کد خبر: 8080
1400/08/03 - 7:57


صدای زنجان خواسته مخاطبان درباره وضعیت رعایت پروتکل‌ها در اتوبوس‌های بین‌شهری را پیگیری می‌کند؛

دنده لج اتوبوس‌ها با کرونا

به گفته مخاطبان صدای زنجان، ظرفیت 50درصدی اتوبوس‌های بین‌شهری زنجان برای مقابله با کرونا رعایت نمی‌شود و اغلب اتوبوس‌ها گرچه با ظرفیت 50درصد پایانه را ترک می‌کنند اما در طول راه به ظرفیت کامل می‌رسند و پرسنل اتوبوس‌ها هم برخورد مناسبی هم در مقابل اعتراض مسافران ندارند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- چند تن از شهروندان زنجانی در تماس با صدای زنجان با اشاره به وجود برخی از مشکلات در ناوگان حمل‌ونقل بین شهری استان اذعان کردند که متاسفانه شاهد هستیم  برخی از رانندگان بین شهری پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و بین مسیر هم اقدام به مسافرگیری می‌کنند و در پاسخ به اعتراض مسافران نیز برخورد مناسبی ندارند!

یکی از این شهروندان می‌گوید: چندی پیش به دلایلی مجبور به مسافرت شدم. در ترمینال ابتدا فاصله‌گذاری در اتوبوس تا اندازه‌ای رعایت شد، اما به محض خروج از پایانه و بین راه، راننده در هر شهر اقدام به مسافرگیری کرد و در صندلی‌های خالی کنار مسافران، مجددا مسافران جدید نشاند.

وی با بیان اینکه چرا بر روی اتوبوس‌های بین شهری چنان که باید و شاید نظارت نمی‌شود، اذعان کرد: مگر نه اینکه به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی بر روی قیمت بلیط اتوبوس کشیدند پس چرا راننده‌ها هم‌چنان هر طور که می‌خواهند عمل می‌کنند؟

صدور بلیت در شرکت‌های تعاونی براساس ۵۰ درصد ظرفیت است

مدیر یکی از شرکت‌های تعاونی نیز به صدای زنجان می‌گوید: تمامی بلیت‌های صادر شده برای اتوبوس‌ها از مبدا این شهرستان به تمام نقاط کشور به دلیل شیوع کرونا براساس ظرفیت ۵۰ درصد است و هنگام صدور نیز شماره ملی مسافر استعلام می‌شود تا مبتلا به کرونا نباشد.

وی با بیان اینکه رانندگان اتوبوس‌ها، مجاز به سوارکردن مسافر خارج از این ظرفیت نیستند، افزود: پس از خروج اتوبوس از پایانه، نظارتی از سوی این شرکت بر رعایت این ظرفیت وجود ندارد هرچند که مسافران خود می‌توانند در صورت عدم رعایت این امر در نخستین پاسگاه پلیس راه مراتب را به پلیس اطلاع دهند تا برخورد قانونی در این زمینه با راننده خاطی انجام شود.

به گفته او تاکنون تعدادی از مسافران موارد تخلف را به پلیس گزارش داده‌اند و با این وجود برخورد چندان جدی و سفت و سختی از سوی پلیس راه در این زمینه مشاهده نشده است که همین امر می‌تواند خود راننده خاطی را بر تکرار تخلف راغب‌تر سازد.

مدیر این شرکت تعاونی افزود: نظارت شرکت‌های مسافربری بر رعایت موارد بهداشتی در داخل اتوبوس‌ها تا زمانی است که اتوبوس از سکو خارج می‌شود و پس از آن چنانچه برای شرکت محرز شود که راننده‌ای اقدام به تخلف کرده است با آن برخورد جدی انجام می‌دهد.

افزایش 20 درصدی بلیط نتوانست آن‌طور که باید و شاید ضرر رانندگان را جبران کند

در این زمینه اما علی مدقالچی، معاون حمل‌ونقل اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه در اوایل سال 99 در جهت جبران ضررهای ناشی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی نرخ بلیط اتوبوس‌ها حدود 20 درصد افزایش یافت، تصریح کرد: برای رعایت فاصله‌گزاری اجتماعی، اتوبوس‌ها موظف شدند با 50 درصد ظرفیت اتوبوس فعالیت کنند که این موضوع باعث کاهش حداقل 30 الی 40 درصد از تعداد مسافرین شد؛ اما افزایش 20 درصدی بلیط نتوانست آن‌طور که باید و شاید ضرر رانندگان را جبران نماید چرا که راننده بایستی همان سوخت را مصرف کند تا به مقصد برود اما با نصف درآمد!

