کد خبر: 7574
1400/02/16 - 12:43


صدای زنجان موضوع سیاست‌های خاص برخی بانک‌ها در مورد اقساط معوق را بررسی می‌کند؛

بانک‌های حرف‌گوش‌کن!

مشتریان: با وجود پرداخت یک قسط از 2 قسط معوق باز هم اسم‌مان در لیست سیاه می‌رود!/ دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان: اجرای دستورالعمل مربوط به مطالبات از سوی بانک‌ها در قالب سیستم بانکی تعبیه شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- برخی مشتریان بانکی مدعی‌اند که برخی از بانک‌ها با بی‌توجهی به روال سیستم بانکی، خروج اسم مشتری از لیست «سررسید گذشته‌ها» را منوط به پرداخت همه اقساط  معوقه کرده و از نظر مسئولان این بانک‌ها، پرداخت قسمتی از معوقات به هیچ عنوان به معنی خروج از لیست سیاه نیست!

از سویی دیگر اغلب دریافت کنندگان تسهیلات از بانک‌ها این روزها شاهد تماس بانک‌ها با آن‌ها یا ضامنان آن‌ها بابت معوقاتی هستند که پرداخت آن‌ها در شرایط کرونایی امروز با مشکل مواجه شده است، گرچه بنا بر اعلام مسئولان به خاطر شرایط کرونایی و تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها، قرار بر این شده بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری در دریافت اقساط تسهیلات کمی مراعات کسب‌وکارها و بدهکاران بانکی را داشته باشند اما به نظر این مراعات چندان از سوی بانک‌ها رعایت نمی‌شود.

تعدادی از شهروندان طی تماس با دفتر صدای زنجان مدعی شدند که برخی بانکها به‌خصوص بانک ملت برخلاف سایر بانک‌ها که در صورت پرداخت یک قسط از دو قسط معوق، اسم‌شان از لیست «سررسید گذشته‌ها» خارج می‌شود، تک‌روی کرده و از مشتریان می‌خواهد تا برای خارج شدن اسمشان از لیست سیاه همه معوقات پرداخت شود!

موضوع «بانک ملت» را بررسی می‌کنیم

اما حسن دادگر، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان با بیان اینکه قاعدتا نباید این گونه باشد به صدای زنجان می‌گوید: این بانک قطعا در این زمینه دستورالعمل داخلی دارد که از تهران به مدیر مربوطه در استان ابلاغ شده است. موضوع را در اسرع وقت بررسی می‌کنیم.

طبق سیستم بانکی، چنانچه از سررسید قسط 2 ماه سپری شود، اسم شخص در لیست «سررسید گذشته‌ها» رفته، پس از 6 ماه در صورت عدم پرداخت قسط‌ها، معوق و اگر تا 18 ماه نیز به طول بیانجامد مشمول مطالبات مشکوک‌الوصول می‌شود.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان، مطالبات جاری و مطالبات غیرجاری شامل مطالبات سررسید گذشته، مطالبات معوق و مطالبات مشکوک‌الوصول را انواع مطالبات بانکی اعلام کرده و می‌گوید: مطالبات سررسید گذشته مطالباتی است که از تاریخ سررسید اصل و سود تسهیلات و یا تاریخ قطع پرداخت اقساط بیش از دو ماه گذشته است، ولی تاخیر در بازپرداخت، هنوز از ۶ ماه تجاوز نکرده است. در این صورت فقط مبلغ سررسید شده تسهیلات به این طبقه منتقل می‌شود.

مطالبات معوق یعنی، اصل و سود تسهیلاتی که بیش از ۶ ماه و کمتر از ۱۸ ماه از تاریخ سررسید و یا از تاریخ قطع پرداخت اقساط سپری شده و مشتری هنوز اقدامی برای بازپرداخت مطالبات موسسه اعتباری نکرده است. در این صورت مانده سررسید شده تسهیلات به این طبقه منتقل می‌شود.

مطالبات مشکوک‌الوصول نیز شامل تمامی اصل و سود تسهیلاتی که بیش از ۱۸ ماه از سررسید و یا از تاریخ قطع پرداخت اقساط آنها سپری شده و مشتری هنوز اقدام به بازپرداخت بدهی خود نکرده است.

جریمه دیرکرد اقساط را تا آخرین ریال پرداخت کنید تا اسمتان در لیست سیاه نرود!

محمد بهرامی، معاون اعتباری شعب بانک ملت استان زنجان نیز در واکنش به ادعاهای مطروحه برخی مشتریان تاکید می‌کند که بانک ملت همانند سایر بانک‌ها دستورالعمل‌های سیستم بانکی را اجرایی و به هیچ عنوان تک‌روی نکرده است.

بهرامی تاکید می‌کند که در صورت واریز یک قسط از دو قسط معوق به هیچ عنوان اسم فرد در لیست «سررسیدگذشته‌ها» نمی‌رود.

معاون اعتباری شعب بانک ملت استان زنجان با اشاره به ضوابط تعبیه شده در سیستم بانک‌ها تصریح می‌کند: خرده‌ریزها جزو معوقات محسوب می‌شود. مشتریان عزیز در جریان باشند که به هنگام واریز یکی از قسط‌های معوق حتما جریمه در نظر گرفته شده را تا ریال آخر واریز کنند در غیر این صورت عدم واریز 50 ریال باقیمانده از جریمه قسط معوق، سیستم آن را یک قسط حساب کرده و اسم شخص وارد لیست «سررسید گذشته‌ها» می‌شود.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمعوقات بانکیشیوع کرونا
sedayezanjannews.ir/nx7574


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»