کد خبر: 9227
1401/07/18 - 9:25


صدای زنجان از حواشی بازسازی 23 اتوبوس شهری زنجان در تبریز گزارش می‌دهد؛

هزینه‌های دست‌دوم

تعدادی از راننده‌ها: اتوبوس‌ها بازسازی نشده‌اند! تعدادی روغن‌سوزی دارند، قطعات مورداستفاده دست‌دوم و بی‌کیفیت است! شهرداری زنجان واقعاً 324 میلیون تومان برای هر اتوبوس می‌پردازد؟/ رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری زنجان: روغن‌سوزی طبیعی است! از 32 دستگاه اتوبوس فقط 3 دستگاه ایراداتی داشتند که مجدداً به تبریز برگردانده شد! اگر این نقص‌ها رفع نشود مبلغ هم به‌طور کامل پرداخت نخواهد شد!/ نماینده بخش خصوصی: من حاضرم هر 32 دستگاه اتوبوس را حضوری نزد مسئولان شهری آورده و ثابت کنم شرکت تبریزی کاری برای بازسازی اصولی ماشین‌ها نکرده است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- اختصاص 324 میلیون تومان به ازای بازسازی هر دستگاه اتوبوس شهری زنجان به یکی از شرکت‌های تبریزی، منجر به گلایه تعدادی از رانندگان 32 اتوبوس شده است! آن‌ها مدعی‌اند که هیچ اقدامی برای بازسازی اتوبوس‌ها صورت نگرفته و حتی موتور اتوبوس‌ها بدتر از قبل شده و ایراداتش چند برابر هم شده است! شرکت مربوطه خدمت 100 میلیون تومانی هم ارائه نکرده و قطعات دست‌دوم و بی‌‌کیفیت را نصب‌کرده است!

شهرداری زنجان 23 دستگاه اتوبوس شهری مدل بنز 457 را به‌منظور بازسازی به شرکتی که در تبریز فعالیت دارد، معرفی کرد اما تعدادی از این اتوبوس‌ها به علت نقص فنی مجدداً به تبریز برگردانده شدند.

مقررشده شهرداری زنجان به ازای هر یک دستگاه اتوبوس، 324 میلیون تومان جهت بازسازی خودرو اعم از بررسی وضعیت موتور، تعمیر و تعویض روکش‌ها به شرکت تبریزی پرداخت کند اما راننده‌های زنجانی با توجه به روغن‌سوزی و استفاده از قطعات دست‌دوم و بی‌کیفیت در موتور تعدادی از این اتوبوس‌ها می‌گویند، حاضرند ثابت کنند که حتی فنی‌کاران شرکت مجری 100 میلیون تومان از این مبلغ را نیز صرف بهسازی اتوبوس‌ها به‌ویژه موتور نکرده‌اند!

بازسازیِ حاشیه‌دار اتوبوس‌های زنجان در تبریز!

راننده یکی از این 23 دستگاه اتوبوس شهری در گفت‌وگو با صدای زنجان مدعی است: از این 23 دستگاه اتوبوس (مدل بنز 457)، فقط 3 تا 4 دستگاه به‌خوبی بهسازی شده‌اند و موتورشان خوب کار می‌کند اما مابقی به‌خوبی بهسازی نشده‌اند، قطعات مورداستفاده در موتور اتوبوس‌ها تماماً دست‌دوم و بی‌کیفیت بوده و موتور دچار روغن‌سوزی است!

او بابیان اینکه شرکت تبریزی بابت خدمات ارائه‌شده، 3 ماه گارانتی در نظر گرفته است، ادعا می‌کند: بااین‌حال، یکی از اتوبوس‌ها که دچار نقص فنی شده بود مجدداً به تبریز برگشت و مجریان شرکت مربوطه در ازای تعمیر آن، مبلغی را نیز از راننده دریافت کردند اما پس از بازگشت، موتور اتوبوس بازهم دچار نقص است! متأسفانه این شرکت به‌خوبی نتوانسته موتور را عیب‌یابی، تعمیر و به اصلاح ببندد! اگر ما بخواهیم مجدداً موتور را تعمیر کنیم باید بیش از 100 میلیون تومان پرداخت کنیم!

اما داود نوری ‌ترکمانی، رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زنجان روغن‌سوزی موتور اتوبوس‌ها را امری طبیعی دانسته و عنوان می‌کند: 2 الی 3 دستگاه اتوبوس از 23 دستگاه اتوبوسی که برای بازسازی به شرکت مربوطه در تبریز تحویل‌شده است بعد از بازگشت ایراداتی را داشتند که برای تعمیر، مجدداً به مرکز استان آذربایجان شرقی منتقل شد.

