کد خبر: 7972
1400/06/27 - 10:7


ووشوکار زنجانی با گلایه از بی‌تفاوتی‌ها نسبت به قهرمانان گفت:

می‌جنگم، حتی اگر من را نبینند!

پدرام محمدعظیمی: مسئولان ورزشی سابق و فعلی ما را برای روزهای افتخارآفرینی هم نخواستند! اما اشکالی ندارد یاد گرفته‌ام که اگر هفت بار زمین خوردم، بار هشتم برخیزم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- دیروز با آغاز وزن‌کشی، مسابقات لیگ برتر ووشو در تهران رسما کلید خورد، پدرام محمدعظیمی، از برترین‌های ووشوی ایران و از مقام‌آوران مسابقه جنگجویان مبارز که به علت مشکلات مالی تنها تیم لیگ برتری استان زنجان، پیشنهاد حضور در این تیم را نپذیرفت، در ترکیب تیم بندرماهشهر مقابل حریفان مبارزه می‌کند در حالی که از عدم حمایت مسئولان فعلی و سابق ورزش استان زنجان دلگیر است!

پدرام محمدعظیمی، از برترین‌های ووشوی ایران و دارنده مدال طلای مسابقات تورنومنت جهانی ارمنستان که اخیرا در مسابقات جنگجویان مبارز موفق به کسب مقام سوم شد در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید آنچنان با ورزش ووشو انس گرفته که جدا کردنش از سکو (جایگاه مبارزه) آسان نیست!

دنیایم را با ووشو ساختم!

محمدعظیمی می‌گوید: از سال 91 با حمایت و تشویق مربیانم (علی و امیر اسماعیلی) ورزش ووشو را آغاز کردم، قبل از آن نیز در ورزش‌های رینگی نظیر کیک‌بوکسینگ و کونکفو آزاد فعالیت می‌کردم اما دنیایم را با ووشو ساختم، ووشو با همه ورزش‌ها فرق دارد و اصلا هم ورزش خشنی نیست!

این سانداکار که به علت حضور در اردوی تیم ملی پس از دریافت مدرک کاردانی رشته IT دانشگاه زنجان از ادامه تلاش‌هایش برای مقطع کارشناسی در این دانشگاه منصرف شده است، عنوان می‌کند: با توجه به اینکه حضور در کلاس الزامی بود و من هم شرایط شرکت در کلاس به علت تمرین‌ ووشو را نداشتم به سختی مدرک کاردانی را گرفتم و ترجیح دادم برای ادامه تحصیل دانشگاه آزاد را انتخاب کنم. الان نیز ترم آخر مقطع کارشناسی رشته تربیت بدنی هستم، به نظرم ارزشش را داشت که برای ووشو دست به چنین کاری بزنم!

محمدعظیمی یکی از اعضای تیم مقاومت زنجان در مسابقات لیگ برتر وشوی جوانان در سال 92 بود تیمی که توانست در سکوی نائب قهرمانی بایستد. این سانداکار در سال 93 هم موفق شد تا لقب قهرمان ووشوی جوانان ایران را به خود اختصاص دهد.

او که ضرب‌المثل ژاپنی «اگر هفت بار زمین خوردی، بار هشتم بلند شو!» را باور دارد، می‌گوید: این جمله، روش زندگی سامورایی‌های ژاپن است، من هم تلاش کرده‌ام این جمله را سرلوحه کارهایم قرار دهم و هرگز از شکست نترسم و برای رسیدن به اهدافم زحمت بکشم حتی اگر بارها زمین بخورم و از مسئولان بی‌مهری ببینم!

این قهرمان ملی دو دوره در سال‌‌های 95 و 96 به اردوی تیم ملی دعوت شد و توانست مدال سوم را از آن خود کند. عضویت در تیم‌های لیگ برتر وشووی بزرگسالان کشور به مدت 6 سال (3 سال در تیم مقاومت تهران و 3 سال دانشگاه آزاد تهران) از افتخارات او محسوب می‌شود.

