کد خبر: 756
1397/07/02 - 19:46


گزارش صدای زنجان ازگلایه‌های داروسازان در مورد تغییر آئین‌نامه تأسیس داروخانه‌ها و افزایش داروخانه‌ها در بافت مرکزی شهر

درد دارو

یک داروساز: اشتغال داروسازان بهانه است/ معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان: تغییر آئین‌نامه تاسیس داروخانه‌هابه نفع داروسازان است/ یکی از اهالی کوی گلشهر کاظمیه: مشکل حادتر از نبود داروخانه، کمبود دارو در داروخانه‌هاست

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- تیرماه امسال بود که ابلاغ آئین‌نامه جدید تأسیس داروخانه‌ها از سوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاه‌های تحت پوشش و نیز انجمن‌های داروسازی کشور و حذف حد نصاب فاصله و جمعیت برای احداث داروخانه و به خطر افتادن منافع گروهی از داروسازان منجر به اعتراضاتی از سوی جامعه داروسازان شد.

دکتر خالصی صاحب داروخانه‌ای در دروازه ارک زنجان با سابقه 34 ساله در این زمینه ضمن اعتراض به تغییرات اعمال شده در آئین‌نامه مذکور معتقد است که دولت با انجام این کار راحت‌ترین راه را برای اشتغال داورسازان در پیش گرفته و ظاهراً به دنبال ایجاد شغل برای این قشر است در حالی که طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهانی باید میزان مصرف مردم از دارو را کاهش دهیم نه این‌که روزبه‌روز به دنبال گسترده کردن چرخه دارو باشیم. وی گفت: به منظور ایجاد شغل برای داروساز نباید صرفاً احداث داروخانه مد نظر باشد بلکه این افراد باید در دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های شهری، مراکز تحقیقی، کارخانه‌های داروسازی، مراکز پیشرفته علمی و غیره فعالیت کنند.

پشت پرده اعمال تغییرات در تأسیس داروخانه‌ها

این داروساز تغییر آئین‌نامه تأسیس داروخانه با هدف ایجاد اشتغال برای داروسازان را ظاهر قضیه دانست و از وجود قضایای پشت پرده سخن گفت و افزود: متأسفانه برخی در تهران با تغییر آئین‌نامه به دنبال سود و منفعت خود هستند. بنده در سال 56 فارغ‌التحصیل شدم و با فعالیت 41 ساله به این موضوع پی بردم که تصمیمات اتخاذ شده در وزارت بهداشت تابع نظرات افرادی خارج از وزراتخانه و بالادستی است که نه تنها داروساز نیستند بلکه تخصص لازم را هم ندارند.

خالصی به وجود تناقض در قوانین اشاره کرد به طوری که داروخانه موظف به رعایت برخی قوانین همانند فاصله است از سوی دیگر پزشک هیچ محدودیت مکانی برای استقرار مطبش ندارد از همین رو بیش از 90 درصد مطب‌های پزشکان در چهارراه سعدی و کوچه‌های اطراف آن پراکنده شده‌اند، از سوی دیگر چون داروخانه وابسته به مطب پزشکان است مجبورند در بافت مرکزی فعالیت کنند، بیان کرد: عملاً با اقدامات انجام شده بیماران را درگیر ترافیک و سرگردانی می‌کنیم، متأسفانه قوانین ناقص حاصل قصور نمایندگان مجلس و عدم توجه وزرات بهداشت به نظرات داروسازان کارشناس است.

بی‌اعتنایی وزارتخانه به اعتراضات داروسازان

به گفته این داروساز پیش از اعمال تغییرات در آئین‌نامه، اعتراضات داروسازان از طریق انجمن به وزراتخانه ارسال شده بود و آنان نیز تأکید بر مد نظر قرار دادن موارد عنوان شده، داشتند ولی پس از دو روز با ابلاغ آئین‌نامه جدید دقیقاً خلاف آن رفتار کردند. او ابراز کرد: « ظاهراً دکتر اصغری نیزهیچ کاره است و دستور از سوی فرد دیگری صادر می‌شود، همکاران جدید داروساز نیز فکر می‌کنند که با اعمال تغییرات انجام شده مشکل اشتغالشان برطرف می‌شود در حالی که نمی‌دانند اگر صرفه اقتصادی برای داروخانه مد نظر نباشد منجر به شکست می‌شود چرا که داروخانه ملزم به ارائه دارو مطابق تعرفه بیمه است از سوی دیگر الزام قانونی برای دریافت مطالباتشان از بیمه را ندارند باید نسخه‌ها را با نرخ آزاد بپیچند که در شرایط اقتصادی فعلی امکان‌پذیر نیست.

