کد خبر: 7581
1400/02/18 - 12:3


صدای زنجان از نارضایتی‌ها کارگران شهرداری به‌خاطر برونسپاری گزارش می‌دهد؛

کارگران شهرداری: ما را بازی ندهید

کارگران: این تصمیم امنیت شغلی‌مان را از بین می‌برد!/ معاون شهردار زنجان: نگران نباشید قراردادتان تغییری نمی‌کند!/ یک منبع آگاه: احتمال تعدیل نیروها بالاست/ رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر زنجان: برای تثبیت نیروهای فضای سبز برنامه داریم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تصمیم مسئولان شهری در واگذاری امور فضای سبز منطقه4 به بخش خصوصی سبب شد تا چهارشنبه 15 اردیبهشت‌ماه جمعی از نیروهای فضای سبز مقابل ساختمان شهرداری این منطقه تجمع کنند.

در راستای عملی شدن تصمیم مسئولان در برونسپاری امور فضای سبز شهرداری منطقه4، 85نیروی فعلی طرف قرارداد با شهرداری در نواحی یک، 2 و 3 بکارگیری می‌شوند. قرار است نیروهای فصلی که تعداد آن‌ها بیش از 100 نفر هست زیرنظر پیمانکار زیر نظر پیمانکار، مسئولیت فضای سبز این منطقه را بر عهده گیرند. اما نیروهای فعلی منطقه 4 که با شهرداری قرارداد دارند این موضوع را به ضرر خود دانسته و از مسئولان می‌خواهند تا در تصمیم خود تجدیدنظر کنند!

نگرانی از تعدیل شدن!

نیروهای شهرداری می‌گویند: منطقه 4 به تازگی تاسیس شده (اواخر 98) و نیروهای فعلی فضای سبز از مناطق یک، 2 و 3 برای فعالیت در این منطقه بکارگیری شده‌اند، در حال حاضر هر کدام‌شان در سمتی که بر عهده گرفته‌اند کاربلد شده‌اند و انتقال آن‌ها به مناطق دیگر به مثابه بازی دادن آن‌ها بوده و با برون‌سپاری، این افراد در هر منطقه‌ای که منتقل شوند باید کار را از صفر شروع کنند!

این نیروها ضمن انتقاد از تصمیمات مسئولان شهرداری در واگذاری امور فضای سبز به پیمانکار می‌گویند: وقتی پیمانکار آمد با همین تعداد نیرو می‌خواهد کار کند پس چه لزومی به توزیع نیروهای فضای سبز منطقه 4، در سایر مناطق است؟ از سوی دیگر شهرداری مناطق همه ساله در فصل زمستان تنها 60 نفر از نیروهای فضای سبز را حفظ کرده و مابقی را تعدیل می‌کند چه تضمینی وجود دارد که 85 نیروی فضای سبز منطقه 4 که می‌خواهید در سایر مناطق به کار بگیرید در فصل زمستان تعدیل نشوند؟ ما تجربه داریم و بر اساس مشاهداتمان حرف می‌زنیم، همه ساله شهرداری مناطق نیروهای خود را تعدیل می‌کنند، قرعه بیکارشدن نیز به نام نیرویی زده می‌شود که از سایر مناطق در مجموعه هدف بکارگیری شده است!

نگران نباشید، تعدیل نمی‌شوید!

اما محمد همتیان، معاون خدمات شهری شهردار زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با تاکید بر اینکه تصمیم اخیر در رابطه با برون‌سپاری خدمات شهرداری اعم از امور شهری و فضای سبز شامل نیروهای طرف قرارداد با شهرداری نشده و ویژه نیروهایی است که به تازگی وارد شهرداری می‌شوند، می‌گوید: تغییری در قرارداد نیروهای فضای سبز منطقه 4 شهرداری ایجاد نمی‌شود و این نیروها در شهرداری سایر مناطق بکارگیری می‌شوند.

معاون خدمات شهری شهردار زنجان اضافه می‌کند: بخشی از نیروهای فضای سبز در مناطق در آستانه بازنشستگی قرار دارند، تعدادی تبدیل وضعیت می‌شوند و بخشی دیگر به دلیل اشتغال در ارگان و واحدی خارج از شهرداری، از این مجموعه جدا می‌شود، این کمبود نیرو با بکارگیری نیروهای فضای سبز منطقه 4 جبران می‌شود.

نیروهای مازاد فضای سبز مناطق 100 درصد تعدیل می‌شوند!

