کد خبر: 7886
1400/06/03 - 11:35


ورود دلال‌ها به بازار گوشت گوساله پس از کاهش شدید قیمت در بازار گوشت گوسفندی؛

بازار گوشت، کباب است

معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان: چوبداران و دلالان قیمت گوشت گوساله را تعیین می‌کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به دنبال کاهش علوفه در مراتع ناشی از خشکسالی‌ها، بسیاری از دامداران دام‌های خود را در میادین عرضه کردند که همین امر سبب کاهش شدید قیمت گوشت گوسفندی در بازار شد. دلالان که متخصص بر هم زدن بازار هستند وقتی دیدند چیزی از بازار گوسفندان عایدشان نمی‌شود وارد بازار دام سنگین شدند به طوری که هم‌اکنون قیمت گوشت گوساله در بازار به بالای 120 تا 170 هزار تومان رسیده است!

سال‌های سال است که مصرف‌کنند‌گان زنجانی گوشت گوساله را به گوشت گوسفندی ترجیح می‌دهند و قیمت بالای گوشت گوسفندی یکی از دلایل آن می‌تواند، باشد.

افزایش صف‌های کشتار گوسفندان به دنبال خشکسالی و افزایش قیمت علوفه در سال جاری که سبب کاهش شدید قیمت دام زنده شد، حتی برخی از فرصت‌طلبان از این شرایط سوء‌استفاده کرده و ظاهرا گوشت گوساله که باید ارزان‌تر از گوشت گوسفندی باشد را به قیمت بالا به دست مصرف‌کنندگان می‌رسانند!

با کاهش قیمت در بازار گوشت گوسفندی، دلال‌ها وارد بازار گوشت گوساله شدند!

محمدعلی صادقی، معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان «افزایش عرضه دام سبک به بازار به علت خشکسالی» و «کاهش عرضه گوساله برای کشتار» را عامل اصلی کاهش قیمت گوشت گوسفندی و افزایش قیمت گوشت گوساله اعلام کرده و می‌گوید: هم‌اکنون در بازار گوشت گوسفندی به قیمت 145 تا 155 هزار تومان و گوشت گوساله نیز تا 170 هزار تومان رسیده است!

او با اشاره به شیطنت چوبداران در خرید گوساله‌ها و عرضه گوشت آن‌ها به اسم «نژاد سمینتال» که از نژادهای گران‌قیمت است، تاکید می‌کند: در بین چندین راس گوساله معمولی خریداری شده توسط چوبداران ممکن است تعداد محدودی نیز نژاد سمینتال باشد اما پس از کشتار همه گوشت‌های گوساله را به قیمت این نژاد به بازار عرضه می‌کنند که درست نیست! متاسفانه شاهدیم که برخی از چوبدارانِ اتحادیه‌ها در بازار گوشت قرمز، قیمت را نیز تعیین می‌کنند!

بررسی‌های میدانی از سطح بازار گوشت قرمز حکایت از آن دارد که در زنجان گوشت گوساله به قیمت 150 تا 170 هزار تومان و حتی بالاتر رسیده، این در حالی است که گوشت گوسفندی که نسبت به گوشت گوساله باید گران‌تر باشد در بازار به نرخ 140 تا 170 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

واحدهای بسته‌بندی هم از دلال‌ها عقب نماندند!

البته برخی از واحدهای بسته‌بندی نیز هر کیلو گوشت گوساله را به قیمت نزدیک به 200 هزار تومان در بازار عرضه می‌کنند! که رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان نیز با تائید این مطلب خواستار ورود بازرسان و دستگاه‌های نظارتی برای نظارت از فرآیند فعالیت این واحدها می‌شود!

با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار شاید ضروری باشد تا مسئولان برای تنظیم این بازار، گوشت منجمد را بین مصرف‌کنندگان توزیع کنند.

جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان که یکی از اعضای اصلی ستاد تنظیم بازار استان است به صدای زنجان می‌گوید: ابتدا باید نیازسنجی‌های دقیقی صورت گیرد. بحث دوم نیز تامین کالای استراتژیک بر اساس نیازهای اعلامی از سوی سازمان صمت است که بر عهده جهاد کشاورزی (شرکت پشتیبانی امور دام) است که باید مورد توجه قرار گیرد.

تاراسی با بیان اینکه ورود گوشت منجمد به بازار در کاهش نسبی و ناچیز قیمت‌ها تاثیر گذار است، هر گونه توزیع این کالا را منوط به دستور ستاد تنظیم بازار استان و کشور اعلام می‌کند.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتورمگوشت قرمزجهاد کشاورزی
sedayezanjannews.ir/nx7886


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»