کد خبر: 8066
1400/07/26 - 10:35


گزارش صدای زنجان از داستان برخی مستاجران در دریافت کد رهگیری؛

باج‌گیری با رهگیری

در حالی که قانون، صدور کد رهگیری برای اجاره‌نامه‌ها را رایگان اعلام کرده است، برخی مشاوران املاک رقم‌های متفاوتی برای آن طلب می‌کنند و معاون بازرسی سازمان صمت استان هم اذعان می‌کند که این رقم توافقی پرداخت می‌شود!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- بر اساس گزارش‌های مردمی، تعدادی از مشاوران املاک شهر زنجان از مستاجران و متقاضیان وام ودیعه مسکن که کد رهگیری برای اجاره‌نامه ندارند، جهت صدور این کد مبالغ 100 هزار تا 400 هزار تومانی تقاضا می‌کنند! هر چند نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان از ثبت تنها هفت مورد گزارش و عودت‌دادن مبالغ به مستاجران خبر می‌دهد اما معاون بازرسی سازمان صمت می‌گوید که مبالغ دریافتی بابت صدور کدرهگیری توافقی بوده و حتی یک شکایت تا به امروز ثبت نشده است!

در جریان تصویب مجدد وام ودیعه مسکن برای مستاجران نیمه دوم سال، مشکلات مختلفی سر راه گیرندگان این وام قرار گرفته که یکی از آن‌ها درخواست وجه از سوی مشاوران املاک از مستاجرانی که یا  هنگام عقد اجاره‌نامه پیگیر کد رهگیری نبوده‌اند یا بدون مراجعه به مشاوران املاک به‌صورت دستی قراردادی بین موجر و مستاجر به امضا رسیده که برای دریافت وام ودیعه باید کد رهگیری بگیرد.

همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که بر اساس اعلام مراجع تصممی‌گیر در این مورد صدور کد رهگیری رایگان است اما واقعیت چیز دیگری است.

مقاومت تعدادی از مشاوران املاک در صدور کد رهگیری رایگان!

بر اساس ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن، ثبت کلیه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید، پیش خرید، رهن، اجاره، فروش و پیش فروش مسکن در سامانه املاک و مستغلات الزامی است، چه این معاملات در دفاتر مشاوران املاک به ثبت رسیده و چه خارج از آن و از سوی خود متعاملین انجام شده باشد. همچنین دریافت کد یا شناسه رهگیری معاملات مسکن نیز بدون اخذ وجه، الزامی است.

بر اساس تبصره این ماده، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است ظرف یک ماه از ابلاغ این قانون و لازم الاجرا شدن آن، سامانه املاک و مستغلات را به صورت رایگان به وزارت راه و شهرسازی منتقل کند.

بسیاری از مخاطبان صدای زنجان در رابطه با مشکلات دریافت کد رهگیری اعلام می‌کنند، برخی از مشاوران املاک پس از انعقاد قرارداد با مستاجر و مالک اقدام به ارائه کد رهگیری نمی‌کند و درخواست پول دیگری غیر از حق‌الزحمه قانونی خود دارند که همین امر باعث شده تعدادی از متقاضیان نتوانند در سامانه املاک و اسکان برای دریافت وام ودیعه مسکن اقدام کنند.

این در حالی است که مسئولان اتحادیه مشاوران املاک زنجان تاکید می‌کنند که ارائه کد رهگیری برای تمامی قراردادهایی که منعقد می‌شوند، رایگان بوده و مشاوران املاک حق ندارند، هیچ مبلغ اضافی خارج از کمیسیون و تعرفه از دو طرف قرارداد دریافت کنند.

احمد نوروزی، نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان ضمن اشاره به اینکه از 15 آبان‌ماه سال 98 به دستور سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه مشاوران املاک، انعقاد تمامی قراردادهای ملکی در بنگاه‌ها پرینتی اجباری شد، می‌گوید: کد رهگیری املاک جهت جلوگیری از جرایم معاملات ملکی و اطمینان خاطر بخشیدن به طرفین معامله برای انواع معاملات قولنامه‌ای اعم از رهن و اجاره، خرید و فروش املاک است. قراردادهای ملکی پرینتی حاوی کد رهگیری بوده و مشاوران املاک نیز هزینه قانونی تنظیم قرارداد را از طرفیت دریافت می‌کنند، تاکید می‌کنم صدور کد رهگیری رایگان است!

صدور کد رهگیری برای اجاره‌نامه‌های ثبت شده در بنگاهها رایگان است!

