کد خبر: 7901
1400/06/07 - 9:13


حاشیه‌های دفن اموات در آرامستان جدید زنجان هم‌چنان ادامه دارد

هزینه دفن اموات کجا می‌رود؟

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان: مبالغ منطقی نیست! شهرداری باید توضیح دهد!/ مدیرعامل سازمان بهشت زهرای شهرداری زنجان: پروژه‌ها را با وجود کرونا و معارضان محلی، به پیش می‌بریم! تا کنون 70 میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- حاشیه‌ها برای قیمت دفن فوتی‌ها در آرامستان جدید شهر زنجان و امکانات ناچیزِ این مجموعه همچنان ادامه دارد.

نبود مسیر مناسب و مشکلات ورودی و خروجی بهشت زهرای زنجان و در دسترس نبودن امکاناتی نظیر جدول‌کشی و وضعیت پیاده‌روهای داخل مجموعه سبب شد تا تعدادی از خانواده‌های متوفی در تماس با صدای زنجان ضمن انتقاد از نبود امکانات اولیه با توجه به اخذ مبالغ میلیونی از بازماندگان اموات، خواستار پیگیری مطالبه مردم از سوی رسانه‌ها و مسئولان نظارتی شوند.

چند سالی بود که مسئولان استانی به فکر انتقال محل دفن اموات به آرامستان جدید بهشت زهرا(س) بودند ولی اقدام اساسی در قبال آن انجام نمی‌شد که در نهایت اسفند سال ۹۸ و به لطف شیوع کرونا که دستور عدم دفن اموات در آرامستان‌های داخل شهر را در پی داشت و از طرفی تکمیل ظرفیت آرامستان‌های بالا و پایین شهر که موقوفه بوده و بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارند، اموات و بازماندگان آن‌ها راهی آرامستان جدید زنجان در جوار شهرک صنعتی زنجان شدند.

یکی از شهروندان زنجانی می‌گوید: حدود 2 سال قبل برای هزینه کفن و دفن یکی از فوت‌شدگان خود مبلغی حدود یک میلیون و 500 هزار تومان که در مزار بالا (بهشت معصومه) دفن شد، پرداخت کرده اما امسال این مبلغ آن هم در مزار جدید (بهشت زهرا) که هیچ امکاناتی ندارد و خارج از شهر است، نزدیک به ۸ میلیون تومان شده که معلوم نیست این تفاوت قیمت از کجا ناشی می‌شود!

به گفته مسئولان در آرامستان جدید که حدود ۵۰ هکتار مساحت دارد، نمازخانه مسقف به وسعت ۳۰۰ متر برای اقامه نماز میت، آرامگاه خانوادگی، مزارهای یک و دو طبقه، قبور ویژه اطفال، مغازه‌های سنگ قبر فروشی و گل‌فروشی، فضای سبز، بوفه و هم چنین ۲۸ چشمه سرویس بهداشتی احداث شده و علاوه بر آن ۸ هزار متر مربع برای پارکینگ اختصاص این آرامستان داده شده است.

اما مردم که ظاهرا دل پُری از نرخ‌گذاری بابت کفن و دفن اموات‌شان دارند، تاکید می‌کنند: قرار نیست به بهانه خدمات‌دهی آن هم در آرامستانی که برخلاف دو مزار قبلی که داخل شهر بودند، در خارج از شهر واقع شده است، مبالغ کلانی از خانواده متوفیان اخذ شود.

هزینه‌ خدمات در بهشت زهرا فقط 20 درصد افزایش یافته است!

داود پرنقوشی، مدیرعامل سازمان بهشت زهرای شهرداری زنجان که معتقد است خدمات بهشت زهرا نسبت به سال قبل فقط 20 درصد افزایش یافته است، می‌گوید: این افزایش نیز بر اساس مصوبه شورای شهر است. ما به منظور شفافیت در خدمات‌دهی بنرهای تعرفه‌ خدمات بهشت زهرا را در محل پذیرش این مجموعه مقابل دیدگان عموم قرار داده‌ایم. حتی در سایت و پورتال شهرداری این تعرفه‌ها بارگزاری شده است!

اظهارات پرنقوشی در رابطه با نشر تعرفه‌های خدمات بهشت زهرای زنجان در حالی مطرح است که در سایت و پورتال شهرداری اثری از این تعرفه‌ها نیست.

حتی صدای زنجان طی تماسی با روابط عمومی شهرداری زنجان خواستار ارسال لینک تعرفه‌ها از سایت و پورتال این مجموعه شد اما تا لحظه تنظیم این گزارش آدرس یا لینکی ارسال نشده است!

در حال حاضر قیمت تک‌قبرها که تعدادشان نیز محدود است 6.5 میلیون تومان و قیمت قبور طبقه‌ای 3 میلیون و 650 هزار تومان که با احتساب خدماتی نظیر آمبولانس، تغسیل و تکفین افزایش یافته و به ترتیب به حدود 7.5 و 5 میلیون تومان می‌رسد.

