کد خبر: 7576
1400/02/16 - 13:22


صدای زنجان از قطع درختان اطراف سد تهم گزارش می‌دهد

سلاخیِ درختان سد «تهم»

اداره کل منابع طبیعی استان: دخالت نمی‌کنیم!/ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای: درختان اطراف سد تهم با هدف مدیریت آب قطع شدند!/ نماینده تشکل‌های مردم نهاد در شورای توسعه و حمایت استانداری: مگر درختان قطع شده اطراف سد تهم در مسیر آب بودند؟

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- چند روز پیش حدود 30 اصله درخت غیرمثمر که در بین آن‌ها تعداد محدودی درخت ممنوع‌القطع «نارون» نیز وجود داشت توسط نیروهای شرکت آب منطقه‌ای زنجان با هدف مدیریت آب قطع شد اما طرفداران محیط زیست این اقدام مسئولان را در حد بهانه دانسته و خواستار رعایت قوانین از سوی ارگان‌ها و دستگاه‌های استان شدند.

روز سه‌شنبه 14 اردیبهشت‌ماه تصاویری از درختان قطع‌شده اطراف سد تهم در فضای مجازی دست به دست شد که واکنش‌ مردم و فعالان محیط زیست را به همراه داشت.

با توجه به اهمیت منابع طبیعی و وظیفه اداره کل منابع طبیعی استان در قبال قطع درختان ممنوع‌القطع موضوع از طریق یگان حفاظت این دستگاه پیگیری شد.

جعفری، مامور یگان حفاظت منابع طبیعی استان زنجان که از طریق سامانه 1504 با صدای زنجان مصاحبه می‌کرد ضمن تائید قطع چندین اصله درخت در حوالی سد تهم تصریح کرد که در میان درختان قطع‌شده توسط نیروهای شرکت آب منطقه‌ای زنجان، تعداد محدودی درخت ممنوع‌القطع نارون نیز وجود داشته است.

مامور یگان حفاظت منابع طبیعی استان زنجان با بیان اینکه مسئولیت حفاظت از اراضی اطراف سد تهم بر عهده شرکت آب منطقه‌ای است در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «آیا اداره کل منابع طبیعی استان زنجان در قبال قطع درختان ممنوع‌القطع نارون که قانون به صراحت بر برخورد با عاملان تاکید کرده است» به صدای زنجان گفت: اداره کل منابع طبیعی استان زنجان در برابر گونه‌های ممنوع‌القطع موجود در اراضی ملی وظیفه دارد در سایر اراضی از جمله زمین‌های زراعی نیز هر گونه قطع این گونه درختان با کسب مجوز از این دستگاه امکان‌پذیر است اما همانطور که گفتم متولی سد تهم و اطراف آن شرکت آب منطقه‌ای است و این دستگاه در قبال قطع درختان قطعا دلایلی دارد!

درختان اطراف سد تهم با هدف مدیریت آب قطع شدند

گفته می‌شود عاملان قطع درخت در پاسخ به اعتراض مردم اعلام کردند که به دستور مسئولان شرکت آب منطقه‌ای و با هدف جلوگیری از آلودگی آب شرب دست به این کار زده‌اند. منابع آب سد تهم برای تامین آب آشامیدنی شهری زنجان، محیط زیست و بخش کشاورزی منطقه مورد استفاده قرار می گیرد که باید نسبت به ورودی و خروجی این سد توجه جدی صورت گیرد.

اسماعیل افشاری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان در این رابطه به صدای زنجان گفت: چند روز قبل ماموران این شرکت اقدام به قطع 25 الی 30 اصله درخت غیرمثمر کردند. ضمن اینکه درختانی که در بالادست سد قرار گرفته‌اند عمر مفیدشان تمام شده و چند مورد نیز شکسته شده و روی زمین افتاده بودند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان در واکنش به اینکه چندین مورد از درختان قطع‌شده جزو گونه‌های ممنوع‌القطع بودند، تصریح می‌کند: اطلاعی از گونه این درختان نداریم، گونه‌شناس هم نیستیم اما این اقدام در راستای مدیریت ورود آب شرب سالم و دارای مواد مغذی صورت گرفت.

افشاری با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای در رساندن آب سالم به شهروندان حساسیت دارد، کاهش تراکم درختان در حوالی سد تهم، سامادهی فاضلاب روستای تهم و پیشگیری از ورود کودهای حیوانی و سایر موارد را از وظایف اصلی خود در امر خدمت‌رسانی به مردم اعلام می‌کند.

