از 9 عضو اصلی شورای شهر آینده زنجان، 5 عضو از لیستی انتخاب شدند که مورد حمایت یکی از نمایندگان زنجان و طارم بود و 3 نفر هم از لیستی که گفته میشود مورد حمایت نماینده دیگر است، انتخاب شدند
پایگاه خبری صدای زنجان-
وقتی هیئت اجرایی مشغول بالا و پایینکردن صلاحیت ثبتنامکنندگان در انتخابات
ششمین شورای شهر زنجان بود، خبر رسید رئیس شورا، انصراف داده است و این سرآغاز پیشبینیها
و گمانهزنیها برای تغییر در شورای شهری شد که هنوز متولد نشده بود.
در کنار «عباس راشاد»، «کاظم
افشارچی»، نام دیگری بود که از حضور در شورای ششم شهر انصراف داد که به گفته خودش
مشکلی برای حضور نداشت اما ترجیح داد که در شورای بعدی نباشد و شاید از این انصراف
میشد فهمید که خبری در راه است.
وقتی نوبت به بررسی صلاحیتها
در هیئت نظارت رسید، اسامی زیادی که اسب را برای حضور در شورا زین کرده بودند، قلم
قرمز را روی نام خود دیدند و دست آخر میان اسامی نهایی، نامهای آشنا کمتر به چشم
میخوردند.
آن سوی میدان و در اردوگاه
اصلاحطلبان نیز چهرههایی مثل «امامعلی دادخواه» با خالی دیدن میدان از دوستان،
بهخاطر عدم احراز صلاحیت اکثر اصلاحطلبان و حتی کسانی که حدس زده میشد سمت
اصلاحطلبان بروند، کنار کشید و «احمد نصیری» هم بعد از ردصلاحیتش با یک بیانیه
کوتاه از شرایط احراز صلاحیتها شکایت کرد و تلاش سیدرحمان احمدی نیز به جایی نرسید.
در این میان فقط «سرور رحیما»،
«منصور مرادلو» و «اکبر اوصالی» که به لطف تخلف تعدادی از اعضای شورای فعلی شهر از
صف علیالبدلها به صف اصلیهای شورا رسیده بودند، توانستند شانس خود را برای
شورای شهر ششم امتحان کنند.
حسن شجاعی، نماینده مردم ابهر،
خرمدره و سلطانیه، شیخ مهدی باقری نماینده مردم زنجان و طارم و سیدالبرز حسینی
نماینده مردم خدابنده به عنوان اعضای هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان
زنجان انتخاب شدند. معنای دیگر این انتصاب این بود که این سه نماینده حق حضور در
تبلیغات و در کل فعالیت در امر انتخابات شورا غیر از وظیفهای که بر عهده آنها
گذشاته شده بود ندارد.
«ما بر این باوریم»، رمز ورود «مصطفی
طاهری» به عرصه تبلیغات شورای شهر ششم زنجان بود. کسی که به لطف کممشارکتترین
انتخابات مجلس در تاریخ زنجان بعد از انقلاب با 59 هزار و 800 رای و با مشارکت 38.19
درصدی زنجانیها و 52.49 درصدی طارمیها، بهعنوان نماینده این دو شهرستان راهی
مجلس یازدهم شد. مجلسی که همه مستاجران آن کموبیش وضعیت او را دارند.
طاهری در کنار تلاشی که برای
تبلیغ «سیدابراهیم رئیسی» در انتخابات ریاستجمهوری اخیر میکرد و حضوری پررنگ در افتتاح
ستادهای او در زنجان داشت، لیستی متشکل از هشت نفر را با عنوان لیست «ما بر این
باوریم» راهی کارزار تبلیغات کرد و در این میان هیچگاه حمایت خود را این لیست
کتمان نکرد و حتی عکس او را میشد در میان عکس نفرات حاضر در لیست مورد حمایتش هم
دید.