این داروساز با اشاره به این‌که روزانه داروخانه ما که در مرکز شهر قرار داشته و نزدیک به بیمارستان شهید بهشتی است به طور متوسط 70 نسخه تحویل بیماران می‌دهد، گفت: در خیابان سعدی وسط فقط یکی دو داروخانه شبانه‌روزی و خاص با بیشترین میزان مراجعات نهایتاً روزانه 130 نسخه تحویل می‌دهند.

نمایندگان به دنبال جمع‌آوری رأی برای راهیابی به دور بعدی مجلس هستند

خالصی با بیان این‌که تا زمانی که کارها به کارشناسان محول نشده و نمایندگان اشراف کامل به مسائل نداشته باشند درد و مشکلات فعلی ادامه‌دار خواهد بود، خاطرنشان کرد: متأسفانه واقعیت این است که نمایندگان به دنبال تأمین مسائل خاص خود و جمع‌آوری رأی برای راهیابی به دور بعدی مجلس هستند و توجهی به مشکلات و دردهای مردم ندارند.

محمدی دیگر داروسازی که به تغییر آئین‌نامه تأسیس داروخانه‌ها معترض بوده و معتقد است مشکلات مطرح کنونی ناشی از عدم برنامه‌ریزی و نیازسنجی در رشته‌های مختلف به ویژه داروسازی است، تصریح کرد: خانواده‌ها برای تحصیل دانشجوی داروساز خود هزینه‌های سرسام‌آوری را پرداخت می‌کنند در حالی که پس از فراغت از تحصیل باید بیکار باشند و یا خسارت‌های ناشی از تصمیم‌های نادرست مسئولان را پرداخت کند.

این داروساز معتقد است 90 درصد داروخانه‌هایی که اخیراً مجوز تأسیس دریافت کرده‌اند در خیابان سعدی وسط و کوچه‌های اطراف آن مستقر شده‌اند، افزود: متأسفانه پزشکان به ویژه متخصصان به هیچ عنوان راضی به انتقال مطب خود خارج از بافت مرکزی نیستند از همین رو داروخانه‌ها نیز در اطراف همین مطب‌ها ایجاد شده‌اند.

وی بر این باور است که با اجرایی شدن این آئین‌نامه به مرور شاهد تعطیلی برخی از داروخانه‌ها در سطح شهر می‌شویم چرا که در قانون فعلی داروسازان می‌توانند در هر نقطه‌ای از شهر که به صلاح و منفعتشان باشد داروخانه خود را احداث کنند از همین رو در یک مسافت محدود شاهد چندین داروخانه می‌شویم.

این داروساز معتقد است داروسازی که با هزینه‌های گزاف اقدام به تجهیز داروخانه خود کرده است با اجرایی شدن آئین‌نامه مذکور به مرور با کاهش مراجعات و درآمدش ورشکسته شده و مجبور به جمع‌آوری داروخانه‌اش می‌شود.

در این بین بیات یکی از اهالی کوی ثمین در گفت‌وگو با صدای زنجان معترضِ نبود داروخانه و مرکز درمانی در این شهرک بوده و معتقد است در مواقع اضطراری باید دو مسیر طی کرده و به درمانگاه و داروخانه واقع در سه راه امجدیه مراجعه کنیم و در صورتی که نسخه‌ای داشته باشیم مجبوریم از اولین داروخانه واقع در مسیرمان دارو تهیه کنیم.