اداره کل منابع طبیعی دخالتی نمی‌کند

اما شهروندان و طرفداران محیط زیست که اقدام شرکت آب منطقه‌ای در قطع درختان با هدف رساندن آب شرب سالم به مردم را قابل قبول نمی‌دانند، می‌گویند که این کار باید با مجوز و اطلاع اداره کل منابع طبیعی استان صورت می‌گرفت.

البته اداره کل منابع طبیعی استان زنجان در جواب به اظهارات با اشاره به اطلاع یگان حفاظت از موضوع قطع درختان منطقه می‌گوید: مدیریت منطقه بر عهده شرکت آب منطقه‌ای است و قطع درختان اطراف سد تهم قطعا دلایل فنی داشته است و مسئولان مربوطه در زمینه آبرسانی به ساکنان نیازمند قطع درختان بوده‌اند در نتیجه اداره کل منابع طبیعی استان زنجان نمی‌تواند دخالتی داشته باشد.

مگر درختان قطع شده اطراف سد تهم در مسیر آب بودند؟

اما فرشته وطن‌دوست، نماینده تشکل‌های مردم نهاد در شورای توسعه و حمایت استانداری زنجان در واکنش به قطع چندین اصله درخت در اطراف سد تهم توسط شرکت آب منطقه‌ای زنجان می‌گوید: کمتر از 2 ماه از هفته منابع طبیعی و تلاش در جهت فرهنگ‌سازی غرس نهال و حفاظت از درختان موجود نگذشته ست که این بار نه در طارم و توسط سوداگران بلکه توسط مردم به کمک تکنولوژی اقدام به عکس گرفتن از قطع حدود 30 اصله درخت غیرمثمر در اطراف سد تهم توسط شرکت آب مطنقه‌ای زنجان کرده‌اند که چند اصله نیز جزو درختان کهنسال و قدیمی بوده‌اند! آیا مردمی که این تصاویر را تهیه کرده و ان را در فضای مجازی به اشتراک گذاشته‌اند به اهمیت آب در زندگی‌شان واقف نیستند که به قطع درختان واکنش نشان می‌دهند؟ بی‌تردید این گونه نیست!

نماینده تشکل‌های مردم نهاد در شورای توسعه و حمایت استانداری زنجان به اهمیت حفظ فضای سبز اشاره کرده و عنوان می‌کند:آمارها نشان می‌دهد که وسعت جنگل‌های کشور کاهش یافته و افزایش فضاهای سبز به منظور جلوگیری از فرسایش خاک و کاهش آلودگی به دغدغه مردم تبدیل شده است. بر اساس آمارها از مساحت کل استان تنها 4 درصد مربوط به جنگل‌هاست و سرانه جنگلی استان 0.12 درصد است، در حالی که این میزان در کشور 0.2 درصد است، این مهم نشان می‌دهد که در زنجان برای پیشبرد جنگل‌کاری راه درازی در پیش داریم.

وطن‌دوست اضافه می‌کند: متاسفانه همین درختان جنگلی که تعدادشان هم محدود است قربانی سودجویان و قاچاقچیان چوب قرار گرفته است و برای جبران آن باید مردم را برای کاشت درخت تشویق کنیم.

آیا شرکت آب منطقه‌ای در سد تهم مالک زمین و درختان است؟

وی با اشاره به مواد 42 و 48 قانون حفاظت بر لزوم برخورد قضایی با عاملان قطع درختان اطراف سد تهم تاکید کرده و می‌گوید: چرا وقتی مردم عادی یک شاخه درخت را بشکنند برایشان پرونده تشکیل شده و جریمه می‌شوند؟ چگونه می‌شود که این حجم از درختان توسط ارگانی قطع می‌شود و کسی برخورد نمی‌کند؟ آیا شرکت آب منطقه‌ای که گفته می‌شود متولی منطقه هدف است مالکیت زمین و درختان را نیز دارد؟ مگر درختان در مسیر آب بودند که قطع شده‌اند؟

وطن‌دوست با بیان اینکه ما سازمان‌های مردم‌نهاد صدای مردم هستیم از دادستانی می‌خواهد تا برای حفاظت از منابع طبیعی، وارد موضوع شود.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقطع درختانسد تهمآب منطقه ای زنجان
sedayezanjannews.ir/nx7576


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»