کد خبر: 7624
1400/02/30 - 14:10


گزارش صدای زنجان از تصرف اراضی ملی طارم؛

برخورد با متخلفان بعد از انتخابات؟

کارشناس: افزایش قیمت زمین طارم؛ عاملی برای جذب متصرفان!/ رئیس منابع طبیعی طارم: بعد از انتخابات با همکاری ارگان‌های ذیربط با متخلفان برخورد می‌کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رئیس منابع طبیعی طارم با تاکید بر کاهش میزان تصرفات در این شهرستان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل می‌گوید: با این حساب معتقدیم بنا به دلایلی از جمله «در پیش بودن انتخابات و برنامه‌ریزی برای برگزاری آن» نتوانستیم به شکل قابل قبولی با متصرفان اراضی ملی طارم برخورد کنیم و مشکلات ما در این زمینه چند برابر شد. بعد از انتخابات امیدواریم با همکاری ارگان‌های مربوطه بتوانیم عملیات مقابله با متخلفان را از سر بگیریم!

تعدادی از اهالی طارم طی تماسی با صدای زنجان با اشاره به طمع برخی از بومیان به اراضی ملی و گرایش برای تصرف زمین به قصد کشاورزی از مسئولان خواستند تا در حفظ و حراست از عرصه‌ها نظارت خود  بیش از پیش تلاش کنند.

گفته می‌شود با توجه به موقعیت جغرافیایی طارم، برخی از متخلفان چشم طمع به زمین‌های طارم دوخته‌اند از این رو ضروری است تا ارگان‌های نظارتی این منطقه را زیر ذره‌بین بگیرنند.

شهرستان طارم دارای مساحت 224 هزار هکتاری است که 181 هزار هکتار آن را اراضی ملی تشکیل می‌دهد و 12 نیروی یگان حفاظت منابع طبیعی مسئولیت رصد مناطق مذکور را بر عهده دارند.

قلع و قمع 600 هکتار از اراضی تصرف‌شده

به گفته ضیا‌ء‌الدین حسنلو، رئیس منابع طبیعی طارم در 3 سال اخیر در قالب عملیات قلع و قمع حدود 600 هکتار از اراضی ملی تصرف‌شده به اراضی ملی بازگشته است. امسال نیز میزان تصرفات در اراضی ملی طارم نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. سال گذشته (تا مردادماه) حدود 240 هکتار از اراضی ملی، عملیات قلع و قم انجام گرفته که این میزان در سال جاری به حدود یک هکتار رسیده است.

حسنلو اضافه می‌کند: با توجه به اینکه عمده تصرفات در طارم مربوط به بومیان است و با توجه به آب و هوای مستعد طارم بسیاری از آن‌ها نسبت به کاشت نهال زیتون گرایش داشته و هر جای خالی را پیدا می‌کنند سریع نسبت به غرس آن اقدام می‌کنند، ضروری است میزان نظارت و برخورد با متخلفان در اولویت دستگاه‌های مربوطه باشد.

وی با یاداوری قطع درختان 15 ساله (زیتون) کاشته شده در اراضی ملی با حکم قضایی در برخی نقاط طارم اعم از «گیلانکشه»، «هندی‌کندی» و غیره می‌گوید: ما تمامی تلاشمان را می‌کنیم تا در ابتدای تصرف اراضی توسط متخلفان وارد عمل شده و نسبت به قلع و قمع اقدام کنیم.

برخورد با متخلفان بعد از اتمام انتخابات؟

حسنلو با تکرار اظهارات خود در رابطه با کاهش میزان تصرفات اراضی ملی در طارم نسبت به سال قبل اذعان می‌کند که به علت «شیوع کرونا و تصمیم مسئولان برای حضور محدود کارمندان در ادارات (شرایط قرمز)» و «در پیش بودن انتخابات و برنامه‌ریزی برای برگزاری آن» نتوانستیم به شکل قابل قبولی با متصرفان اراضی ملی طارم برخورد کنیم و مشکلات ما در این زمینه چند برابر شد. بعد از انتخابات امیدواریم با همکاری ارگان‌های مربوطه بتوانیم عملیات مقابله با متخلفان را از سر بگیریم!

تصرفات در اراضی تحت نظارت محیط زیست؟

چند سالی است برخی از روستائیان داخل مناطق حفاظت شده زنجان و خلخال در استان اردبیل بر سر مالکیت اراضی دچار اختلاف هستند.