مشکل حادتر از نبود داروخانه، کمبود دارو در داروخانه‌هاست

اسرافیلی دیگر شهروند ساکن گلشهر کاظمیه مشکل اصلی را نبود دارو عنوان می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر در بحث نبود داروخانه مشکل داریم ولی حادتر از آن نبود دارو در داروخانه‌هاست و گاهاً برخی از داروها انحصاری شده و فقط در داروخانه خاصی یافت می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که تفاوت قیمت دارو در بین داروخانه‌های خصوصی و دولتی دیگر مشکلی است که باید مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: برخی از داروخانه‌های دولتی از ارائه دارو خودداری کرده و می‌گویند نیاز به نسخه دارد و برای دریافت آن باید به داروخانه خصوصی مراجعه کرد که این خود یکی از عوامل آسیب‌ داروخانه‌هاست.

مهدی بیگدلی، رئیس انجمن داروسازان استان نیز هم‌نوا با داروسازان به برخی آسیب‌های اجرایی شدن آئین‌نامه مذکوراشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود 70 درصد از داروخانه‌های فعال در بافت مرکزی شهر تجمیع شده‌اند و کمتر از 30 درصد آن‌ها در شهرک‌های اقماری فعالیت می‌کنند برهمین اساس با تغییر آئین‌نامه شاهد تعطیلی داروخانه‌های شهرک‌های اقماری و حضورشان در بافت مرکزی شهر می‌شویم.

وی به ایجاد چالش‌ها و درگیری‌هایی بین برخی از داروسازان با تغییر آئین‌نامه تأسیس داروخانه‌ها اشاره کرد و گفت: با کاهش فواصل رخ داده در میان داروخانه‌ها رقابت ناسالمی ایجاد شده و از سوی دیگر با توجه به تمرکز 95 درصد از مطب‌های پزشکان در بافت مرکزی شهر و تسهیل در فواصل بین داروخانه‌ها تمایل حضور داروخانه‌ها در هسته مرکزی شهر افزایش یافته که نتیجه آن توزیع ناعادلانه خدمات دارویی در شهرک‌های اقماری، شهرهای کوچک و روستاها و محروم شدن از داروخانه است.

این مسئول به واکنش انجمن داروسازان در زمینه تغییر آئین‌نامه تأسیس داروخانه اشاره کرد که متأسفانه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بر این اعتراضات اهمیتی نداده و آن را ابلاغ کردند، افزود: طبق بررسی‌های انجام شده مسئولان مرتبط هدف از تغییر آئین‌نامه مذکور را تسهیل در دست‌رسی آسان مردم به خدمات دارو عنوان می‌کنندکه با تبعات به وجود آمده ناشی از اجرایی شدن آن این موضوع عینیت پیدا نمی‌کند چرا که تمرکز در بافت مرکزی را به همراه دارد چرا که با حذف محدودیت‌ها داروساز تمایلی به راه‌اندازی داروخانه در مناطق کم برخوردار و یا شهرک‌های فاقد داروخانه و مطب پزشکان ندارد.

وی با اشاره به این‌که یکی دیگر از دلایل عنوان شده از سوی مسئولان در زمینه تغییر آئین‌نامه مذکور توجه به داروسازان در صف انتظار برای تأسیس داروخانه است، یادآور شد: باید فکر اساسی به حال اقتصاد داروخانه‌های موجود و اشتغال داروسازان و دانشجویان فارغ‌التحصیل در این بخش شود، انجمن داروسازان نیز راهکارهای مختلفی در این بخش ارائه داده تا جایی که سند اشتغال با چشم‌انداز 30 ساله را تدوین کرده ولی پاسخ مثبتی از سوی سازمان غذا و دارو در این زمینه دریافت نکردیم.

رئیس انجمن داروسازان استان افزود: در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه نهایت اشتغال داروسازان 60 درصد است ولی این میزان در ایران بین 80 تا 85 درصد برآورد می‌شود که رقم بالایی است از همین رو وزارت بهداشت باید منابع اشتغال جدید از جمله بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها را تعریف کند.