از سویی دیگر لیستی دیگر با
عنوان «آبادگران» متشکل از 9 نفر دیگر از نامزدها که گفته میشد دیگر نماینده زنجان
و طارم در مجلس یعنی «شیخمهدی باقری» از آنها حمایت میکرد، گرچه هیچگاه این
موضوع را تایید یا تکذیب نکرد و هم چون یار مجلسی خود به لطف یک انتخابات کممشارکت
و با 14 هزار و 964 رای و مشارکت کمی بیش از 20 درصدی زنجانیها در مرحله دوم
انتخابات مجلس یازدهم در حوزه زنجان و طارم، مستاجر خانه ملت شد.
28 خرداد 1400 انتخابات برای
انتخاب 9 عضو اصلی و 4 عضو علیالبدل شورای شهر ششم از بین 406 نامزد با ائتلافها
و لیستها و شعارهای رنگارنگ برگزار شد.
ظهر شنبه، 29 خرداد 1400 معاون
سیاسی استاندار زنجان ضمن اعلام مشارکت 53 درصدی واجدان شرایط استان در انتخابات
(بدون تفکیک مشارکت در انتخابات ریاستجمهوری و شورا) اسامی 9 عضو اصلی شورای شهر آینده
و 4 عضو علیالبدل را اعلام کرد، اسامی که از پیروزی آقای نماینده در انتخابات
شورا حکایت داشت که البته واکنش منفی اغلب کاندیداها و شرکتکنندگان را که منجر به
انتشار رنجنامه هم شد، در پی داشت.
در میان 9 عضو اصلی شورای ششم،
نام پنج نفراز لیست مورد حمایت مصطفی طاهری به چشم میخورد (منصور مرادلو، مهدی
طالب، مجید ناصحیمقدم، حسین حمزهلوپاک و سعید نجفی)، سه نفر از لیست آبادگران
(انسیه ابوبصیر، اسحق اسماعیلی و داود حسنی) و یک نام از لیستی که به لیست ائتلاف
معروف شده بود (محمدکاظم مجتهدی)، تا پس از روی کار آمدن مجلس انقلابی با
انتخاباتی کممشارکت، شورای انقلابی هم با رای تنها نیمی از واجدان شرایط در زنجان،
تشکیل شود.
ناگفته نماند با پیروزی رئیسی
در انتخابات ریاستجمهوری، دیگر تلاش نمایندگان زنجان و ابهر و خدابنده هم به ثمر
نشست تا شاید در سه یا چهار سال آینده همه چیز را یکدست ببینیم.
برابری سقف آرای منتخبان این دوره
با کف آرای مخاطبان دوره قبل!
یکی از مسائل مهم در انتخابات
28 خردادماه امسال، افزایش آرای باطله و فاصله محسوس آرای منتخبان شورای آینده با
آرای منتخبان شورای فعلی بود.
رسول بیات، فرماندار اسبق
زنجان که مجری انتخابات شورای فعلی زنجان نیز است با اشاره به اینکه انتخابات این
دوره از شورای شهر در کل کشور و شهر زنجان شرایط و مشکلات خاصی را داشت، اظهار
کرد: از این دوره انتخابات شورا میتوان ارزیابی جدیدی نسبت به انتخابات داشت چرا
که در بسیاری از شهرها و بهویژه مراکز استانها شاهد ازدیاد و کثرت آرای باطله
بودیم به طوری که در شهرهای شیراز و کرج و اراک و مشهد و حتی زنجان آرای باطله
نسبت به دور قبل انتخابات شورا بسیار بالا بود و از همین منظر است که بایستی این
پدیده را دقیقتر بررسی کرد.
به گفته بیات از نظر آماری ما
شاهد هستیم که تقریبا سقف آرای منتخبان در این دوره با کف آرای مخاطبان دوره قبل
برابری میکند به طوری که ما شاهد هستیم که در دوره قبل کاندیدایی با 10 هزار رای
به زور نفر آخر شورا میشود اما در این دوره حتی کاندیدایی با 4 تا 5 هزار رای
وارد شورا شده است و این بیانگر وقوع یک اتفاق است که بخشی از این موضوع برمیگردد
به اینکه افراد تایید صلاحیت شده برای انتخاب شورا بالا و شرکتکننده در انتخابات
شورا کم بوده است.
