کد خبر: 8070
1400/07/27 - 16:12


در مراسم گرامیداشت هفته نابینایان مطرح شد؛

مناسب‌سازی شهری از مطالبات شهروندی است

مراسم گرامیداشت هفته نابینایان دوشنبه 26 مهرماه 1400 در سالن اجتماعات دارالقرآن استان برگزار شد و در این مراسم، جمعی از گروه هدف انجمن نابینایان استان حضور یافتند و استعدادها و توانایی‌های خود را به منصه ظهور مخاطبان خود رساندند.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- دستان مهربانش به خط زیبایی‌های دنیا، زبان برگ‌ها، حرف‌های درختان و رقص گل‌ها بیناست. چشمان همیشه بسته‌اش، اما به دنیایی دیگر باز است، دنیایی که لبریز از خواستن و توانستن است، دنیایی که اگرچه به چشم ما تاریک به نظر می‌رسد، ولی به دل او روشنِ روشن است.

مراسم گرامیداشت هفته نابینایان دوشنبه 26 مهرماه 1400 در سالن اجتماعات دارالقرآن استان برگزار شد و در این مراسم، جمعی از گروه هدف انجمن نابینایان استان حضور یافتند و استعدادها و توانایی‌های خود را به منصه ظهور مخاطبان خود رساندند.

 در این مراسم محمد محمدی قیداری، مدیر کل بهزیستی استان زنجان اظهار کرد: یکی از بحث‌هایی که اخیرا در جهت مناسب سازی بستر و خدمات شهری مطرح شده است استفاده نابینایان از دستگاههای خودپرداز بانکی است که برخی از بانکها با ما در این زمینه همکاری کردند و دستگاه‌های برجسته‌نگار را آورند و بستر لازم را برای فعالیت نابینایان در بانک‌ها فراهم آورند

وی در این مراسم ضمن تبریک روز جهانی نابینایان و آغاز ماه ربیع الاول اظهار کرد: سازمان بهزیستی متولی امور معلولین و سلامت اجتماعی آنها است. یکی از کارهایی که ما در طول سالیان دراز در این سازمان به دنبال پیاده سازی آن است بحث توانمندسازی معلولین است که سازمان بهزیستی در این زمینه توانسته است عملکرد خوبی داشته باشد و امروز به عینه در جامعه شاهد تحقق این مهم هستیم.

پیشگیری در همه زمینه‌ها از جمله اختلالات ژنتیکی از اهداف مهم سازمان بهزیستی است

وی ادامه داد: پیشگیری در همه زمینه‌ها از جمله در زمینه اختلالات ژنتیکی یکی از اهداف مهم سازمان بهزیستی است چرا که اختلالات ژنتیکی باعث نصف معلولیت‌های جامعه است (بالغ بر 50 درصد معلولیت‌های موجود در جامعه ناشی از اختلالات ژنتیکی است) و طبق ماده 75 قانون ششم سازمان بهزیستی شبکه بهداشت وابسته به علوم پزشکی موظف هستند برای اجرایی کردن این مهم کلینیک‌هایی را راه‌اندازی کنند! اما خود سازمان بهزیستی نیز مراکزی را دارد تا زوجین در شرف ازدواج (مخصوصا خانواده‌هایی که معلولیت در آنها وجود دارد) بایستی به این مراکز سر بزنند تا در این زمینه از تولد فرزند دارای معلولیت جلوگیری شود.

به گفته این مسئول؛ در این مراکز، در ابتدا غربالگری‌ها به صورت مصاحبه است و اگر موضوعی تشخیص داده شود موارد به مراتب بالاتر ارجاع می‌شود تا به این طریق تولد افراد دارای معلولیت را در جامعه به حداقل برسانیم.

مدیر کل سازمان بهزیستی استان زنجان اذعان کرد: تنبلی چشم یکی از علت‌های رایج ابتلا به نابینایی است و سال گذشته تقریبا 38 هزار نفر را در بخش دولتی و غیر دولتی مورد معاینه قرار گرفتند که از این تعداد 330 نفر در زمینه ابتلا به تنبلی چشم مشکوک تشخیص داده شدند و این افراد در مرحله بعدی به بینایی سنج ارجاع شدند و سپس هزینه خرید 117 عینک  برای این گروه داده شد.

به گفته محمدی قیداری؛ در بحث غربالگری شنوایی نیز همچنین بهزیستی خدماتی را ارائه می‌دهد و غربالگری‌هایی را در این زمینه به انجام می‌رساند که اگر کسی در این زمینه ناشنوا تشخیص داده شود جهت کاشت حلزون و سایر مراحل درمان به مراکز درمانی معرفی می‌کنیم.

نقطه پایان حمایت از معلولان توانمند‌سازی آن‌هاست

مدیر کل سازمان بهزیستی استان زنجان نقطه پایان حمایت از معلولین را توانمند‌سازی آنها دانست و گفت: معلولین باید روی پای خود باستند که در این زمینه نیز بهزیستی اقدامات متعددی انجام می‌دهد تا زمینه را برای این امر مهیا سازد.