زنجان داروخانه مازاد ندارد

وی در واکنش به سوالی در زمینه مازاد بودن تعدادی از داروخانه‌های استان با بیان این‌که زنجان داروخانه مازاد ندارد و براساس تغییرات در آئین‌نامه با توجه به میزان متوسط جمعیتی به ازای هر 6 هزار نفر برای شهر زنجان یک داروخانه در نظر گرفته می‌شود در حالی که این میزان قبلاً 7 هزار نفر بود، بیان کرد: مجوز‌های صادر شده به تأسیس داروخانه‌ها در زنجان، خدابنده، ابهر و خرمدره براساس آخرین آمار ارائه شده از میزان جمعیت در سال گذشته بود از همین رو در مجموع تعداد داروخانه‌های استان اعم از دولتی، خصوصی، تأمین اجتماعی، بیمارستان بهمن، سپاه  در حدود 77 مورد عنوان شده است.

بیگدلی در ادامه با طرح این موضوع که متأسفانه یکی از تبعاتی که تغییر آئین‌نامه تأسیس داروخانه‌ها به همراه داشته است تعطیلی داروخانه‌های موجود در شهرک‌های اقماری و هدایت آن‌ها به بافت مرکزی شهر است و همین عامل موضوع تسهیل در دست‌رسی آسان مردم را به چالش می‌کشد، بیان کرد: متأسفانه داروخانه‌ها را خود وزارت بهداشت ذلیل کرده چرا که همیشه دید پزشک محوری در این بخش حاکم بوده از سوی دیگر در تمام کشورهای دنیا تعرفه خدمات دارویی یا همان حق فنی که معتقدند داروسازها به اشتباه دریافت می‌کنند و حقشان نیست  داروساز نباید در داروخانه حضور داشته باشد در حالی که تعرفه لحاظ شده برای حق فنی و حضور داروساز در داروخانه‌ها است که متأسفانه آن طور که باید وزارت بهداشت از این موضوع حمایت نکرده تا جایی که دیوان عدالت اداری نیز به این قضیه ورود پیدا کرده است.

وی ضمن گلایه از عدم توجه به افزایش تعرفه پزشک داروساز ابراز کرد: علارغم این‌که همه ساله با افزایش 25 درصدی در حق و حقوق کارگران و کارمندان مواجهیم ولی در میزان تعرفه پزشکان داروساز در داروخانه‌ها درصدی تغییر مشاهده نمی‌شود.

با واگذاری بیمارستان‌های دولتی به داروسازان بخش خصوصی مشکل اقتصادی داروسازان برطرف می‌شود

رئیس انجمن داروسازان استان با تأکید بر این‌که متأسفانه‌ها نگاه‌ها به جامعه داروسازی درست نیست و از سوی دیگر دولت همان‌گونه که قسمت‌های مختلف ورود کرده در بخش دارو نیز 50 درصد توزیع داروی کشور از منظر ریالی در اختیار دولت است، گفت: در صورتی که طبق اصل 144 قانون اساسی در صورتی که بیمارستان‌های دولتی به داروسازان بخش خصوصی واگذار شود هم مشکل اقتصادی داروسازها کاملاً برطرف می‌شود و هم باری از دوش دولت بابت بدهکاری بالای یک سال به داروخانه‌ها برداشته می‌شود.

 وی به وجود 200 نفر داروساز در استان اشاره کرد و افزود: متأسفانه چالش‌ها در بین داروسازان زیاد بوده و نیازمند توجه مضاعف به این بخش از سوی مسئولان ارشد کشوری است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پس از تغییر آئین‌نامه تأسیس داروخانه‌ها و کاهش مسافت شکایاتی واصل شده و برآوردی از افزایش تعداد داروخانه‌های بافت مرکزی شهر پس از تغییرات موجود انجام شده است یا خیر، یادآور شد: با تغییر آئین‌‌نامه مواردی از قبیل شکایت بین همکاران به دلیل ورود به حوزه فعالیتی همدیگر افزایش داشته و در برخی از مواقع به دلیل کاهش محدودیت در فاصله بین داروخانه‌ها شاهد جدل و چالش در این بخش بین همکاران و نیز معاونت غذا و دارو بودیم که در کمیسیون ماده 20 نیز مطرح شده ولی ما موظف به اجرای قانون ابلاغی از سوی وزیر بهداشت هستیم.