مناطق حفاظت شده «سرخ‌آباد» و «فیله‌خاصه» و پناهگاه حیات وحش «انگوران» در استان زنجان جزو مناطق 4 گانه محیط زیست محسوب می‌شوند.

اهالی روستای «سرخ‌آباد» طارم به صدای زنجان می‌گویند حدود 35 هکتار از ارضی ملی که در مرز بین روستاهای «سرخ‌آباد» و «کلوچ» قرار گرفته است توسط تعدادی از اهالی روستای کلوچ به قصد کشت برنج در اراضی نزدیک به رودخانه قزل‌اوزن تصرف شده است که ضروری است مسئولان که در جریان این تصرف هستند برای حراست از ثروت‌های ملی وارد عمل شوند.

مسئولان شرکت آب منطقه‌ای زنجان در رابطه با اختلافات ساکنان این دو روستا به صدای زنجان می‌گویند: تا جایی که اطلاع داریم پرونده اختلاف «کلوچ» و «سرخ‌آباد» در کمیسیون ماده 3 در حال بررسی است و طرفین منتظر رای هستند. متولی صدور مجوز برای کشت برنج در بستر ردوخانه قزل‌اوزن شرکت آب منطقه‌ای است. اجاره این بسترها نیز یکساله است. هرگونه کشت محصول و اجاره زمین در اراضی ملی نیز با اجازه اداره منابع طبیعی صورت می‌گیرد.

اما ضیا‌ء‌الدین حسنلو، رئیس منابع طبیعی طارم در رابطه با تصرفات اراضی ملی در مناطق تحت نظارت محیط زیست از جمله سرخ‌آباد می‌گوید: «سرخ‌آباد» جزو مناطق 4 گانه محیط زیست هستند و هر گونه برخورد با متخلفان باید توسط نیروهای محیط زیست صورت گیرد.

این در حالی است که غلامرضا عباسی، مسئول منطقه حفاظت شده «سرخ‌آباد» در این رابطه با بیان اینکه در رابطه با مختصات محل اختلاف نامبرده باید بررسی‌های لازم انجام شود که ببینیم جزو مستثنیات هست یا اراضی ملی عنوان می‌کند: در مناطق 4 گانه، ما (اداره محیط زیست) قائم مقام هستیم و هر گونه استعلامات در رابطه با اینکه نقطه مدنظر ملی است یا جزو مستثنیات، از طریق اداره منابع طبیعی صورت می‌گیرد.

عباسی ادامه می‌دهد که روستاهای «شیت» و «کلوئین»، «ولیدر» و «سرخ‌آباد» در منطقه حفاظت شده «سرخ‌آباد» واقع شده‌اند و در این منطقه به هیچ عنوان مجوزی بابت تغییر کاربری و اجاره بابت فعالیت کشاورزی به اشخاص داده نمی‌شود و هر گونه تغییر کاربری توسط اشخاص باید در مراجع قضایی پیگیری و بررسی شود. ما واگذاری نداریم و همیشه نیز با ان مخالفت می‌کنیم.

به گفته این مسئول، روستای «کلوچ» شهرستان طارم از منطقه حفاظت شده «سرخ‌‌آباد» خارج شده و جزو منطقه حفاظت شده «آق داغ» شهرستان خلخال استان اردبیل محسوب می‌شود.

جلیل سلطان‌نژاد، معاون حفاظت امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان زنجان نیز با بیان اینکه در برخورد با متخلفان اعم از بومی و غیربومی با هر بهانه‌ای، کوتاه نمی‌آئیم، تاکید می‌کند: در راستای پیگیری تخلفات در رابطه با تصرف اراضی ملی با یگان حفاظت محیط زیست استان همکاری قابل قبولی داریم.

اجرای طرح‌های مشارکتی با هدف کاهش تصرفات اراضی ملی

بسیاری از کارشناسان معتقدند که طرح‌های مشارکتی اداره کل منابع طبیعی استان زنجان در کاهش میزان تصرفات اراضی ملی تاثیرگذار است چرا که حجم قابل توجهی از این تصرفات مربوط به بومیان منطقه بوده که از سر ناچاری و با هدف کسب سود اقدام به این کار غیرقانونی می‌کنند.

