کد خبر: 7594
1400/02/25 - 9:24


صدای زنجان از گِل‌آلوده‌شدن آب آشامیدنی برخی نقاط شهرستان طارم گزارش می‌دهد

بفرمایید یک لیوان گِل

اهالی برخی نقاط طارم: بعد از بارش، آب مصرفی‌مان گل‌آلود می‌شود، لطفا کاری کنید!/ بخشدار آب‌بر: مشکلی در کیفیت آب اهالی «آب‌بر» نیست!/ بخشدار گیلوان: گِل‌آلود بودن آب مصرفی گیلوانی‌ها موقت بود، مشکل حل شد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- گِل‌آلود شدن آب و افت کیفیت آن پس از بارش باران، یکی از مشکلات اساسی ساکنان برخی نقاط شهرستان طارم است.

رودخانه قزل‌اوزن یکی از مهم ترین منابع آب‌های سطحی در استان زنجان محسوب می‌شود. طارمی‌ها می‌گویند بخش اعظمی از آب موردنیازشان از محل منابع آبهای سطحی، چشمه‌ها و قنات‌ها تامین می‌‌شود که کیفیت ان نیز قابل قبول است اما پس از بارش‌ها باید ساعت‌ها شاهد خروج آب گِل‌آلود از لوله‌های آب شرب‌شان باشند!

چند وقت پیش جمعی از اهالی طارم طی تماس با صدای زنجان ادعا کردند که دریاچه چشمه کوثر آب‌بر به‌عنوان تنها منبع تأمین‌کننده آب شهرستان طارم گل‌آلود شد! به گفته آن‌ها تقریبا بهار هر سال این دریاچه به واسطه بارش‌های اخیر سرریز و گل‌آلود می‌شود.

خط انتقال 18 کیلومتری چشمه کوثر، تنها منبع تأمین آب شهر آب‌بر با اختلاف ارتفاع 700 متری به‌لحاظ موقعیت مکانی جزو بحرانی‌ترین خط انتقال استان است که در طی سال از ریزش و رانش کوه در امان نیست.

بعد از بارش، آب مصرفی‌مان گل‌آلود می‌شود، لطفا کاری کنید!

یکی از اهالی آب‌بر به صدای زنجان می‌گوید: چند سال پیش مسئولان آب و فاضلاب با مدیریت مناسب و آمادگی لازم، خط انتقال اصلی از مدار بهره‌برداری خارج و از ایجاد بحران جلوگیری کردند اما با توجه به قرارگیری چشمه کوثر در صعب‌العبورترین نقطه و گل‌آلود بودن رودخانه ورودی به دریاچه، این خط انتقال تخریب و گل‌آلود شد که در نتیجه از مدار بهره‌برداری خارج شد که آب قنات جهت تأمین نیاز مشترکین وارد مدار شد. مسئولان برای بهسازی و بازسازی شبکه آبرسانی اقداماتی انجام داده‌اند اما همچنان پس از بارش باران، با مشکل کدر بودن آب آشامیدنی مواجهیم.

مشکل گِل‌آلوده‌شدن آب مختص به شهر «آب‌بر» نبوده و ساکنان «گیلوان» نیز از وضعیت آب شرب‌ گلایه‌مندند. آن‌ها می‌گویند عنوان تاثیر موقعیت جغرافیایی منطقه و صعب‌العبور بودن مسیر برای انجام پروژه‌های مربوط به آبرسانی صرفا بهانه بوده و خواستار پیگیری شرکت آب و فاضلاب برای رفع مشکلشان هستند.

مشکلی در کیفیت آب اهالی «آب‌بر» نیست!

اما شهباز محمدی‌کمال، بخشدار آب‌بر در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه هیچ موردی مربوط به کدری آب شرب اهالی این منطقه مشاهده نشده است، می‌گوید: مشکل گِل‌آلوده‌شدن آب شهر آب‌بر مربوط به سال قبل بوده است. مسئله مربوط به آبرسانی و موانع نیز برطرف شده و امسال مشکلی جدی وجود ندارد!

گِل‌آلود بودن آب مصرفی گیلوانی‌ها موقت بود، مشکل حل شد!