وی در توضیح این موضوع که آیا مشوق‌های خاصی برای حضور داروخانه‌ها در شهرک‌های اقماری مد نظر قرار گرفته شده است یا خیر، خاطرنشان کرد: امتیاز خاصی در این بخش در نظر گرفته نشده است و ما نیز به عنوان انجمن داروسازان در قالب صنف فعالیت کرده و خدمات ارائه شده در راستای همکاری با معاونت غذا و دارو است.

وی با تأکید بر این‌که انتظار ما از نظام پزشکی، معاونت درمان دانشگاه جلوگیری از تمرکز مطب‌های پزشکان در مرکز شهر است، بیان کرد: مجوز مطب‌ها منوط به نیاز شهرک‌ها و هدایت به سمت شهرک‌های اقماری است که در این حالت شاهد افزایش حضور داروخانه‌ها در جوار این مطب‌های پزشکان در شهرک‌های جدیدالتأسیس می‌شویم چرا که یکی از دلایل اصلی افزایش تمایل داروخانه‌ها به استقرار در بافت مرکزی عدم حضور مطب‌های پزشکان در شهرک‌های اقماری است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در زمینه گلایه مردم از کمبود دارو به ویژه داروهای خارجی در داروخانه‌ها خاطرنشان کرد: متأسفانه دولت در اختصاص ارز برای واردات داروهای خارجی و نیز خرید مواد اولیه برای صنعت داروسازی در داخل کشور تعلل کرد و ارزی که باید خرداد و تیر ماه امسال تزریق می‌شد با تأخیر سه ماهه به سرانجام رسید  و از آنجایی که تولید دارو در کشور به شرط تأمین مواد اولیه از طریق واردات آن از چین، هند و کشورهای خارجی امکان‌پذیر است ولی با افزایش قیمت دلار و ارز و بروز مشکلات در انجام مبادلات بانکی به سبب اعمال تحریم‌ها شاهد طولانی شدن پروسه واردات مواد اولیه دارو از دو ماه به چهار ماه هستیم.

وی با بیان این‌که شرکت‌های واردات دارو با کمبود دارو مواجه شده و مواد اولیه در صنعت داروسازی نیز ته کشید و همین عوامل منجر به کمبود داروهای خارجی در کشور و به تبع آن در زنجان شده است، تصریح کرد: دارو نیز همانند تمام کالاها، هزینه تمام شده‌ای دارد و در صورتی که دولت اجازه افزایش قیمت دارو را ندهد شرکت‌های تولیدکننده یا واردکننده نیز نمی‌تواند با قیمت‌های قبلی خدمات دارویی خود را ارائه کند.

کمبود بیش از ۲۰۰ قلم دارو در داروخانه‌ها

وی با اشاره به این‌که در ابتدای سال که دغدغه‌های فعلی مطرح نبود با کمبود 50 تا 60 قلم دارو مواجه بودیم ولی این میزان در حال حاضر به بالای 200 قلم افزایش داشته است، بیان کرد: در حال حاضر برخی از داروهای عادی نیز به صورت سهمیه‌ای در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد ولی مردم اطمینان خاطر داشته باشند که داروسازان با تمام مشکلات مطرح، ایثارگرانه برای مردم خدمات ارائه می‌کنند.

وی به مطالبات داروخانه‌ها از بیمه سلامت، تأمین اجتماعی از اسفند ماه سال گذشته و از بیمه‌های تکمیلی دی و ایران 4 تا 5 ماه اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر که نیاز به نقدینگی بیش از گذشته احساس می‌شود داروسازان جهادگونه فعالیت می‌کنند.

 جواد تاج‌کی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان نیز در واکنش به مشکلات مطرح از سوی رئیس انجمن داروسازان مبنی بر بروز مشکلات به سبب تغییر آئین نامه تأسیس داروخانه‌ها معتقد است که این با توجه به تراکم مطب‌های پزشکان در بافت مرکزی شهر برخی از داروخانه‌ها با حجم قابل توجهی از بیماران در روز مواجه می‌شوند که در برخی از آن‌ها صف طولانی برای دریافت نسخه‌شان از داروخانه شکل می‌گیرد در حالی که در برخی از داروخانه‌ها با حجم پایین مراجعات مواجه هستیم از همین رو با تغییر آئین‌نامه مذکور بخشی از مشکلات کنونی برطرف می‌شود.