این مسئول مدعی است که اگر چه در بحث پیشگیری تلاشمان بر این است که معلولی متولد نشود؛ اما اگر معلولی متولد شد نیز مسئولیتی در قبال این افراد داریم که در این زمینه وظایف مشخص شده است که چه کسی چه مسئولیتی را بایستی به عهده بگیرد. ضمن اینکه فعالیت در این زمینه نیازمند یک کار تیمی در همه حوزه‌های موجود است.

وی افزود: طبیعتا در ابتدا به کارهای توان پزشکی و تامین وسایل و تجهیزات مربوط به این موضوع که بتواند معلول را در جهت سازگاری بیشتر با جامعه یاری کند می‌پردازیم. سپس به موضوعات توانبخشی حرفه‌ای و اجتماعی روی می‌آوریم که همکاران ما در بهزیستی و بخش غیردولتی در این زمینه اقدام می‌کنند! بهزیستی امروز22وظیفه خود را به 49 مرکز در سطح استان واگذار کرده است که یکی از این وظایف به عهده انجمن نابینایان استان واگذار شده است که این انجمن به بهزیستی در ارائه هر چه بیشتر خدمات کمک می‌کند.

3 هزار نابینا در استان تحت پوشش بهزیستی قرار دارند

محمدی قیداری با بیان اینکه بالغ بر 3 هزار نابینا در استان تحت پوشش بهزیستی هستند، گفت: درسبد توانمند‌سازی معلولین همه موضوعات از جمله مسکن و تحصیل آنها لحاظ شده است. به طوری که شاهد هستیم در تحصیل این گروه در دانشگاه آزاد رایگان است. اکنون بالغ بر 48 دانشجو نابینا در سطح استان مشغول تحصیل هستند که هزینه تحصیل آن‌ها رایگان است. همچنین اختصاص سرویس ایاب و ذهاب و اهدای وسایل کمک توانبحشی از جمله اقدامات دیگری است که بهزیستی در زمینه کمک به خانواده‌های دارای دانش‌آموز نابینا انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه در بحث مسکن و جهیزیه این قشر نیز حمایت‌هایی از سوی بهزیستی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: با توجه به شرایطی که در جامعه حاکم است و بودجه‌های انقباضی که داریم مسلما این کمک‌ها در شان گروه‌های تحت پوشش ما نیستند اما به طور کلی ارائه خدمات تخصصی در الویت بهزیستی و کمکهای حمایتی در مراحل بعدی ارائه خدمات بهزیستی قرار دارد که در این زمینه نیز حمایت‌های خیرین بسیار کمک کننده بهزیستی بوده است به طوری که ‌این کمک‌ها در 6 ماهه اول امسال بالغ بر 18 میلیارد تومان بوده است.

واگذاری 3 هزار مسکن به مددجویان بهزیستی

وی با بیان اینکه از آغاز نهضت تامین مسکن نزدیک بر 3 هزار مسکن به مددجویان ما واگذار شده است، اظهار کرد: اکنون مسکن خانواده‌های دارای دو نفر معلول در الویت ما قرار دارد که امید است برای همه گروه هدف فراهم گردد.

به گفته این مسئول یکی دیگر از سیاست‌های بهزیستی تقویت و توسعه تشکل‌های غیر دولتی است که در این زمینه بهزیستی بالغ بر 98 موسسه دارد که در حال حاضر در استان در حال فعالیت هستند که جا دارد از خدمات این موسسه و تشکل‌ها به ویژه انجمن نابینایان استان تشکر و قدردانی لازم را داشته باشیم.

مناسب‌سازی بستر شهری برای حضور معلولین در بطن جامعه از مطالبات شهروندی است

محمدی قیداری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه بهزیستی در زمینه مناسب‌سازی بستر شهری برای معلولین نیز فعالیت‌هایی را به انجام می‌رساند‌، اظهار کرد: در این خصوص جامعه معلولین باید مطالبه‌گر باشند و در چهارچوب قوانین و مقررات حق خود را به عنوان یک شهروند مطالبه کنند که مناسبت‌سازی  بستر شهری برای معلولین یکی از این مطالبات است.

وی ادامه داد: بهزیستی با همه خدماتی که ارائه می‌دهد در تلاش است که یک معلول را به بطن جامعه بکشاند و به همین منظور باید حداقل بستر فیزیکی جامعه نیز برای پذیرش این افراد آماده باشد. این یکی از حقوقی است که باید حتما پیگیر آن باشیم .

دستگاه‌های برجسته نگار بانکی در خدمت نابینایان استان

این مسئول خاطرنشان کرد: یکی از بحثهایی که اخیرا در جهت مناسب سازی بستر و خدمات شهری مطرح شده است استفاده نابینایان از دستگاههای خودپرداز بانکی است که برخی از بانکها با ما در این زمینه همکاری کردند و دستگاه‌های برجسته‌نگار را آورند و بستر لازم را برای فعالیت نابینایان در بانک‌ها فراهم آورند در همین زمینه اما مسئولین اعلام می‌کنند که استقبال از این دستگاه ها کم است که در این زمینه کارگاهی هم برای نابینایان توسط انجمن نابینایان استان تشکیل خواهد شد تا آموزشهای لازم را در این زمینه ببینند تا در زمینه بهره گیری از خدمات بانکی دچار مشکلی نشوند.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاننابینایانمناسب سازی
sedayezanjannews.ir/nx8070


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»