کد خبر: 7805
1400/05/02 - 9:55


صدای زنجان از پشت‌پرده‌های اجرای پروژه گردشگری «زنجانرود» گزارش می‌دهد؛

گردش سودجویان در زنجانرود

نماینده باغداران: منطقه گردشگری گاوازنگ کمیته کار و کمیسیون ماده 5 ندارد!/ معاون راه و شهرسازی استان: اگر منطقه، عنوان «گردشگری» نداشته باشد نیازی به بررسی در کمیسیون ماده 5 نیست!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در شرایطی که برخی از مسئولان ترجیح می‌دهند منطقه زنجانرود را بدون پیشوند «گردشگری» اطلاق کنند تا شامل بررسی در کمیته کار و کمیسیون ماده 5 نشود، شنیده‌ها از تردد تعدادی از فرصت‌طلبان در منطقه که بین آن‌ها بستگان یکی از اعضای اسبق شورای شهر نیز دیده می‌شود و تلاش آن‌ها برای اخذ مجوز تغییر کاربری باغات به منازل مسکونی حکایت دارد!

طی سال‌های گذشته وظایف ارگان‌های مختلف در زمینه مهار زباله‌های منطقه زنجانرود در جلسات متعدد مشخص شد که بنا به اظهارات مسئولان ارشد استانی، ظاهرا اراده‌ای برای انجام این کار نبود! یکی از این وظایف احداث ‌آشغال‌گیر در مبادی ورودی کانال‌های آب منتهی به زنجانرود بود که بایستی ‌توسط شهرداری صورت می‌گرفت تا زباله‌ها تفکیک شوند و اجازه ورود این زباله‌ها به کانال‌های آب  ورودی به زنجانرود داده نمی‌شد. نصب این اشغال‌گیرها هزینه داشت ‌و متاسفانه در دو سال گذشته شورای شهر بودجه‌ای برای این کار اختصاص نداده، ولی امسال به هر سختی در بودجه قرار گرفت.

انتظار 17 ساله برای احیای زنجانرود

ورود آب‌های آلوده و فاضلاب به زنجانرود مهم‌ترین دغدغه مسئولان شهری و استانی است، در بخش‌هایی از شهر سیستم فاضلاب شهری و حتی چاه جذبی وجود ندارد و محلاتی در سطح شهر داریم که بخشی ‌از فاضلاب‌شان در حجم بالا وارد جوی‌های شهر می‌شود که ساماندهی هم نشده‌اند که ایجاد شبکه فاضلاب شهری و یا حداقل ایجاد چاه جذبی می‌تواند در مدیریت این معضل بسیار مؤثر باشد.

با این حساب، «ساحل‌سازی و ساماندهی زنجانرود با عرض 250 متر و طول 20 کیلومتر همراه با نورپردازی و توجه ویژه به مبلمان»، «اجرای طرحی با هدف تبدیل آب رودخانه به آب با کیفیت و سالم در حد استفاده در کشاورزی و جداسازی فاضلاب، ایجاد آشغالگیر و تکمیل کانال‌ها» و «رفع مشکلات آب‌های سطحی با اجرای زهکش به منظور هدایت آب‌های زیرزمینی به زنجانرود» از موارد مهمی است که در تبدیل زنجانرود به منطقه «گردشگری» باید مدنظر باشد.

باغداران زنجانرود می‌گویند: از سال ۸۳ طی توافق نهایی که با استانداری به عنوان مجری پروژه دارند، پروژه آغاز و تا به امروز ادامه‌دار بوده است! بعد از گذشت حدود 17 سال از کلنگ‌زنی، حدود 60 درصد پروژه بهسازی بستر رودخانه به طول ۲کیلومتر بین پل سیدمحمد و پل میربهاالدین که قرار بود منطقه «گردشگری» شود توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرا شده اما مسئولان سایر ارگان‌ها به وعده‌هایی که داده‌اند، عمل نکرده‌اند!