طرح جنگل‌کاری اقتصادی كه با مشاركت مردم اجرا مي شود به توسعه جنگل­ها و حفظ و افزايش تنوع گونه­های جنگلي مي‌انجامد كه در نتيجه آن افزايش بيلان توليد آب، احياء جنگل‌های مخروبه و بازسازی اكوسيستم­های جنگلی را در پي دارد.

به گفته مسئولان منابع طبیعی استان زنجان، اثربخشی در تعديل آب و هوا، ترويج فرهنگ درختكاري و توسعه جنگل در كشور، افزايش درآمد ساكنان عرصه‌های جنگلي ناشي از توليد محصولات ارگانيک جنگلی، حفاظت خاک و تغذيه سفره‌های آب زيرزمينی و كنترل فرسايش و رسوب، افزايش مشاركت و حضور واقعی مردم در احياء و توسعه جنگل‌های كشور را از ديگر اهداف اجرای طرح جنگل كاری اقتصادی برشمرد.

جلیل سلطان‌نژاد، معاون حفاظت امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان زنجان به طرح‌های جنگل‌کاری اقتصادی سازمان جنگل‌ها و استقاده از ظرفیت ماده 3 قانون حفاظت و بهره‌بردرای از جنگل و مرتع اشاره کرده و می‌گوید: ما این طرح را در راستای توسعه جنگل و ارتقا سطح معیشت روستائیان انجام می‌دهیم. 20 درصد درامد خالص نیز به عنوان حقوق دولتی به خزانه واریز می‌شود. در برخی مواقع برخی از روستائیان به صورت مازاد در زمین واگذار شده اقدام به کاشت می‌کنند که نحوه برخورد ما قطع درختان و قلع و قمع نیست ما با حفظ مالکیت دولت، نسبت به اجرای دستورالعمل «احاله مدیریت» اقدام می‌کنیم.

« جنگل‌کاری اقتصادی» در صورت رضایتمندی بومیان و مسئولان محلی اجرایی می‌شود

تا کنون طرج جنگل‌کاری اقتصادی با مشارکت مردم به مساحت 29 هکتار دز استان زنجان اجرایی شده که بیشترین آن مربوط به شهرستان طارم بوده است.

البته مجید معانی، رئیس اداره جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید که «بهره‌بردار بومی» و «بارش‌های بالای 300 میلی‌متر»، «پوشش 1 تا 5 درصدی درختان جنگلی» از جمله آیتم‌های مدنظر در اجرای طرح جنگل‌کاری اقتصادی با مشارکت مردم است.

رئیس اداره جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تاکید می‌کند که در اجرای طرح‌های مشارکتی مسائل اجتماعی و سپس اقتصادی در نظر گرفته شده و به منظور جلوگیری از هر گونه مشکل، رضایت از بومیان، مسئولان محلی و فرمانداری‌ها جزو اولویت‌هاست.

معانی با بیان اینکه طبق دستورالعمل ابلاغی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، تعهد داریم که امسال 50 هکتار طرح جنگل‌کاری اقتصادی را در استان زنجان اجرایی کنیم، عنوان می‌کند: در حال حاضر بیش از 30 درخواست برای طرح مشارکتی در اراضی ملی به ثبت رسیده است که عمده آن‌ها مربوط به مراتع است. لازم به ذکر است که سال قبل طرح جنگل‌کاری اقتصادی با مشارکت مردم در استان زنجان اجرایی نشده است.

برخی متصرفان نه از سر نیاز بلکه به علت طمع دست به تصرف اراضی ملی می‌زنند

یکی از کارشناسان اداره کل منابع طبیعی استان زنجان که نخواست نامی از او در رسانه صدای زنجان منتشر شود اجرای طرح‌های مشارکتی با هدف ارتقا معیشت بومیان قابل ستایش دانسته اما می‌گوید: ارزش زمین در شهرستان طارم به علت موقعیت جغرافیایی و خاک مستعد سبب شده تا طمع‌کاران به سمت تصرف اراضی ملی بروند. در برخی مواقع می‌بینیم که افراد نه به علت نیاز بلکه از سر طمع به سمت تصرف اراضی ملی می‌روند. از این رو ضروری است تا تمامی ارگان‌‌ها اعم از دادگستری، نیروی انتظامی در کنار یگان حفاظت منابع طبیعی باشند.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتصرف اراضی ملیشهرستان طارممنابع طبیعی
sedayezanjannews.ir/nx7624


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»