کد خبر: 7571
1400/02/15 - 11:2


بی‌توجهی برخی بانک‌های زنجان به مصوبه برگشت نخوردن چک‌ها

دستور بلاتکلیف برای چِک‌ها

مردم: تعدادی از بانک‌ها به درخواست مشتری، چک‌ها را برگشت می‌زنند/ کارمندان بانک: بلاتکلیفیم! این مصوبه برای اصناف مشمول تعطیلی اجباری است یا شامل کارمندان و اصناف گروه یک هم می‌شود؟/ دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان: نباید چک‌ها برگشت بخورد، اگر برگشت بخورند نیز بلااثر است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در شرایطی که دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان بر لزوم اجرای دقیق مصوبه اخیر دولت مبنی بر برگشت نخوردن چک‌ها از اول تا 20 اردیبهشت‌ماه جاری تاکید دارد، گزارش‌ها از برگشت خوردن چک‌ها در برخی بانک‌های زنجان به اصرار ذینفعان چک‌ها حکایت دارد.

البته برخی از مدیران و کارکنان بانک‌ها می‌گویند، در قبال اجرای این مصوبه بلاتکلیف‌اند چرا که از نظر آن‌ها تنفس 20 روزه باید شامل اصناف و گروه‌هایی شود که به‌خاطر اوج‌گیری کرونا دستور تعطیلی دریافت کرده‌اند نه کارمندان و گروه‌هایی که حقوق‌شان را می‌گیرند و اجازه فعالیت دارند.

یازدهم ماه جاری، محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رییس جمهور پس از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در ستاد ملی کرونا با توجه به آثار اقتصادی کرونا تصمیماتی برای واحدهای تولیدی گرفته شد که قدری بتوانند سرپا باشند. یکی از موارد این بود که با توجه به تعطیلی اصناف و اینکه برخی از واحدها امکان فروش محصولات خود را نداشتند اما بر اساس روال متعارف چک‌هایی را صادر کرده‌اند و عملاً امکان پرکردن موجودی حساب و پرداخت چک را پیدا نمی‌کنند و این به طور زنجیره بار مشکلاتی را ایجاد می کند.

به گفته معاون اقتصادی رییس جمهور، تصمیم‌گیری در این مورد ابعاد مختلفی دارد اما در مجموع ستاد ملی کرونا به این تصویب رسید که برای بازه از اول اردیبهشت ماه تا بیستم اردیبهشت ماه یک تنفسی به مبادلات با چک دهد و بانک ها و موسسات اعتباری از صدور گواهی عدم پرداخت چک اجتناب کنند و محاکم و ضابطین قضایی هم از صدور اجراییه و اجرای آنها خودداری کنند یعنی گویی که یک فرصتی را ایجاد کردیم تا این شرایط غیر عادی به شرایط عادی برگردد.

این در حالی است که تعدادی از شهروندان زنجانی می‌گویند که برخی از بانک‌ها با بی‌توجهی به مصوبه اخیر اعطای تنفس 20 روزه به مبادلات چک، به درخواست ذینفعان چک‌ها را برگشت می‌زنند.

حسن دادگر، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان با تاکید بر لزوم اجرای مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید: این مصوبه به تمامی مدیران شعب بانک‌های استان زنجان ابلاغ شده است. بانک‌ها توجه داشته باشند که بر این اساس، هیچ چکی نباید از یکم تا 20 اردیبهشت‌ماه برگشت بخورد، البته اگر در بازه زمانی یاد شده چک شهروندی برگشت خورده باشد قطعا بلااثر است و آثار سوئی بر رفتار بانکی صاحب حساب ندارد.

دادگر با بیان اینکه طبق گفته مسئولان کشوری پس از اتمام فرصت 20 روزه به صاحبان حساب مهلت یک الی 2 ماهه برای تامین چک داده می‌شود، تصریح می‌کند: بر این اساس صاحبان چک‌ها موظفند در فرصت داده شده نسبت به تامین چک اقدام کنند در غیر این صورت آثار سوء چک برگشتی تحمیل شده و فرد از خدمات بانکی بی‌بهره می‌شود. البته زمان و مدت مهلت این مهم، مشخص نشده است.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبرگشت نخوردن چک هانهاوندیانبانک های زنجان
sedayezanjannews.ir/nx7571


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»