سیدحمید شفیعی، بخشدار گیلوان در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: از 2 سال پیش که بخشداری در این منطقه مستقر شد در نخستین اقدام آب شرب را به طور کامل ساماندهی کردیم.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از آب شرب طارمی‌ها از حاشیه رودخانه‌ها، قنات و چشمه‌ها تامین می‌شود، تصریح می‌کند: در صورتی که بارندگی‌ها شدید و ادامه‌دار باشد بخشی از آن به منابع آب شرب شهرها و مناطق نفوذ کرده و منجر به گِل‌آلوده‌شدن آب می‌شود. چند روز قبل نیز شاهد گِل‌آلوده‌شدن آب آشامیدنی گیلوانی‌ها بودیم که با همکاری اعضا شورا آب گل‌آلود موجود در قنات تخلیه شد.

بخشدار گیلوان با اشاره به خط انتقال آب به مساحت 2 کیلومتر در منطقه بازار این بخش عنوان می‌کند: رضایتمندی مردم برای ما بسیار مهم بوده و در راستای خدمت‌رسانی به اهالی که کیفیت آب شرب منطقه بازار گیلوان بسیار پائین و شور بود را با طرح خطوط انتقال آب شرب سالم را ارتقا دادیم و در حال حاضر آب مصرفی مردم سالم و باکیفیت است.

کیفیت آب شهر «آب‌بر» مشکلی ندارد، خط انتقال آب به گیلوانی‌ها بهسازی می‌شود

رضا رضاپور، مدیر اداره آب و فاضلاب شهرستان طارم نیز با بیان اینکه آب شرب آب‌بر از محل چشمه کوثر از طریق خط انتقال 18 کیلومتری تامین می‌شود، عنوان می‌کند: سیل سال قبل خسارت یک میلیارد تومانی به تاسیسات آبرسانی شهر وارد کرده بود که توسط شرکت آب و فاضلاب بازسازی شد و به هیچ عنوان مشکلی در رابطه با کیفیت آب وجود ندارد.

مدیر اداره آب و فاضلاب شهرستان طارم با اشاره به فاصله 30 کیلومتری گیلوان با آب‌بر نیز می‌گوید: آب شرب دو منطقه گیلوان اعم از قدیمی و جدیدالتاسیس از محل 2 چشمه تامین می‌شود.

رضاپور با اشاره به فاصله 1850 متری چشمه تا مخزن برای تامین نیاز آب آشامیدنی ساکنان قیمت جدیدالتاسیس این منطقه عنوان می‌کند: آب مورد نیاز این بخش از گیلوان نیاز ساکنان را تامین کرده و مشکلی در رابطه با کیفیت آب نیز وجود ندارد.

مدیر اداره آب و فاضلاب شهرستان طارم فاصله چشمه دوم با بخش قدیمی گیلوان را 1700 متر اعلام کرده و می‌گوید: این خط لوله انتقال از داخل باغات عبور می‌کند. متاسفانه شاهد گرفتن انشعابات غیرمجاز توسط کشاورزان هستیم که همین موضوع سبب گل‌آلوده شدن آب مصرفی ساکنان این منطقه می‌شود. البته کدر شدن آب قنات به هنگام بارش‌های شدید نیز در گل‌آلودگی آب آشامیدنی ساکنان بخشی از گیلوان بی‌تاثیر نیست.

مدیر اداره آب و فاضلاب شهرستان طارم از بهسازی خط انتقال آب به گیلوانی‌ها با مشارکت دهیاری خبر داده و تصریح می‌کند: امیدواریم با اتمام این پروژه، گل‌آلودگی آب در بافت قدیمی گیلوان به حداقل برسد.

مدیر اداره آب و فاضلاب شهرستان طارم با بیان اینکه در تمامی نقاط وقتی آب‌های سطحی جاری شود، منابع تامین کننده آب مصرفی دچار کدورت می‌شوند، در مورد مزایای استقرار مخازن آب در روستاها می‌گوید: امیدواریم استانداردهای آب و فاضلاب به حدی برسد که ما بتوانیم در روستاها مخازنی مستقر کنیم تا در زمان بارندگی‌ها نیز شاهد افت کیفیت آب روستاها نباشیم.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناب آشامیدنی طارماب و فاضلاب زنجانگیلوان
sedayezanjannews.ir/nx7594


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»