ارائه لیست از سوی نمایندگان
پدیده نوظهوری است
بیات با اشاره به موضوع حضور
نمایندگان در تبلیغات شورا با اشاره به اینکه تنها ویژگی مثبتی که در این دوره از
انتخابات شورا مشاهده شد؛ این بود که تعداد لیستهای انتخاباتی افزایش یافت، گفت: این
موضوع بیانگر این امر است که ما از مسیر انتخاب فرد به سمت انتخاب لیست حرکت میکنیم
و این موضوع در درازمدت و میانمدت به نفع نظام شورایی خواهد بود. اما این دوره شاهد
ورود نمایندگان به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در وادی انتخابات شورای شهرها بودیم
به طوری که برخی از نمایندگان به صورت علنی از فرد یا لیستی حمایت میکردند که این
یک پدیده نوظهور است! تاکنون در هیچ دورهای؛ طبق عرف سیاسی که داشتیم هیچ نماینده
مجلسی به عرصه شوراها و انتخاب کاندیدا و ارائه لیست ورود مستقیم نداشته و این برای
اولین بار هست که در شهری مثل زنجان این اتفاق میافتد.
فرماندار سابق زنجان اظهار
کرد: در عرصه شورا در مرحله طفولیت قرار داریم و هنوز به بلوغ لازم در این زمینه
نرسیدهایم. برخی از کشورها سابقه 200 تا 250 ساله شورایی دارند لذا ما نباید از
تقویت نظام شورایی مبتنی بر مشارکت مردم ناامید شویم. گرچه برخی میخواهند انتخابات
را از درون تهی کنند. اما اگر ما میخواهیم به سوی نظام شورایی قوی حرکت کنیم باید
بدانیم که این امر با پراکندگی و فردیت گرایی امکان پذیر نیست و حتما بایستی لیستهای
اعضا با برنامهریزی قبلی باشد.ارائه لیست؛ حسنش این است که عملا پس از انتخاب
کاندیدها؛ کمتر شاهد پراکندگی نظر نخواهیم بود.
ورود نماینده مجلس در حوزه
انتخابات به جایگاه نمایندگی او آسیب میزند
بیات مدعی است که ارائه لیست
از سوی نماینده مجلس از چند منظر به ضرر خود نماینده و جایگاه نمایندگی او و حتی
مدیریت شهری خواهد بود. او در این رابطه ادامه داد: نمایندگی
شانی دارد. یکی از شئون آن مربوط به بحثهای مدیریت شهری است؛ شان نمایندگی اقتضا میکند که مسائل بسیار
فراتر از این باشد و ورود مستقیم نماینده مجلس به انتخابات شورا قطع به یقین به جایگاه
نمایندگی او آسیب میزند! این موضوع یک خطای سیاسی بزرگی است و نشان از کمتجربگی
سیاسی نماینده دارد و بیانگر آن است که آن نماینده هنوز به پختگی سیاسی نرسیده است
وگرنه چه ضرورتی داشت که چنین کاری انجام بدهد؟ هر کس انتخاب میشد؛ میتوانست
کمک بکند و در مدیریت شهری و تقویت نظام شورایی ورود پیدا کند.
به گفته این مسئول این کار قطعا درست نیست و حتی
ممکن است به ضرر منتخبان این لیست در شورای شهر هم باشد. مسلما این موضوع باعث تقویت
نظام شورایی نمیشود! شورا بهعنوان پارلمان شهری شناخته میشود. افرادی میتوانستند
از دل یک لیست کاملا منطقی بیرون بیایند؛ اما یک جهتگیری این چنینی آنها را فاقد
یک پشتیبانی جمعی میکند.
یک کاسهشدن مسیر سیاسی مدیریت
شهری، شوراها و مجلس و ریاست جمهوری
وی در مورد مزیتها و معایب همسو
شدن جریان سیاسی ریاستجمهوری، نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر در سطح کشور و
استان اظهار کرد: این موضوع هم میتواند مزایا و معایبی داشته باشد. به طوری که
اگر منتخبان واقعا دنبال کار مردم باشند؛ دیگر هیچ بهانهای نمیتوانند بیاورند
که در فلان موضوع با ما همکاری نشد و در راه فعالیتهای ما مشکل ایجاد کردند و سنگ
انداختند. در واقع یککاسهشدن مسیر سیاسی مدیریت شهری، شوراها و مجلس و ریاست
جمهوری و همه ارکان از یک سو میتواند به نفع افرادی باشد که بهدنبال خدمتکردن
برای مردم هستند! از طرف دیگر اما میتواند به ضرر این مسیر سیاسی باشد چرا که هیچ
بهانهای نمیتوانند برای کمکاریهای احتمالی خود بیاورند.
