کد خبر: 8025
1400/07/08 - 8:33


گفت‌وگوی صدای زنجان با دارنده زنجانی طلای مسابقات کیک‌بوکسینگ آسیایی:

با فکرم می‌جنگم

احمد قربانی: پیش از اینکه وارد رینگ شوم، بارها با حریف نامرئی‌ام مسابقه می‌دهم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- دارنده مدال طلای مسابقات آسیایی سوریه در رشته کیک‌بوکسینگ که این ورزش را «سحرآمیز» می‌نامد، معتقد است برای کسب بهترین نتیجه در رینگ و نداشتن دلهره، باید بارها حریف را در ذهنش تداعی کرده و او را با تکنیک‌هایی که آموخته شکست دهد. او می‌گوید: حریف‌هایش را با قدرت فکرش شکست می‌دهد نه با قدرت دست و پاها!

احمد قربانی، ورزشکار رشته کیک‌بوکسینگ و متولد 1365 که در کارنامه خود کسب مدال طلای مسابقات آسیایی (سوریه) در سال 87، قهرمانی بازی‌های حرفه‌ای تایلند در سال 2015، مدال طلای تورنومنت سال 98 در وزن +90 را دارد به صدای زنجان می‌گوید: از 15 سالگی رشته کیک‌بوکسینگ را آغاز کردم و به هر سختی که بود توانستم هر ماه و هر سال یک گام به هدفم، که رسیدن به سطح بالای مسابقات حرفه‌ای است نزدیک شوم!

رینگ آرامش

او معتقد است که کیک‌بوکسینگ مانند سایر ورزش‌ها نیاز به تعهدات و از خودگذشتگی‌ها دارد و از آن‌جایی که در این ورزش از تکنیک‌های خطرناک استفاده می‌شود برای به دست آوردن کنترل روی حرکات و استفاده از آن‌ها، آموزش باید با تمرکز، دقت و اعتماد به نفس در زمان مناسب بدون صدمه دائمی زدن به حریف تمرینی یا حریف انجام گیرد.

این رزمی‌کار که کیک‌بوکسینگ را ورزش سحرآمیز می‌داند، می‌گوید: مهارت با نگاه‌کردن دیگران یا خواندن درباره این که لگدها و مشت‌ها چگونه زده می‌شوند به دست نمی‌آید اما آن‌ها به یادگیری کمک می‌کنند. فقط تمرین با حریف نامرئی یا واقعی می‌تواند به شما آموزش دهد چگونه از تکنیک‌هایی که یاد گرفته‌اید در وضعیت‌های واقعی و زیر فشار حمله و ضد حمله انجام دهید.

تمرین کردن باعث می‌شود که نقاط قوت و ضعفم را ارزیابی کنم و یا تمرکز در تمرینات نقاط ضعف را بهبود می‌بخشد. شاید باورتان نشود اما «رینگ» تنها جایی است که احساس آرامش می‌کنم از نظر من ورزش کیک‌بوکسینگ، نوعی بازی فکری است و من با ضربات دست و پا نه! با قدرت فکری که دارم حریف را شکست می‌دهم!

نبود حمایت

قربانی که در حال حاضر خود را برای مسابقات حرفه‌ای ترکیه آماده می‌کند، معتقد است تا وقتی مسئولان برنامه منسجمی برای رشته «کیک‌بوکسینگ» نداشته باشند این رشته رو به افول رفته و تا چند سال دیگر در زنجان اثری از این هنر نخواهد ماند!

به اعتقاد قربانی، بزرگترین مشکل کیک بوکسینگ استان، عدم حمایت از قهرمانان، عدم شناساندن قهرمانان در جامعه، عدم تامین شغلی و مالی قهرمانان و از بین رفتن انگیزه در بین قهرمانان رزمی است.