اردیبهشت‌ماه امسال هم مهرداد سلطانی، معاون عمرانی استاندار زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان از ساماندهی زنجانرود به‌عنوان یک قصه طولانی یاد کرده و گفته بود: در دوره‌های مختلفی صحبت‌های زیادی انجام شده ولی طبق بررسی انجام شده این محور چند مشکل اساسی دارد که یکی از آن‌ها ورود زباله و فاضلابی است که از طریق آب‌های سطحی به این مکان ختم می‌شوند و تا زمانی که آب‌های سطحی مهار نشود هر چه قدر هم این مکان را ساماندهی کنیم، دوباره زباله‌های شهر همراه با آب‌های جاری وارد بستر زنجانرود می‌شود‌.

وی با اشاره به اینکه استانداری در حد توان به ارگان‌هایی که در این زمینه وظایفی داشتند، فشار وارد کرد و نتیجه‌اش این بود که بخشی از زنجانرود ساماندهی شد و بودجه نصب آشغال‌گیر در شورای شهر تصویب شود‌، اظهار کرد: ما سازمان آب را موظف به لایروبی کردیم و شاهد هستیم که بخشی از این رود از سمت بیجار در حال لایروبی است. به هر حال اقدامات انجام شده در این زمینه کافی نیستند و نیازمند این هستیم که اقدامات جدی‌تری در این حوزه صورت گیرد که این امر هم مستلزم  تخصیص بودجه بیشتری به این مساله است.

ساماندهی زنجانرود فقط از عهده پیمانکار توانمند برمی‌آید

حبیب یگانه، شهردار زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان هم می‌گوید: موضوع زنجانرود چند پروژه پیچیده و آمیخته با هم است. اولا الان زنجانرود تحت اختیار شهرداری نیست، زنجانرود بزرگترین زهکش شهر زنجان و رودخانه استان است که متولی آن شرکت آب منطقه‌ای است و هیچ ارگانی از جمله شهرداری جهت اجرای طرح، به تنهایی نمی‌تواند در آن دخل و تصرفی داشته باشد. از طرفی 3 پل تاریخی «سیدمحمد»، «سردار» و «میربهاء‌الدین» در منطقه واقع شده‌اند که نقش سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در ان پررنگ هست.

از سویی وجود باغات و فضای سبز در منطقه نیز پای سازمان جهاد کشاورزی و سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهری شهرداری را به پرونده باز کرده است. در کنار این موارد، فاضلاب برخی از شرکت‌ها و کارخانه‌ها و منازل در زنجانرود از طریق 11 کانال فاضلاب و پساب به زنجانرود منتقل می‌شود که سبب مشکلات زیست‌محیطی شده است.

احیای زنجانرود پروژه بزرگ‌مقیاس است که همکاری تمامی ارگان‌ها را می‌طلبد!

یگانه تاکید می‌کند: در گذشته استانداری از محل اعتبارات استانی جهت احیای زنجانرود اختصاص داد، حتی پیمانکاران بسیاری از جمله شهرداری در حوزه ساحل‌سازی و فاضلاب ورود کرده و اقداماتی را هم انجام دادند اما واقعیت این است که با کارهای جزئی و بین‌بخشی نمی‌تواند زنجانرود را احیا کرد. احیای آن، کار زیست‌محیطی بزرگ‌مقیاس نیاز دارد، عرض پروژه از آکس رودخانه به طرفین حدود 120 متر است. طول پروژه نیز شامل ورودی شهر زنجان از روستای «سایان» تا تقاطع رودخانه با «جاده تبریز» است. این پروژه در طول اجرا می‌تواند فازبندی شود.

