کد خبر: 7963
1400/06/22 - 16:33


گفت‌گو با مولف «فرهنگنامه چهره پردازی» در زنجان؛

گریم ایران آکادمیک نیست

مولف و گردآورنده «فرهنگنامه چهره‌پردازی» اذعان کرد: مباحث مربوط به گریم و چهره‌پردازی در ایران چندان مباحث به روزی نیست و شاید بتوان گفت این مباحث بیشتر مربوط به دهه 60 تا 70 هستند و نیازمند به‌روز شدن هستند.از همین‌رو با چاپ این کتاب تلاش کردیم در جهت به‌روز کردن دانش گریم قدمی برداشته باشیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مولف و گردآورنده «فرهنگنامه چهره‌پردازی» اذعان کرد: مباحث مربوط به گریم و چهره‌پردازی در ایران چندان مباحث به روزی نیست و شاید بتوان گفت این مباحث بیشتر مربوط به دهه 60 تا 70 هستند و نیازمند به‌روز شدن هستند.از همین‌رو با چاپ این کتاب تلاش کردیم در جهت به‌روز کردن دانش گریم قدمی برداشته باشیم.

«بهرام علی‌‎اکبری» طراح گریم سینما و تلویزیون ایران است. او بالغ بر 25 سال است که در زمینه طراحی گریم فعالیت دارد. تاکنون هفت رتبه اول رشته طراحی گریم و چهره را در تئاتر منطقه‌ای به دست آورده است. هفت دوره دبیر جشنواره المپیاد گریم بوده است. او برگزاری جشنواره‌های گریم دانشجویی و طراحی و چهره‌پردازی کودک و همچنین همایش گریم عاشورایی را در کارنامه کاری خود دارد.او در سال 1397 دوره‌ پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذرانده و در تولید اثر مهمی حضور داشته است. اثر مهم بهرام علی‌اکبری در این سال، فعالیت در سریال مس به کارگردانی «عبدالرضا صادقی» جهانی محسوب می‌شود.

علی‌اکبری به تازگی اولین جلد از مجموعه 20 جلدی «فرهنگنامه چهره‌پردازی» را به چاپ رسانده است. او در مورد این کتاب به صدای زنجان می‌گوید: مباحث مربوط به گریم و چهره‌پردازی در ایران چندان مباحث به‌روزی نیست و شاید بتوان گفت این مباحث بیشتر مربوط به دهه 60 تا 70 هستند و نیازمند به‌روز شدن هستند.از همین رو با چاپ این کتاب تلاش کردیم در جهت به‌روز کردن دانش گریم قدمی برداشته باشیم.

وی ادامه داد: در این کتاب) فرهنگنامه چهره‌پردازی( سعی شده است مبانی روز چهره‌پردازی و گریم جمع‌آوری و به چاپ برسد به‌طوری که مباحث مربوط به چهره‌پردازی و روانشناسی آن، مراقبت‌های پوستی، پوست و مو و نور و رنگ‌پردازی در سینما (در مباحث نورپردازی و رنگ در سینما همواره نوع گریم تاثیرگذار بوده است) در این کتاب گنجانده شده است.

شخصیت‌پردازی یکی از موضوعات مغفول مانده در زمینه گریم

به گفته این هنرمند؛ مبحث دیگری که در چهره‌پردازی و گریم اهمیت دارد و کمتر به این موضوع پرداخته می‌شود، مبحث شخصیت‌پردازی است. متاسفانه به این موضوع کمتر توجه شده است و شاهد هستیم که در سینما کمتر روی شخصیت‌پردازی کار می‌شود و عمده کاری که ما در زمینه چهره‌پردازی انجام می‌دهیم مربوط به تیپ‌سازی است.

این چهره‌پرداز افزود: گریم و چهره‌پردازی یک شخصیت باید به‌گونه‌ای باشد که خود شخصیت به تعریفی از خود بپردازد و مخاطب بتواند از روی صورت او چهره‌خوانی کند. ما باید از چهره فرد پی ببریم که این شخصیت چه طور شخصیتی است و در واقع ظاهر او بایستی روزنه‌ای به درون او باشد که متاسفانه کمتر شاهد این اتفاق در سینمای ایران هستیم.

علی‌اکبری با بیان اینکه در حال حاضر تنها جلد اول این کتاب به چاپ رسیده و قابل ارائه است، گفت: جلد اول این کتاب را به‌گونه‌ای نوشته‌ایم که مباحث مقدماتی را در خود گنجانده باشد. در واقع جلد اول این کتاب به مبحث کانتورینگ (آرایش ترمیمی) می‌پردازد و بنا است سایر جلدها نیز هر کدام به مبحث خاصی از طراحی و چهره‌پردازی را مورد توجه قرار دهد.

