کد خبر: 7637
1400/03/05 - 10:34


فعالان حوزه تولید پوشاک زنجان از تاثیر قاچاق بر کسب‌وکارشان می‌گویند؛

قاچاق، آبروی‌مان را برده است

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک زنجان: قاچاق، علاوه بر خسارت اقتصادی، فرهنگ و آبروی‌مان را هم به بازی گرفته است!/ تولیدکننده‌ها: اگر در مبادی ورودی نظارت‌ها دقیق باشد، وضع‌مان این نمی‌شود/ فروشنده‌ها: مردم به علت مشکلات اقتصادی از اجناس قاچاق و پوشاک بی‌کیفیت داخلی استقبال می‌کنند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک زنجان که «قاچاق» را یکی از عوامل اصلی وضعیت نامساعد این روزهای حدود 800 تولیدکننده جزئی و کلی می‌داند، معتقد است: عدم برخورد جدی با پدیده قاچاق پوشاک، علاوه بر خسارت اقتصادی، با آبروی ما بازی کرده و فرهنگ‌مان را به تاراج برده است!

هر چند وقت یکبار اخبار کشف اقلام قاچاق به ویژه پوشاک در استان زنجان منتشر می‌شود که آخرین آن مربوط به کشف البسه قاچاق در 19 اردیبهشت‌ماه سال جاری بود. این تخلف مربوط به خودروی عبوری بود که پس از کنترل و بازرسی ماموران از آن، مقداری البسه قاچاق کشف و پس از بررسی در مراجع ذی‌صلاح زنجان، جریمه یک میلیارد و 550 میلیون ریالی وصول و پرونده مختومه شد.

واردات پوشاک از کشورهایی نظیر ترکیه و چین سبب شده تا بخشی از تولیدکنندگان داخلی توان رقابت از نظر کمیت و کیفیت را از دست داده و ناگزیر به جمع ورشکستان این صنعت بپیوندند.

به گفته محمود عتیق‌زاده، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک و خیاطان مردانه و زنانه زنجان، 800 تولیدکننده جزئی و کلی زیرمجموعه اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک و خیاطان مردانه و زنانه فعالیت می‌کنند که وضعیت کسب و کارشان چندان تعریفی ندارد چرا که جنس قاچاق هم‌چون آفتی وارد بازار شده و کل کشور را فلج کرده است!

تولیدکنندگان پارچه و لباس زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گویند: عدم نظارت سیاست‌گذار حوزه تولید و واردات کالای قاچاق از مبادی رسمی و غیررسمی، دندان طمع دلالان را تیز و تیغ تولیدکنندگان را بیش از پیش کُند کرده است به طوری که دیگر رمقی برای ادامه فعالیت در این حرفه برای‌شان نمانده است!

در سالی كه به نام «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری شده است، توجه به موضوع اشتغال‌زايی و همچنين حمايت از توليدكنندگان داخلی به يكی از موضوعات اصلی در رونق‌بخشی به اقتصاد تبديل شده است. اما فعالان زنجانی صنف تولید پوشاک معتقدند: در حال حاضر توليدكنندگان داخلی در هر صنفی كه هستند تمام تلاش خود را برای بقا در بازار رقابتي می‌كنند، بازاری كه در دست دلالان است!

احمد یکی از توليدكنندگان پوشاک و لباس به صدای زنجان می‌گوید: توليدات پوشاک زنجان به استان‌های هم‌جوار نظیر قزوین، تهران، اردبیل و آذربایجان غربی صادر می‌شود که حاکی از رضایت مصرف‌کنندگان از کیفیت تولیدات زنجان است.

مریم دیگر خیاط زنجانی که بیش از 15 سال است در این حرفه فعالیت می‌کند، معتقد است: يكی از موضوعاتی كه صنف تولیدکننده پوشاک را با چالش جدی مواجه كرده است، موضوع كالای قاچاق است. در حال حاضر لباس‌های بُنجل تركيه‌ای و چينی بازار لباس زنجان را چه در بخش عرضه و چه در بخش تولید با مشكلات متعددی روبه‌رو كرده است.

او تصریح می‌کند: در بسياری از موارد مشاهده شده كه لباس‌های بنجل بعد از خشك‌شويی به بازارتزريق می‌شود، حتی برخی از افراد اين لباس‌ها را در منازل‌شان به فروش می‌رسانند.

ایران در محاصره اجناس قاچاق

در حالی که تا پیش از این کشورهای ترکیه، چین و امارات در زمره کشورهایی تلقی می‌شدند که با رشد چشمگیر صنعت پوشاک، محصولات پوشاک آن‌ها به صورت قاچاق وارد کشور می‌شد، اکنون به نظر می‌رسد کشورهای دیگری نظیر ازبکستان نیز با سرمایه‌گذاری در صنعت پوشاک، کار و فعالیت تولیدکنندگان را تهدید می‌کنند.