اما یکی از مسئولان شهرداری که نخواست نامی از وی در صدای زنجان منتشر شود با رد این اظهارات عنوان می‌کند: نیروهای فعلی فضای سبز در منطقه 4 نیروهای ثابت مناطق یک،2 و 3 بودند که پس از تشکیل شهرداری منطقه 4 در این مجموعه بکارگیری شدند. نیروهای فعلی شهرداری منطقه 4 که باتجربه هستند پس از واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی و پس از پخش شدن در مناطق، قطعا در جایگاه فعلی یعنی باغبانی و چمن‌زنی نخواهند بود و پس از پیوستن به نیروهای فضای سبز مناطق تبدیل به نیروی آبیار تاز‌ه‌کار می‌شوند که این مهم قطعا در حقوق و دستمزد آن‌ها تاثیرگذار است.

وی تصریح می‌کند: پس از پخش شدن حدود 85 نیروی فضای سبز شهرداری منطقه 4 به مناطق یک،2 و 3 به محض فرارسیدن فصول سرد سال و پائیز، 100 درصد، تعداد قابل توجهی از نیروهای فضای سبز منطقه 4 تعدیل می‌شوند.

حقوق نیروهای فضای سبز در قالب برونسپاری تغییری نمی‌کند!

اما محمد همتیان، معاون خدمات شهری شهردار زنجان عنوان می‌کند که نیروهای فضای سبز در سال‌های قبل تعدیل شدند و به هیچ عنوان نیروهای فعلی طرف قرارداد با شهرداری که پس از واگذاری منطقه 4 به بخش خصوصی در سایر مناطق بکارگیری می‌شوند به هیچ عنوان تعدیل نمی‌شوند.

وی ضمن رد هرگونه کاهش حقوق و دستمزد نیروهای مجرب فضای سبز شهرداری منطقه 4 پس از انتقال آن‌ها به سایر مناطق تاکید می‌کند: مگر چقدر باغبان داریم که حقوق‌شان کم شود؟ ما امنیت کاری نیروهای خود را تضمین و در همه حال حقوق و مزایای آن‌ها را پیگیری می‌کنیم، قطعا قرارداد نیروها هیچ تغییری نمی‌کند.

منصور مرادلو، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه با نیروهای امور شهری منطقه 4 قرارداد 3 ساله با در نظر گرفتن تمامی امور رفاهی، سختی کار و بیمه تکمیلی طبق قانون کار منعقد شده است از نیروهای فضای سبز خواست تا بابت موضوع برون‌سپاری نگران تضییع حقوق خود نباشند.

نیروهای فضای سبز دارای مدرک فوق‌دیپلم به بالا تبدیل وضعیت می‌شوند

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر زنجان همچنین از ابلاغ بخشنامه مبنی بر تبدیل وضعیت نیروهای فضای سبز خبر داده و می‌گوید: برخی از معترضان در سال‌های گذشته می‌گفتند که با وجود داشتن مدارک دانشگاهی در فضای سبز مشغول بوده و تبدیل وضعیت نشده‌اند، همکاران در شهرداری مشغول جمع‌آوری مدارک افراد دارای مدرک فوق‌دیپلم به بالا هستند که قبل از سال 93 در فضای سبز مشغول به کار هستند تا مراحل تغییر وضعیت صورت گیرد. علاوه بر آن نیروهای قدیمی نیز طبق مسئولان شهرداری خود به خود در بدنه شهرداری تثبیت می‌شوند.

مرادلو این اقدام را در مسیر تثبیت کار نیروها دانسته و یادآوری می‌کند که سال قبل نیز 80 درصد کارگران تثبیت شده و تعدیل نشدند، به نظرم اولی سالی بود که شاهد تعدیل نبودیم و این مهم نیز از برکات امتیازبندی بود.

با تبدیل وضعیت سلیقه‌ای مخالفیم

اما یکی از نیروهای فضای سبز در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه هیچ یک از حرف‌های مسئولان را قبول نداریم، می‌گوید: تبدیل وضعیتی که مسئولان از آن نام می‌برند به هیچ عنوان منصفانه نیست! بنده دارای مدرک تحصیلی دیپلم بوده و از سال 91 در شهرداری مشغول به کار شده‌ام. در ابتدای دهه 90 بسیاری از نیروهای فضای سبز در امور اداری استخدام شدند اما من چون پارتی نداشتم در فضای سبز ماندم. الان نیز با تبدیل وضعیت مخالفم زیرا کسی که 2 سال بعد از من وارد فضای سبز شده، نباید صرفا به خاطر مدرک تحصیلی فوق دیپلم به بالا تبدیل وضعیت شود!