به گفته این مسئول، صحبت‌های اولیه با قرارگاه خاتم‌الانبیا برای ورود یکی از هولدینگ‌های این شرکت انجام گرفته است. چرا که از نظر مسئولان شهری موضوع «ساماندهی و تکمیل کانال‌ها، جداسازی پساب‌ها و ورود فاضلاب به زنجانرود و احداث آشغالگیر در مسیر کانال‌ها که بعد از هر بارش منطقه دچار مشکل می‌شود» نیازمند پیمانکار توانمند است.

یگانه با تاکید بر اینکه در این پروژه ما مجری اصلی نیستیم، می‌گوید: شهرداری به عنوان ارگانی که متولی شهر است، برای موارد یاد شده، قرارگاه خاتم‌الانبیا یا هر پیمانکاری را که بکار گیرد بخشی از مبلغ را به صورت نقدی و بخشی دیگر را به صورت غیرنقدی محاسبه می‌کند.

این مسئول با تاکید بر لزوم اجرای طرح ساحل‌سازی و ساماندهی، جلوگیری از ورود فاضلاب به زنجانرود می‌گوید: در جنوب شهر زنجان آب‌های زیرزمینی مشکلاتی را ایجاد کرده است که برای رودخانه تهدید محسوب می‌شود. در بالادست این رودخانه به دلیل عدم تکمیل شبکه فاضلاب شهری هر روز بحران شدیدتر می‌شود. ضروری است در این منطقه سیستم زهکش اجرایی شود تا آب‌های زیرسطحی از شهر زنجان تخلیه و به داخل زنجانرود هدایت شود تا در پائین دست جهت تامین آب موردنیاز کارخانه‌ها و مزارع مورد استفاده قرار گیرد. در صورت تحقق یافتن این پروژه مشخص می‌شود که تهدید مذکور چگونه تبدیل به فرصت شده است به شرطی که در انتخاب پیمانکار نهایت دقت و حساسیت را داشته باشیم.

برآورد اولیه برای ساماندهی زنجانرود؛ بالای 500 میلیارد تومان!

یگانه برآورد هزینه اولیه برای اجرای طرح مربوط به شهرداری را بالای 500 میلیارد تومان اعلام کرده و می‌گوید: شهرداری 50 درصد این مبلغ را تامین می‌کند اما مابقی آن باید از محل فروش پسماند روی و سایر منابع تامین شود. سال گذشته از محل فروش پسماند روی 8 میلیارد تومان عاید شهر شد که همین مبلغ نیز باید برای رفع مشکل زنجانرود اختصاص یابد هر چند معضل زیست‌محیطی این رودخانه با این اعتبارات کوچک حل‌شدنی نیست. اگر می‌خواهیم زنجانرود را مثل رودخانه «تجن» در ساری و «زاینده‌رود» در اصفهان به منطقه گردشگری تبدیل کنیم باید برای کوچه و باغ‌ها و بستر رودخانه و تمامی نقاط برنامه داشته و طرح‌های‌مان را اجرایی کنیم. برخی‌ها شمش (روی) را تولید می‌کنند و روانه بازار فروش می‌کنند آن وقت مصیبت‌هایش برای شهر زنجان است! باید عواید حاصل از فروش پسماندهای روی برای ساماندهی زنجانرود و مباحث زیست محیطی هزینه شود.

یگانه می‌گوید که با توجه به اینکه امسال پروژه تکمیل سبزه‌میدان را در دستور کار قرار داشتیم نتوانستیم اعتبار لازم را برای اجرای طرح مدنظر در منطقه گردشگری زنجانرود اختصاص دهیم اما قطعا یکی از پروژه‌های قطعی شورای شهر ششم است که باید به‌عنوان مطالبه عمومی از سوی مسئولان مربوطه پیگیری شود.

وی در پاسخ به برخی باغداران که معتقدند پروژه گردشگری زنجانرود در محدوده پل سیدمحمد تا پل میربهاء‌الدین در اولویت باشد، می‌گوید: به نظرم مشکلات زنجانرود را باید از ریشه حل کرد. این پروژه با برنامه‌ریزی منسجم قابل اجراست. البته بخشی از اجرا بر عهده شهرداری است و سایر سازمان‌ها و ادارات نیز بنا به وظیفه‌ای که دارند موظف به تکمیل پروژه هستند.