قیمت قبر خالی؛ حداقل 3 میلیون و 600 هزار تومان!

پرنقوشی می‌گوید: قیمت هر قبر خالی (طبقه‌ای) حدود 3 میلیون و 600 هزار تومان است که با احتساب خدمات بهشت زهرا و 9 درصد ارزش افزوده به 4 میلیون و 700 هزار تومان می‌رسد. این رقم در رابطه با تک‌قبرها که تعداد آن‌ها به 100 مورد هم نمی‌رسد 6.5 میلیون تومان است که با احتساب هزینه‌های مذکور به بیش از 7 میلیون تومان می‌رسد!

زمین‌ فعلی دفن اموات در بهشت زهرا(س) رایگان نیست؟

مخالفان احتساب قیمت زمین در قبرهای تحویلی به بازماندگان دو دسته‌اند. دسته نخست معتقدند 30 هکتار از 50 هکتار اختصاص یافته برای دفن اموات که در حال حاضر محل دفن فوتی‌هاست، رایگان بوده و نباید مبلغی از سوی شهرداری دریافت شود.

دسته دوم نیز می‌گویند: شهرداری با مبالغ اخذ شده برای دفن اموات طی سال‌های اخیر باید این اراضی را از صاحبان آن (دولتی یا اشخاص) خریداری می‌کرد، در نتیجه قرار نیست هزینه این بی‌برنامه‌گی‌ها از جیب مردم پرداخت شود! مردم قرار نیست صفر تا صد هزینه‌ها را پرداخت کنند و شهرداری نیز در قبال مردم وظایفی دارد و باید از محل بودجه عمومی مبلغی را اختصاص دهد!

رضا استجلو، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان زنجان تاکید می‌کند: هزینه اخذ شده از بازماندگان بابت کفن و دفن اموات ابهاماتی دارد. زمین‌های فعلی بهشت زهرا(س) چندین سال است از محل مبالغ دریافتی مردم (کفن و دفن فوتی‌ها و غیره) خریداری شده است به نظر ما اخذ مبلغ 3 میلیون و 600 از متوفیان آن هم برای قبر خالی، منطقی نیست و نیازمند بررسی است!

اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز منصور مرادلو، رئیس فعلی شورای شهر زنجان و عضو شورای پنجم در گفت‌وگو با صدای زنجان گفته بود که 30 هکتار  از زمین (اراضی مختص به دفن) آرامستان دولتی است در نتیجه هیچ مبلغی بابت دفن متوفیان از بازماندگان اخذ نمی‌شود. ۲۰ هکتار باقیمانده نیز معارض دارد که در آینده قطعا مبالغ دریافتی متفاوت خواهد بود!

ولی پرنقوشی رایگان بودن زمین‌های فعلی بهشت زهرا را رد کرده و به صدای زنجان می‌گوید: این زمین‌ها متعلق به راه و شهرسازی است، از سوی دیگر دارای معارض است! چند وقت پیش به دلیل حفظ پروتکل‌های بهداشتی و در نظر گرفتن مباحث ایمنی در خصوص کرونا در نظر داشتیم که دیوارکشی‌هایی داشته باشیم اما معارضان اجازه این کار را به ما ندادند! شاید هم حق داشتند بالاخره زمین آن‌ها بود.

وی اضافه می‌کند: برای رفاه حال مردم اقدامات مربوط به محوطه‌سازی و استقرار برخی از سازه‌ها را با هزینه‌های کارشناسی‌شده دریافت کرده‌ایم! همین حالا نیز با کمبود زمین مواجهیم و از اداره کل راه و شهرسازی درخواست زمین کرده‌ایم، حتی به دنبال خرید زمین از روستائیان هستیم، می‌خواستیم برای جبران کمبود زمین اقدام به ایجاد قبور تا 4 طبقه کنیم اما با توجه به اینکه با فرهنگ مردم زنجان همخوانی نداشت از آن صرف‌نظر کردیم، تصور می‌کنیم تا 50 سال دیگر زمینی برای دفن اموات در این بهشت زهرای زنجان نداشته باشیم!

قیمت قبور رزروی، علی‌الحساب است!

علاوه بر قیمت قبرهایی که جهت دفن اموات مورد استفاده قرار می‌گیرند، طبقه دوم قبور نیز از سوی نزدیکان متوفا در قبال پرداخت مبلغی علی‌الحساب، رزرو می‌شود که البته تاکید شهرداری برای اخذ 50 درصد هزینه قبر در سالی که مورد استفاده قرار گیرد، تبدیل به چالشی بین مردم و مسئولان شده است.

