کد خبر: 7640
1400/03/08 - 10:3


صدای زنجان وضعیت واکسیناسیون کادر درمانی استان را پیگیری می‌کند؛

90 درصد کادر درمان استان واکسینه شده‌اند

همین چند مدت پیش بود که آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور با اولویت کادر درمان شاغل در «آی.سی.یو» کلید خورد و این رویداد به سرعت در رسانه‌های داخلی و خارجی دست‌به‌دست شد، خبر مسرت بخشی که امید به ریشه‌کن شدن کرونا را بیش از پیش افزایش داد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- همین چند مدت پیش بود که آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور با اولویت کادر درمان شاغل در «آی.سی.یو» کلید خورد و این رویداد به سرعت در رسانه‌های داخلی و خارجی دست‌به‌دست شد، خبر مسرت بخشی که امید به ریشه‌کن شدن کرونا را بیش از پیش افزایش داد.

در تاریخ 22 بهمن 1399، پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد که هم‌زمان با واکسیناسیون کادر درمان در سطح کشور از مجموع ۶۶۰ نفر از کارکنان بخش مراقبت‌های ویژه آی.سی.یو مراکز درمانی استان زنجان ۴۶۰ نفر نخستین مرحله واکسن علیه ویروس کرونا را دریافت کردند.

وی همچنین در تاریخ 11 اردیبهشت 1400، از واکسینه شدن ۶۰۰ نفر دانشجوی رشته پزشکی در استان زنجان خبر داد و گفت: واکسن کرونا به دانشجویانی که بخش بالینی مراکز درمانی فعالیت می‌کنند، تزریق می‌شود.

این مسئول در تاریخ 27 اردیبهشت 1400 اظهار کرد: تاکنون بیش از 5 هزار دوز واکسن کرونا برای اقشار پرخطر از قبیل کادر درمان و بهداشت، جانبازان بالای ۵۰ درصد، پرسنل بخش‌های آی.سی.یو وارد استان و بخش عمده‌ای از آن تزریق شده است.

قزلباش در این باره افزود: در شرایط فعلی که واکسن در کشور محدود است این دارو به صورت سهمیه از سوی وزارت بهداشت در اختیار هر استان قرار می‌گیرد. طبق پیش‌بینی انجام گرفته طی ماه‌های آینده با سرعت بیشتری واکسیناسیون در کشور انجام می‌شود و حجم وسیعی از گروه‌های هدف واکسن کرونا را دریافت می‌کنند.

بیش از 45 هزار نفر واکسینه شده‌اند

قزلباش در خصوص وضعیت واکسیناسیون در شرایط فعلی در گفت‌وگو با خبرنگار صدای زنجان اظهار کرد: تا امروز بالای 50 درصد واکسیناسیون در فاز اول برای گروه‌های الویت‌دار نظیر گروه‌های درمانی، پاکبان‌ها، جانبازان و سالمندان در سرای سالمندان و فوریت‌های پزشکی و بیش از 75 درصد از افراد بالای 80 سال و بیش از 50 درصد واکسیناسیون افراد 70 سال صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه مجموعه افرادی که در استان واکسینه شدند در این مدت بیش از 45 هزار نفر هستند که این غیر از 3 هزار نفری است که در قالب کارآزمایی بالینی تحت واکسیناسیون قرار گرفتند، اظهار کرد: با توجه به سه مرکز واکسیناسیونی که در استان زنجان داریم و همچنین مراکز دیگری که در شهرستان‌ها در نظر گرفته شده است، قطعا سرعت تزریق واکسن در استان افزایش خواهد یافت.

بالغ بر 90 درصد کادر درمان استان و بهداشت استان واکسینه شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه بالغ بر 90 درصد کادر درمان استان و بهداشت استان واکسینه شدند، خاطرنشان کرد: آن 10 درصدی را هم که واکسن دریافت نکرده‌اند، یا کم‌تر از 6 ماه از ابتلای این افراد به کرونا گذشته است (که در این زمینه توصیه بر این است که تزریق واکسن پس از 6 ماه به بیمارصورت بگیرد) یا شرایط تزریق را به دلایل مختلف نداشتند و یا خود فرد مایل به تزریق واکسن در این مرحله نداشته است.

وی تصریح کرد: به هر حال در هر مرحله‌ای که کادر درمان و یا افرادی که جزو گروه‌های سنی در نظر گرفته شده تزریق واکسن هستند و به هر دلیلی واکسن دریافت نکردند، می‌توانند نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

قزلباش در پاسخ به متفاوت بودن فاز اول و دوم برخی از واکسن‌ها با اشاره به اینکه دوز دوم‌شان برخی از واکسن‌ها متفاوت از دوز اول است، اظهار کرد: این مساله به خوبی با رنگ هم نشان داده شده است و دوز اول آن با رنگ آبی و دوز دوم با رنگ قرمز مشخص شده است که مشخصا در مورد واکسن اسپوتنیک روسی به این شکل است و در بقیه موارد مشخص است که به چه شکل انجام گیرد.

وی در زمینه زمان تاثیر واکسن پس از تزریق افزود: طبیعتا ما انتظار داریم که دو هفته تا دو ماه پس از تزریق دوز دوم واکسن ایمنی در افراد ایجاد شود که بین دو هفته تا دو ماه در بین اساتید اختلاف نظر هست ولی به طور معمول از دو هفته به بعد انتظار می‌رود که سطح ایمنی به طور قابل توجهی افزایش یافته باشد.

این در حالی است از گوشه و کنار گلایه‌هایی در زمینه واکسیناسیون پرستاران شنیده می‌شود. صدای زنجان برای پیگیری این موضوع با فریدون اسکندری، رئیس نظام پرستاری زنجان تماس حاصل کرد اما متاسفانه نتوانست صحبتی با این مسئول در این زمینه داشته باشد.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانعلوم پزشکی زنجانپرویز قزلباشواکسیناسیون کادر درمان
sedayezanjannews.ir/nx7640


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»