کد خبر: 7840
1400/05/16 - 16:10


رئیس اتحادیه نانوایان در واکنش به ادعای بی‌خبری برخی مسئولانی از گرانی نان:

مسئولان از افزایش قیمت نان باخبر بودند

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان: در کدام جلسه قانونی برای نان تصمیم گرفتید؟/ رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان زنجان: در کدام جلسه قانونی برای قیمت نان تصمیم گرفتند؟

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- گرچه برخی مسئولان استان از گران شدن یک‌روزه نان در زنجان ابراز بی‌خبری کرده‌اند اما رئیس اتحادیه نانوایان زنجان تاکید دارد که همه مسئولان استان از برنامه افزایش قیمت نان در روز موعود باخبر بودند.

گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که با ورود ارگان‌های نظارتی، بازار تحت تاثیر نرخ‌های خودسرانه نان اعلامی قرار دارد. هر چند نانوایی‌های زنجان نان را به نرخ‌ قانونی پخت کرده و تحویل مشتری می‌دهند اما برخی از این واحدها همچنان ترجیح می‌دهند یا پختی نداشته باشند یا به میزان محدود نان بپزند!

افزایش نرخ نان در ساعات ابتدایی روز پنجشنبه (14 مردادماه) در تمامی شهرستان‌های استان از جمله زنجان سبب واکنش مصرف‌کنندگان شد. بر اساس پیگیری رسانه‌ها تقریبا هیچ یک از مسئولان اطلاعی از این موضوع نداشتند، البته برخی‌ها نیز عجله «اتحادیه نانوایان» در ابلاغ نرخ‌های کارشناسی‌شده که هنوز به تصویب نرسیده است را عامل این ناهماهنگی‌ها دانستند. هر چند رئیس اتحادیه نانوایان زنجان با رد این اظهارات می‌گوید: اتحادیه به هیچ عنوان در ابلاغ نرخ‌ها خودسرانه عمل نکرده و تمامی مسئولان استان از این موضوع اطلاع داشته‌اند!

دیگر «نان» را سیاسی نکنید!

نانوایان زنجان روز پنجشنبه 14 مردادماه با نصب نرخ‌های جدید ابلاغی، اقدام به افزایش قیمت نان‌های پخته شده کردند. بر این اساس، قیمت نان لواش، سنگک و بربری پخت شده با آرد نوع یک به ترتیب 400، 1250 و 1500 تومان عنوان شد.

اما ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان هرگونه افزایش قیمت نان در زنجان را فاقد مجوز کمیته آردونان و تنظیم بازار اعلام و بر لزوم برخورد با متخلفان تاکید کرد.

یکی از شهروندان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به وضعیت دشوار اقتصادی خانوارها می‌گوید: نان مردم را هم سیاسی کردند! گفته بودند که بعد از انتخابات نان را گران می‌کنند! الان هم بی‌سروصدا این کار را کرده‌اند و جرات ندارند بگویند! ما از مسئولان نظارتی می‌خواهیم به خاطر مردم هم که شده کاری کنند! برای زنده ماندن امیدمان به نان خشک و خالی بود آن را هم که می‌خواهند دریغ کنند!

بهانه خنده‌دار مسئولان

مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس هم موضوع گرانی نان را از مقام ارشد استانی جویا شد اما استاندار زنجان از افزایش قیمت نان اظهار بی‌اطلاعی کرده بود!

محمدرضا آبی‌پور، معاون اقتصادی استاندار زنجان چند روز قبل در گفت‌وگو با رسانه‌ها از تائید قیمت نان توسط مسئولان در گروه کارشناسی آرد و نان خبر داد و گفت: طی ماه‌های اخیر قیمت نان در برخی از استان‌ها افزایش یافته و قیمت رسمی نان در استان از هفته آینده ابلاغ می شود و نانوایی‌ها حق ندارند از امروز (پنجشنبه 14 مردادماه) قیمت نان را افزایش بدهند.

مسئولان ارشد استانی در شرایطی از اعلام نرخ نهایی در هفته جاری خبر می‌دهند که «ناصر فغفوری»، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با رد این اظهارات با بیان اینکه در استان تصمیم‌گیری شده که قیمت جدید نان پس از اتخاذ سیاست‌های کشوری باشد، می‌گوید: ما بررسی‌های مربوط به قیمت نان را بر مبنای سیاست کشوری تعیین تکلیف می‌کنیم. تاکید می‌کنم برای هرگونه افزایش نرخ باید منتظر تصمیم و سیاست دولت جدید باشیم. ممکن است قیمت فعلی تا پایان سال تغییری نکند! نرخ نان بر مبنای شرایط موجود و سیاست کشوری تصمیم‌گیری می‌شود.