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان با بیان اینکه بخش حمل‌ونقل مسافر از ابتدای شیوع ویروس کرونا تحت فشار بسیار است، اظهار کرد: تعداد مسافر بسیار کم شده است و اتوبوس‌ها اغلب (منهای روزهای خاص) با تعداد 5 یا 6 مسافر فعالیت می‌کنند.

مدقالچی با بیان این‌که در حال حاضر فشار اقتصادی زیادی بر روی شاغلین بخش حمل‌ونقل شامل مدیران شرکت‌ها، مالکان و رانندگان است، تاکید کرد: قیمت هر اتوبوس در حال حاضر حدود 4 میلیارد تومان است و رانندگان اغلب‌شان قسط دارند و باید اقساط خود را بپردازند و اکنون با توجه به شرایط موجود تحت فشار هستند اما این موضوعات نباید باعث شود که تخلفات صورت بگیرد.

به گفته این مسئول به نماینده‌های حمل‌ونقل مستقر در پایانه‌های مسافری، گشت‌های محسوس و نامحسوس مستقر در مقابل پاسگاه‌های پلیس راه ابلاغ کردیم که با راننده‌ای که با ظرفیت تکمیل اتوبوس حرکت کند، از طریق کمیسیون رسیدگی به تخلفات برخورد صورت بگیرد. ضمن اینکه بخش عمده مسافران اضافی، بین راهی هستند یعنی اتوبوس با ظرفیت کم از ترمینال خارج شده ولی در عوارضی آزادراه‌ها ظرفیت خود را تکمیل می‌کند.

مسافرگیری تنها بایستی در ترمینال‌ها صورت بگیرد و خارج از ترمینال‌ها غیرقانونی است

 معاون حمل‌ونقل اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان تاکید کرد که مسافرگیری تنها بایستی در ترمینال‌ها صورت بگیرد و خارج از ترمینال‌ها غیرقانونی است. این در حالی است که بسیاری از مسافران در عوارضی زنجان به قزوین و تبریز برای سوارشدن به اتوبوس می‌ایستند. متاسفانه یک سری از تاکسی‌های درون شهری در حال جابه‌جایی مسافران از سطح شهر به عوارضی‌ها می‌باشند که این موضوع منجر به ایجاد ترمینال غیررسمی و کاذب در آزادراه‌ها شده است و همشهریان نیز به نوعی تشویق می‌شوند، در عوارضی که از نظر ایمنی و رفاهی بسیار نامناسب است، سوار اتوبوس‌های گذری شوند.

این مسئول از مردم درخواست کرد که هرگونه تخلفات حمل و نقلی را به نماینده سازمان حمل و نقل مستقر در پایانه‌های مسافری استان و یا سامانه شهراه وزارت راه و شهرسازی، سامانه‌های 3000141 و 2000141 و شماره تلفن 141 اداره کل اطلاع دهند.

نظارت بر تردد اتوبوس‌ها در طول مسیر حرکت ناوگان بر عهده پلیس راه است

به گفته مدقالچی، نظارت بر تردد اتوبوس‌ها در طول مسیر حرکت ناوگان بر عهده پلیس راه است و مامورین پلیس راه در صورت مشاهده اتوبوس متخلف برخورد و آن‌ها را به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ارجاع می‌دهند و در این زمینه اگر مسافری مشاهده کرد که راننده اتوبوس را بیش از ظرفیت پروتکل‌های بهداشتی پر کرده است می‌تواند موضوع را به پاسگاه پلیس راه اطلاع بدهد تا به موضوع رسیدگی شود و یا در سامانه‌های ذکر شده موضوع را ثبت کند.

