کد خبر: 7714
1400/03/29 - 14:54


صدای زنجان بلاتکلیفی سفر در دوران کرونا را بررسی می‌کند؛

نامادری برای سفر

رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان زنجان: سفر اصولی اشاعه‌دهنده کرونا نیست

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به نظر می‌رسد اعضای ستاد ملی کرونا هنوز بعد از گذشت یک سال و نیم از شیوع ویروس کرونا، با واقعیت سفر کنار نیامده و بیشتر از آن‌که برای مدیریت آن برنامه داشته باشند، بدون توجه به پیشنهادها، راهکارها و مدل‌هایی که حتی در سایر کشورها هم‌زمان با فصل شلوغ سفر اجرا شده است، سیاست انکار را در پیش گرفته‌ و فقط به یک دستور کلی «ممنوعیت سفر» بسنده کرده‌اند.

شیوع ویروس کرونا علاوه بر مشکلاتی که درخصوص سلامت افراد ایجاد کرد؛ مشکلات اقتصادی قابل‌ توجهی را نیز در پی داشت به‌طوری‌ که این مشکلات منجر به بیکاری تعداد قابل ‌توجه پرسنل فعال در حوزه‌های کاری مختلف شد. یکی از فعالیت‌هایی که در اثر شیوع ویروس کووید-‌‌19 کاملا متوقف شد «سفرکردن» بود که همین امر موجب شد میلیون‌ها نفر در ایران که در کسب‌وکارهای کوچک گردشگری مشغول به‌کار بوده‌اند کسب‌وکارهای خود را از دست بدهند. در حالی که در سایر کشورها از فرصت‌ ایجاد شده در دوران کرونا بهره برده و به تغییر عادات سفر گردشگران هم‌چون تغییر اجباری از گردشگری بین‌المللی به داخلی و سفرهای نزدیک به چشم یک فرصت نگاه کردند که می‌توان در سایه آن‌ها رشد گردشگری را شاهد بود.

اکنون با نزدیک شدن به فصل تابستان، باید دید که مسئولان در این رابطه چه برنامه‌ریزی کرده‌اند تا شرایطی را فراهم کنند تا هم به نفع فعالان صنعت گردشگری باشد و هم سلامت افراد در قالب این برنامه‌ریزی حفظ شود.

سفر باید اصولی باشد

 در این خصوص اویس کیانی، رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه در مورد سفرهای تابستانه و همچنین نوروز 1401 بایستی این مساله را بپذیریم که اگر سفر به صورت اصولی صورت بگیرد، (سفری که صنعت گردشگری آن را به‌عنوان سفر می‌شناسد) در زمینه بروز کرونا هیچ مشکلی را نخواهیم داشت، اظهار کرد: سفر اصولی از دید صنعت گردشگری سفری است که مسافر برای اینکه به مقصدی برود از یکی از وسایل نقلیه مثل قطار و یا هواپیما استفاده می‌کند و وقتی به مقصد می‌رسد هتل و یا اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی را در برنامه اقامتی خود مد نظر دارد. طبیعتا اقامت و حمل‌ونقل در شرایط کرونا ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند و این مکان‌ها به لحاظ ضدعفونی می‌شود و بر روی آن‌ها نظارت می‌شود.

وی ادامه داد: جاذبه‌هایی که در واقع مردم برای بازدید به آن رجوع می‌کنند نیز اغلب در محیط باز هستند و آن جاذبه‌هایی که فضای‌شان ازدحام‌آور است؛ بسته است و از همین رو خیلی راحت می‌توان به این نتیجه رسید که سفر اصولی (سفری که در بطن صنعت گردشگری اتفاق می‌افتد) زاینده ویروس کرونا و اشاعه‌دهنده آن نیست. این موضوع بایستی به یک باور جمعی تبدیل شود چرا که اگر غیر این بود بایستی با توجه به پروازهایی که خطوط هوایی کشور دارند که چندین هزار نفر را در ایران جابه‌جا می‌کنند و در دو سالی که کرونا شیوع یافته است این شرکت‌ها هم‌چنان در حال ارائه خدمات هستند وضعیت به مراتب اسفبارتر می‌شد.

به گفته کیانی، این شرکت‌ها تنها مدت کوتاهی متوقف شدند و سپس با رعایت فاصله‌های پرواز و سایر موارد فعالیت‌های خود را ادامه دادند ضمن اینکه آمارها بیان می‌دارد که اگر شما کمتر از یک ساعت در محیطی باشید و فاصله شما با منبع ویروس بیشتر از دو کیلومتر باشد، ویروس منتقل نمی‌شود.