وی ضمن انتقاد از برخی اعضای شورای شهر در دوره‌های مختلف ادعا می‌کند: متاسفانه در هر دوره شاهد آن بودیم که هر عضو شورا نیروهای خود را وارد مجموعه شهرداری کرده و با اسم قراردادهای فضای سبز وارد بخش اداری شوند!

جایِ خالیِ «عنوان شغلی» در قراردادها

نیروهای فضای سبز منطقه 4 معتقدند عدم ذکر عنوان شغلی در قراردادها سبب تضییع حقوق آن‌ها شده است.

در این رابطه محمد همتیان، معاون خدمات شهری شهردار زنجان می‌گوید: ما در اسناد شهرداری به تمامی مزایا و حتی بیمه تکمیلی، حتی برای نیروهای بخش خصوصی هم دیده‌ایم. در رابطه با عناوین، کارگر، سرکارگر یا باغبان این مهم قابل بررسی است و معاونت منابع انسانی مجموعه باید به دقت آن را پیگیری کند تا آسیبی به نیروهای شهرداری نرسید.

اما یکی از نیروهای فضای سبز در واکنش به این اظهارات می‌گوید: چرا اسم پیمانکار که می‌آید سریعا مستندات را جمع‌آوری می‌کنید اما وقتی صحبت از قراردادهای نیروهای شهرداری و قید عنوان شغلی در آن و وضعیت کاری‌شان می‌آید باید جلسه بگذارید؟ من نمی‌دانم پیمانکار در منطقه 4 چه کار خواهد کرد که ما الان نمی‌توانیم آن را انجام دهیم؟ مسئولان سازمان سیما و منظر شهرداری می‌گویند منطقه 4، در بین شهرداری‌های مناطق نمونه است! خب اگر نمونه‌ایم چرا می‌خواهید به پیمانکار واگذار کنید؟ با این تصمیمتان باغبانی که 15 سال سابقه کار دارد را در نواحی دیگر شیلنگ دستش می‌دهند و می‌گویند فضای سبز را آبیاری کن! عنوان شغلی‌اش را هم می‌زنند کارگر! این چه قانونی است؟ اگر واگذاری بخشی امورات را دوست دارید نیروهای بخش اداری که در زمستان کنار شوفاژند و در تابستان کنار کولر به پیمانکار واگذار کنید!

نمی‌خواهیم فضای سبز منطقه 4 را به نیروهای مبتدی بدهیم!

با این وجود، نیروهای فضای سبز منطقه 4 تاکید می‌کنند که اصول نگهداری در فضای سبز از اولویت‌ها بوده، بنابراین سپردن فضای سبز منطقه 4 به نیروهای نابلد به هیچ عنوان درست نیست!

یکی از مسئولان شهرداری زنجان که نام وی نزد صدای زنجان محفوظ است با تکرار نگرانی‌های نیروهای فضای سبز منطقه 4 از واگذاری این بخش به پیمانکار، آسیب به فضای سبز را از تبعات واگذاری فضای سبز منطقه 4 به بخش خصوصی اعلام کرده و می‌گوید: برای فضای سبز این منطقه تلاش‌های زیادی صورت گرفته است. پیمانکاران نیز اذعان دارند که واگذاری فضای سبز با این شیوه بدترین نوع است! مسئولانی که چنین تصمیمی را گرفته‌اند باید نیروها را نگه دارند! در صورت عملی شدن تصمیم اتخاذ شده، کل منطقه 4 پُر می‌شود از نیروهای مبتدی که سابقه چندانی در حوزه فضای سبز نداشته و هر کدام چندین ماه تا یک سال سابقه دارند!

تعیین‌کننده، شهرداری است!

محمد همتیان، معاون خدمات شهری شهردارزنجان نیز در واکنش به این اظهارات خطاب به این نیروها می‌گوید: شما دنبال کارید نه منطقه! شهرداری تعیین می‌کند که نیروها را در کدام یک از این مناطق بکارگیری شوند.

تصمیم‌گیری برای نحوه بکارگیری 140 نیروی منتظر!

به گفته منصور مرادلو، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر زنجان 140 نیرو با آغاز فصل بهار در انتظار بکارگیری در مجموعه شهرداری هستند که در بین آن‌ها افرادی با 4 الی 6 سال سابقه کار هم وجود دارند که ممکن است با شهرداری و یا بخش خصوصی همکاری کنند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر زنجان تصریح می‌کند که این نیروها طبق برنامه‌ریزی شهرداری و بر مبنای سرانه فضای سبز و طبق دفترچه شهرداری بکارگیری می‌شوند. 

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبرون سپاری شهرداریکارگران شهرداری زنجانتجمع کارگران
sedayezanjannews.ir/nx7581


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»