یعنی اگر
شورای شهر زنجان در این چهار سال دوام بیاورند و پس از این چهار سال گزارش عملکرد
بدهند و عملکرد خوبی نداشته باشند؛ قطعا در تغییر اذهان تاثیر خواهد گذاشت و ممکن
است به ضررشان تمام شود.
انتخاب افراد بدون رزومه جز
خرابکردن جایگاه نماینده شورای شهر ثمره دیگری ندارد
به اعتقاد بیات؛ انتخاب کسانی که رزومه خود هیچ مسئولیت اجرایی و شهری
نداشتهاند جز خرابکردن جایگاه نماینده شورای شهر ثمره دیگری ندارد. ما عملا در حال
تخریب برخی از جایگاهها هستیم. ما با انتخاب نادرست، با مهرهچینی نامناسب و نگاههای
جریانی انحصارگرایانه همه جایگاهها را از بین میبریم.
اگر کسی بنا است تا نماینده
مجلسی باشد باید تجربه و تربیت سیاسی لازم و تجربه اداری لازم و از فهم مسائل جهانی
برخوردار باشد. شورا هم به همین شکل! مدیریت شهر به دست همین اعضای شورا خواهد
بود. کسی که تجربه اداری و سیاسی و حتی فهم درستی از مسئولیت شورا و مسائل شهری
ندارد! قطعا انتخاب این دسته از افراد به ضرر شهر و نظام شورایی خواهد بود و مزایایی را هم نمیتواند داشته
باشد.
به خاطر ادعای عدم وفاداری به
قانون اساسی رد صلاحیت شدم!
اما یکی از مسائل پرحاشیه در
انتخابات اخیر شورای شهر، موضوع احراز صلاحیتها بود که منتقدان بسیاری هم داشت.
احمد نصیری، عضو فعلی شورای
شهر زنجان و از کاندیداهای رد صلاحیتشده برای شورای آینده میگوید: منابع چهارگانه
و هیئت اجرایی شهرستان (فرمانداری) من را تائید کرد اما هیئت نظارت شهرستان با دلایل
واهی من را رد کرد با این که هیچ سند و مدرکی برای رد کردنم نداشتند!
نصیری با اشاره به اعتراضش
نسبت به رد صلاحیت عنوان میکند: از
آنجایی که هیئت نظارت استان جهتگیری سیاسی خاصی داشت، ترتیب اثر نداند! مجددا
برای احقاق حقم به مرجع رسیدگیکننده در تهران اعتراضم را اعلام کردم اما متاسفانه
باز هم ترتیب اثر ندادند و من را حذف کردند، زیرا تمایلی به حضورم در میدان رقابت
نداشتند، بنده 4 سال در شورا (دور پنجم) از سالمترین، امانتدارترین و پاکترین
اعضا بودم و کوچکترین مدرکی برخلاف آنچه که الان در رابطه با فعالیت سالمم در
شورای پنجم گفتم هم نداشتند که من را رد کردند!
کاندیدای اصلاحطلب ردصلاحیت
شده در ششمین دوره انتخابات شورای شهر زنجان که به علت «عدم وفاداری به قانون اساسی»
از سوی مراجع ذیصلاح ردصلاحیت شده است، تاکید میکند: بنده هیچ مشکل مالی نداشتم و تنها دلیل رد صلاحیتم را دیدگاه
سیاسی میدانم و بس!
