کد خبر: 7734
1400/04/05 - 14:1


صدای زنجان موضوع قطع درختان میدان 15 خرداد را بررسی می‌کند؛

شهرداری: درخت خشک را باید برید

رییس سازمان سیما، منظر و فضای شهری شهرداری زنجان: درخت‌ها را برای دیده شدن المان جدید نبریدیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تصاویری از قطع درختان میدان 15 خرداد در فضای مجازی منتشر شد که در برخی از این اشتراک‌گذاری‌ها، صحبت بر سر این موضوع بود که قطع شدن برخی از درختان این میدان به جهت این است که المان جدیدی که در این میدان در حال ساخت و ساز است، بهتر دیده شود.

در این خصوص عباس راشاد، رئیس شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه معمولا تصمیمات مربوط به قطعی درختان در کمسیون ماده 7 که با حضور افراد مختلف و به ریاست معاون خدمات شهرداری برگزار می‌شود، اتخاذ می‌گردد؛ گفت: در این کمیسیون هر پیشنهادی که از سوی دستگاهها و شهروندان و حتی شهرداری داده شود؛ مورد بررسی قرار می‌گیرد و در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در صورتی که پیشنهاد داده شده از سوی شهروندان و دستگاه‌ها مورد تایید این کمیسیون قرار گیرد به شهرداری آن منطقه ماموریت داده می‌شود که بر اساس مصوبه کمیسیون ماده 7 اقدام کند، ادامه داد: تصمیم‌گیری در مورد درختان سطح شهر نیز با توجه به اینکه پلاک دارند؛ در این کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد

راشاد مدعی است که در مورد درختان میدان 15 خرداد نیز با توجه به اینکه 3 درخت خشک در این میدان وجود داشت؛ پیشنهاد از ناحیه شهردار به کمیسیون داده شد.

رئیس شورای شهر زنجان اظهار کرد:همچنین هرس درختان در این ناحیه به دلیل ارتفاع بالای درختان میسر نبود و شهروندان در این زمینه نیز اعتراضاتی به نوع هرس درختان داشتند که بخشی از این قطعی‌های مدنظر نیز مربوط به همین مساله است.

در کمیسیون ماده 7 صاحب رای نیستیم

این مسئول در پاسخ به اینکه «ادعاهایی در زمینه اینکه قطع این درختان برای بهتر دیده شدن درختان این منطقه است وجود دارد، نظر شما در این رابطه چیست؟» اظهار کرد: درختان در سطح شهر هویت و پلاک دارند، در این زمینه تنها به حرف شخصی توجه نمی‌شود. اگر چه ادعایی که می‌شود محتمل است اما دلیلی که وجود دارد؛ این موضوع نیست!

وی ادامه داد: در گذشته شاهد بودیم که هرس‌های صورت گرفته در خیابان خیام با مشکلاتی مواجه بود و حتی شهروندان به نوع هرس درختان در این منطقه اعتراض داشتند که در این زمینه؛ همان زمان عنوان کردیم که ما کمیسیون ماده 7 صاحب رای نیستیم و این کمسیون بر اساس نظرات مردم خود نظر تصمیم می‌گیرد و خود نیز پیشنهادات را پیاده‌سازی می‌کند.

درختان میدان 15 خرداد خشک بودند

«محسن قربانی»، رییس سازمان سیما، منظر و فضای شهری شهرداری زنجان؛ با اشاره به اینکه در موضوع میدان 15 خرداد طبق گزارشی که به ما رسید و بررسی که بر اساس کمیسیون ماده 7 انجام شد؛ در این میدان 4 اصله درخت خشک، وجود داشت که جمع‌آوری شدند و در این زمینه مستندسازی شده که این درخت‌ها کاملا خشک بوده‌اند. ضمن اینکه تعدادی از درختان جهت تعادل قسمت بالایی و زمینی هرس شدند چرا که بایستی توازنی در این زمینه بین قسمت بالایی و زمینی درخت برقرار باشد.

وی ادامه داد: ما متولی اجرای ماده یک لایحه گسترش فضای سبز هستیم.  بر اساس این لایحه حتی اگر شهروندی بخواهد درختان فضای سبز مقابل ملک خود را که خود آن را کاشته است قطع کند، ما با آنها برخورد قانونی می‌کنیم و از همین جهت؛ هیچ وقت خود شهرداری اقدام به این امر نخواهد کرد که درختان سبز را از بین ببرد و قطع به یقین درختان این ناحیه کوچک و خشک بودند و جمع‌آوری شدند.

وی ادامه داد: درختان قطع شده کاتالپا و اقاقیا بودند و تعدادی درخت چنار و افرا نیز  در این منطقه وجود داشتند که طبق مصوبه کمسیون ماده 7این درختان پیرایش شدند.

مسلما درختی که خشک شده است؛ باید قطع شود!

وی با تکذیب این ادعا که این درختان به جهت دیده شدن بهتر میدان 15 خرداد؛ خاطر نشان کرد: قطع شدن این درختان هیچ ارتباطی با این موضوع ندارد! مسلما درختی که خشک شده است باید قطع شود. شاید بتوان این ادعا را کرد که یکی از درختان به جهت اینکه در این منطقه عملیات عمرانی صورت می‌گرفته است آبیاری نشده و خشک شده است! این را من رد نمی‌کنم! اما به هر حال در زمان حذف این درخت، این درخت خشک بوده است و درخت را به همین سبب حذف کردیم.

به گفته قربانی؛ سازمان زیبا منظر شهرداری هر ساله درختان خشک سطح شهر را رصد می‌کند و در کمیسیون ماده 7 آنها وارد و مصوب می‌کنیم که جهت حذف آن اقدام کنند.

در بحث حفظ و نگهداری درختان سطح شهر با هیچ شهروندی شوخی نداریم

رییس سازمان سیما، منظر و فضای شهری شهرداری زنجان؛ اظهار کرد: مردم در این رابطه اصلا نگران نباشند. شهرداری زنجان و سازمان زیبا منظر در بحث حفظ و نگهداری فضای سبز و درختان تلاش مضاعفی را دارند و به صورت 24 ساعته این موضوعات را رصد می‌کنند.

وی عنوان کرد: خواهشی که در این زمینه از شهروندان داریم این است که اگر در جایی شاهد قطع درختان بودند با سامانه 137 تماس بگیرند. همکاران ما بالافاصله به محل اعزام می شوند و در این زمینه از افراد خاطی توضیح می‌خواهند.

به گفته این مسئول ما در بحث حفظ و نگهداری درختان سطح شهر با هیچ شهروندی شوخی نداریم!ضمن اینکه در کمیسون ماده 7 جرایمی را داریم که صرف کاشت درخت در سطح شهر می‌شود. همچنین اگر هم نتوانیم پاسخ لازم را از طریق این کمیسیون بگیریم از طریق مراجع قضایی اقدام می‌کنیم تا در این زمینه کوتاهی از جانب ما صورت نگرفته باشد.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقطع درختانمیدان 15 خرداد زنجانشهرداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx7734


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»