رد هجوم داروخانه‌ها به بافت مرکزی با تغییر آئین‌‌نامه

وی ضمن رد این موضوع که با اعمال تغییر در آئین‌نامه موجود داروخانه‌های فعال در شهرک‌های اقماری به سمت بافت مرکزی شهر کشیده می‌شوند، تصریح کرد: در حال حاضر شاهد افزایش فارغ‌التحصیلان داروسازی هستیم از سوی دیگر طبق قانون با توجه به جمعیت زنجان به ازای هر 6 هزار نفر یک داروخانه باید احداث شود که این تعداد رعایت شده و در حال حاضر 70 داروخانه فعال بوده و تغییر در این آئین‌نامه مشکلی را ایجاد نمی‌کند چرا که برای نمونه در شهرک‌هایی که مطب پزشکان دایر است شاهد فعالیت داروخانه‌ها نیز در جوار آن هستیم از همین رو در حال حاضر در برخی از شهرک‌ها علارغم وجود داروخانه تقاضای احداث مجدد وجود دارد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان این‌که کمبود داروخانه در اطراف مطب‌های پزشکان منجر به عدم دست‌رسی مطلوب مردم به خدمات دارویی می‌شود، ابراز کرد: از جمله ماحصل تغییر آئین‌نامه تأسیس داروخانه‌ها، افزایش حضور داروخانه‌ها در اطراف مجتمع‌های پزشکان می‌شود که با حجم قابل توجهی مراجعات مردمی همراه هستند و همین موضوع سبب دسترسی آسان بیماران به خدمات دارویی می‌شود.

وی در پاسخ به این ادعا که برخی از داروخانه‌های فعال در شهرک‌های اقماری با حذف محدودیت فاصله در آئین‌نامه بسته شده و به سمت بافت مرکزی سوق داده شدند، خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ داروخانه‌ای در شهرک‌های اقماری بسته نشده است.

تاج‌کی در واکنش به این موضوع که یکی از آسیب‌های اعمال تغییر در آئین‌نامه مذکور افزایش سفر همشهریان از شهرک‌ها به سمت بافت مرکزی و به تبع آن افزایش ترافیک و غیره با اشاره به این‌که به منظور ایجاد مشوق‌های لازم مجوز داروخانه‌های شبانه‌روزی به مناطق خاص و شهرک‌های اقماری که فاقد داروخانه هستند داده می‌شود، یادآور شد: یکی از این محدوده‌ها از سمت خیابان امام(ره) به سمت میدان استقلال و یا در شهرک‌هایی همانند گلشهر کاظمیه است.

وی با بیان این‌که از دیگر مشوق‌هایی که برای ترغیب حضور داروخانه‌ها در شهرک‌هایاقماریمی‌توان مد نظر قرار دادعرضه برخی از داروهای خاص که به داروخانه‌های منتخب است، تصریح کرد: این اقدام نیز با هدف تسهیل در دست‌رسی مردم به خدمات دارویی انجام می‌شود.

تغییر آئین‌نامه تأسیس داروخانه‌هابرای کاهش تعداد داروسازان در نوبت است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان در پاسخ به این سوال که یکی از اهداف عنوان شده در تغییر آئین‌نامه مذکور کاهش تعداد افراد در صف انتظار برای تأسیس داروخانه‌ است، در زنجان چه تعداد داروساز در نوبت وجود دارد، بیان کرد: در زنجان 20 تا 30 داروساز در انتظار دریافت مجوز برای احداث داروخانه هستند ولی از سوی دیگر با کمبود مسئول فنی در داروخانه‌ها به ویژه در شیت‌های صبح مواجهیم.

وی در واکنش به اعتراضات برخی از صاحبان داروخانه‌های بخش خصوصی و نگرانی آن‌ها از به خطر افتادن امنیت شغلیشان گفت: ممکن است داروخانه‌ای که روزی 200 نسخه داشته با اعمال آئین‌نامه مذکور به 150 نسخه برسد ولی این موضوع نمی‌تواند نشان از تهدید شغلی داروخانه‌های بخش خصوصی باشد چرا که برای مثال ساختمان پاستور با وجود تعداد بالای مطب دارای یک داروخانه است که غالباً با هجوم مردم مواجه است در حالی که با احداث داروخانه دیگر در این محدوده حجم مراجعات به تعادل رسیده و مردم زمان کمتری را صرف دریافت داروی خود می‌کنند.