اداره کل در اسرع وقت از طریق کمیسیون‌های مربوطه به موضوع رسیدگی و اگر شرکت متخلف باشد شرکت را به ازای هر تخلف تا 500 هزار تومان جریمه و اگر راننده متخلف باشد بین یک ماه تا یک سال از کار محروم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تنها در شهریور ماه امسال، 5 شرکت در زمینه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی محکوم شدند، ادامه می‌دهد: در 6 ماه اول سال جاری، 91 راننده به کمیسیون ماده 11 ارجاع داده و بین یک ماه تا یک سال تعلیق شدند و 180 ناوگان را هم به خاطر تخلفات حمل و نقلی از یک هفته تا دو ماه غیرفعال شدند. در این 6 ماه تنها 8 مورد از سوی مردم شکایت صورت گرفت و پس از بررسی دو مورد از این 8 مورد، راننده برای یک ماه فعالیت‌ش معوق شد و 6 مورد مابقی به جریمه نقدی محکوم شدند. از این تعداد تنها یک مورد در خصوص اتوبوس‌های استان بوده و مابقی اتوبوس‌های گذری سایر استان‌ها بوده است.

این مسئول با اشاره به برخی از آمارهای کشوری در زمینه تخلفات حمل و نقلی در دوران کرونا اظهار می‌کند: در شهریور سال 1400، تنها از ورود 1018 نفر از مسافرین به ناوگان حمل و نقل کشور به جهت مثبت بودن PCR آن‌ها جلوگیری شد. همچنین 2343 راننده به کمیسیون 11 و 1561 شرکت به کمسیون ماده 12 و 470 وسیله نقلیه اتوبوس به کمیسیون ماده 14 ارجاع شدند که از این میزان 480 مورد تذکر کتبی گرفتند، 10 مورد توقیف شدند، 7 مورد تعطیلی موقت داشتند، 12 مورد لغو دائم کارت هوشمند، 23 مورد جریمه نقدی و 2 هزار و 287 بار تذکر شفاهی به ثبت رسیده است.همچنین در این زمینه 1682 پرونده هم در حال بررسی است.

عملکرد ترمینال کنترل و پایش می‌شود

پیش از این جلیل نصیری، رئیس کارگروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با تایید بر اینکه براساس مصوبات ستاد ملی کرونا، مبنی بر اینکه اتوبوس‌های بین شهری می‌بایست با ۵۰ درصد ظرفیت تردد کنند، اظهار کرده بود در زمان خروج از ترمینال اتوبوس‌های بین شهری با ۵۰ درصد ظرفیت خود حرکت می کنند ولی در بین راه و یا در پلیس راه‌ها تعداد مسافران خود را افزایش و حتی ظرفیت خود را تکمیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه ترمینال مسافربری یک مرکز خودکنترلی است، گفته بود با توجه به اینکه تعداد اماکان مورد بازرسی و تعداد و شدت بازرسی‌های بهداشت دانشگاه علوم پزشکی در ایام کرونایی افزایش یافته است عملکردهای ترمینال توسط شرکت و یا مشاور ذی‌صلاح که مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی استان باشد، کنترل و پایش می‌شود.

تا قبل از شیوع بیماری کرونا هر سه ماه یکبار بازرسان بهداشت و محیط به فعالیت‌های ترمینال‌ها نظارت داشتند که با آمدن کرونا ویروس شدت و تعداد بازرسی‌ها افزایش یافت بطوری که روزانه مورد بررسی قرار می‌گرفت ولی با گذشت زمان بازرسی‌ها به صورت روزانه از این مرکز امکان نداشت و برای همین در حال حاضر بازرسی‌ها به صورت هفتگی انجام می‌شود ولی برای پیگیری بیشتر فعالیت‌های شرکت‌های حمل و نقل و ترمینال؛ یک شرکت مسافربری و یا یک مشاور دارای صلاحیت نظارت کافی بر عملکرد اتوبوس‌های بین شهری دارد.

مردم شماره پلاک اتوبوس متخلف را گزارش کنند

وی با بیان اینکه برخورد با رانندگان متخلف تاثیر به‌سزایی در کاهش تخلفات دارد، ابراز کرده بود شهروندان و مسافران در صورت مشاهده تخلف و یا عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در اتوبوس های بین شهری می توانند شماره پلاک اتوبوس و گزارشات خود را با سامانه ۱۹۰ و یا ۴۰۳۰ مطرح کنند تا در اسرع وقت کارشناسان بهداشت بررسی های لازم را انجام و تخلفات را به اداره کل راهداری و حمل و نقل استان اعلام کنند تا برخوردهای لازم انجام شود.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناتوبوس های بین شهریفاصله گذاری اجتماعیکرونا
sedayezanjannews.ir/nx8080


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»