این رزمی‌کار که از نبود حمایت مسئولان گلایه‌مند است، تاکید می‌کند: اگر به این جایگاه که خودم بسیار دوستش دارم رسیده‌ام به لطف خدا و دعای پدر و مادرم بوده است، و الا به امید حمایت مسئولان ورزشی زنجان می‌ماندم، نمی‌توانستم در رینگ افتخارآفرینی کنم! چرا که در زنجان فضایی برای رشد کیک‌بوکسینگ وجود ندارد.

مافیا در ورزش کیک‌بوکسینگ زنجان؟

او با یادآوری جایگاه نخست زنجان در رقابت‌های کیک‌بوکسینگ قهرمانی کشور (در سال  98 در شمال کشور برگزار شد) می‌گوید: با هزاران زور و تلاش تیم تشکیل داده و به مسابقات قهرمانی کشور اعزام کردیم، هیئت هیچ حمایتی از ما نکرد! در تورنومنت جام خلیج فارس زنجان نیز به جایگاه نخست دست یافتم از لوح و تقدیر هم خبری نبود!

قربانی مدعی است هیئت‌ ورزش‌های رزمی در اعزام تیم به مسابقات قهرمانی کشور کوتاهی می‌کند از سوی دیگر کلاس کیک‌بوکسینگی برای علاقمندان در زنجان وجود ندارد و بدتر از همه این که اختلاف بین مسئولان مربوطه سبب شده تا ورزش کیک بوکسینگ رو به افول برود!

او می‌گوید: در فضای کیک‌بوکسینگ شاهد دوقطبی هستیم و برخی مربیان که البته در هیئت نیز مسئولیت دارند ترجیح می‌دهند شاگردان خود را به مسابقات اعزام کنند! متاسفانه ورزش مافیایی شده و کسی برای استعداد و توانایی اهمیتی قائل نیست!

تکذیب می‌کنیم

پیگیری‌های برای انعکاس پاسخ به ادعاهای مطروحه در رابطه با وجود اختلاف بین مسئولان مربوطه و سیستم مافیایی هیئت ورزش‌های رزمی استان از طریق «امیر ارجمند»، به‌عنوان رئیس هیئت میسر نشد اما «غفار امانی»، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با رد این ادعا می‌گوید: ما چنین اجازه‌ای را به هیچ یک از هیئت‌های ورزشی نمی‌دهیم! موضوع «وجود مافیا» در ورزش کیک‌بوکسینگ زنجان و دست داشتن هیئت ورزش‌های رزمی استان و « اختلاف» بین مسئولان مربوطه نمی‌تواند صحت داشته باشد، فعالیت تمامی هیئت‌های ورزشی استان مرتبا از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان رصد می‌شود اما با توجه به اهمیت موضوع مذکور، آن را با حساسیت پیگیری می‌کنیم.

مشکلات بیمه

یکی دیگر از مشکلات رزمی و کیک بوکسینگ، عدم داشتن بیمه مربیان است. احمد قربانی، رزمی‌کار زنجانی می‌گوید: هیچ کدام از مربیان رزمی از هیچ ارگانی بیمه نیستند و بدون هیچ آتیه ‌ فعالیت می‌کنند و در زمان بروز بیماری و مصدومیت به صورت آزاد درمان می‌شوند و پس از سال‌ها فعالیت و زحمت، نه بازنشستگی دارند نه چیزی‌!

از مسئولان تقاضا می‌کنم فکری به حال بیمه و آینده مربیان کیک بوکسینگ کنند تا پس از سال‌ها فعالیت و مربیگری، با کوله باری از آسیب‌های بدنی، خانه‌نشین نشوند.

وزارت ورزش و جوانان موضوع بیمه مربیان را پیگیری می‌کند

غفاری امانی، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان نیز در این رابطه تاکید می‌کند: تا جایی که اطلاع دارم معاونت ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان پیگیر ارائه طرحی برای بیمه مربیان هستند تا برای تصویب به مجلس ارائه کنند.