محمدعظیمی می‌گوید: منتی نیست! برای رسیدن به مقام تلاش کردم چون با ووشو بزرگ شده‌ام، انرژی‌ام را در باشگاه با فنون ووشو تخلیه می‌کنم، سعی کرده‌ام اخلاق‌مداری را هم در این مکتب بیاموزم، به نظرم سهمم از ووشو را گرفته‌ام اما انتظار داشتم مسئولان استان زنجان در این مدت من را ببینند اما ندیدند!

حضور ووشوکاران زنجان در ترکیب تیم‌های غیرزنجانی به علت مشکلات مالی تنها تیم لیگ برتری زنجان!

محمدعظیمی در مسابقات لیگ برتر ووشو که امروز شنبه (20 شهریورماه) با آغاز وزن‌کشی رسما به مدت یک هفته به شکل متمرکز در تهران برگزار می‌شود، در ترکیب تیم «بندر ماهشهر» حضور دارد.

البته تنها تیم لیگ‌برتری استان زنجان تحت عنوان «زرین‌رود» شهرستان خدابنده قصد داشت «محمدعظیمی» را با انعقاد قراردادی در کنار خود داشته باشد اما ظاهرا به علت مشکلات مالی و نبود اسپانسر نتوانست موفق به جذب این ورزشکار شود!

البته چند وقت پیش نیز یکی از تلاشگران این تیم در گفت‌وگو با صدای زنجان از مشکلات شدید مالی خبر داده و با اشاره به نبود اسپانسر خواستار حمایت جدی مسئولان از تیم ووشوی زرین‌رود شده بود.

این تیم نخستین تیم روستایی است که در لیگ برتر کشور حضور دارد و در سال 99 به عنوان پدیده مسابقات شناخته شد.

محمدعظیمی که ظاهرا از نبود حمایت از قهرمانان ورزشی ووشو و بی‌تفاوتی مسئولان در قبال شرایط دشوار تنها تیم لیگ‌برتری استان زنجان دلگیر است، می‌گوید: دوست داشتم در لیگ برتر با اسم تیم زنجان روی سکو بروم اما چون شرایط مالی‌شان جور نبود، نتوانستم این تیم را همراهی کنم. یک ورزشکار همه خرج و مخارجش با خودش است، من دانشجوی ترم آخر دانشگاه آزاد هستم و باید فکری برای پرداخت شهریه‌ام کنم!از سوی دیگر تامین تجهیزات ورزشی هم برایم مهم است. من به ناچار درخواست تیم زرین‌رود خدابنده که تنها نماینده استان زنجان در مسابقات لیگ برتر است را رد کردم.

در مسابقات لیگ برتر، تیم «بندر ماهشهر» را همراهی می‌کنم، برای کسب مدال طلا روزها و شب‌ها تمرین کرده‌ام، تیم ما برای قهرمانی روی سکو می‌رود و تک تک اعضای تیم به جز قهرمانی به هیچ مقام دیگری فکر نمی‌کنیم!

تبعیض و تبعات آن در ورزش قهرمانی ووشو!

این ووشوکار ضمن انتقاد از عدم رسیدگی به مشکلات رشته ورزشی ووشو از سوی مسئولان و بی‌توجهی آن‌ها به مدال‌آوران یادآور می‌شود: در مسابقات انتخابی تیم ملی سوم شدم، مدال طلای جوانان ووشو را کسب کردم، مسئولان ورزشی وقت حتی بنر خشک و خالی هم برای دلخوشی‌ من و مربی‌ام تهیه نکردند! خوب به یاد دارم یکی از همین مسئولان با اشاره به یکی از ووشوکاران که در عرصه جهانی درخشیده و قطعا برای رسیدن به این مقام زحمت کشیده، می‌گفت «من سردار دارم! نیازی ندارم که سربازانم (ووشوکاران) به درجه سرداری (قهرمانی و ستاره شدن) برسد!»، فکر کنید با این طرز فکر باید من و بسیاری از ووشوکاران در خارج از استان زنجان به سردار شدن می‌اندیشیدیم چون آن مسئول به گفته خودش برایش موفقیت و کسب رتبه‌های بالا چندان اهمیتی نداشت! همین عدم حمایت‌ها و حرفه‌های منفی باعث شد ووشوکاران به ویژه آنها که برای قهرمانی تلاش می‌کردند، روز به روز در انزوا قرار گرفته و به سرداری هم نرسند! آنها حتی ما را برای روزهای افتخارآفرینی نخواستند! الان هم تصور نمی‌کنم شرایط خوب شده باشد!