نصیری با بیان اینکه انتخابات شورای شهر در زنجان مهندسیشده، بود، تصریح
میکند: نمایندگان
محترم مجلس که اسمشان را انقلابی و جهادی گذاشتهاند قبل از انتخابات یکسری از
رقبا را با اتهامات واهی حذف کردند و بعد از انتخابات هم به صورت غیرقانونی لیست
ارائه کردند که با این کارشان در حق مردم شهر زنجان ظلم کردند! چرا که آنها نماینده
کل مردم بودند نه نماینده 9 نفر! الان هم اسمشان را ولایی گذاشتهاند، این گونه
تصور میشود آنهایی که اسامیشان از طرف این نمایندهها حذف شدند دشمنان خدا
بودند و کسانی که با حمایت نمایندهها روی کار آمدهاند ولاییاند و میتوانند شهر
را سر و سامان دهند!
وی در خصوص تبعات دخالت نمایندگان
مجلس در روند برگزاری انتخابات (قبل و بعد از آن) به صدای زنجان میگوید: نمایندهها تبعات دخالتهای غیرقانونی
خود را در آیندهای نزدیک خواهند دید! آنها دوست داشتند شهرداری و شورا را یکدست
کرده و شهر را به دلخواه خودشان اداره کنند! آنها ولایی بودن خودشان را با تخلف و
حذف دیگران نشان دادند!
نمیگویند چرا رد شدم
اصغر نجاری، از دیگر کاندیداهای
رد صلاحیت شده در ششمین دوره انتخابات شورای شهر زنجان نیز در گفتوگو با صدای
زنجان اظهار میکند: در هیئت اجرایی تائید شدم اما در هیئت نظارت شهرستان رد شدم! پس
از اعتراض، هیئت نظارت استان، صلاحیتم را تائید کرد اما اسامی نهایی که به تهران
اعلام شده بود، در آخرین لحظه ظاهرا اسمم حذف شده بود! در نخستین روز به فرمانداری
رفتم و مسئولان گفتند اشتباهی پیش آمده و یکسری از اسامی کاندیداها هنوز نیامده
است اما پس از پیگیری در روزهای بعد، گفتند دیگر کدی برای شما نیامده است! مسئولان
دولتی هیچ جواب روشنی در رابطه با حذف اسم بنده از کاندیداتوری ارائه نکردند! به
دولتیها گفتم که اصراری برای تائید صلاحیتم ندارم اما نامهای که در آن وزارت کشور
علت رد صلاحیتم را قید کرده باشد را به من بدهند تا در معرض دید دوستان و طرفداران
و مخاطبانم که پیگیر وضعیت تائید یا عدم تائید صلاحیتم بودند، بگذارم.
نجاری ضمن گلایهمندی از دولتیهای
استان و عدم پیگیری مطالبات کاندیداهای ردصلاحیت شده که به دنبال پاسخ شفاف
مسئولان امر برای عدم تائیدشان بودند، ابراز میکند: دولت بهعنوان مجری انتخابات
وظیفهاش حمایت از حقوق ما بود اما از حقمان دفاع نکرد و عملا رفع تکلیف کرد و
عملکردش همانند انتخابات دور قبل نبود! با ترکیبی که وزیر کشور در سطح کشور چید،
پدر این دولت هم درآمد!
وی که در روزهای پایانی به علت
عدم دریافت پاسخی شفاف، انصراف توام با اعتراض خود را از کاندیداتوری اعلام و آن
را به فرمانداری ارائه کرد، عنوان میکند: تا آخرین لحظه، دلیل محروم شدن خود از این
دور از انتخابات شورای شهر را ندانستم!
نجاری با اشاره به عنوان نشدن
دلیل رد صلاحیت خود و تعدادی از همحزبیهایش خطاب به مسئولان و مراجعان بررسی
صلاحیت کاندیداهای انتخابات شورای شهر زنجان میگوید: کاش دلیل رد صلاحیتمان
را اعلام میکردید تا اگر مرتکب تخلفی شده بودیم برای مردم مشخص میشد و مردم میدانستند
چرا رد صلاحیت شدهایم و اینگونه
بهتر ما را میشناختند!
نجاری با اشاره به پیگیریهای
بینتیجه خود از طریق نمایندگان مجلس عنوان میکند: نمایندگانی
که مدعیاند، شورای شهر یک نهاد غیرسیاسی است، در این دور از انتخابات تمامی نگاهها،
گزینشها و سلیقهها کاملا سیاسی بوده و به تصور اینکه شاید یکی از گزینههای صاحب
رای در این دور از انتخابات باشیم، نهایتا این رفتار غیراخلاقی و غیرقانونی را
داشتند!