رضا استجلو، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان در این زمینه عنوان می‌کند: در قبور طبقه‌ای، طبقه اول مختص به فرد فوت‌شده است، طبقه دوم نیز به ناچار از سوی نزدیکان شخص وفات‌یافته به قیمت 3 میلیون و 600 هزار تومان خریداری می‌شود. حال سؤال اینجاست چرا این میزان باید بابت قبور رزوری که هیچ فضایی را اشغال نکرده‌اند در نظر گرفته شود؟ این رقم بر اساس چه منطقی از سوی مسئولان اخذ می‌شود؟

از سوی دیگر بر اساس ضوابط اعلام شده، قرار است در سالی که قبر رزروی مورد استفاده قرار می‌گیرد 50 درصد مبلغ نیز از سوی بازماندگان پرداخت شود. «استجلو» در واکنش به این موضوع می‌گوید: شهرداری باید توضیح دهد که بر چه اساسی این ضابطه را آورده است؟ مگر مبلغ اخذ شده برای قبور رزروی از اشخاص، در امور مربوطه بهشت زهرا هزینه نمی‌شود؟ پس چه لزومی دارد در آن سالی که قبر مورد استفاده گرفت خانواده‌ها مجددا مبلغی دوم ان هم به نرخ روز را پرداخت کنند؟ قرار نیست که همه هزینه‌های شهرداری را خانواده‌های متوفیان بدهند! ما در این خصوص نامه‌ای به شهرداری نوشته و خواستار ارائه توضیحات شدیم، مسئولان نیز دلایل خود را مطرح کردند اما قابل قبول نبود!

مدیرعامل سازمان بهشت زهرای شهرداری زنجان نیز در پاسخ به ابهامات مطروحه در رابطه با قیمت قبور رزروی عنوان می‌کند: قیمت قبور خالی بدون احتساب ارزش افزوده و علی‌الحساب، 3 میلیون و 650 هزار تومان است! برخی‌ها این مبلغ را یکجا پرداخت کرده و برخی‌ها نیز در ابتدا بخشی از این مبالغ را پرداخت می‌کنند! وقتی سند گرفتیم ارزش افزوده را نیز محاسبه می‌کنیم!

پرنقوشی مبلغ یاد شده را قیمت پایه قبور اعلام کرده و در دفاع از دستورالعمل اخذ 50 درصد از قیمت قبر در سالی که قبر رزروی مورد استفاده قرار گرفت، تصریح می‌کند: سال به سال هزینه‌های تعمیر و نگهداری افزایش می‌یابد در نتیجه این موارد باید به روز محاسبه شود.

پولی که بابت دفن اموات از بازماندگان دریافت می‌کنید، کجا صرف می‌شود؟

با این حال رضا استجلو، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان که این اظهارات را قابل قبول نمی‌داند با تکرار اظهارات خود مبنی بر «نباید شهرداری تصور کند که تمامی هزینه‌های سازمان بهشت زهرا(س) زنجان توسط مردم پرداخت شود»، با اشاره به مسیرهای دسترسی به این مجموعه  می‌گوید: علاوه بر مسیر منتهی به این مجموعه، وضعیت ورودی و خروجی نیز نیازمند توجه شهرداری است، در این محل حتی نیمکتی برای استراحت خانواده‌های اموات و مراجعه‌کنندگان نیست!

پروژه‌ها را با وجود معارض، اجرایی می‌کنیم!

داود پرنقوشی، مدیرعامل سازمان بهشت زهرای شهرداری زنجان نیز که اعتقاد دارد همزمانی انتقال محل دفن اموات از آرامستان‌های قدیم به محل فعلی با کرونا یکی از دلایل قابل قبول نبودن امکانات این مجموعه می‌تواند باشد، می‌گوید: بودجه شهرداری نیز از محل جیب مردم تامین می‌شود، شهرداری برای ایجاد امکانات صرفا به درآمد سازمان بهشت زهرا اتکا نکرده است چرا که در این مجموعه درآمدها کفاف هزینه‌هایش را هم نمی‌دهد. تا به الان شهرداری زنجان از محل بودجه 70 میلیارد تومان برای پروژه‌های سازمان بهشت زهرا هزینه کرده است که هم‌چنان ادامه ‌دارد.

وی با اشاره به رایزنی‌های انجام شده با راه و شهرسازی در خصوص ایجاد مسیر دسترسی به بهشت زهرا عنوان می‌کند: شهرداری در حال طراحی مسیر است. با وجود محدودیت در بودجه شهرداری، بودجه مربوطه برای سازمان متبوع بسته نشده و روند اجرایی پروژه‌های در نظر گرفته شده، با نظر مثبت شهردار قبلی و سرپرست فعلی شهرداری در دست اقدام است.

سازمان‌های نظارتی وارد شوند!

با این حال یکی از شهروندان با بیان اینکه کاهش بودجه شهرداری ارتباطی به بازماندگان اموات ندارد و آن‌ها انتظار دارند در قبال پرداخت مبالغ دفن اموات، خدمات اولیه را با چشم‌شان ببینند، از مسئولان نظارتی می‌خواهد تا موضوع را به عنوان مطالبه عمومی، پیگیری کنند!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانهزینه دفن امواتآرامستان زنجانشهرداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx7901


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»