدیک به آب است را نمی‌تواند به خوبی جداسازی کند.

تبدیل آب شور و پساب‌ها به آب قابل استفاده برای صنایع، کشاورزی و بهداشت!

این پژوهشگر با اشاره به مشکل کمبود آب و تنش آبی در برخی نقاط کشور از جمله استان زنجان معتقد است: دستگاه اختراعی مذکور در زنجان که مسئولان مربوطه نسبت به چالش کم‌آبی ابراز نگرانی کرده‌اند، می‌تواند آب‌های شور و پساب‌ها را بدون هیچ آلودگی، تصفیه و قابل استفاده برای مصارف صنعتی، کشاورزی و بهداشتی کنند. این دستگاه نه تنها در فصول گرم سال بلکه در فصول سرد سال هر چند با راندمان پایین، قابلیت اجرا دارد.

رمضانی در مورد امکان استفاده از آب تصفیه شده توسط این دستگاه برای شرب به صدای زنجان می‌گوید: در مصرف آب تصفیه شده توسط این دستگاه باید مدیریت ریسک را درنظر گرفت اما استفاده از ان در حوزه کشاورزی و صنعت مشکلی نداشته و در حوه بهداشتی نیز مصرف آن بلامانع است.

«سامانه هیدروسفریک پالایش پساب و آب دریا» در مقیاس‌های مختلف آزمایشگاهی و ارتفاعات مورد بررسی قرار گرفته و نتایج حاصله موفقیت‌آمیز بوده است.

سامانه «هیدروسفریک پالایش پساب و آب دریا» در انتظار حامی

رمضانی با بیان اینکه در حال حاضر به دنبال جلب حامی و سرمایه گذار برای طراحی و اجرای نمونه صنعتی و اقتصادی آن هستی، عنوان می‌کند: با توجه به مشکل آبی کشور، تصور می‌کردیم بخش دولتی به عنوان متولی مدیریت آب از این پروژه حمایت می‌کند اما مسئولان مربوطه در استان نه تنها استقبال نکردند بلکه عملا موضوع را مسکوت گذاشتند که این نادیده‌گرفتن‌ها برای من قابل درک نیست!

مسئولان زنجانی اجازه ملاقات حضوری برای تشریح ایده‌ام را ندادند!

این طراح یادآور می‌شود که، سال قبل مسئولان ذیربط استانی اجازه ندادند که با آنها ملاقات حضوری برای تشریح ایده و طرحم داشته باشم. الان هم از ایده «سامانه هیدروسفریک پالایش پساب و آب دریا» که دانشگاه مازندران از ان حمایت کرد اما زنجانی‌ها نه! مسئولان ذیربط استانی از این ایده کاملا اطلاع دارند اما عمدا سکوت کرده‌اند!

حمایت مازندرانی‌ها از پژوهشگر زنجانی

این پژوهشگر با اشاره به حمایت‌های دانشگاه مازندران از ایده «سامانه هیدروسفریک پالایش پساب و آب دریا» و قول مساعد برای پیگیری اهداف تبیین شده از طریق وزارت نیرو و وزارت علوم ابراز امیدواری می‌کند تا مسئولان مربوطه از این طرح حمایت کرده و اعتبار لازم برای عملیاتی شدن پروژه در دستور کار قرار دهند.

اگر حمایت نشویم به خارج از کشور فکر می‌کنیم!

رمضانی با بیان اینکه طرح یاد شده پژوهشی و در راستای بهبود وضعیت آب کشور با توجه به چالش‌های کم‌آبی است، می‌گوید: ما دوست داریم مسئولان این طرح که در راستای خدمت به مردم است را جدی گرفته و از آن حمایت کنند برای تحقق این امر هم منتظر می‌مانیم اما اگر زمان انتظارمان طولانی شد ناچاریم به خارج از کشور فکر کنیم.

گفته می‌شود حداقل اعتبار لازم برای استقرار دستگاه مربوطه 500 میلیون تومان است.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانهیدروسفریک پالایش پساب و آب دریاپژوهشکم ابی
sedayezanjannews.ir/nx7550


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»