کد خبر: 7608
1400/02/27 - 12:10


مربی زنجانیِ تیم ملی قایقرانی روئینگ بانوان:

زنان و دختران را هم ببینید!

هما خاتمی: استعداد داریم اما نمی‌دانم چرا در مسابقات مهم از جمله لیگ برتر روئینگ شرکت نکردیم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مربی زنجانیِ تیم ملی قایقرانی روئینگ بانوان می‌گوید: متاسفانه مشکلات مالی و نبود اسپانسر خوب همیشه مانع پیشرفت رشته قایقرانی بوده است اما زنجان می‌تواند با توجه به امکانات موجود از جمله سد گلابر و کینه‌ورس میزبانی برگزاری مسابقات و اردوها را قبول کرده و نسبت به جذب اسپانسر همین اقدام کند ولی ظاهرا مسئولان از این ظرفیت نتوانسته‌اند استفاده کنند! نمی‌دانم شاید دلیلی برای این کارشان دارند!

قایقرانی جزو رشته‌های پایه محسوب می شود که قدرتی و بسیار سخت است. اما ورزش مفرحی نیز هست و از آنجایی‌که کشورمان در طی سال‌های اخیر پیشرفت خوبی را در این رشته داشته است، من هم مشتاق شدم تا به صورت حرفه‌ای در آن فعالیت کنم. اگرچه به عقیده من در کشور ما اهمیت چندانی به ورزش بانوان داده نمی‌شود و این مسئله در قایقرانی نیز مشهود است»

پله‌پله تا مربی‌شدن!

هما خاتمی، مربی زنجانیِ تیم ملی قایقرانی روئینگ بانوان که از سال 89 ورزش قایقرانی را آغاز کرده است، در گفت‌وگو با صدی زنجان می‌گوید: 5 الی 6 ماه از تمریناتم سپری می‌شد که برای انتخابی تیم ملی دعوت شدم، آن زمان من 14 ساله بودم و اولین بار بود که چنین جوی را تجربه می‌کردم.

به گفته خاتمی حضور در اردوهای طولانی‌مدت رشته روئینگ تحمل می‌خواهد چرا که این اردوها 21 روزه بوده و از آنجایی که نباید در بین تمرینات فاصله و وقفه‌ای بیفتد با تمدید اردوها، زمان حضور ورزشکار در تمرینات گاها به چندین ماه هم می‌رسد.

این مربی 24 ساله با اشاره به حضور خود در مسابقات قهرمانی آسیایی رده جوانان که سال 94 در ووهان چین برگزار شد، عنوان می‌کند: در ماده 2 نفره در این مسابقات شرکت کردم که من و هم‌تیمیم، ششم آسیا شدیم. این اولین تجربه حضورم در مسابقات بین‌المللی بود، پس از آن به دلیل آسیبی که داشتن ترجیح دادم از مسابقات حرفه‌ای کناره‌گیری کنم.

مربی‌گری را دوست داشتم

او پس از کناره‌گیری از ورزش حرفه‌ای، کماکان این رشته را در استان زنجان ادامه می‌داد که به دلیل علاقه‌ای که به مربیگری داشت برای حضور در کلاس مربیگری که در زنجان برگزار شد، نام‌نویسی کرد.

البته با توجه به محدودیت سنی که برای صدور کارت مربیگری وجود داشت، خاتمی که در آن سال‌ها زیر 18 سال سن داشت نمی‌توانست مجوزی برای آموزش روئینگ به دختران مستعد ورزشکار داشته باشد.

او در این خصوص می‌گوید: تصمیم گرفته بودم تا وقتی به سن 18 سالگی برسم دست از حضور در دوره‌های مربیگری برندارم. به محض رسیدن به 18 سالگی و حضور در دوره‌های مربیگری، کارت مربیگری من هم صادر شد و توانستم با چندین نفر از بچه‌های ورزشکار که استعدادیابی شده بودند تمرینات لازم را انجام دهد.