وی با بیان مخاطبین این کتاب گفت: این کتاب می‌تواند به کمک کارآموزان، دانشجویان، اساتید و همه کسانی که به رشته طراحی گریم وچهره‌پردازی علاقه‌مند باشند، بیاید و علاقه‌مندان با مراجعه به این کتاب می‌توانند اصول پایه گریم و چهره‌پردازی را آموزش ببینند.

وی با بیان اینکه این کتاب توسط انتشارات «قلم مهر» به چاپ رسیده است، اذعان کرد: علیرغم اینکه مرسوم است که مقدمه کتاب‌های تخصصی را اساتید تهرانی بنویسند؛ اما مقدمه این کتاب را «حسین عباس‌نیا» پژوهشگر حوزه تئاتر نگاشته است که باعث افتخارم است.

این کتاب به کارآموزان و دانشجویان رشته گریم و مراقبت‌های پوستی توصیه می‌شود

به اذعان این هنرمند؛ قیمت کتاب مذکور 290 هزار تومان است و برای کارآموزان رشته‌های گریم و مراقبت‌های پوستی توصیه می‌شود.

به اذعان «علی‌اکبری» با توجه به اینکه کتاب به صورت رنگی و در کیفیت مطلوب به چاپ رسید، یک میزان هزینه کتاب بالا رفته است.

وی با بیان اینکه تاکنون تجربه‌ای در زمینه چاپ کتاب نداشتم، افزود: با این وجود مسئول انتشارات «قلم مهر» بسیار در این‌زمینه از این کار استقبال و به من کمک کردند، به طوری که در ویرایش و صفحه‌آرایی این کتاب نیز به یاری من آمدند.

این طراح و چهره پرداز با اشاره به اینکه تلاش ما بر این است که باقی 19 جلد کتاب نیز با استقبال هنرجویان این کتاب به مرحله چاپ و رونمایی برسد و مورد استقبال قرار گیرد، گفت: بنا بود برای این کتاب یک مراسم رونمایی اختصاص یابد که به دلیل مقارنت با ایام صفر و محدودیت‌های موجود کرونایی این رونمایی برگزار نخواهد شد.

وی اذعان کرد که این کتاب در واقع کتاب گردآوری شده و تالیفی است و سعی شده است از مقالات و روش‌های مدرن چهره پردازی و گریم در نوشتن این کتاب بهره برده شود.

آکادمیک نبودن گریم از مشکلات پیش روی گریمورهاست

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به عمده مشکلات پیش‌روی گریمورها در استان، افزود: گران بودن مواد و متریال گریم و شناخته نشدن جایگاه گریم در کشور و به ویژه در شهرستان‌ها و عدم پرداخت هزینه در خور گریم و پایین بودن دستمزد گریمورها از جمله مشکلات پیش روی یک گریمور است .

وی افزود: دلیل بیشتر مشکلات پیش روی گریمور و چهره‌پردازها این است که به صورت آکادمیک این مباحث آموزش داده نمی‌شود و متاسفانه در دانشگاه تهران نیز که این رشته به صورت آکادمیک آموزش داده می‌شود به دلیل دستمزد کم اساتید دانشگاه، از مربیان سازمان فنی و حرفه‌ای تحت عنوان «مراقبت‌های زیبایی» جهت آموزش استفاده می‌شود.

دنبال برگزاری جشنواره کودک و گریم به صورت ملی هستیم

وی ادامه داد: همچنین شاهد هستیم که در خصوص گریم و چهره‌پردازی کودک چنان که باید و شاید اصولی کار نمی‌شود و در سطح کشور به این موضوع چمدان توجه نمی‌شود. از همین‌رو بنده تلاش کردم که با برگزاری جشنواره گریم کودک در استان که در سطح استانی و منطقه‌ای برگزار شد، نقشی در زمینه پررنگ کردن این مبحث داشته باشم. ضمن اینکه بنا بود این جشنواره به سمت ملی شدن حرکت کند که متاسفانه با شیوع کرونا و مشکلات پیش روی آن این امکان میسر نشد و از همین جهت در تلاش هستیم که با بهبود اوضاع این اقدام را در مراحل بعدی انجام دهیم.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبهرام علی‌‎اکبریگریمفرهنگنامه چهره پردازی
sedayezanjannews.ir/nx7963


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»