اقدام عجولانه اتحادیه نانوایان در ابلاغ نرخ‌های جدید؟

وی با بیان اینکه این افزایش نرخ خودسرانه و کاملا غیررسمی بوده است، تاکید می‌کند: به علت ناهماهنگی از سوی اتحادیه نانوایان شاهد افزایش نرخ نان به صورت غیررسمی از سوی برخی واحدها بودیم که بلافاصله تذکرات لازم به آن‌ها داده شد. اتحادیه به اشتباه قیمت کارشناسی‌شده که در آن از نقطه نظرات اتحادیه، کارخانجات آرد، استانداری بهره گرفته شده بود و هنوز نهایی نشده است را عنوان نرخ مصوب‌شده به نانوایی‌ها اعلام کرده بود، ما هم اطلاع‌رسانی کردیم و قیمت‌ها برگشت!

موضوع گرانی نان امروز شنبه 16 مردادماه نیز یکی از مباحث داغ زنجان بود و جمعی از نانوایان زنجان را مقابل استانداری زنجان کشاند تا اعلام کنند که مقصر ناهماهنگی مدیران آنها نیستند و با توجه به افزایش هزینه‌های جاری و میزان دستمزدها و نرخ انرژی برق، آب و گاز، نانوایان به سختی امرار معاش می‌کنند در نتیجه مسئولان باید فکری به حال آنها کنند.

سیدمحمود موسوی، رئیس اتاق اصناف زنجان نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها با بیان اینکه افزایش قیمت نان به خاطر سهل‌انگاری اتحادیه نانوایان بود، اعلام کرد: متاسفانه در خصوص افزایش نرخ انواع نان در شهر زنجان سهل انگاری و یا سو استفاده شد که همزمان با مراسم تحلیف رییس جمهوری این مسئله اتفاق افتاد.

عجولانه نبود، مسئولان در جریان بودند!

اما کمال الماسی، رئیس اتحادیه نانوایان زنجان که مدعی است ابلاغیه گرانی نان از سوی اسماعیل مسلمی، مدیر بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان صادر شده است در واکنش به این اظهارات به صدای زنجان می‌گوید: اتحادیه خودسرانه نمی‌تواند دست به افزایش نرخ نان بزند. اگر با ما بود با توجه به افزایش هزینه‌ها و میزان دستمزدها از ابتدای اردیبهشت‌ماه نسبت به ابلاغ نرخ جدید اقدام می‌کردیم. تمامی مسئولان استان زنجان در جریان افزایش نرخ نان در همان روز (پنجشنبه 14 مردادماه) بودند.

رضا استجلو، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان نیز با بیان اینکه مدیر بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز این نرخ را خودسرانه به اتحادیه نانوایان ابلاغ نکرده است، اضافه می‌کند: هیچ کسی خود را زیر سؤال نمی‌برد، مدیر بازرسی و نظارت سازمان صمت نیز طبق دستور این کار را انجام داده است. در رابطه با موضوع گرانی نان شاهد ناهماهنگی بین مسئولان هستیم.

استجلو ضمن انتقاد از اقدام برخی مسئولان در افزایش بی‌سروصدای نان اظهار می‌کند: نان جزو کالاهای استراتژیک و قوت غالب خانوارهاست، مسئولان اگر تصمیم بر افزایش نرخ داشتند باید موضوع را با حضور نمایندگان تمامی ارگان‌های ذیربط به رای می‌گذاشتند.

در کدام جلسه قانونی برای نان تصمیم گرفتید؟

استجلو با تاکید بر اینکه تصمیم‌گیری در رابطه با نرخ نان باید از سوی تنظیم بازار یا کمیسیون نظارت مطرح و مصوب شود، ابراز می‌کند: هر مسئول یا دستگاهی که به صورت مستقل اقدام به افزایش نرخ نان کرده باشد، غیرقانونی بوده است.

وی با بیان اینکه حدود 7 روز قبل جلسه تنظیم بازار و 2 هفته پیش نیز جلسه کمیسیون نظارت تشکیل شد که در این جلسات به موضوع نان و اعلام نرخ جدید اشاره‌ای نشد، می‌گوید: نمی‌دانم افزایش نرخ نان در کدام یک از جلسات تصویب شده است؟ چرا انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در این جلسه دعوت نشده است؟ نرخ‌های فعلی نان که برخی از مسئولان می‌گویند رسمی نیستند نیز غیرمنطقی است. باید هر ساله افزایش پلکانی نرخ نان را در دستور کار قرار دهیم، متاسفانه چند سال نرخ را افزایش نمی‌دهیم بعد از چند سال تا 80 درصد قیمت‌ها را بالا می‌بریم که سیاست غلطی است!

گفتنی است، 3 هیئت بازرسی تشکیل شده تا نظارت کامل بر نانوایی‌ها معمول و در صورت گرانفروشی با واحدها برخورد شود. با توجه به اقدام غیرقانونی انجام گرفته، مقرر شد پرونده‌ای در این زمینه مفتوح و موضوع اقدامات مسئولان بررسی شود.

بر اساس گزارش‌های میدانی، نانوایی‌های زنجان نان را به نرخ‌ قانونی اعلامی قبل پخت کرده و تحویل مشتری می‌دهند اما برخی از این واحدها ترجیح می‌دهند یا پختی نداشته باشند یا به میزان محدود نان بپزند!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقیمت نانگرانی نانکمال الماسی
sedayezanjannews.ir/nx7840


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»