مسئولان به توافقی که کرده‌اند هم پایبند نبوده‌اند!

سیدبهروز حسینی، نماینده باغداران تاکید می‌کند: با توجه به توافق‌نامه امضا شده، در حد فاصل پل سیدمحمد تا پل میربهاالدین، ۵۰ متر از بستر رودخانه عقب‌نشینی کردیم و در اختیار استانداری قرار دادیم. جالب اینجاست که مسئولان وقت استانداری، آقای رحمتی به‌عنوان معاون استاندار و هاشم‌نژاد شهردار و سایر نماینده ادارات دولتی امضا کرده‌اند. با این وجود مسئولان راه‌وشهرسازی در یکی از جلسات گفتند این توافقنامه در زمان آقای فلانی که در آن زمان مسئول وقت معاونت عمرانی استانداری بودند امضا شده که ما معترض شدیم و گفتیم ایشان به‌عنوان شخص حقیقی امضا کردند یا حقوقی؟ ایشان به‌عنوان معاون استاندار وقت وعده وعیدها را به ما دادند که باید از سوی مسئولان پیگیری و مشکلات منطقه حل شود.

حسینی می‌گوید: در رابطه با باغات منطقه که وعده وعیدهایی داده شده بود هیچ اقداماتی انجام نشده است و به بیانی دیگر به توافقنامه‌ای که موجود است پایبند نبوده‌اند. این وعده‌ها شامل اختصاص برق ارائه امکانات شهری بود. حتی قرار بود پمپ‌های آبی که در باغات هست و از طریق سوختهای فسیلی نفت و گازوئیل کار می‌کنند از این نعمت برخورد باشند که تاکنون اتفاق نیفتاده است، فراهم آوردن نفت و گازوئیل زحمات و مشکلات فراوانی در حوزه راه اندازی برای آبیاری باغات دارد. که  هر روز این مشکل وجود دارد.

تکمیل بستر رودخانه زنجانرود 20 میلیارد تومان نیاز دارد

البته سال قبل 42 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه واگذار شده به بنیاد مسکن نیاز داشت که به گفته عباس محمدی، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان زنجان، تاکنون 10 میلیار تومان تخصیص یافته است. برای تکمیل بستر رودخانه حدود 20 میلیارد تومان نیاز هست که در زیباسازی منظر منطقه زنجانرود تاثیر بسزایی دارد.

محمدی تاکید می‌کند: در سال 92 یا 93 با موافقت معاون عمرانی وقت استاندار، بنیاد مسکن به عنوان دستگاه اجرایی انتخاب شد در سال‌های نخست میزان اعتبارات محدود بود و ما حریم و بستر رودخانه را به صورت توام طراحی کردیم و نقشه بستر نیز توسط شرکت آب منطقه‌ای تائید و جهت اجرا به ما ارسال شد.

این مسئول می‌گوید: در این مدت از حاشیه بستر حدود 30 درصد پیشرفت کرده‌ایم. محدوده در اختیار بنیاد مسکن، حدفاصل پل سیدمحمد تا جاده بیجار که 1.5 کیلومتر است که حدود 500 متر آن اجرایی شد. در بستر نیز حدود 550 متر (طول) کار کردیم که میزان پیشرفت فیزیکی 50 درصد است

تکلیف باغات زنجانرود و مناطق اطراف آن‌ها چه می‌شود؟

حسینی هم با بیان اینکه بنیاد مسکن استان، مدارک و سوابق طرح را فرستاد و گفت که حدود ۶۰ درصد بستر رودخانه انجام شده و در صورت تامین اعتبار مابقی را هم انجام می‌دهیم، تاکید می‌کند که با این اظهارات مسئولان این ارگان دلگرم شدیم اما هنوز در خصوص باغات اقدامی انجام نشده است.

