کد خبر: 7789
1400/04/22 - 16:6


نشست خبری مدیرکل ورزش و جوانان زنجان در حالی برگزار شد که سوالات بسیاری بی‌پاسخ ماند؛

سکوت آقای مدیرکل

به گفته مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان رشد ازدواج در زنجان فقط، 2.31 درصد که پایین‌تر از میانگین کشوری است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- ارائه آمار مربوط به رشد 2.31 درصدی ازدواج در سال 99 نسبت به سال 98 و اعطای وام ازدواج ویژه پسران زیر 25 سال و دختران زیر 23 سال خانواده‌های معمولی و ایثارگر به ترتیب 100 میلیون و 200 میلیون از سوی مدیرکل ورزش و جوانان استان و دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان زنجان، سبب واکنش خبرنگاران حاضر در نشست خبری با موضوع «ازدواج» شد چرا که از نظر اصحاب رسانه رشد 2.31 درصدی ازدواج در زنجان که از میانگین کشوری نیز پائین‌تر است حکایت از کم‌کاری مسئولان دارد و از سوی دیگر دهه شصتی‌ها از مجموعه برنامه‌ریزی مسئولان خارج شده و مدیران برای افزایش میزان ازدواج استان بدون توجه به این نسل، تمامی تمرکزشان را بر روی جوانان دهه 80 و البته فرزندان خانواده‌های خاص گذاشته‌اند!

نشست خبری مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان و دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان به مناسبت هفته ازدواج امروز سه‌شنبه 22 تیرماه در سالن جلسات اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان برگزار شد که با حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن همراه بود.

در این نشست علی خلیلی، مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان با اشاره به اقدامات انجام شده در بحث ازدواج و ارائه مشاوره‌های مربوطه به جوانان طی سال 99 و برنامه‌های این ارگان در سال جاری اظهار کرد: خوشبختانه زنجان جزو استان‌های نخست در پرداخت تسهیلات ازدواج است که قطعا در افزایش نرخ ازدواج نقش به‌سزایی دارد. در سال قبل برگزاری 116 کارگاه آموزشی ازدواج به صورت مجازی و حضوری، ارائه مشاوره ازدواج به در 9 مرکز (6 مرکز در زنجان و 3 مرکز در ابهر)، مراجعه یک هزار و 713 نفر به مراکز تخصصی، ارائه مشاوره رایگان به 240 نفر، راه‌اندازی پویش‌های ازدواج با همراهی خیران و نیکوکاران، تهیه جهیزیه برای 10 نوعروس، تهیه 580 قلم کالای موردنیاز خانواده‌های هدف توسط سپاه و انجام  اقدامات فرهنگی و تبلیغی و تولید کلیپ و پوستر را در دستور کار قرار دادیم که امسال نیز با جدیت وظایف محوله را پیگیری می‌کنیم.

این مسئول با بیان اینکه ازدواج موفق، زمینه تکامل مادی و معنوی افراد خانواده را فراهم می‌کند، تصریح کرد: ازدواج مهم‌ترین فصل کتاب زندگی انسان است. قبل از ازدواج دختر و پسر باید خودشناسی داشته باشند و اطلاعات کافی در رابطه با ویژگی‌های اخلاقی، شخصیتی، ضعف‌ها و کاستی‌ها و غیره خود داشته باشند و بدانند هدفشان از ازدواج چیست.

رشد 2.31 درصدی ازدواج در زنجان

خلیلی بر لزوم اصلاح موانع ازدواج تاکید کرد و گفت: مهریه سنگین، چشم و هم‌چشمی و برگزاری مراسم تجملاتی، قدرت انتخاب همسر در انحصار پسران، دوران سربازی و تحصیل در دانشگاه، سختگیری خانواده‌ها برای داشتن مسکن و شغل مناسب داماد از موانع اصلی ازدواج است که باید فرهنگسازی‌های لازم در این رابطه صورت گیرد.

این مسئول متوسط سن ازدواج آقایان و بانوان در سال قبل را به ترتیب 27 سال و 3 ماه و 22.5 سال عنوان کرد و گفت: در مدت زمان یاد شده 8 هزار و 227 ازدواج ثبت شده که نسبت به سال 98 با رشد 2.31 درصدی همراه بوده است! این میزان پائین تر از آمار کشوری (4.7 درصد) بوده است!

جای خالی دهه شصتی‌ها در برنامه‌های مسئولان!

 حسن دادگر، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان زنجان نیز ضمن ارائه گزارشی از عملکرد شبکه بانکی استان در بخش تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج اظهار کرد: 14 بانک عضو کمیسیون هماهنگی هستند که آمارهای اینجانب مربوط به این بانک‌هاست. قطعا بانک‌های غیرعضو نیز تسهیلات حوزه ازدواج اعطا می‌کنند که آمارهای شورای هماهنگی بدون احتساب اقدامات این‌هاست. شبکه بانکی استان زنجان در سال قبل بنا بر گزارش وزارت کشور به منظور حمایت از تولید و اقتصاد رتبه عالی را کسب کرد که یکی از پارامترها وام قرض الحسنه ازدواج بوده است.