دبیر اجرایی خانه کارگر استان
زنجان با بیان اینکه برای نخستین بار در انتخابات شورای شهر زنجان شرکت کرده بودم
که برخی اجازه ندادند کارگران یک نماینده در پارلمان شهری داشته باشند، ضمن انتقاد
از برخی نگاههای اصولگرایانه نسبت به اصلاحطلبان میگوید: به عنوان یک اصلاحطلب دارای استقلال رای و استقلال فکر
هستم و کسانی که مستقل هستند، معمولا دوستان اصولگرا آنها را برنمیتابند و این
خصلت بدی است که اصولگرایان دارند و همه چیز را برای خود و افراد مورد تائید
خودشان میخواهند!
نجاری تاکید میکند: در رابطه
با صلاحیت یا عدم صلاحیت کاندیداها باید مراجع چهارگانه متشکل از اطلاعات، ثبت
احوال، دادگستری و نیروی انتظامی که منصافانه موارد را اعلام کنند، نه کسانی که
با رای ما کرسیها را تصاحب کردهاند! نمایندههای مجلس در این دوره اعمال سلیقه
کردند که به هیچ عنوان پسندیده نیست! ما از بدیهیترین حقوق شهروندیمان که کاندیداتوری
در انتخابات شورای شهر بود، محروم شدیم! جرم ما این بود که این دوستان، دوستمان
نداشتند! رفتار نمایندههای مجلس مورد اعتراض قاطبه مردم و برخی از کاندیداهای
ردصلاحیت شده هم بوده و هست! متاسفانه برخی از دوستان در هیئت نظارت با لحن تهدیدآمیز
صحبت کرده و گفتند کسی که ردصلاحیت شد نباید قانونشکنی کند چرا که تبعات دارد! به
نظرم این رفتارها پسندیده نیست!
نجاری اضافه میکند: پیگیری مراحل تائید و ردصلاحیتهای کاندیداهای دور ششمین
انتخابات شورای شهر زنجان با شرایط خاصی از سوی نمایندگان مجلس پیگیری میشد که
تخلف است! آنها نماینده کل مردم زنجان هستند نه 9 کاندید خاص! چرا باید شهروندی
که به لحاظ تفکرات سیاسی با این نمایندهها در تضاد است از کاندیداتوری محروم شود؟
این رفتارها به مثابه نادیدهگرفتن حقوق مردم اعم از کاندیداها و طرفداران آنها نیست؟
نجاری که اعتقاد دارد اعضای
منتخب شورای شهر زنجان (دور ششم) دارای سابقه مدیریتی و اجرایی نبوده و متخصص
محسوب نمیشوند تا بتوان آینده شهر را به آنها واگذار کرد، مدعی است که: این افراد
اطلاعی از جایگاه شورا ندارند، تصور میکنم دو سال طول میکشد تا با وظایف شورا
آشنا شوند. هر کسی که به نوعی در ستاد نمایندگان مجلس (انتخابات مجلس) حضور داشته
است و به نوعی خوشخدمتی کرده است، نمایندهها با حمایت آنها برای پیروزی در
انتخابات شورا و حذف رقبایی که شانس پیروزی داشتند، خدمت فعالان ستادهایشان
را جبران کردند! که به هیچ عنوان به لحاظ سیاسی و قانونی درست نیست! وقتی رقبا حذف
شوند مشخص است چه کسانی بر سر کار میآیند!
این اصلاحطلب با تاکید بر اینکه
با ترکیب فعلی شورای شهر امیدی برای اداره مطلوب شهر زنجان نمیبینم، تاکید میکند:
من برای شورای شهر کیسه ندوخته بودم، فقط دوست داشتم
به درد مردم این شهر بخورم که نشد! امیدوارم شورای ششم بودجه شهر را برای شهر خرج
کنند، به شخصه نگران یکدست کردن شورا هستم، با این وضعیت امیدی به بهبود وضعیت شهر
نیست، من امیدوارم فقط خدا به داد این مردم برسد!