احمد نوروزی، نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان در واکنش به این اظهارات می‌گوید: بله، تعدادی از مشاوران املاک آگاهانه یا ناآگاهانه اقدام به تنظیم قراردادهای دستی می‌کنند، برخی نیز سواد کامپیوتری را ندارند اما طبق قانون کارشان قابل قبول نیست و موظف به صدور قرادادهای پرینتی که حاوی کد رهگیری باشد، هستند!

او با تاکید بر اینکه کد رهگیری صادره برای شهروندانی که قراردادهای دستی در حضور مشاوران املاک منعقد کرده‌اند نیز رایگان بوده و بنگاهی‌ها موظف به اجرای قانون هستند در رابطه با تعداد برخوردهای انجام شده با متخلفان عنوان می‌کند: تاکنون 7 مورد از این بنگاهی‌ها پس از شکایت مردمی به اتحادیه، شناسایی و مبالغ دریافتی به مردم عودت داده شده است.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان در واکنش به این موضوع با بیان اینکه این اقدام خلاف قانون بوده و اتحادیه مبلغ دریافتی را از حلقوم بنگاهی‌های متخلف بیرون می‌کشد، تاکید می‌کند: برای چندمین بار تاکید می‌کنم، صدور کد رهگیری رایگان است و مشاوران املاک نیز باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند! شهروندان می‌توانند هر گونه شکایت خود را از طریق شماره تماس 33446973 با اتحادیه مشاوران املاک زنجان پیگیری کنند

فروش کد رهگیری برای مستاجران فاقد اجاره‌نامه پرینتی به قیمت‌های نامتعارف!

البته هستند کسانی که برای چندمین سال متوالی در ساختمان مربوطه سکونت می‌یابند با توافق صاحب‌خانه، بدون حضور در بنگاهی و در حضور شاهدان نزدیک خود اقدام به تهیه اجاره‌نامه دستی کرده‌اند نیز برای دریافت کد رهگیری ناچارند مبالغ 100 هزار تا 400 هزار تومان به تعدادی از مشاوران املاک بپردازند.

در شرایطی که نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان بر انجام معاملات ملکی طبق قراردادهای پرینتی و فاقد اعتبار بودن قراردادهای دستی تاکید دارد و از سویی در بخشنامه دولت ذکر شده که تمامی مشاورین املاک الزام به ثبت تمام معاملات ملکی قولنامه‌ای خود اعم از ثبت قرار دادهای خرید و فروش املاک و رهن و اجاره ملک را باید در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ثبت نموده و کد رهگیری مربوط به ملک را دریافت کنند، برخی از مشاوران املاک قراردادهای ملکی را به صورت دستی و بدون حضور در بنگاهی‌ها تنظیم می‌کنند!

 افراد با استعلام قرارداد املاک از طریق کد ملی و کد رهگیری به راحتی می‌توانند استعلام بدهی به شهرداری و یا بانک‌ها برای ملک موردنظر را دریافت کنند اما ظاهرا تعدادی از مشاوران املاک زنجان علاقه‌ای به ثبت اطلاعات در این سامانه را ندارند! این مهم از تنظیم قراردادهای اجاره‌ای مسکن آن هم به شکل دستی که به گفته مسئولان اتحادیه مشاوران املاک از حدود 2 سال پیش منسوخ شده است، مشخص است!

یکی از مشاوران املاک سطح شهر زنجان که نخواست نامی از او در صدای زنجان منتشر شود با بیان اینکه هنگام انجام معاملات ملکی قولنامه‌ای دریافت کد رهگیری ملک و یا کد پیگیری اجاره‌نامه یکی از موارد الزامی است زیرا دریافت این کد مزایای بسیاری برای طرفین معامله به همراه دارد، می‌گوید: از سال 98 دریافت کد رهگیری برای تمام قراردادهای ملکی به عنوان مثال ثبت اجاره‌نامه اجباری بوده و به هیچ وجه اقدام به دریافت کد رهگیری اختیاری نیست! با این وجود بسیاری از قراردادها به صورت دستی تنظیم می‌شود چرا که بسیاری از همکاران علاقه‌ای به ثبت اطلاعات در سامانه و پرداخت مالیات ندارند! از طرفی بسیاری از صاحب‌خانه‌ها و مستاجران رغبتی به پرداخت 300 هزار تومان به جای 100 تا 150 هزار تومان ندارند!

علی یکی از مستاجران با بیان اینکه من برای سومین سال در ملک اجاره‌ای با خانواده‌ام زندگی می‌کنم، اضافه می‌کند: مشاوران املاک فقط برای تنظیم قرارداد مبالغ 100 تا 250 هزار تومان از طرفین دریافت می‌کنند، خب چرا باید این مبلغ را به بنگاهی‌ها می‌پرداختیم! از این رو پس از توافق با صاحبخانه، در حضور شاهدان قراردادی را به صورت دستی تنظیم کردیم.