قبلا در تیم ملی ووشو از بین 10 ورزشکار، در بدترین حالت 50 درصد یعنی 5 نفر زنجانی بودند. ما در هر وزن 2 الی 3 زنجانی را داشتیم اما ببینید تعداد زنجانی‌های حاضر در تیم ملی چقدر است!

کاهش تعداد ستاره‌های زنجانی در مسابقات سطح بالای ووشو

همین چند وقت پیش در مسابقات جنگجویان مبارز فقط 3 زنجانی موفق به کسب مجوز برای حضور داشتند که متاسفانه یکی از آن‌ها یعنی آقای «محسن محمدسیفی» و اسطوره ووشوی ایران و جهان به علت مثبت شدن تست کرونا نتوانستند در مسابقات حضور یابند. من و آقای «ابراهیم اصلانی» توانستیم به مقام سوم برسیم. خب اگر حمایتی بود قطعا تعداد ووشوکاران زنجانی‌ بیشتر از این هم می‌شد.

مسابقات WWF در قالب سه دوره در ایران برگزار می‌شود، یکی از این مسابقات «انتخابی» که تیرماه امسال برگزار شد و دیگری «قهرمانی کشوری» است. به گفته «محمدعظیمی»، حدود ۳۲ نفر (در هر وزن ۸ نفر شرکت‌کننده) در اوزان ۶۰،۷۰، ۸۰ و ۹۰ کیلوگرم در این دور از مسابقات شرکت داشتند که جزو بهترین‌های ایران بودند.

مسابقات قهرمانی کشوری اواخر مهرماه سال جاری برگزار و دیگر مسابقات نیز اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود که در آن برای نخستین بار به نفرات اول جوایز نقدی (۴۰ میلیون تومان) اعطا می‌شود. سال بعد نیز ۴ برگزیده در اوزان ۶۰، ۷۰، ۸۰ و ۹۰ کیلوگرم مستقیما به مسابقات جهانی چین اعزام می‌شوند.گفته می‌شود، اواخر مهرماه دور دوم مبارزه جنگجویان برگزار می‌شود.

نحوه برگزاری مسابقات MMA داخل کشور هنوز جای کار دارد

هنرهای رزمی ترکیبی از پرطرفدارترین ورزش‌های رزمی جهان محسوب می‌شود که درآمد بالای حضور در این مسابقات موجب شده تا رزمی کاران رشته‌های مختلف طی سال‌های اخیر، استقبال خوبی از حضور در این مسابقات داشته باشند.

از زنجان نیز رزمی‌کاران متعددی طی سالیان اخیر در مسابقات MMA حضور یافته‌اند که کماکان نیز ادامه دارد. مبارزات هنرهای رزمی ترکیبی در سطوح مختلف برگزار می‌شود.

همین امر سبب شد تا ابتدای سال جاری، انجمن هنرهای رزمی ترکیبی (MMA) برای نخستین بار در ایران موفق به اخذ مجوز شود. این انجمن از وزارت ورزش و جوانان مجوز گرفت و فعالیت خود را زیر نظر فدراسیون انجمن‌های ورزش‌های رزمی آغاز کرد.

اما «پدرام محمدعظیمی»، جنگجوی برتر ایران با اشاره به جوائز نقدی که در مقایسه با مسابقات خارج از مرز ناچیز است، معتقد است: ورزشکارانی که در مسابقات MMA داخلی شرکت می‌کنند، برای شرکت در این مسابقات هزینه می‌کنند اگر شانس بیاورند و صاحب مقام شوند می‌توانند میزان هزینه‌ای که بابت حضور در مسابقه کرده‌اند را دریافت کنند یا در بهترین حالت مبلغ جایزه کمی بیشتر از هزینه‌هایی که پرداخته‌اند! به نظرم برگزاری چنین مسابقاتی هنوز جای کار داشته باشد. تصور نمی‌کنم با توجه به مبالغ ناچیز جوائز مسئولان ملی بتوانند دستاوردی در زمینه ترغیب ورزشکاران برای حضور در مسابقات MMA داخل کشور داشته باشند!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپدرام محمدعظیمیووشوی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx7972


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»