کد خبر: 7803
1400/05/02 - 9:35


روایت دامداران زنجانی از عید قربان امسال؛

قربانِ دام‌های گرسنه!

فعالان بازار احشام: به دلیل کمبود علوفه و خوراک دام امسال عرضه دام به بازار عید قربان بیشتر از همیشه است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- کمبود علوفه ناشی از خشکسالی و گرانی این نهاده در بازار که هم‌اکنون به قیمت 5 هزار تومان به فروش می‌رسد سبب شد تا بازار عید قربان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل شاهد هجوم دامدارانی شود که توانایی پرداخت هزینه‌ نگهداری دام‌های گرسنه‌شان را ندارند!

ناتوانی دامداران سبب شد تا عرضه گوسفند در عید قربان امسال بیشتر از هر سال باشد. یکی از فعالان میدان احشام با تایید این خبر به صدای زنجان می‌گوید: بازار در آستانه عید قربان با افزایش تقاضا مواجه می‌شود و چندی پیش نیز صادرات دام آزاد شده، اما با تمام این موارد به دلیل افزایش عرضه، قیمت‌ها کنترل شده است. واقعیت این است که خشکسالی و کمبود خوراک دام سبب شده که دامداران دسته‌دسته گله‌های گوسفند را برای قربانی شدن به بازار بیاورند. این افزایش قابل توجه عرضه، باعث شد که قیمت گوسفند زنده حتی در آستانه عید قربان نیز افزایش چندانی نداشته باشد.

امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و مشکلات معیشتی مردم به خصوص عشایر و دامداران از یک طرف و از طرفی گران‌شدن یا نبودن نهاده مورد نیاز دام‌ها با توجه به خشکسالی که در 50 سال گذشته نظیر آن را تجربه نکرده‌اند، میدان‌های دام تصاویر متفاوتی را جلوه می‌کنند.

ذبح دام‌های گرسنه در عید قربان!

یکی از دامداران به صدای زنجان با اشاره به وضعیت ظاهری گوسفندان به علت عدم تغدیه مناسب می‌گوید: دیگر از گوسفندان چاق و چله خبری نیست و بسیاری از ما از سر ناچاری دام مولد را به حراج گذاشته‌ایم. یک سال است که از اقلام مورد نیاز خانواده زده‌ام و برای تامین علوفه دام‌های‌مان هزینه کرده‌ام. کاه شده کیلویی 5 هزار و 100 تومان! کاهی که تا دیروز یک ریال هم نمی‌ارزید و به راحتی در اختیار دامدار قرار داشت. سرمایه‌ام نصف شده برای همین به فروش دام با نصف قیمت خرید هم موافقم!

کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان این وضعیت را زنگ خطری برای تولید گوشت قرمز در استانی می‌دانند که سهم قابل توجهی در تامین گوشت کشور دارد.

فروش دام‌های مولد به قیمت ناچیز!

سیدمحمدعلی صادقی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به عرضه بالای دام می‌گوید: عرضه دام در بازار زیاد است اما قیمت دام نر پروارشده پائین نیامده و همچنان بالاست! اما دامداران گوسفند ماده و بز را به ضرر بسیار بالا به خریداران می‌فروشند! قبلا گوسفند ماده به ازای هر «راس» فروخته می‌شد اما در بازار به صورت کیلویی و هر کیلو به قیمت 30 تا 36 هزار تومان به فروش می‌رسد این در حالی است که دام پرواربندی شده به بالای 50 هزار تومان عرضه می‌شود!

این مسئول ضمن ابراز نگرانی از کاهش جمعیت دامی استان به دنبال فروش دام‌های ماده تاکید می‌کند: نتیجه فروش دام‌های ماده علاوه بر تاثیر منفی بر ذخیره ژنتیک دامی، سبب کاهش تولید شیر و گوشت می‌شود در نتیجه از دامداران می‌خواهیم دام‌های ماده خود را نفروشند!

توزیع جیره خشکسالی هم نتوانست با فروش دام‌های مولد مقابله کند؟

صادقی در رابطه با تاثیر جیره خشکسالی توزیع شده در بین دامداران از سوی دولت به صدای زنجان می‌‌گوید: فقط در تیرماه جاری حدود 10 هزار تن نهاده دامی (به عنوان جیره خشکسالی) بین دامداران استان توزیع شد که ماه آینده نیز به تدریج ابلاغ می‌شود. 50 درصد نیاز غذایی دام مربوط به علوفه است، از آنجایی که این نهاده منشا داخلی دارد و الان نیز در مراتع علوفه‌ای برای مصرف وجود ندارد، دامدار باید علوفه را از بازار آزاد به قیمت نزدیک به 5 هزار تومان خریداری کند از این رو بر اساس توانایی مالی که دارد برای نگهداری دام هزینه کرده و مابقی را برای فروش روانه بازار می‌کند.

به گزارش صدای زنجان، چندی پیش مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور به رسانه‌ها گفته بود: «سامانه بازارگاه نهاده تخصیص نمی‌دهد یا حداکثر 10 درصد نیاز دامدار را تامین می‌کند که جوابگوی چند روز نیاز تولیدکننده است، بنابراین دامدار مجبور به تامین نهاده از بازار آزاد با نرخ‌های بالاست.با توجه به کمبود و گرانی نهاده دامی، تقاضای دامداران برای خرید نان خشک به واحدهای نانوایی افزایش پیدا کرده است».

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاندام های گرسنهعید قرباندامداران
sedayezanjannews.ir/nx7803


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»