تاج‌کی با تأکید بر این‌که در داروخانه‌هایی که با تعداد بالای نسخه مواجهند احتمال وقوع خطا و اشتباه افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: تعادل‌بخشی بین داروخانه‌ها و توزیع نسخه‌ها به صورت منطقی در بین آن‌ها سبب دست‌رسی راحت مردم می‌شود.

وی با اشاره به این‌که متأسفانه برخی‌ها بر این باورند که داروخانه‌های شلوغ داروهای بهتر و باکیفیت‌تری ارائه می‌کنند از همین رو تعداد مراجعات نیز افزایش می‌یابد در حالی که باور کاملاً غلطی است چرا که داروهای ارائه شده به تمامی داروخانه‌ها از کیفیت یکسانی برخوردارند، بیان کرد: من معتقدم آئین‌نامه فعلی که با تغییراتی همراه بوده به نفع جامعه داروسازی است هر چند شاید برای برخی از داروخانه‌های شلوغ به تبع کاهش مراجعات با کاهش درآمد مواجه شوند ولی هدف ما دست‌رسی آسان مردم به دارو است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه گفت‌وگوی خود با صدای زنجان موضوع بسته شدن برخی از داروخانه‌ها به سبب کاهش مراجعات ناشی از تغییر آئین‌نامه مذکور را رد کرد و افزود: هیچ داروخانه‌ای به سبب تغییرات اعمال شده در آئین‌نامه بسته نشده است چرا که جمع‌آوری برخی داروخانه ناشی از مشکلات اقتصادی و تحریم‌های موجود بوده و داروخانه‌ها توان خرید نقدی دارو از شرکت‌ها با سود پایین را ندارند.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر وضعیت کارخانه‌جات تولیدی و توزیع‌کنندکان دارو به گونه‌ای است که خرید باید به صورت نقدی انجام شود از سوی دیگر وزارت بهداشت سود دارو‌ها را کاهش داده است، گفت: 70 درصد پول داروهای ارائه شده به مردم توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شود که در همین رابطه طبق قرارداد 60 درصد مبلغ در مدت یک ماه و مابقی حداکثر تا سه ماهه باید پرداخت شود در حالی که این مطالبات تا یک سال نیز پرداخت نمی‌شود در نتیجه این روال سبب متضرر شدن برخی داروخانه‌هاشده است.

در زنجان کمبود داروخانه نداریم

تاج‌کی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به جمعیت فعلی زنجان با کمبود داروخانه مواجه هستیم یا خیر، یادآور شد: تعداد داروخانه‌های زنجان بر طبق آمار جمعیتی ارائه شده از سوی سازمان آمار کاملاً منطبق است.

وی با بیان این‌که به ازای هر 60 هزار نفر یک داروخانه شبانه‌روزی باید احداث شود که در زنجان باید 7 مورد باشد در حالی که 8 داروخانه شبانه‌روزی دایر است، افزود: فعلاً با توجه به آمار جمعیت فعلی مجوز احداث داروخانه صادر نمی‌شود از همین رو 20 داروساز در نوبت قرار دارند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان در پاسخ به سوالی در زمینه وضعیت کیفی داروخانه‌های استان و نتایج ارزیابی‌های انجام شده در این زمینه خاطرنشان کرد: با استناد به چک‌ لیست‌هایی که به صورت کشوری ارائه شده و از طریق آن داروخانه‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهند وضعیت زنجان مطلوب است چرا که میانگین کشوری در بررسی سطح کیفی داروخانه‌ها 800 بوده که این میزان در زنجان 820 گزارش شده است از همین رو بیشتر داروخانه‌های زنجان حداکثر امتیاز را دارند فقط یکی از داروخانه‌ها که امتیاز پایینی داشت مجوزش لغو و تعطیل شد.

 

#داروخانه‌های زنجان، احمد بیگدلی، تاج‌کی

 

 

 

 

 

 

 

 

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx756


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»