یکی از فروشنده‌های پوشاک به صدای زنجان می‌گوید: این کشورها به دلایلی هم‌چون دسترسی به مواد اولیه ارزان و با کیفیت قابل قبول، سرمایه‌گذاری عظیمی بر روی واحدهای بسیار بزرگ تولیدی و نیروی کار بسیار ارزان، توانسته‌اند در صنعت پوشاک رشد کنند. ایران در ابتدای دهه‌ 70، رشد بسیار خوبی در این صنعت داشت و توانسته بود بازارهای کشورهای همسایه را به‌دست بیاورد، اما نتوانست در رقابت جدی با کشورهای رقیب این بازارها را نگاه دارد و در نتیجه کشورهایی نظیر ترکیه جای ایران را در بازار پر کردند و حتی اجناس خود را به ایران صادر کردند که در بخش عمده‌ای از آن‌ها واقعا بی‌کیفیت‌اند و هم مصرف‌کننده و هم کشور متحمل هزینه می‌شوند!

نظارت کمرنگ در مبادی ورودی

فروشندگان معتقدند مبارزه با قاچاق باید در مبادی ورودی کشور صورت گیرد. وقتی جنس وارد کشور شد قطعا کنترل کردن آن دشوار می‌شود بر لزوم برخورد با عاملان قاچاق در مرزها تاکید می‌کنند.

 

محمود عتیق‌زاده، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک، خیاطان مردانه و زنانه، جوراب و قماش زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان، «قاچاق» را از چالش‌های پیش روی فعالان این صنف اعلام کرده و می‌گوید: اجناس و لباس‌های خارجی بی‌کیفیت از استان‌های مرزی وارد استان زنجان می‌شود. فعالان صنفی در این چرخه از تولیدکننده پارچه تا لباس متحمل هزینه‌های زیادی شده‌اند. به نظرم مسئولان کشوری باید قدمی برای برخورد با قاچاق برداشته و نظارت‌های خود را تشدید کنند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک و خیاطان مردانه و زنانه زنجان اضافه می‌کند: متاسفانه با وجود اینکه فعالان صنفی در حوزه تولید پوشاک دچار خسارت جبران‌ناپذیری شده‌اند باز هم شاهدیم که پوشاک خارجی بی‌کیفیت و قاچاق از طریق خودروهای شخصی و کامیون در قالب گونی، کارتن و بسته‌های مختلف وارد کشور و به تبع آن استان می‌شود و کسی هم جلودارش نیست! رسانه‌ها تریبون تولیدکننده‌های داخل هستند و مسئولان به خوبی می‌دانند چه بر سر ما آمده است!

تولیدات داخل متناسب با نیاز اقشار مختلف جامعه باشد

در شرایطی که برخی‌ها نظارت‌های کمرنگ را عاملی برای قاچاق می‌دانند، عمده مسئولان یکی از توپ‌های مشکلات موجود بر سر راه تولید را به زمین تولیدکنندگان انداخته و خواستار آن هستند که تولیدکنندگان پوشاک، مسیر خود را تغییر داده و تولید خود را با نیازها و شرایط روز این بازار هماهنگ سازند.

برخی معتقدند که با تغییر الگوها و رویه‌ها به سمت رونق تولید حرکت کرده و با حذف تولیدات «زیرپله‌ای» یا تولید محدود و بی‌کیفیت که خود از اجناس خارجی قاچاق نیز بدتر است به سراغ تولید محصولات با کیفیت و قابل صادرات بروند و با دریافت بسیار کمتر، محصولات بیشتری تولید کنند.

تولیدکننده‌های داخلی اهل فن و هنرند!

اما عتیق‌زاده که معتقد است اجناس بی‌کیفیت خارجی قاچاق علاوه بر اینکه کار تولیدکنندگان و فعالان حوزه پوشاک را زیر سؤال برده و آنها را با چالش مواجه می‌کنند، می‌گوید: اجناس قاچاق به جز اینکه پول ما را را برده و ما را متحمل هزینه می‌کند، با آبرو و فرهنگ‌مان بازی می‌کند. حتی اگر مصرف‌کننده ایرانی ریالی بابت اجناس قاچاق پرداخت نکند باز هم 100 درصد خارجی‌ها سود کرده‌اند چرا که لباس‌های غیرمتعارف و خارج از عرف جامعه ایرانی را به تن خریدار ایرانی کرده‌اند!

وی با بیان اینکه ما به هیچ عنوان با ورود جنس خارجی باکیفیت مخالف نیستیم و به سلیقه مشتری احترام می‌گذاریم، عنوان می‌کند: تمامی فعالان این چرخه از تولیدکننده پارچه تا خیاطان که زحمت دوخت لباس و پوشاک را می‌کشند، همگی اهل فن و هنرند. تولیدات لباس ایرانی با پوشاک خارجی (باکیفیت) برابری می‌کند و به لحاظ کیفیت هم بالاست.

