کد خبر: 7678
1400/03/16 - 11:22


گزارش صدای زنجان از گرایش مردم به سمت خرید قسطی؛

قسط؛ چاه بیچاره‌ها

رئیس اتحادیه لوازم خانگی زنجان: جنس قسطی نخرید/ فعالان بازار خودرو: در خرید خودروی قسطی بی‌گدار به آب نزنید!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- بخشی از مردم به‌ویژه قشر متوسط به پائین که به گفته خودشان با قسط زندگی‌شان را سپری می‌کنند، معتقدند با افسارگسیختگی نرخ‌ها، امیدی به افت قیمت‌ها در بازار تولیدات داخلی ندارند چه برسد به اقلام خارجی!

سال 1399 با همه فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم و کرونا به پایان رسید، تورم 50درصدی و رشد اقتصادی منفی کنار التهاب شدید در بازارهای مالی از جمله بورس و ارز و جهش غیر قابل توجیه در بازار مسکن موجی از دلسردی و ناامیدی را میان اقشار مختلف ایجاد کرد که همچنان ادامه دارد.

رضا یکی از شهروندان زنجانی در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به مشکلات اقتصادی خانوارها می‌گوید: مردم حتی اجناس و اقلامی را که تولید داخل هستند را با بالاترین قیمت که غیرمنطقی است خریداری می‌کنند، من کارگرم روزانه بیش از 9 ساعت در شرکت برای دریافت دستمزد ریالی کار می‌کنم اما هزینه‌های زندگی‌ام را با دلار پرداخت می‌کنم، زیرا موبایل و خودرویی که باید بخرم تحت تاثیر دلار است! برخی امیدوارند با انتخابات ریاست‌جمهوری و مشخص‌شدن نتیجه، وضعیت بهبود یابد اما مگر می‌شود یک شبه، همه چیز را درست کرد؟

وی با بیان اینکه بسیاری از خانواده‌ها به‌ویژه قشر کارگر و کارمند تا خرخره در قرض و اقساط گیر کرده‌اند، تصریح می‌کند: دستمان از اجناس خارجی کوتاه است، اجناس داخلی هم با قیمت بالا حتی بیشتر از کیفیتی که دارند به دست ما می‌رسد، واقعا چه کسی بازار را سر و سامان خواهد داد؟

افزایش 20 درصدی قیمت لوازم خانگی

محمد احمدی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی و اداری زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به افزایش 20 درصدی قیمت اقلام برقی و خانگی در سال جاری می‌گوید: همه ساله در راستای افزایش میزان دستمزدها و نرخ انرژی، شرکت‌های تولیدکننده نسبت به افزایش قیمت تولیدات اقدام کرده و از این راه افزایش حقوق و نرخ قبوض برق، آب و گاز را جبران می‌کنند. البته این روند نه از فروردین‌ماه بلکه از روزهای ابتدایی اردیبهشت‌ماه همه ساله از سوی تولیدکننده‌ها انجام می‌شود!

احمدی با اشاره به رکود در بازار لوازم خانگی عنوان می‌کند: تنها کسانی که به ناچار به سمت خرید اجناس خانگی می‌آیند زوج‌های جوان هستند زیرا باید برای آغاز زندگی خرید کنند!

تولیدات داخل نسبت به خارجی، باکیفیت‌ترند و قیمت‌شان هم معقول است!

یکی از فروشندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به افزایش قیمت‌‌ها که همه ساله اعمال می‌شود به صدای زنجان می‌گوید: البته برخی از شرکت‌ها از جمله اسنوا که یک شرکت تولیدکننده ایرانی لوازم خانگی است با تولید و عرضه محصولات با کیفیت و در خور سلیقه‌ ایرانیان محبوبیت بالایی پیدا کرده است، نسبت به فروش اقساطی اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه در بازار شاهد محصولاتی با قیمت‌های نجومی از برندهای خارجی هستیم که اکثر افراد توان خریدشان را ندارند، معتقد است: قیمت تولیدات داخلی در مقایسه با برندهای خارجی برای مشتریان مناسب است و این مورد یکی از مزیت‌های مهم کالای داخل نسبت به برندهای خارجی است. برای مثال قیمت جاروبرقی در برندهایی نظیر سامسونگ، ال‌جی و بوش بسیار بالا است ولی شما می‌توانید با پرداخت هزینه کمتری جارو برقی اسنوا را خریداری کنید و از محصولی با کیفیت که سالیان دراز برای‌تان کار خواهد کرد بهره‌‌مند شوید!

به مشتریان توصیه می‌کنم به سمت خریدهای قسطی نروند!

اما برخلاف این فروشنده، رئیس اتحادیه لوازم خانگی و اداری زنجان در مورد وضعیت فروش اقساطی اقلام به خانواده‌ها به صدای زنجان می‌گوید: چند مورد از فروشگاه‌های زیرمجموعه دارای قرارداد با شرکت‌های تولیدکننده داخلی مشتریان که عموما از اقشار کم‌درآمد کارگر یا کارمند هستند را به بانک‌های عامل از جمله بانک رفاه معرفی می‌کنند. البته من توصیه می‌کنم مشتریان به سمت خریدهای قسطی در حوزه اقلام خانگی نروند!

احمدی با بیان اینکه شرکت اسنوا نسبت به فروش اقساطی با شرایط اعلامی اقدام کرده است اما به شخصه به علت گران بودن جنس، تصور می‌کنم خرید آن برای مشتریان مقرون به صرفه نباشد، تاکید می‌کند: شرکت درصدی از قیمت کالا را افزایش می‌دهد، پس از معرفی به بانک، بانک عامل نیز با احتساب نرخ بهره، قیمت نهایی جنس خریداری شده را افزایش می‌دهد که به نظرم در شرایط کنونی دشوار اقتصادی به نفع خریداران نیست!

