کد خبر: 8036
1400/07/12 - 10:6


صدای زنجان از سخت‌تر شدن شرایط پرداخت اقساط طرح مسکن ملی گزارش می‌دهد؛

مسکن ملی؛ امروز سخت‌تر از دیروز

متقاضیان: اگر وام مسکن 250 میلیون تومان نشود توانایی پرداخت قسط‌های بعدی را نداریم!/ معاون راه و شهرسازی استان: وام مسکن 250 میلیونی فعلا تامین اعتبار نشده است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در حالی‌ که وزیر سابق راه و شهرسازی از افزایش وام طرح ملی مسکن به ۲۵۰ میلیون تومان خبر داده بود، عضو هیئت مدیره بانک مسکن از ابلاغ پرداخت وام ۱۵۰ میلیونی به شعب خبر داد.

وام مسکن منتظر عملی شدن وعده وزیر سابق راه و شهرسازی مبنی بر افزایش وام تا سقف 250 میلیون تومان بودند اما هفتم ماه جاری سقف تسهیلات ساخت مسکن طرح ملی مسکن به دنبال تصویب نامه هیات وزیران و ابلاغ بانک مرکزی، از 100 میلیون تومان به 150 میلیون تومان افزایش پیدا کرد. این افزایش سقف تسهیلات در جلسه اخیر هیات مدیره بانک مسکن به تصویب رسید و اکنون به شعب بانک مسکن در سراسر کشور ابلاغ شده است.

در شهر زنجان، بر اساس پیشرفت پروژه، واریزی 40 میلیون تومانی از متقاضیان 21 پروژه مسکن ملی اخذ می‌شود. که بر اساس آخرین آمار، پروژه‌های نصر، کوی زنگان M6، کوی گلشهر کاظمیه 368 واحدی، کوی گلشهر 144 واحدی، 5.5 هکتاری کوی فرهنگ 48 واحد به سومین مرحله واریزی را داشته‌ و مابقی پروژه‌ها نیز حداقل یک و حداکثر 2 مرحله واریزی خود را انجام داده‌اند.

** اگر وام مسکن 250 میلیون تومان نشود توانایی پرداخت قسط‌های بعدی را نداریم!

یکی از متقاضیان وام مسکن ملی در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: به ما گفته شد با احتساب قیمت زمین، قیمت نهایی مسکن ملی در منطقه گلشهر زنجان، 380 میلیون تومان می‌شود، مبالغ 40 میلیون تومان در ازای پیشرفت پروژه اخذ میشود، ما هم پذیرفتیم، در اولین مرحله که اواخر سال قبل بود، 40 میلیون تومان واریز کردیم، برای واریز دومین 40 میلیون تومان نیز قبل از پایان تیرماه اقدام کردیم. اما نمی‌دانیم باید چند مرحله باید 40 میلیون تومان را بپردازیم!

ما دلمان به گفته‌های وزیر قبلی خوش بود! قرار بود وام مسکن از 100 میلیون تومان به 250 میلیون تومان برسد اما چند وقت پیش گفته شد که وام مسکن با افزایش 50 میلیون تومانی به 150 میلیون تومان رسیده است!

او تاکید می‌کند: اگر وام مسکن 150 میلیون تومان باشد با توجه به شکننده بودن وضعیت بازار مسکن از میلگرد گرفته تا ماسه تصور نمی‌کنم توانایی پرداخت 40 میلیون تومان‌های بعدی را داشته باشم! واقعا نمی‌دانم چه کار کنم!

** وام مسکن 250 میلیون تومان فعلا تامین اعتبار نشده است!

سعید شاهین‌فر، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در پاسخ به نگرانی متقاضیان مسکن ملی می‌گوید: وام مسکن با تامین اعتبار، 250 میلیون تومانی می‌شود، شورای پول و اعتبار این مبلغ را تائید کرده اما فعلا به بانک‌ها ابلاغ نکرده است!

شاهین‌فر در رابطه با احتمال افزایش قیمت مسکن به دنبال نابسامانی در بازار مصالح ساختمانی تحت تاثیر افزایش وام مسکن عنوان می‌کند: قابل پیش‌بینی نیست اما دولت تمامی تلاشش را برای کاهش قیمت می‌کند، به نظرم این پیگیری‌ها نتایج قابل قبولی داشته باشد.

** محاسبه قیمت مسکن ملی بر اساس نرخ روز و نگرانی متقاضیان!

دیگر شهروند زنجانی نیز به صدای زنجان می‌گوید: من مجرد بوده و خودسرپرست هستم، در یک ارگان خصوصی مشغول به کارم! تصور می‌کردم شرایط اخذ مبلغ در مسکن ملی همانند مسکن مهر است و می‌توانم از عهده اقساط آن بربیایم اما این گونه نبود! دست‌اندرکاران به ما نگفته‌اند باید چند قسط 40 میلیون تومان واریزی داشته باشیم! تصور می‌کردم بتوانم اقساطم را خودم بپردازم اما آنقدر سنگین بود که خانواده‌ام کمک کردند تا هر دو قسطم را بپردازم!

