کد خبر: 7715
1400/03/29 - 15:0


صدای زنجان از مشکلات کشتی‌گیران گزارش می‌دهد؛

کُشتی در خاکِ پول

عضو سابق تیم ملی: حکمِ خشک و خالی به درد ورزشکار نمی‌خورد!/ رئیس هیئت کشتی استان: در کُشتی پول نیست

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تعدادی از فعالان و دوستداران کُشتی می‌گویند نبود اسپانسر و شیوع کروناویروس روزگار کُشتی زنجان را تیره‌وتار کرده و مربیان نیز از کاهش تدریجی شاگردان و خالی شدن باشگاه‌ها از شاگردان مستعدشان نگران هستند. اما رئیس هیئت کشتی استان که افول این ورزش تحت تاثیر کرونا را قبول ندارد، معتقد است: چون در کشتی پول نیست تعدادی از کشتی‌گیران به سمت ورزش‌های دیگر از جمله MMA می‌روند که جای نگرانی دارد!

با شدت گرفتن مشکلات اقتصادی در ایران، تحریم‌های بین‌المللی و کمبود منابع مالی، ورزش به‌عنوان فرآیندی مصرف‌کننده بیش از سایر بخش‌ها دچار کسری اعتبار مالی شد. از یک سو اعتبارات دولتی به شدت افت کرد و از سوی دیگر، دست بخش خصوصی برای هزینه در ورزش خالی شد.

احمدرضا حیدری، عضو سابق تیم ملی کشتی در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: در کارنامه خود کسب مقام سوم در مسابقات قهرمانی کشتی فرنگی در سیرجان استان کرمان در سال 96، کسب مقام دوم مسابقات کشتی پهلوانی در ایلام در سال 97 و کسب مقام دوم در مسابقات ملی کشتی فرنگی در سال 98 را دارم اما به دلیل عدم حمایت مالی نخواستم که این ورزش را ادامه دهم!

حکمِ خشک و خالی به درد ورزشکار نمی‌خورد!

او که به ناچار ورزش قهرمانی و حضور در تیم ملی کشتی را به قول خودش بوسیده و برای همیشه کنار گذاشته است، معتقد است: کسب مقام در مسابقات کشتی، جایزه مالی که دلم‌مان را خوش کند نداشت، حکم (قهرمانی) خشک و خالی به درد ورزشکاری که با جان و دل برای ورزش کشتی عرق ریخته است، نمی‌خورد. من از ماندن در میادین کشتی از فرنگی و آزاد بگیرید تا ساحلی دلسرد شدم و حدود یک سال است از حضور در مسابقات کشتی فاصله گرفته‌ام.

عضو اسبق تیم ملی کشتی عنوان می‌کند: از حدود 8 سالگی به خاطر عشقی که به کشتی داشتم به سراغ این ورزش رفتم، اگر توانستم صاحب مقام‌های برتر کشوری شوم مدیون مربی‌ام آقای «مهدی بیگدلی» هستم که برایم وقت گذاشت، می‌دانستم استعداد دارم تا در این ورزش افتخارآفرینی کنم اما نشد!

 «پول» حرف اول را می‌زند!

حیدری که این روزها برای تامین مخارج تحصیلش با قرارداد پیمانی مشغول به کار است، می‌گوید: دانشجوی فوق لیسانس رشته تربیت‌بدنی هستم، در سال 96 عضو تیم ملی کشتی رده جوانان بودم و به خاطر حضورهای طولانی در اردو نمی‌توانستم در اردو باشم، به این نتیجه رسیدم که با ماندن در تیم ملی حتی اگر صاحب مقام هم شوم به لحاظ مالی حمایت نمی‌شوم، کارکردن برای تامین مخارج تحصیلم برایم اولویت داشت از این رو، این روش زندگی را انتخاب کردم.

او با اشاره به خداحافظی ستاره‌های زنجانی از کشتی از مسئولان ورزشی می‌خواهد تا با بهادادن به ورزشکاران و مربیان زحمتکش جلوی افول ورزش کشتی را گرفته و وضعیت تمرین تعدادی از مربیان را که صرفا به دنبال برگزاری تمرین‌های 2 ساعته بود و دغدغه تربیت کشتی‌گیرانی که در عرصه قهرمانی برای زنجان افتخارآفرینی کنند را ندارند، با دقت رصد کنند!

حیدری با بیان اینکه هر ورزشکاری که از رده پائین پا روی تشتک کشتی می‌گذارد رویای قهرمانی را در سر می‌پروراند که باید از سوی مسئولان مورد توجه باشد، می‌گوید: منظور بنده ستاره‌سازی، قهرمان پروری و هدایت تیم‌های ورزشی به سوی تشکیل تیم برای حضور در رقابت‌های لیگ باشگاه‌های کشور است که برای این افق باید از مربیان متخصص و حرفه‌ای بهره گرفت. البته هیئت در این زمینه تلاش‌های بسیاری کرده که شایسته تقدیر است.