رئیس اتحادیه لوازم خانگی و اداری زنجان با بیان اینکه اقلام خارجی به هیچ عنوان به صورت اقساط به خریداران عرضه نمی‌شود، تصریح می‌کند: با توجه به تبعیت قیمت این اجناس از نرخ دلار، کالاهای خارجی در قالب اقساط به خریداران فروخته نمی‌شود.

کاهش یک میلیون تومانی قیمت موبایل

از ابتدای سال جاری قیمت گوشی موبایل با کاهش حداقل یک میلیون تومانی که تحت تاثیر افزایش عرضه نسبت به تقاضا و کاهش نرخ دلار صورت گرفت، همراه بود. اما برخی از خانواده‌ها که نیاز اساسی به گوشی تلفن همراه دارند و از سوی دیگر در شرایط کنونی اقتصادی توانایی پرداخت آن را ندارند از فروشندگان تقاضای فروش اقساطی موبایل را دارند!

فضایل رستمی‌راد، رئيس اتحاديه تعمير و فروش موبايل و رايانه شهرستان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: یک ماه به علت شرایط کرونایی، صنف فروشنده موبایل مجبور به تعطیلی شدند پس از بازگشایی قیمت هر مدل گوشی به طور متوسط یک میلیون تومان کاهش یافته بود. قیمت موبایل‌ سری‌های سامسونگ از جمله A10S که 4 میلیون تومان بود به 3 میلیون تومان رسید. گوشی مدل A31 که 7 میلیون تومان بود تا 5 میلیون کاهش یافت! سابقه نداشت که بازار موبایل تا این حد شاهد کاهش شدید قیمتی باشد!

رئيس اتحاديه تعمير و فروش موبايل و رايانه شهرستان زنجان با بیان اینکه بازار موبایل از بازارهایی است که سریعا تحت تاثیر بازار دلار قرار می‌گیرد، تاکید می‌کند: در سال جاری کمتر کسی بوده که سود کند. تمامی صنف ما متضرر شدند و موبایل‌هایی که خریداری کرده بودند با ضرر به خریداران فروختند.

خانواده‌های متوسط به پائین همچنان به دنبال خرید اقساطی موبایل!

رستمی‌راد با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم تصریح می‌کند: با وجود کاهش شدید نرخ موبایل، خانواده‌هایی هستند که به علت کاربردی بودن موبایل، به این وسیله نیاز دارند و به علت مشکلات اقتصادی قصد خرید موبایل آن هم به شیوه اقساطی دارند.

رئيس اتحاديه تعمير و فروش موبايل و رايانه شهرستان زنجان با بیان اینکه چند مورد از واحدهای زیرمجموعه در صورت داشتن شرایط، مشتری را از طریق فروشگاه‌های هدف به بانک‌های عامل از جمله سپه و رسالت معرفی می‌کنند، عنوان می‌کند: این افراد که عموما از قشر متوسط به پائین جامعه محسوب می‌شوند، وام 2 تا 5 میلیونی با نرخ بهره اعلامی از سوی بانک، دریافت می‌کنند. طرف حساب این اشخاص بانک بوده و ظرف یک هفته تا 10 روز مبلغ مربوطه به فروشنده موبایل پرداخت می‌شود.

رستمی‌راد با بیان اینکه صنف موبایل‌فروش برای عرضه موبایل‌های خریداری شده‌اش، منتظر نتایج انتخابات نیست، تاکید می‌کند: هیچ تضمینی نیست که بعد از انتخابات نرخ دلار بالا برود یا پائین، ما اگر در بازار مشتری باشد اجناس را می‌فروشیم حتی در قالب اقساط تا بیش از این متضرر نشویم.

در خرید خودروی قسطی بی‌گدار به آب نزنید!

گران شدن بی‌رویه خودرو در بازار در کنار مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا و وضعیت نامناسب معیشتی مردم، سبب شده که مردم به سمت خرید خودرو قسطی بروند!

علی یکی از فعالان بازار خودرو در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به رکود در بازار خودرو معتقد است که فعلا بهتر است مردم تا انتخابات به سمت خرید قسطی و نقدی اعم از خودروی نو و دست دوم نروند! به بیانی دیگر در خرید خودرو بی‌گدار به آب نزنید!

او با بیان اینکه خرید خودرو قسطی همین قدر که راهکاری مؤثر، شیرین و دلنشین برای ماشین‌دار شدن و ارتقای خودرو است، اگر بدون دقت به نکات مهم باشد، می‌تواند تجربه یکی از بدترین اقدامات عمر هر فردی را رقم بزند، تصریح می‌کند: خریدار نباید در خرید قسطی خودرو به هر خودروی بی‌نام و نشانی دل ببندد و با هر مجموعه‌ای وارد مذاکره شود.

این فعال با بیان اینکه برخی سودجویان با ایجاد فضای تبلیغاتی خوش رنگ‌ولعاب تلاش می‌کنند تا اندک سرمایه مردم را به جیب بزنند و با وعده‌های طولانی مدت برای تحویل خودرو، حداکثر استفاده را از سرمایه متقاضیان خرید خودرو قسطی می‌برند، می‌گوید: طرف حساب باید خودرو را به صورت فوری و آنی به مشتری تحویل دهد. مردم توجه کنند که تحویل سند خودرو به‌نام خریدار باشد و تاکید می‌کنم مجموعه‌ای که با آن وارد امضای قرارداد شده‌اید با تجربه و دارای سابقه درخشان در بازار معامله باشد.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانخرید قسطیکاهش درآمدحقوق پایین
sedayezanjannews.ir/nx7678


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»