با توجه به غیرقانونی بودن واگذاری حق مسکن، حتی نمی‌توانم آن را بفروشم! خودم که توانایی واریز 40 میلیون تومان‌هایی که گفته نمی‌شود چندین مرحله باید واریز شود را ندارم! مگر مسئولان و برنامه‌ریزان قبل از قطعی کردن مبالغ، تورم را محاسبه نکرده بودند؟ چرا باید تورم از جیب مردم پرداخت شود؟ به نظرم در این بین فقط شرکت سازنده سود برده است نه ما!

سعید شاهین‌فر، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان نیز در پاسخ به نگرانی مردم از افزایش قیمت مسکن با عدم کاهش محسوس قیمت‌های مصالح ساختمانی می‌گوید: اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان به عنوان نماینده دولت واسطه بین سازنده و مردم است. قرارداد منعقد شده نیز بر اساس قانون مدنی بوده و شامل تعدیل و محاسبه قیمت بر اساس نرخ روز می‌شود.

** نمی‌خواهم در بازار مسکن ببازم!

بررسی‌ها از بازار مصالح ساختمانی نشان می‌دهد که هنوز وضعیت بازار جالب نیست! متقاضیان مسکن ملی که به امید خانه‌دار شدن هر چند وقت یکبار 40 میلیون تومان واریزی دارند این روزها نگران افزایش مصالح ساختمانی هستند!

یکی از متقاضیان در گفت‌وگو با صدای زنجان ضمن گلایه از روند کند اجرای پروژه مسکن ملی در منطقه گلشهر می‌گوید: قبل از واریز دومین 40 میلیون تومان، استعلام گرفتم، مطلع شدم که از نخستین واریزی، 20 میلیون تومان در حساب شرکت (مجری) همچنان بوده با این حال درخواست شده بود که دومین واریزی را داشته باشم!

از سوی دیگر مسئولان مربوطه گفته بودند به ازای پیشرفت کار، 40 میلیون‌ها را اخذ می‌کنند! جالب اینجاست روند اجرای پروژه گلشهر کند است، الان چه کسی پاسخگوست؟ من با این شرایط نمی‌توانم سومین واریزی را داشته باشم! قیمت مصالح ساختمانی هم که روز به روز افزایش می‌یابد! من امیدوارم دولت دست به کار شود! من در بازار بورس باختم! اگر در بازار مسکن هم ببازم دیگر نمی‌توانم به لحاظ اقتصادی روی پای خود بایستم!

سعید شاهین‌فر، معاون و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در پاسخ به این موضوع می‌گوید: شهرندان نگران مبالغ واریزی نباشند، سیستم پرداخت مبالغ با دقت رصد می‌شود! مبالغ برداشتی نیز بر اساس پیشرفت کار انجام می‌شود. واحدهایی که در آن‌ها عملیات فونداسیون اجرایی شده باشد مشمول واریز دومین 40 میلیون تومان می‌شوند.

** بازار مسکن روی آرامش را می‌بیند؟ 

در شرایطی که وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم در چند روز گذشته از قیمت 25 هزار تومانی هر پاکت سیمان خبر داده، این کالا در زنجان به شرط در دسترس بودن با قیمت 35 تا 36 هزار تومان به دست مصرف‌کننده‌ها می‌رسد و هنوز خبری از سیمان 25 هزار تومانی نیست!

سعید شاهین‌فر، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان نیز در پاسخ تاکید می‌کند: مسکن در طول یکسال به این وضعیت دچار نشد، متاسفانه مسکن 6 سال رها شده بود، دولت جدید برای بهبود اوضاع طرح‌ها و سیاست‌های پیشگیرانه دارد که خود را نشان می‌دهد و تاثیرات آن به تدریج نمایان می‌شود!

شاهین‌فر (وزارتخانه) صنعت، معدن و تجارت را یکی از ارگان‌های مهم برای مقابله با افزایش نرخ مسکن دانسته و می‌گوید: خوشبختانه دست دلالان از بازار مسکن کوتاه شده، وضعیت قیمت‌ها در بازار سیمان و میل‌گرد و سایر مصالح ساختمانی نیز روز به بهبود است!

** قیمت‌های بی‌قرار مصالح ساختمانی در زنجان

اما یکی از انبوه‌سازان در واکنش به اظهارات معاون راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه اگر دولت واقعا به دنبال بهبود وضعیت بازار سیمان و به تبع آن مسکن است باید آرامش را به بازار تمامی مصالح ساختمانی از ماسه گرفته تا بتن آماده برگرداند، تاکید می‌کند: دولت توانست قیمت سیمان را به میزان قابل توجهی پایین بیاورد که البته از نظر من کافی نیست اما بهتر است برای مدیریت همه‌جانبه و صحیح هم که شده سری به بازار ماسه و بتن آماده هم بزند!