اهالی زنجانرود راه دسترسی ندارند! با توجه به اینکه جاده بیجار دو بانده شد و دستگاه مربوطه با گاردریل مسیر را بست و حتی وعده داد که مسیر منتهی به خیابان خیام را احیا کند و در این راستا۵۰الی۶۰درصد کارها در مسیر مربوطه انجام شد اما بقیه کار بلاتکلیف مانده است خصوصا پل راه‌آهن و مسیری که بعد از پل به کوچه منتهی می‌شود!

عباس محمدی، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان زنجان نیز با بیان اینکه این دستگاه مجری پروژه واگذار شده مبنی بر بهسازی بستر (65 متر) و حریم مربوطه است، تاکید می‌کند: کاربری‌های داخل باغات ارتباطی به بنیاد مسکن ندارد و در این رابطه باید اداره کل راه و شهرسازی پاسخگو باشد.

منطقه گردشگری زنجانرود مجوز کمیته کار و کمیسیون ماده 5 ندارد؟

در حال حاضر موضوع عدم بررسی اجرای طرح‌های هدف در قالب پروژه منطقه گردشگری زنجانرود در جلسات کمیته کار و کمیسیون ماده 5 به یکی از دغدغه‌ها تبدیل شده است. برخی از مسئولان راه و شهرسازی استان هم که این نگرانی را قبول ندارند معتقدند تا زمانی که عنوان «گردشگری» روی پروژه نباشد نیازی به بررسی آن در کمیته کار و کمیسیون ماده 5 نیست و از نظر ما نیز این پروژه «پاکسازی کناره حاشیه زنجانرود» نام دارد.

باغداران زنجانرود می‌گویند: ما ساده‌ترین امکانات که راه دسترسی است را نداریم. پس از پیگیری‌های مکرر که از طریق استانداری، راه و شهرسازی انجام دادیم، اواخر سال قبل متوجه شدیم که منطقه اصلا مجوز کمیسیون ماده ۵ و کمیته کار ندارد!

اگر منطقه زنجانرود، عنوان «گردشگری» نداشته باشد نیازی به بررسی در کمیسیون ماده 5 نیست!

با این وجود سعید شاهین‌فر، معاون مسکن و ساختمان مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با یادآوری این که پروژه زنجانرود از سوی معاون عمرانی وقت استاندار زنجان (جعفر رحمتی) در قالب گردشگری پیگیری می‌شد، می‌گوید: اگر اسم «گردشگری» روی پروژه بگذاریم باید در کمیته کار و سپس کمیسیون ماده 5 مورد بررسی قرار گیرد. اگر اسم این پروژه «پاکسازی کناره حاشیه زنجانرود» باشد دیگر نیازی به رفتن به کمیسیون ماده 5 (و کمیته کار) ندارد. در حال حاضر بنیاد مسکن این موضوع را به پیش می‌برد و فعلا اداره کل راه و شهرسازی در پروژه جایی ندارد و گیر آن هم دست ما نیست.

ورود معاونت عمرانی استانداری زنجان و تعیین تکلیف باغات در کمیسیون ماده 5

به دنبال درخواست باغداران مبنی بر مجوز تفکیک اراضی و تامین شبکه‌‌های برق، آب، گاز و تلفن و مسیر دسترسی باغات و به دستور مهرداد سلطانی، معاون امور عمرانی با عنوان «آن بخش از باغات که دارای کمیسیون و حقوق مکتسبه هستند در کمیسیون ماده 5 تعیین تکلیف شده و مشاور طرح جامع رویکرد کلی در خصوص ساماندهی و نحوه کارکرد باغات در آینده شهر را تبیین کند»، شهریورماه سال 99 دفتر فنی امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری نامه‌ای با همین عنوان به مسعود بیات‌منش، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان ارسال کرد.