به گفته امانی، قهرمانان ورزشی نیز از طریق «صندوق حمایت از قهرمانان» که مزایایی همچون بازنشستگی و غیره دارد، مورد حمایت قرار می‌گیرند.

حضور در مسابقات حرفه‌ای خارج از کشور؛ تبعات منفی بی‌مهری به ورزشکاران حرفه‌ای!

هنرهای رزمی ترکیبی از پرطرفدارترین ورزش‌های رزمی جهان محسوب می‌شود که درآمد بالای حضور در این مسابقات موجب شده تا رزمی‌کاران رشته‌های مختلف طی سال‌های اخیر، استقبال خوبی از حضور در این مسابقات داشته باشند.

از زنجان نیز رزمی‌کاران متعددی طی سالیان اخیر در مسابقات MMA حضور یافته‌اند که کماکان نیز ادامه دارد. مبارزات هنرهای رزمی ترکیبی در سطوح مختلف برگزار می‌شود.

همین امر سبب شد تا ابتدای سال جاری، انجمن هنرهای رزمی ترکیبی MMA)) برای نخستین بار در ایران موفق به اخذ مجوز شود. این انجمن از وزارت ورزش و جوانان مجوز گرفت و فعالیت خود را زیر نظر فدراسیون انجمن‌های ورزش‌های رزمی آغاز کرد.

قربانی با اشاره به وجود نگاه‌های منفی نسبت به ورزش کیک‌بوکسینگ عنوان می‌کند: با توجه مشکلاتی که در رابطه با عدم حمایت و نبود برنامه مدون از رشته کیک‌بوکسینگ عرض کردم، تیم قوی برای اعزام به مسابقات قهرمانی کشور وجود ندارد و از این رو ورزشکاران زنجان به صورت انفرادی در مسابقات خارج از کشور حضور دارند. تعداد ورزشکارانی که مسابقات خارج از کشور را به داخل کشور ترجیح می‌دهند قابل توجه است و کم هم نیست. من نیز وقتی از مسئولان بی‌مهری دیدم رینگ‌های حرفه‌ای خارج از کشور را ترجیح دادم!

قربانی با اشاره به صدور مجوز بازی‌های MMA از ابتدای سال جاری در کشور ابراز امیدواری می‌کند تا مسئولان برای برگزاری مسابقات باکیفیت حرفه‌ای کیک‌بوکسینگ نیز اقدامات لازم را انجام دهند تا ورزشکاران بتوانند در این رینگ‌ها خود را محک بزنند!

پول‌های وسوسه‌انگیز!

غفار امانی، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان نیز با اذعان به رغبت ورزشکاران رشته کیک‌بوکسینگ و سایر رزمی‌کاران و ورزشکاران زنجان برای حضور در مسابقات حرفه‌ای خارج از کشور به صدای زنجان می‌گوید: ورزشکاران به صورت انفرادی در این مسابقات آزاد شرکت می‌کنند، مبالغی که در این کشورها در ازای شرکت در مسابقات از سوی سازمان‌های مربوطه پرداخت می‌شود بسیار بالا و وسوسه‌انگیز است، از این رو ورزشکاران و رزمی‌کاران برای حضور در مسابقات ترغیب می‌شوند.

این مسئول در پاسخ به سؤالی مبنی بر «تاثیر عدم حمایت و نبود برنامه مدون مسئولان در ترغیب رزمی‌کاران برای شرکت در مسابقات خارج از کشور» تاکید می‌کند: این موضوع باید در سطح وزارتخانه و فدراسیون مورد بحث و بررسی قرار گیرد. البته از ابتدای سال مجوز برگزاری مسابقات ترکیبی MMA صادر شده که به صورت چشمگیر در کاهش میزان ورزشکاران علاقه‌مند به حضور در مسابقات خارج از کشور می‌کاهد!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبوکسورزش زنجاناحمد قربانی
sedayezanjannews.ir/nx8025


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»