او وقتی که حدودا 19 ساله بود به عنوان کمک‌مربی و سرپرست تیم ملی بزرگسالان و جوانان به اردو دعوت شد و توانست در کنار «جویگا»، سرمربی رومانیایی تمرینات لازم را به ورزشکاران بدهد. این حضور پله‌ای برای ترقی هُما بود تا بتواند به آرزوهای خود در مربیگری برسد.

دختران و بانوان را هم ببینید!

مربی زنجانیِ تیم ملی روئینگ بانوان با اشاره به تجربه موفقش در مسابقات قهرمانی آسیایی که در کره‌جنوبی برگزار شد، می‌گوید: خوشبختانه تمامی ورزشکاران ایرانی آقا و خانم حاضر در این مسابقه در تمامی ماده‌های که شرکت کرده بودند صاحب مدال شدند.

این مربی با اشاره به حضور پررنگ زنجانی‌ها در اردوهای تیم ملی روئینگ از مسئولان می‌خواهد تا برای تشویق و حمایت ورزشکاران برنامه‌ریزی کرده و با جذب اسپانسر این افراد مستعد را حفظ کنند. متاسفانه تا به این لحظه هیئت قایقرانی در جذب اسپانسر عملکرد ضعیفی داشته است. متاسفانه برخی از ورزشکاران مستعد در رشته روئینگ به دلیل بی‌توجهی‌ها کنار رفته‌اند. آنهایی هم که مانده‌اند به خاطر علاقه‌شان به این ورزش بوده است. من نمی‌گویم ورزشکار معروفی هستم اما انتظار دارم مسئولان از ورزشکاران مستعد حمایت کنند به شخصه برای دیدن نتایج زحمات و تلاشم در این رشته مانده‌ام. اگر اسپانسر داشته باشیم بهتر می‌توانیم خود را ثابت کنیم.

وی با اشاره به اینکه رشته قایقرانی سابقه 15 ساله در کشور دارد که با توجه به این سابقه میزان مدال‌های کسب شده ورزشکاران زنجانی قابل توجه بوده است، از مسئولان می‌خواهد تا استعدادهای بانوان در رشته روئینگ را ببینند.

چرا زنجان در مسابقات لیگ برتر روئینگ شرکت نکرد؟

مربی زنجانیِ تیم ملی روئینگ بانوان با اشاره به امکانات زنجان بابت میزبانی مسابقات و برگزاری اردوها عنوان می‌کند: زنجان چندین دوره و در سالهای 94 و 96 (تمرین در سد کینه‌ورس ابهر) و سال 90 (سد گلابر) میزبان اردوهای تیم ملی روئینگ بوده است، به نظرم زنجان شرایط لازم برای میزبانی مسابقات کشوری و لیگ را دارد و ضروری است مسئولان به این مهم توجه جدی داشته باشند چرا که معتقدم چنین اقداماتی هم سبب قرارگیری زنجان در جایگاه واقعی و هم جذب اسپانسر از سراسر کشور می‌شود.

این مربی با اشاره به برگزاری نخستین دوره مسابقات لیگ برتر روئینگ (در دی‌ماه سال 99) در مجموعه ورزش آزادی عنوان می‌کند: هیئت قایقرانی استان زنجان می‌توانست ورزشکاران (آقا و خانم) را در قالب تیم به این مسابقات اعزام کند اما چنین اتفاقی نیفتاد! شاید مسئولان امر دلیل خودشان را دارند اما به شخصه می‌گویم حضورمان در این مسابقات ضروری بود.

صدای زنجان به منظور نشر اقدامات صورت گرفته توسط هیئت قایقرانی استان زنجان در حوزه جذب اسپانسر، برنامه متولیان برای میزبانی زنجان در مسابقات کشوری و لیگ و علت عدم اعزام تیمی از زنجان برای شرکت در نخستین مسابقات لیگ برتر روئینگ موضوع را از طریق «غفور حمیدی»، رئیس هیئت قایقرانی استان پیگیری کرد اما وی با وجود تعیین وقت مصاحبه، ترجیح داد در این رابطه سکوت کند.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانهما خاتمیقایقرانیروئینگ
sedayezanjannews.ir/nx7608


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»