صدای زنجان به منظور نشر اقدامات اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در قبال این دستور با مهرداد سلطانی، معاون عمرانی استاندار زنجان و سعید شاهین‌فر، معاون مسکن و ساختمان مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان موضوع را پیگیری کرد اما امکان مصاحبه با آن‌ها میسر نشد.

چالشِ مشاور

البته حسینی، نماینده باغداران در تشریح اقدامات صورت گرفته به صدای زنجان می‌گوید: صحبتهای‌مان با مسئولان اداره کل راه و شهرسازی به اینجا ختم شد که، یک مشاور انتخاب و اهالی طرح به ما پیشنهاد بدهند تا بر اساس آن طرح به کمیسیون ماده ۵ رفته و مصوب شود. بنده به همراه سایر اعضای هیئت‌ مدیره منطقه که 5 نفر هستیم معترض شدیم که چرا وقتی اهالی در قالب عقب‌نشینی یک تا ۶هزار متر از زمین را برای راه دسترسی در اختیاراستانداری قرار داده‌اند تا طرح عملیاتی شود، پس از گذشت ۱۸سال تحقق نیافته است؟

بنابر نامه مشاور طرح؛ در خصوص باغات نیز مقرر شد مشاور مربوطه نسبت به تعیین محدوده انجام طرح به مساحت حدود 98 هکتار اقدام کند که برای «تهیه طرح پیشنهادی معابر و دسترسی‌های محدوده»، «تهیه ضوابط و مقررات معماری و شهرسازی و شوابط شبکه معابر»، «تهیه برنامه راهبردی جهت تامین زیرساخت‌ها و تاسیسات»، «دفاع و اخذ مصوبه کمیته کار و کمیسیون ماده 5 در خصوص موارد مذکور» مبلغ 360 میلیون تومان به عنوان هزینه‌های مربوط به نقشه‌برداری و سایر پرداخت‌های قانونی احتمالی برای اخذ اطلاعات موردنیاز طرح به نهادهای عمومی اعم از شهرداری، اداره ثبت و غیره

حسینی می‌گوید: با توجه به توافق‌هایی که کرده بودیم قرار بود هیئت مدیره منطقه به عنوان کارفرما، مبلغ مذکور (360 میلیون تومان) بعلاوه هزینه نقشه‌برداری (حدود 150 میلیون تومان) را از باغداران اخذ کند اما هیئت مدیره منطقه پس از تشکیل جلسه «کارفرما» شدن را صلاح ندانست زیرا هیئت مدیره معتقد بود وقتی باغدار بخش قابل توجهی از زمینش را در اختیار استانداری قرار داده چرا باید مبلغ اضافی پرداخت کند؟ از این رو با اشاره به انتخاب مشاور طرح اعلام کرد که هر گونه تصمیم‌گیری با استانداری باشد.

نقشه فرصت‌طلبان برای باغات جنوب زنجان

اهالی با اشاره به اظهارات مسئولان در رابطه با مساحت کل باغات جنوب زنجان در منطقه زنجانرود می‌گویند: مسئولان به بهانه اینکه باید برنامه‌هایمان به گونه‌ای باشد که 15 هزار هکتار از باغات منطقه از بین نرود باغات حدفاصل بین سیدمحمد تا پل میربهاء‌الدین به مساحت 70 هکتار و باغداران منطقه را بلاتکلیف گذاشته‌اند و کاری به وضعیت دسترسی آن‌ها به منابع از مسیر امن گرفته تا انرژی‌های دیگر ندارند! ما برای تعیین تکلیف، منتظر اقدام معاونت عمرانی استانداری زنجان هستیم.