دادگر با بیان اینکه بر اساس آمارهای مسئولان میزان ثبت ازدواج در سال قبل بیش از 8 هزار مورد بوده است، تصریح کرد: بر اساس آمار شبکه بانکی، در سال قبل 11 هزار و 332 فقره وام ازدواج به میزان 586 میلیارد تومان (به ازای هر فرد 50 میلیون تومان با رشد 54 درصدی نسبت به سال 98) پرداخت شده است که قطعا بخشی از این آمار مربوط به سال قبل بوده و بخشی دیگر به سال جاری موکول می‌شود.

اعطای تشویقی‌های ازدواج به پسران و دختران زیر 25 و 23 سال خانواده‌های معمولی و ایثارگر

این مسئول با اشاره به افزایش مبلغ وام ازدواج به میزان 70 میلیون تومان به ازای هر فرد عنوان کرد: اگر داماد زیر 25 سال و عروس زیر 23 سال باشد مبلغ وام 100 میلیون تومان می‌شود. اگر پدر عروس یا داماد جزو خانواده‌های ایثارگر باشد این اعداد ضربدر 2 می‌شود.

دادگر مبلغ پرداختی در قالب اعطای وام ازدواج طی 3 ماهه نخست سال جاری را 233 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این پرداختی در قالب 3 هزار و 191 فقره انجام شد. البته 3 هزار و 600 نفر نیز در نوبت دریافت وام قرار دارند.

این مسئول مدت زمان بازپرداخت وام را 10 ساله (میزان پرداخت قسط ماهانه زیر یک میلیون تومان) اعلام کرد و گفت: کارمزد وام ازدواج 4 درصد است و وام 70 میلیون تومانی شامل زوجینی می‌شود که تاریخ عقد آن‌ها 1/1/97 به بعد باشد لازم به ذکر است اتباع خارجی مشمول دریافت وام ازدواج نیستند.

اعطای وام ازدواج به دختران زیر 18 سال به شرط داشتن قیم!

دادگر با تاکید بر اینکه هیچ ممنوعیتی برای اعطای وام ازدواج به دامادهای فاقد کارت پایان خدمت وجود ندارد، عنوان کرد: برای عروس‌های زیر 18 سال نیز وام صادر می‌شود اما در سیستم نام قیم یا پدر ثبت می‌شود.

وی با بیان اینکه استان زنجان در پرداخت وام قرض‌الحسنه ازدواج بهترین عملکرد را داشته است اعلام کرد: زوجین در انتخاب بانک‌ها برای دریافت وام ازدواج البته به شرطی که عنوان بانک مربوطه فعال باشد، هیچ منعی ندارند. در مورد زوجینی که قصد تغییر بانک عامل پرداخت کننده وام ازدواج دارند هم باید بگویم این اقدام به شرطی که عنوان بانک مدنظرشان در سامانه بانک مرکزی روشن باشد شدنی است. پس متقاضیان پس از انصراف از ثبت‌نام قبلی، باید نسبت به ثبت‌نام جدید و انتخاب بانک مدنظر اقدام کنند.

رشد 2.31 درصدی نرخ ازدواج گویای عملکرد نامطلوب دستگاه‌های اجرایی استان است؟

در این جلسه بسیاری از سؤالات خبرنگاران مربوط به میزان آمار ثبت شده از متقاضیان دریافت وام ازدواج مربوط به دختر زیر 18 سال که پدران یا قیم‌های آن‌ها برای دریافت وام ثبت‌نام کرده‌اند، علت سختگیری در اعطای وام به زوج‌های بالای 40 سال (ازدواج اولی) از سوی تعدادی از بانک‌های استان، ارائه آمارهای شفاف طلاق و کودک‌همسری که بنا بر آمارها وضعیت زنجان چندان مطلوب نیست و راهکارهای ارگان‌های ذیربط از جمله اداره کل ورزش و جوانان، تمرکز مسئولان بر ازدواج افراد دهه 80 و ازدواج جوانان خانواده‌های خاص با هدف افزایش آمار ازدواج بدون داشتن برنامه‌ریزی برای ازدواج جوانان دهه 60 که به مرز 40 سالگی رسیده‌اند، تعداد جوانان مجرد دهه 60 استان زنجان و وظایف ارگان‌های دولتی در قبال آنها که اداره کل ورزش و جوانان که باید در حوزه جوانان و رفع موانع پیش روی این قشر برنامه‌های مدونی داشته باشد، بی‌پاسخ ماند. البته مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان معتقد بود برنامه‌های حوزه «جوانان» در صورتی عملیاتی می‌شود که ارگان‌های مربوطه در کنار هم باشند و طبق آمارهای استخراجی آن‌ها حرکت کنیم.

این اظهارات مورد انتقاد خبرنگاران حاضر در نشست قرار گرفت چرا که از نظر آن‌ها دستگاه‌های متولی برنامه‌ای که به درد جوانان بخورد ارائه نکرده و آمار اراده شده مبنی بر رشد 2.31 درصدی ازدواج در زنجان در سال 99 نسبت به سال 98 گویای این موضوع می‌تواند باشد!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانازدواجورزش و جوانانخلیلی
sedayezanjannews.ir/nx7789


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»