این راهنما و مدرس گردشگری گفت: اکنون همه شرکت‌های هوایی دنیا فواصل پرواز را کنار گذاشته‌اند و تنها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، ضمن اینکه برخی از کشورها هم اعلام کرده‌اند که اگر مسافران واکسن زده باشند (چند نوع از انواع واکسن کرونا) می‌توانند به این کشورها سفر بکنند. بنابراین اگر به صورت اصولی به صنعت گردشگری  بپردازیم این نوع سفراشاعه دهنده کرونا نیست. با آن دسته ازمسافرانی که شرایط خانه خود را به مقصد منتقل می‌کنند کاری ندارم (افرادی که به وسیله ماشین شخصی و چادر به مسافرت می‌پردازند) چرا که این نوع سفر جزو صنعت گردشگری محسوب نمی‌شود.

کیانی معتقد است که با مدیریت مناسب می‌توان سفرهای نوروزی و تابستانه و سایر سفرهای فصول سال را بر اساس صنعت اصولی گردشگری اداره کرد تا خیر و برکتش به فعالان این صنعت برسد و بسیاری از مشکلات این حوزه را برطرف کند؛ یعنی ما به جای اینکه به مردم فشار بیاوریم و مانع رفتن آن‌ها به سفر شویم بایستی روی تاسیسات گردشگری نظارت داشته باشیم و به فعالان این عرصه فرصت این را بدهیم که کسب‌وکار خود را با این شرایط ادامه بدهند و آن را مدیریت کنند چرا که شاهد هستیم که  این موضوع در کشورهای دیگر برنامه‌ریزی شده است و اکنون در حال اجرا است.

رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان زنجان مدعی است که کشورهایی که با برنامه جلو رفتند همین کار را کردند یعنی به موزه‌ها و جاذبه‌های گردشگری خود اجازه دادند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت کنند و اکنون شاهد هستیم که برخی از همین  کشورها به جهت اینکه واکسن به میزان قابل توجهی تزریق شده است، ماسک را هم کنار گذاشتند وحتی مرزها نیز بازگشایی شدند و ما هنوز اندر خم یک کوچه هستیم.

مسئولین از صنعت گردشگری درک درستی ندارند

او با گلایه از عدم فهم درست مسئولان از صنعت گردشگری می‌گوید: برخی از مسئولان اصلا درک درستی از صنعت گردشگری ندارند. من به عنوان یک فعال گردشگری شاهد هستم که با وجود داشتن مسافر خارجی که واکسن تزریق کرده است مسئولان ما اجازه بازدید به این افراد را نمی‌دهند و مانع از ورود این مسافر به کشور می‌شوند و همین موضوع باعث خواهد شد که ما در این زمینه فرصتهای خود را از دست بدهیم.

کیانی مدعی است کمترین آمار ابتلا به کرونا در دو سال اخیر مربوط به تاسیسات گردشگری است.

وی ادامه می‌دهد: ایرانی‌ها رفته‌رفته به این درک می‌رسند که وقتی در شرایط کرونا مسافرت می‌کنند بایستی از تاسیسات گردشگری استفاده کنند که موازین بهداشتی را رعایت می‌کنند.

رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان زنجان می‌افزاید: فعالان گردشگری یک کمپین را راه انداخته‌اند و با ستاد مقابله با کرونا و میراث فرهنگی و وزارت خارجه نامه‌نگاری کرده‌اند که به مسافران خارجی اجازه سفر به ایران داده شود. مسافرینی ما داریم که دو فاز واکسن کرونا را هم زده است اما اجازه ورود به این گردشگران به کشور داده نمی‌شود و این موضوع باعث می‌شود که ما به مرور فرصت‌ها را از دست بدهیم و همین داستان در بحث سفرهای داخلی هم وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون دولت و مسئولین باید کمک کنند که سفرهای داخلی اصولی صورت بگیرد و در این جهت بایستی افراد به سمت تاسیسات گردشگری هدایت شوند تا کسب و کارهای گردشگری یک میزان جان بگیرد. البته اکنون شرایط نسبت به اوایل شیوع کرونا به مراتب بهتر شده است ولی اگر ما بخواهیم خدمات سفر بهتری را در سفرهای نوروزی سال آینده و ایام محرم در زنجان ارائه بدهیم را بایستی از حالا به فکرش باشیم ودر این زمینه برنامه‌ریزی کنیم .

انتهای پیام

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسفرکرونااویس کیانی
sedayezanjannews.ir/nx7714


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»