اظهارات معاون راه و شهرسازی استان زنجان و خوش‌بینی او نسبت به بازار مصالح ساختمانی در حالی مطرح است که قیمت تمام شده ساخت و ساز سر به فلک کشیده است. درست است که تا 2 ماه گذشته هر کیسه سیمان با قیمت 100 هزار تومان فروخته می‌شد و با مهلت یک هفته‌ای دولت به سیمانی‌ها برای اخذ کد بورسی و عرضه سیمان به بورس، قیمت سیمان کمی متعادل شد اما هنوز مصالح‌فروشان و انبوه‌سازان نسبت به نوسان قیمت در بورس کالا اعتراض دارند.

چند وقت پیش هر کیسه سیمان به علت نبود نظارت و فقدان برنامه حساب و کتاب شده، با همدستی دلالان و کارخانجات تا 120 هزار تومان هم رسیده بود. این قیمت با ورود دولت تعدیل یافت اما نه 25 هزار تومان! در حال حاضر هر پاکت سیمان به قیمت 35 تا 36 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد! سیمانی که روزی هر پاکت آن به قیمت 14 هزار تومان معامله می‌شد!

یکی از سازنده‌ها به صدای زنجان می‌گوید: چند وقت پیش وقتی هر پاکت سیمان 30 هزار تومان بود، هر مترمکعب بتن آماده به قیمت 400 هزار تومان به فروش می‌رفت اما پس از افزایش قیمت سیمان تا 120 هزار تومان این کالا در بازار به قیمت یک میلیون و 400 هزار تومان رسیده است!

گزارش‌های میدانی در بازار ماسه نیز حاکی از آن است که در زنجان هر تن این کالا که تا 3 ماه پیش به قیمت 60 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسید با 2 برابر شده به قیمت 120 هزار تومان رسیده است!

** طرح‌های مسکن ملی در استان زنجان در راستای نگاه آمایشی اجرایی می‌شود

یکی از فعالان ساخت و ساز که تمایلی به ذکر نامش نداشت به صدای زنجان می‌گوید: در صورت تمرکز دولت بر روی بازار مسکن، وضعیت بهبود می‌یابد، همین الان با وجود اینکه قیمت مصالح ساختمانی در بازار کاهش محسوسی نداشته است اما دلالان نیز کم‌کم تحت تاثیر جو روانی کشور قرار گرفته و از ماندگاری بازار مسالح ساختمانی در شرایط فعلی و نابسامانی‌ها دلسرد می‌شوند که این به نفع مردم و مصرف‌کنندگان حقیقی است!

او ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی توسط دولت را گامی به سوی جهش واقعی دانسته و تاکید می‌کند: اگر سالانه یک هزار واحد مسکن هم در زنجان ساخته شود، چنان درسی به مسببان و دلالان مسکن و حتی زمین داده می‌شود که دیگر برهم زدن بازار جزو خیالات محالشان شود!

ساخت یک میلیون واحد مسکونی با چراغ سبز دولت برای تامینِ مصالح به قیمت پایین‌تر از بازار با هدف رفع دغدغه سازندگان مسکن و «تامین ‌منابع مالی» توسط ۱۹ بانک خصوصی و دولتی حالا بیش از هر زمان دیگری در یک قدمی اجرا قرار دارد.

مهرداد سلطانی، معاون عمرانی استاندار زنجان 4 ماه جاری در جلسه شورای مسکن از راه وشهرسازی خواست نگاه آمایشی بر اساس تقاضا را و تمرکز در نقاط جنوب و شمال، به عنوان یک مصوبه رویکرد کلی راه و شهرسازی، برای برنامه‌ریزی در خصوص اقدامات 4 سال آینده در احداث و توسعه راه و مسکن و ساخت بیش از 50 هزار واحد، مد نظر قرار دهند.

سعید شاهین‌فر، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان نیز با بیان اینکه برای بهبود وضعیت مسکن برنامه‌ریزی جهت ساخت مسکن در نقاط شهری و روستایی مدنظر قرار گرفته است به صدای زنجان می‌گوید: علاوه بر اینکه در ساخت مسکن نگاه آمایشی خواهیم داشت، در واگذاری بخشی از امر ساخت و ساز به بخش خصوصی و دولتی نیز این مهم را رعایت می‌کنیم.

مسکن از آن دست کالاهایی است که ارتباطی با خارج از مرزها ندارد مثلا نیاز به ارز ندارد و می‌توان در کشور گشایش اعتباری ریالی کرد، می‌توان به بانک‌ها تکلیف کرد که چند درصد از منابع خود را به تسهیلات در حوزه مسکن تخصیص دهند. مصالح مسکن داخل کشور تولید می‌شود و به اندازه‌ کافی هم سرمایه‌گذار در این حوزه وجود دارد اما باید ببینیم دولت سیزدهم تا چه میزان در حوزه مسکن به قولی که به مردم داده است پایبند خواهد بود!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمسکن ملیجهش تولید مسکنوام مسکن
sedayezanjannews.ir/nx8036


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»