نجاری با اشاره به حضور بیحد
و اندازه یکی از نمایندهها در انتخابات شورای شهر میگوید: ایشان به دلیل کمتجربگی
و عدم شناخت از ساختار سیاسی کشور و زنجان خود را سوزاند! رفتار ایشان نشات گرفته
از ناشیگری و آماتور بودن بود. تصویر خود را جهت نشر در بین 9 کاندیدا گذاشت. در
ادوار مختلف، کدام نماینده تا این حد حرص و ولع داشتند؟ نمیگویم شاید توصیههایی
برای انتخاب کاندیدای خاص و کسب کرسی داشتند اما مثل این نماینده علنی نکردند! نمیدانم
شاید ایشان برای دور بعدی مجلس، قصدی برای نماینده شدن ندارند و تلاششان
برای عهدهدار شدن مسئولیت دولتی در چند سال آتی است! در هر صورت ایشان وجهه و
اعتبار شخصی خود را زیر سؤال برد و به خاطر این کارش باید به اذهان عمومی پاسخ
دهد!
ورود نمایندگان به انتخابات
شورای شهر قابل بررسی است
اما عیسی پیری، عضو هیئت علمی
دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه انتخابات شورای شهر زنجان در دوره اخیر در راستای
تخصصگرایی، فهم عمیقتر مسائل محیطی و اجتماعی و متناظر با ساحتهای فراشهری و پیوستدار
تحولات جهانی نبوده است، اظهار میکند: شهر محیط تصمیمگیری سیستمهای پیچیده و
فراپیچیده است و امکان تصمیمسازی صرفا با نگاه به درون شهر خاص امکانپذیر نیست.
هم نگاه افقی به شبکههای اجتماعات شهری و هم نگاه عمودی به تحولات جهانی و بر
ساختهای نظام بازار بینالمللی مورد نیاز است.
پیری گفت: ورود نمایندگان مجلس
در انتخابات شورای شهر را از دو منظر میتوان مورد بررسی کرد که یک بُعد آن از
منظر حق شهروندی است که نماینده به عنوان یک شهروند در انتخابات شورای شهر ورود پیدا
میکند و به تبلیغ نمایندگان مورد تائید خود میپردازند. همچنین در بعد دیگری میتوان
به ورود نماینده به انتخابات شورای شهر از منظر حقوقی و سیاسی پرداخت که باید
بررسی کرد که یک نماینده به عنوان نماینده کل شهر این امکان را دارد که در این زمینه
ورود کند یا خیر؟
نمایندگان مجلس، صرفا گروه سیاسی
خود را نمایندگی نمیکنند بلکه نماینده کل شهر است
به گفته این استاد دانشگاه، ورود نماینده مجلس در انتخاب شورای شهر از منظر شهروندی خالی
از اشکال است و یک نماینده همچنان که یک شهروند است، میتواند از شخص و یا لیست انتخابی
خود حمایت کند و آن را تبلیغ نماید. اما از منظر سیاسی و حقوقی یک نماینده با توجه
به اینکه نماینده کل شهر محسوب میشود؛ وظیفه قانونی حکم میکند که انصاف را رعایت
کند و وکالت همه مردم را به عهده بگیرد و تنها نماینده جناح و گروه سیاسی خاصی
نباشد.
پیری مدعی است در واقع شورای
شهرها محلی است که بنا است مسائل و امورات شهری را بررسی کنند و این مشکلات و
مسائل را ترمیم بخشد، از این جهت وقتی یک نماینده مجلس در انتخاب اعضای این شورا
ورود پیدا میکند در واقع بایستی به دید آسیبشناسی به این مساله نگاه کنیم و این موضوع
جای بحث دارد چرا که برای مردم این سوال وجود دارد که گروه انتخابی از طیف خاصی
هستند که صرفا به جهت اینکه اسم برخی از نمایندگان در لیست حمایتی آنها وجود دارد،
افراد به آنها رای دادهاند.
