کد خبر: 8029
1400/07/08 - 8:53


چهارمین کتاب شاعر جوان زنجانی به چاپ رسید؛

غزل‌های «گیسات» با «مو» به هم وصل‌اند

«گیسات» چهارمین اثر شاعر جوان زنجانی است که به تازگی توسط نشر فصل پنجم انتشار یافته است. این شاعر که از سال از پاییز ۹۸ تا پاییز ۱۴۰۰ سه مجموعه غزل فارسی منتشر کرده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- «گیسات» چهارمین اثر شاعر جوان زنجانی است که به تازگی توسط نشر فصل پنجم انتشار یافته است. این شاعر که از سال از پاییز ۹۸ تا پاییز ۱۴۰۰ سه مجموعه غزل فارسی منتشر کرده است. کتاب‌های «خوش به حال او» و «سبز روشن» توسط «انتشارات شانی» به چاپ رسیده‌اند و انتشار کتاب «گیسات» را «فصل پنجم» برعهده گرفته است.

مصاحبه صدای زنجان را با این شاعر به مناسبت چاپ کتاب جدیدش در ادامه می‌خوانید:

در مورد مجموعه شعر «گیسات» بگویید؟ این کتاب تا چند غزل دارد؟ مربوط به چه سال‌هایی هست؟ با کدام انتشارات چاپ شده؟

«گیسات» 31 غزل عاشقانه دارد. غزل‌هایی از سال‌های گذشته است. من غزل‌ها را بر اساس زمان سُرایش منتشر نمی‌کنم ممکن است در مجموعه غزل‌های من هم غزلی از سال ۹۴ باشد و هم غزلی از سال ۹۸! اصولا چیدمان غزل‌ها را ذوقی انجام می‌دهم‌. البته زحمت نشرش را هم به انتشارات «فصل پنجم» واگذار کردیم‌.

چرا گیسات؟

همین کافی ست که بگویم غزل‌های گیسات با «مو» به هم وصل هستند البته موهای ناگسستنی‌.

به نظر شما این کتاب چه تفاوتی با کتاب‌های دیگر شما دارد؟ در واقع وجه تمایز این کار با کارهای دیگر شما در چیست؟

من مدام در حال تجربه‌های تازه‌ام و گیسات ادامه مجموعه غزل‌های قبلی من است تمام تلاشم را کرده‌ام که در این کتاب با زبان پالایش شده‌تر و بسیط‌تری حضور داشته باشم. هنوز نمی‌دانم در این زمینه موفق شده‌ام یا نه؟

در دو سال اخیر چند کتاب به چاپ رساندید این یعنی پر کار هستید یا نه، اکنون شروع به چاپ آثارتان کردید؟

 از پاییز ۹۸ تا پاییز ۱۴۰۰ سه مجموعه غزل فارسی از من منتشر شده است. کتاب‌های «خوش به حال او» و «سبز روشن» که از «انتشارات شانی» چاپ شدند و «گیسات» را «فصل پنجم» منتشر کرده‌ است. غزل‌های موجود این سه کتاب طی شش یا شش و نیم سال اخیر نوشته شدند و به نوبت هم چاپ شدند تا یک مدت از چاپ مجموعه غزل فاصله می‌گیریم تا بازخوردها را ببینیم‌. اول‌ها شاید کمی پرکار بودم ولی اکنون خیر، این روزها اتفاق می‌افتد که تا دو سه ماه کار جدیدی نمی‌نویسم!

آیا پیشنهاد می‌کنید که شاعران از همان ابتدا اشعار خود را به چاپ برسانند یا نه معتقدید که یک شاعر باید به دوره کمال شعری خود برسد و سپس اقدام به چاپ آثار خود کند؟

بزرگترین ضربه‌ای که یک شاعر می‌تواند به خودش بزند همین است که شعرهای ۱۵ تا ۲۰ سالگی‌اش را به چاپ برساند، قطعا پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از این کارش پشیمان خواهد شد. هر چند معتقدم شاعر در هر سن و سالی در چاپ مجموعه شعر باید هوشمندانه عمل کند تا ضریب خطایش کمتر شود.

چرا اغلب شاعران امروزی بیشتر به سمت قالب غزل گرایش دارند؟

پس از گذشت چند صد سال از عمر غزل، این قالب همچنان پرطرفدارترین قالب شعر فارسی‌ست‌، شاید به دلیل گسترده بودن مخاطب است که بخش قابل توجهی از شاعران در این قالب طبع آزمایی می‌کنند‌.

در مورد جشنواره قیصر امین‌پور نظرتان چیست؟ با توجه به اینکه اثر شما در مرحله نیمه نهایی این جشنواره راه یافته است؟

از این که قیصر امین‌ پور در شعر پس از انقلاب و در نحله شعری خودش تاثیرگزار بوده هیچ شکی نیست. و جشنواره قیصر امین‌پور هم فی‌الحال یکی از معتبرترین جوایز شعر فارسی ایران است، نتیجه هر چه که باشد از قرار گرفتن در بین نامزدهای این جشنواره خشنودم. البته از مجموعه غزل «خوش به حال او» هم غافل نشویم که تابستان امسال به جمع سه نامزد نهایی «جایزه ملی کتاب سال جوان» راه پیدا کرده است هر چند هنوز نتایج نهایی آنها اعلام نشده است.

انتهای پیام/

خبرنگار : زهره میرعیسی خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانگیساتشاعر
sedayezanjannews.ir/nx8029


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»