او با اشاره به مشکلاتش در دریافت کد رهگیری می‌گوید: برای دریافت این کد، به یکی از بنگاهی‌های سطح شهر مراجعه کردم، مبالغ درخواستی فقط برای صدور این کد نامتعارف و متفاوت بود، برخی‌ها برای صدور شناسه رهگیری مبلغ 400 هزار تومان هم طلب می‌کردند در نهایت با پرداخت 150 هزار تومان به یکی از مشاوران املاک توانستم کد بگیرم!

برخی از متقاضیان وام ودیعه مسکن مقصرند!

احمد نوروزی، نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان در این زمینه برخی از شهروندان را مقصر این بی‌قانونی‌ها دانسته و عنوان می‌کند: برخی از مستاجران و صاحب‌خانه‌ها برای اینکه مبلغ 300 هزار تومان (بخشی مستاجر و بخشی صاحبخانه باید پرداخت کند) را در ازای تنظیم قرارداد پرینتی نپردازند ترجیح می‌دهند قرارداد دستی را با پرداخت 100 هزار تومان و حتی کمتر تهیه کنند که این خودش بی‌قانونی است! مشاوران املاک نیز نباید به آن دسته از شهروندانی که قرارداد دستی دارند، کد رهگیری صادر کنند!

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سؤال که «آیا پرداخت مبالغ نامتعارف در ازای کد شناسه چند رقمی، حق آن دسته از مردمی است که به علت مشکلات اقتصادی و از سر اجبار به سمت تنظیم این قراردادها رفته‌اند» به صدای زنجان می‌گوید: به هیچ عنوان! اتحادیه مشاوران املاک به هر گونه تخلف در رابطه با صدور کد رهگیری که باید رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد، برخورد می‌کند از این رو از شاکیان می‌خواهیم به ما مراجعه کنند!

آخر مشکل یکی دوتا هم نیست! مشاوران املاک برای آن دسته از مراجعانی که دارای قرارداد دستی بوده و قرادادشان را در مجموعه‌ها منعقد نکرده‌اند برای صدور کد رهگیری، طبق قانون باید قرارداد پرینتی تنظیم کند، ثبت این مهم در سامانه مساوی با محاسبه مالیات برای بنگاهی‌هاست و اینها نیز تقصیری ندارند!

بنگاهی‌ها با نرخ توافقی برای اوراق غیررسمی، کد رهگیری صادر می‌کنند!

اسماعیل مسلمی، معاون بازرسی و نظارت و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز با بیان اینکه مشاوران املاک فقط یکبار هنگام تنظیم اجاره‌نامه یا مبایعه‌نامه مجاز به ثبت در سامانه بوده و دریافت کد رهگیری و اعلام و ثبت در اوراق فوق بدون اخذ هرگونه وجه هستند، تاکید می‌کند: هزینه موارد یاد شده و میزان کارمزد و حق مشاوره به واحدهای صنفی اعلام شده است.

مسلمی اضافه می‌کند: در صورت درخواست اخذ کد رهگیری المثنی یا اینکه برای اوراق غیررسمی که نیاز به اخذ کد رهگیری باشد مبالغ توافقی است، چراکه از بابت ثبت مشاور املاک باید در امور مالیاتی نسبت به پرداخت مالیات برای دریافت کارمزد این معامله پاسخگو باشد! همچنین در این خصوص هیچ شکایتی در سازمان ثبت نشده است!

مسئولان خودشان را گول نزنند!

امیر یکی از متقاضیان وام ودیعه مسکن نیز در واکنش به این اظهارات می‌گوید: «متاسفانه بازرسان به جای اینکه مشغول بازرسی‌های میدانی برای شناسایی تخلفات صنوف باشند، در اداره کنار بخاری یا زیر کولر نشسته‌اند و انتظار دارند مردم برای شکایت به آن‌ها مراجعه کرده و وظیفه آن‌ها را انجام دهند! گویا یادشان رفته که وظیفه بازرس چیست! مردم قضاوت کنند اخذ مبلغ 300 هزار تومان فقط بابت یک کد رهگیری انصاف است؟ من با مشاور املاک برای پرداحت این پول به توافق نرسیدم و از دریافت وام ودیعه منصرف شدم اما از مسئولان سازمان صنعت و معدن می‌خواهم تا با گفتن جملاتی که بنگاهی‌ها با نرخ توافقی کد رهگیری صادر می‌کنند خودشان را گول نزنند!»  

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانباج گیریکد رهگیریمشاوران املاک
sedayezanjannews.ir/nx8066


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»