چرا بازسازیِ اتوبوس‌های شهری را به خارج از زنجان محول کردید؟

اما یکی از رانندگان که این اظهارات را قبول ندارد، معتقد است: مبلغی که بابت تعمیر اتوبوس‌ها از سوی شهرداری زنجان باید پرداخت شود، 324 میلیون تومان است. در ازای پرداخت این مبلغ بابت بهسازی اتوبوس، با ما راننده‌ها قراردادی منعقدشده که بر اساس آن باید 5 سال در شهرداری مشغول خدمت باشیم! ما بخش خصوصی هستیم و این نوع انعقاد قرارداد به‌منزله گروگان‌گیری رانندگان اتوبوس شهری است! البته این را هم بگویم، با امضای این قرارداد تصور می‌کردیم اتوبوس‌ها پس از بهسازی، چند سالی هم قابل‌استفاده‌شده و روند مستهلک شدن آن‌ها کند می‌شود اما با وضعیت خدمات ارائه‌شده از سوی شرکت تبریزی تصور نمی‌کنم! با این قرارداد منعقدشده و وضعیت اتوبوس‌ها، نه می‌توانیم دست از کار بکشیم و نه می‌توانیم با شرایطی که موتور اتوبوس‌ها دارد 5 سال کار کنیم، همان یک سال این اتوبوس‌ها خدمت ارائه کنند خدا را شکر می‌کنیم!

قیمت هر دستگاه اتوبوس صفر (بنز 457) 4 میلیارد تومان است. 23 دستگاه اتوبوسی که برای بازسازی به تبریز اعزام‌شده‌اند عموماً مدل 85 و 88 بوده که قیمت فعلی آن‌ها در بازار، حدود 800 میلیون تومان است!

البته یکی از راننده‌ها به صدای زنجان می‌گوید: با شیوه‌ای که شرکت و مجری بازسازی اتوبوس‌های زنجان در پیش‌گرفته است اتوبوس‌ها را با همین قیمت اعلامی هم نمی‌خرند چون فقط 300 میلیون تومان خرج بهسازی و بازسازی موتور آن‌ها است!

راننده‌ها می‌گویند قبل از این‌که مسئولان شهرداری زنجان چنین تصمیمی را اتخاذ کنند به آن‌ها پیشنهاد داده‌اند که با 180 تا 200 میلیون یعنی حتی کمتر از مبلغ مدنظر ارائه‌شده (324 میلیون تومان) می‌توانند کار را به تعمیرکاران، اتاق‌سازها و مکانیکی‌های ماهر زنجانی بسپارند اما مسئولان مربوطه گفتند باید ارگانی یا سازمانی باشد که مسئولیت بازسازی اتوبوس‌ها را بر عهده بگیرد.

شهرداری زنجان طبق دستور وزارت کشور، بازسازی اتوبوس‌ها را به تبریز سپرد!

داود نوری ‌ترکمانی، رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زنجآن‌هم در پاسخ می‌گوید: بله تعدادی از رانندگان گفتند که اتوبوس‌ها را برای بازسازی به فنی‌کاران زنجان بسپاریم اما طبق قانون من نمی‌توانم اتوبوس‌ها را به جوشکار و مکانیکی خیابان خیام زنجان بدهم، هر راننده اتوبوسی که مدعی است با نصف 324 میلیون تومان می‌تواند هر اتوبوس را بازسازی کند را نمی‌پذیرم! همین الآن از استان زنجان یک نفر داوطلب شده و 5 دستگاه خودرو را که برای مناقصه گذاشته‌ایم را ببرد و تعمیر کند!

به دنبال اعتراض و گلایه‌مندی تعدادی از راننده‌های اتوبوس‌های شهری زنجان مبنی بر علت ترجیح دادن تبریزی‌ها به زنجانی‌ها برای بازسازی موتور اتوبوس‌ها، رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زنجان تأکید می‌کند که شهرداری زنجان طبق دستورالعمل وزارت کشور اقدام کرده است.

البته این مسئول عنوان می‌کند: وقتی شهرداری زنجان برای بازسازی اتوبوس‌ها فراخوان داد، شرکت تبریزی طبق مواردی که قانون تأکید کرده بود، حائز شرایط شد. هیچ شرکت زنجانی نیز در این فراخوان شرکت نکرده بود. لازم به ذکر است که شرکت تبریزی 60 دستگاه اتوبوس متعلق به یکی از مناطق کشور را نیز با انعقاد قرارداد مبنی بر بازسازی هر دستگاه اتوبوس با هزینه 550 میلیون تومان را برعهده‌گرفته و زنجان از آن دسته شهرهایی است که این شرکت حاضرشده با کمترین قیمت اتوبوس‌ها را بازسازی کند. حالا ممکن است 2 الی 3 دستگاه از اتوبوس‌ها ایرادهایشان به‌طور کامل رفع نشده باشد که اگر این نقص‌ها رفع نشود مبلغ هم به‌طور کامل پرداخت نخواهد شد.