شایعاتی هست که برخیا در تلاشند باغات جنوب را از محدوده شهری خارج کنند تا فیش‌های خودشان را که مجوز تغییر کاربری ندارد وارد محدوده شهری کنند! گفته می‌شود این افراد از نزدیکان یکی از اعضای اسبق شورای شهر زنجان هستند که در منطقه رویت شده‌اند و به تعدادی از باغداران گفته‌اند که قصد دارند مناطق را از محدوده شهری خارج کرده تا تحویل سازمان جهاد کشاورزی شود چرا که در مناطق (خارج از محدوده شهری) فیش‌هایی را فروخته‌ایم که باید جوابگو باشیم!

حتی آن‌ها گفته‌اند که این کار را از طریق نفوذهایی که دارند عملیاتی می‌کنند. باغداران مدعی‌اند که افراد نزدیک به این عضو اسبق شورای شهر زنجان گفته‌اند که منتظر اتمام مسئولیت معاون عمرانی استاندار که مخالف هر گونه تغییر کاربری خارج از قانون است، هستند چرا که به زودی با روی کار آمدن دولت جدید او نیز از زنجان خواهد رفت! حسینی نماینده اهالی زنجانرود با بیان اینکه این افراد با صراحت مطالب یاد شده را بیان کرده‌اند، می‌گوید: معاون عمرانی استاندار زنجان با توجه به اینکه به وضعیت شهری زنجان واقف هستند از هرگونه تغییر کاربری جلوگیری می‌کنند که کار شایسته‌ای است از این رو ظاهرا برخی‌ها به مذاق‌شان خوش نیامده است!

یک منبع آگاه نیز که نخواست نامی از او منتشر شود با اشاره به نیت برخی افراد فرصت‌طلب می‌گوید: برخی افراد در تلاشند تا با تبدیل زنجانرود به منطقه گردشگری با اخذ مجوز تغییر کاربری، باغات را به منازل مسکونی تبدیل کنند، در زنجانرود فضای سبز قابل توجهی وجود دارد اگر دستگاه ناظر مراقب این تعداد افراد که حدود 10 تا 20 نفرند، نباشد شک نکنید ظرف 5 سال فضای سبز این منطقه از بین می‌رود!

سازمان جهاد کشاورزی با فرصت‌طلبان کنار نمی‌آید

جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در واکنش به این ادعاها با بیان اینکه قانون صراحتا بر ممنوعیت تغییر کاربری باغ‌ها در داخل و خارج از محدود شهری تاکید دارد، عنوان می‌کند: متولی برخورد با تغییر کاربری باغ‌ها در داخل محدوده شهری، شهرداری و اداره کل راه  شهرسازی است و سازمان جهاد کشاورزی نیز با هر گونه تغییر کاربری در خارج از محدوده شهری خارج از قانون باید برخورد کند.

تاراسی با بیان اینکه هر گونه موضوع تغییر کاربری باغ‌ها در داخل محدوده شهری در کمیسیون ماده 5 بررسی می‌شود که سازمان جهاد کشاورزی به عنوان عضو اصلی در این کمیسیون حضور دارد، می‌گوید: در کمیسیون ماده 5 قوانین مربوط به باغات به صورت صریح و شفاف ذکر شده است.

این مسئول با بیان اینکه جهاد کشاورزی با طرحی که برای بهبود معیشت و فضای گردشگری بوده و منفعت عمومی داشته باشد و از سوی دستگاه‌های ذیربط برای بررسی در کمیسیون ماده 5 درخواست داده شود به هیچ عنوان مخالفت نمی‌کند، خطاب به برخی ادعاها در رابطه با داشتن نفوذ برخی از فرصت‌طلبان در این مجموعه برای اخذ مجوز تغییر کاربری باغات به اراضی مسکونی در منطقه گردشگری زنجانرود می‌گوید: جهاد کشاورزی در این زمینه با هیچ فرصت‌طلبی کنار نیامده و باکی هم ندارد، ما در تلاشیم وظایف خود را در چارچوب قوانین به نحو احسن و در راستای حفظ حقوق مردم اجرایی کنیم.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمنطقه گردشگری زنجانرودشهرداری زنجانجهاد کشاورزی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx7805


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»