کُشتی زنجان رو به افول؟

یکی از مربیان زنجانی نیز که نخواست نامی از او ذکر شود به صدای زنجان می‌گوید: مشکلی که کشتی استان و حتی کشور با آن مواجه شده، اُفت کمیت و کیفیت کشتی‌گیران است. از طرفی نیز با بحران شیوع ویروس کرونا مواجه شده‌ایم که تاثیر مخربی بر کُشتی گذاشته است، ما نگران خالی‌شدن باشگاه‌ها از کشتی‌گیران‌مان هستیم!

این فعال ورزشی در خصوص تعطیلی باشگاه‌های ورزشی با بیان اینکه جان و سلامتی انسان‌ها برای تمام مردم و مسئولان مهم است، تصریح می‌کند: با توجه به شیوع ویروس کرونا نگران تیم‌های مستعد و مهم‌تر از آن، نگران 3 سال آینده کشتی هستیم.

این مربی با بیان اینکه زنجان یک استان صنعتی است و کارخانجات بزرگی در این منطقه مستقر هستند که می‌توانند در امر حمایت از ورزش کشتی مثمرثمر باشند، ابراز می‌کند: امیدواریم هیئت کشتی و اداره‌کل ورزش و جوانان استان با تعامل و تفاهم بتوانند اسپانسرهایی را جذب کنند.

وی با بیان اینکه با اشاره به دیگر علل افول کشتی نیز عنوان می‌کند: یکی از این دلایل، بودجه ناکافی است. معتقدم اعتبارات در زیرساخت‌ها، جوایز قهرمانان، حقوق مربیان و تبلیغ برای ورزش کشتی بسیار اثرگذار است.

افول کشتی زنجان صحت ندارد

عباس محمدی، رئیس هیئت کشتی استان زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با رد افول کشتی می‌گوید: علت کاهش ورزشکاران صرفا به علت شیوع کرونا ویروس از حدود 2 سال اخیر در کشور است و به هیچ عنوان ربطی به افول کشتی زنجان ندارد.

وی با بیان اینکه کشتی استان زنجان، نیاز به کلاس‌های بازآموزی و دانش‌افزایی دارد افزود: متاسفانه در ماه‌های گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا نتوانستیم فعالیت آنچنانی داشته باشیم اما برخی مربیان در فضای باز با ورزشکاران، تمرین می‌کردند.

کُشتی، پول ندارد!

رئیس هیئت کشتی استان زنجان ضمن تائید اظهارات کشتی‌گیران در خصوص مشکلات مالی فعالان این رشته می‌گوید: این مهم به ضعف و حتی نبود اسپانسر برمی‌گردد، واقعیت این است که در کشتی پول نیست! بالاترین سطح کشتی، لیگ برتر است، شاهدیم که به بهترین کشتی‌گیر، حسن یزدانی بیش از 400 میلیون تومان پول نمی‌دهند، در حالی که در فوتبال با بازیکن درجه پائین قرارداد 4 تا 5 میلیاردی منعقد می‌کنند! همین مسائل کشتی‌گیران را دلسرد کرده و به ناچار به سمت ورزش‌های دیگر از جمله MMA که از نظر من خشن‌ترین ورزش است، سوق می‌دهد!

دفترچه مربیان غیرفعال باطل می‌شود

رئیس هیئت کشتی استان زنجان در واکنش به تمرین برخی از مربیان بدون هیچ برنامه اصولی با کشتی‌گیران با بیان اینکه مربیان و مسئولان ورزش کشتی با برنامه‌ریزی نسبت به تمرین شاگردان‌شان اقدام می‌کنند، عنوان می‌کند: به منظور ارتقا سطح علمی مربیان باید دوره‌های دانش‌افزایی برگزار شود. انتخاب مربی برای آموزش و تمرین رده‌های مختلف سنی توسط هیئت‌های شهرستانی صورت می‌گیرد. در تیم‌های منتخب نیز هیئت استان نسبت به استفاده از مربیان برتر اقدام می‌کنند به طور مثال در اردوی ساحلی برای مسابقات کشوری در رده‌های نونهالان، جوانان و بزرگسالان که دوم تیرماه در بندرانزلی برگزار می‌شود از 2 مربی آقایان محمد نادری (سرمربی تیم ملی کشتی ساحلی) و وحید درامی‌مقدم (مربی تیم ملی کشتی ساحلی) برای تمرین تیم زنجان استفاده می‌کنیم و برای کسب عنوان برتر بسیار خوشی‌بین هستیم.

رئیس هیئت کشتی استان زنجان با تاکید بر اینکه ما در تمرینات شهرستان‌ها دخالت نمی‌کنیم اما به هیچ عنوان نیز منکر اندک بودن دانش کافی برخی از مربیان کشتی نیستیم از برگزاری کلاس دانش‌افزایی در تیرماه یا مردادماه سال جاری در زنجان خبر می‌دهد.

محمدی دفترچه کشتی‌گیرانی که فعالیتی در باشگاه‌ها نداشتند از جمع مربیان انستیتو کشتی حذف و دفترچه مربیگری آن‌ها باطل می‌شود، می‌گوید: قرار است در استان‌ها از جمله زنجان دوره 3 روزه برگزار شده و بر اساس آن دفترچه مربیان غیر فعال باطل شود که به اعتقاد من به نفع کشتی استان‌ است.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکشتی زنجانعباس محمدیاحمدرضا حیدری
sedayezanjannews.ir/nx7715


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»