کد خبر: 7823
1400/05/12 - 11:14


انباشت مرغ‌های وزن بالا در تعدادی از واحدهای فروش؛

مرغ‌، سایز جیب مردم نیست

فروشندگان: بیشتر مردم توانایی خرید مرغ‌های بزرگ‌سایز را ندارند/ مصرف‌کنندگان: قیمت مرغ «سایز» در مقایسه با مرغ‌های بالای 2 کیلوگرم، اقتصادی است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- بررسی‌های میدانی از بازار مرغ حاکی از عدم استقبال مصرف‌کنندگان از مرغ‌های بالای 2 کیلوگرم به دلایل مختلف از جمله «مقرون به صرفه نبودن، آن هم در شرایط دشوار اقتصادی» حکایت دارد. برخی معتقدند با هدایت سیستم تولید کشور به سمت «مرغ سایز»، آن دست از خانواده‌هایی که توانایی خرید مرغ با وزن بالا را ندارند، می‌توانند این کالا را خریداری کنند!

گزارش‌ها حاکی از عدم استقبال تعدادی از مصرف‌کنندگان از مرغ‌های با وزن بالای 2 کیلوگرم است، برخی‌ها معتقدند تولیدکنندگان برای سود بیشتر ترجیح می‌دهند مرغ‌‌ها را پس از گذشت بیش از 45 روز راهی کشتارگاه کنند اما محمدعلی صادقی، معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان می‌گوید: درست است که بخشی از مرغ‌های موجود در بازار درشت هستند اما این اظهارات درست نیست چرا که برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد که مرغ‌ها را بعد از گذشت بیش از 45 روز راهی کشتارگاه کند مگر اینکه قیمت در بازار آنقدر بالا باشد که برای مرغدار مقرون به صرفه باشد.

صادقی با تاکید بر اینکه مرغی که زودتر روانه کشتارگاه می‌شود ضریب تبدیلش بالاست و مرغدار کاملا به این امر واقف است، اضافه می‌کند: ممکن است بنا به دلایلی از جمله تغذیه نامناسب یا بیماری، مرغدار مرغ 45 روزه را راهی کشتارگاه نکند چرا که ضریب تبدیل آن مناسب نیست.

بررسی‌های میدانی از بازار مرغ حاکی از عدم استقبال مصرف‌کنندگان از مرغ‌های بالای 2 کیلوگرم به دلایل مختلف از جمله «مقرون به صرفه‌نبودن آن هم در شرایط دشوار اقتصادی» و گرایش آن‌ها به مصرف مرغ‌های کمتر از 2 کیلوگرم و به اصطلاح «سایز» حکایت دارد.

یکی از شهروندان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به عدم استقبال بخشی قابل توجهی از مصرف‌کنندگان از مرغ‌های بالای 2 کیلوگرم عنوان می‌کند: با توجه به شرایط دشوار کنونی، مردم توانایی خرید مرغ 3 کیلویی 78 هزار تومانی را ندارند به نظرم مرغ کمتر از 2 کیلوگرم هم خوش‌پخت است و هم دارای صرفه اقتصادی است.

یکی از فروشندگان نیز می‌گوید: مرغ دارای وزن پائین‌تر از 2 کیلوگرم نیز در بازار موجود است اما در ساعات ابتدایی روز تمامی آن‌ها فروخته می‌شود. مرغ‌های بزرگ‌سایز نیز مشتری آن‌چنانی ندارد و به فروش رفتن آن زمان زیادی می‌طلبد!

بالا رفتن بهره‌وری و افزایش کیفیت و کمیت گوشت مرغ تولیدی، بهبود ضریب تبدیل غذایی، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های میکروبی، کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک و کاهش هزینه‌های درمان، کاهش بروز بیماری‌های متابولیکی مثل سندرم مرگ ناگهانی، کاهش درصد تلفات و ریسک تلفات مرغ‌های سنگین وزن، افزایش تعداد دوره‌های پرورش جوجه در سال، استانداردسازی تولید گوشت مرغ و افزایش توان صادراتی به کشورهای منطقه از جمله مزایای دیگرتولید مرغ با وزن استاندارد یامرغ سایز برای تولیدکنندگان است که باید از سوی مسئولان و برنامه‌ریزان نیز جدی گرفته شود.

وزن مرغ‌های سایز بین حدود 1200 تا 1700 گرم است یعنی سن کشتار مرغ در کمتر از 40 روزگی اتفاق می‌افتاد در حالی که مرغ‌های معمولی وزن‌شان بالای 2 کیلوگرم است و بیش از 50 روز مدت رشد آن طول می‌کشد.

محمدعلی صادقی، معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان می‌گوید: مرغ‌سایز در کشور مجددا احیا می‌شود، بر این اساس قرار است تا پایان سال 1400 بالای 70 تا 80 درصد تولیدات کشور را مرغ «آرین» تشکیل دهد.

برخی از کارشناسان معتقدند، از آن جایی که مرغ‌های سایز نهاده و داروی کمتری مصرف می‌کنند با پرورش این نوع مرغ‌ها دیگر شاهد نوسانات شدید قیمت مرغ نمی‌شویم موضوعی که این روزها در بازار شاهد آن هستیم. در واقع تولید مرغ سایز گامی ارزشمند برای خودکفایی و رهایی از واردات نهاده‌ها و دارو‌هاست! دارو‌ها و نهاده‌هایی که روز به روز یا گران می‌شوند و یا به هر دلیلی یافتن آن‌ها در بازار کمیاب و حتی نایاب می‌شود.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبازار مرغگرانی مرغ
sedayezanjannews.ir/nx7823


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»