لزوم حمایت از تولیدکنندگان

البته تعدادی از تولیدکنندگان زنجانی که از شرایط و مشکلات موجود ناراضی هستند به صدای زنجان می‌گویند: مسئولان و برنامه‌ریزان باید مشکلاتی نظیر بالا بودن نرخ سود بانکی، مشکلات موجود در ورود مواد اولیه، دشواری جابه‌جایی پول در زمان صادرات محصولات، نوسان شدید در نرخ ارز و مانند آن که مانعی بر سر راه تولید پوشاک است را در اسرع وقت حل کنند.

عده‌ای نیز معتقدند عمده مصرف‌کنندگان به علت مشکلات اقتصادی به سمت خرید اجناس بی‌کیفیت داخلی یا خارجی می‌روند در نتیجه فروشندگان نیز ترجیح می‌دهند مغازه‌شان را پر از این دست از اجناس کنند!

مشکلات اقتصادی عاملی برای مصرف پوشاک قاچاق بی‌کیفیت

علی یکی از فروشندگان زنجانی با اشاره به علت استقبال فروشندگان پوشاک از عرضه محصولات قاچاق بی‌کیفیت می‌گوید: مردم دچار مشکلات اقتصادی‌اند و نمی‌توانند اجناس داخلی باکیفیت که قطعا قیمت بالایی دارند را خریداری کنند، به همین دلیل از اجناس خارجی قاچاق استقبال می‌کنند. البته عدم تنوع رنگ و بی‌توجهی به صنعت مد و سلیقه تمامی اقشار جامعه به ویژه جوانان یکی از دلایل اصلی و مهم است که باید دست‌اندرکاران به آن توجه جدی داشته باشند.

عرضه لباس‌های مد روز و ترغيب جوانان به استفاده از اين لباس‌ها نيز يكی ديگر از موضوعاتی است كه توليدكنندگان در اين زمينه آن را از ياد برده يا توجه زيادی به آن ندارند.

تولیدکنندگان به سلیقه مصرف‌کننده‌ها هم توجه کنند!

مریم یکی از شهروندان می‌گوید: ما می‌دانیم کیفیت پارچه‌های استفاده شده برای دوخت پوشاک قاچاق کیفیت آن‌چنانی ندارد اما خب این اجناس قاچاق در کنار قیمت مناسب، تنوع هم دارند! ما جوانان ملاک‌مان در خرید لباس یا هر پوشاک دیگری فقط کیفیت نیست بلکه زیبایی و مدل آن نیز برایمان مهم است!

در کنار قاچاق، تولیدکنندگان با افزایش قیمت مواد اولیه نیز مواجه‌اند. قیمت مواد اولیه تولید پارچه طی سه اخیر با رشد غیرمنطقی همراه بوده است. به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک و خیاطان مردانه و زنانه زنجان، قیمت هر متر پارچه در سال‌های 98، 99 و 1400 به ترتیب به 7 هزار، 15 هزار و 40 هزار تومان رسیده است که حاکی از رشد 100 درصدی قیمت آن در هر سال بوده است.

یکی از تولیدکنندگان زنجان می‌گوید: اگرچه به نظر می‌رسد صنف تولید پوشاک، مشتريان پر و پا قرص خود را داشته باشد اما به دليل گرانی مواد اوليه و ورود لباس‌های قاچاق از وضعيت مناسبی برخوردار نيست.

محمود عتیق‌زاده، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک، خیاطان مردانه و زنانه نیز « افزایش سرسام‌آور قیمت مواد اولیه تولید پارچه» را از مشکلات اساسی این صنف در کنار قاچاق اعلام کرده و می‌گوید به شخصه معتقدم فعالان این عرصه بیش از قاچاق از گرانی مواد اولیه بیشترین ضربه را خورده‌اند!

عتیق‌زاده با بیان اینکه مواد اولیه موردنیاز برای تولید پارچه از خارج وارد می‌شود، عنوان می‌کند: ما معتقدیم هر آنچه در داخل ایران نیست باید وارد شود از مواد اولیه بگیرید تا پارچه! مثلا وقتی نخ مورد نیاز تولید چادر مشکی که بسیار نازک است در داخل تولید نمی‌شود، تکنولوژی بافت پارچه مشکلی که نیاز به ماشین خاصی دارد در کشور وجود ندارد باید وارد شود. در راستای حمایت از تولید داخل باید مواد اولیه و خام وارد و تولید نهایی و به اصطلاح پخته از کشور خارج شود اما الان برعکس شده است!

صدای زنجان برای مشکلات صنف لباس‌فروشان با ورود اجناس قاچاق به بازار و میزان استقبال زنجانی‌ها از تولیدات داخلی را طریق ابوالفضل نیاکان، رئیس اتحادیه لباس‌فروشان زنجان پیگیری کرد اما امکان مصاحبه با وی میسر نشد.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقاچاق لباسلباس فروشان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx7637


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»