لیستهای ارائه شده در
انتخابات شورای شهر توسط احزاب شناسنامه دار ارائه شود
این استاد دانشگاه در پاسخ به
سوال اینکه «اساسا ارائه لیست توسط افراد را اصولی می دانید یا خیر؟» اظهار کرد:
اساسا دموکراسی ریشه در تاریخ شهر دارد و در گذشته مثلا در یونان یا رم
باستان میادینی به نام (آگورا) وجود داشت
که در این میدان اندیشمندان به مشورت در مورد مسائل شهری میپرداختند. در دموکراسی
مدرن، تصمیمگیری با احزاب است. پارلمانهای شهری محل آزمون خطای احزاب برای حضور
در عرصه ملی است احزاب ابتدا بایستی در شوراها مورد پذیرش قرار گیرند تا بتوانند
در این زمینه صاحب نظر باشند. از همین جهت به نظر میرسد که اگر احزاب در این زمینه
ورود کنند میتوانند محیط شهری را به صورت مطلوبتری مدیریت کنند و با ارائه لیستی
قابل اعتماد مردم را به سمت انتخاب افراد اصلحتر هدایت کنند.
وی با انتقاد از فقدان پایههای
رسانهای قدرتمند و احزاب در ایران، اظهار میکند: لیستهای
ارائه شده در انتخابات در کشور بیشتر سمت و سوی قبیلهای و خانوادگی دارند و یا
گروههایی که به صورت یک شبه و بدون برنامهریزی قبلی در این زمینه ساخته میشوند
که هیچگونه راهبردهای درستی ندارند و این فضا و ارائه چنین لیستهایی اصولا فضای
انتخاباتی شهر را آشفته و موجب سردرگمی افراد میشود.
این استاد دانشگاه خاطرنشان
کرد: در این زمینه بایستی به این نکته توجه کنیم که اگر بنا است تا لیستی برای
انتخابات ارائه شود این لیست بایستی توسط احزاب شناسنامهدار ارائه شوند و اینکه
چندین تن به صورت قومی و قبیلهای و به صورت یک شبه لیستی را ارائه دهند، قابل اعتماد
نخواهد بود.
پیری می گوید در واقع شورای
شهرها محلی است که بنا است مسائل و امورات شهری را بررسی کنند و این مشکلات و
مسائل را ترمیم بخشد، از این جهت وقتی یک نماینده مجلس در انتخاب اعضای این شورا
ورود پیدا میکند در واقع بایستی به دید آسیبشناسی به این مساله نگاه کنیم و این
موضوع جای بحث دارد چرا که برای مردم این سوال وجود دارد که گروه انتخابی از طیف
خاصی هستند که صرفا به جهت اینکه اسم برخی از نمایندگان در لیست حمایتی آنها وجود
دارد، افراد به آنها رای داده اند.
وظایف اعضای شورای شهر در حوزه
شهری باید به آنها گوشزد شود
پیری در پاسخ به این سوال که
«با توجه به اینکه بیشتر اعضای انتخابی شورای شهر افراد ناآشنایی هستند که کمتر
کار اجرایی داشته اند، به نظر شما انتخاب این افراد چه مزیتها و معایبی برای شورای
شهر خواهد داشت؟» میگوید: بهتر است که به اعضای شورای شهر انتخابی اجازه فعالیت
بدهیم و بگذاریم که کار خود را شروع کنند و سپس در مورد آنها قضاوت کنیم. چرا که
مسلما وقتی این افراد به حوزه وظایف و مسئولیتهای خود در شورای شهر اشرافیت
نداشته باشند نه تنها آنها بلکه همه مردم شهر متضرر خواهند شد.
وی در انتهای گفتوگوی خود با
صدای زنجان اذعان کرد که به عنوان یک کنشگر و فعال مدیریت شهری به این اعضا پیشنهاد
میکنم که از مشاوران خارج از آن همفکریهای سیاسی موجود بهره ببرند، در میان
مردم حضور داشته باشند و پذیرش و گفتگو با اندیشههای مخالف در شورا را پذیرا
باشند. ضمن اینکه معتقدم که وظایف آنها در حوزه شهری باید به آنها گوشزد شود.
شورای ششم شهر زنجان کار خود
را از ماه آینده (مردادماه) آغاز خواهد کرد.
انتهای پیام/
خبرنگار: مهدی سهرابی