324 میلیون تومان پول کمی نیست!

اما یکی از راننده‌ها در واکنش به این اظهارات تأکید می‌کند: 324 میلیون تومان به ازای هر دستگاه اتوبوس، پول کمی نیست، باور کنید اگر فقط برای موتور هر اتوبوس، به‌اندازه 100 میلیون تومان هزینه و کار می‌شد، از روز اولش هم بهتر می‌شد! اتوبوس را به مکانیک بردم ایشآن‌هم بعد از بررسی گفت، پیستون کهنه استفاده‌شده است! قطعات مورداستفاده نیز اصلاً یکدست نیست، رینگی که به‌کاربرده شده مربوط به تهران است و بوش نیز برای مشهد است!

او می‌‌گوید: از اگزوز تعدادی از این اتوبوس‌ها بعد از 3 الی 4 کیلومتر مسافت، دود آبی‌رنگ خارج می‌شود. مشکل را به مسئولان شهرداری می‌گوییم اما پس از مراجعات و پیگیری‌های مکرر به نتیجه نرسیده‌ایم چون مسئولان به‌جای پاسخگویی، مسئولیت را به گردن یکدیگر می‌اندازند!

زنجان با کمترین مبلغ قرارداد بازسازی اتوبوس‌ها را منعقد کرد!

به گفته نوری‌ ترکمانی، رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زنجان، وزارت کشور در پروسه بازسازی اتوبوس‌های شهری، شرایط بازسازی ازجمله مدل خودروها را نیز اعلام و اولویت‌بندی‌های لازم را نیز انجام داده است.

این مسئول با اشاره به کمیته فنی استان و کمیته فنی وزارت کشور و رصد تمامی موارد در گفت‌وگو با صدای زنجان تأکید می‌کند که؛ کمیته فنی 3 نفره در زنجان، بارها در سفر به تبریز موارد را بررسی و قبل و بعد از بازسازی اتوبوس‌ها را بررسی کرده‌اند.

نوری ‌ترکمانی در پاسخ به گلایه رانندگان این اتوبوس‌ها مبنی بر انعقاد قرارداد 5 ساله که مثابه گروگان‌گیری بخش خصوصی است، عنوان می‌کند: یکی از شروط وزارت کشور برای بازسازی اتوبوس‌ها این بود که خودروها 5 سال در مجموعه شهرداری خدمات لازم را ارائه کنند.

اتوبوس‌ها چرا حین فعالیت در خطوط «مهران» و درآمد خوبی که عاید رانندگان شد دچار نقص فنی نبودند؟

این مسئول بابیان اینکه شهرداری اصفهان برای هر اتوبوس، مبلغ 850 میلیون تومان به شرکت خدمات دهنده پرداخت می‌کند که 324 میلیون تومان از محل تبصره 19 بوده و مابقی باید از محل بودجه این مجموعه در نظر گرفته شود، اضافه می‌کند: تعجب می‌کنم، اتوبوس‌های شهری زنجان در اربعین برای خدمات به زائران عازم مرز مهران شدند، حتی روسای اتحادیه‌هایی که در مهران بودند اذعان داشتند که خدمات دریافتی شهرداری زنجان آن‌هم با پرداخت 324 میلیون تومان به ازای هر دستگاه اتوبوس بسیار مطلوب بوده است.

نوری‌ ترکمانی ادامه می‌دهد: اتوبوس‌های اعزامی به تبریز که نیازمند بازسازی بودند 15 شبانه‌روز در مهران فعال بوده و مشغول جابجایی مسافران اربعین حسینی بودند، در آن برهه یک لیتر هم از روغن‌موتور اتوبوس‌ها کم نشد. این اتوبوس‌ها 1200 کیلومتر مسیر را پیمودند و 15 شبانه‌روز در خطوط کار کردند اما هیچ گزارشی بابت ایراد و نقص فنی خودروها گزارش نشد! اگر موتور اتوبوس‌ها ایرادات اصلاً نمی‌توانست در مسیرها تردد کند! هر یک از راننده‌ها در مدتی که مشغول خدمت‌رسانی به زائران بودند نزدیک به 70 میلیون تومان سود کردند آن موقع چرا حرفی از نقص فنی خودروها نبود؟ درهرصورت ما حاضریم شفاف‌سازی کنیم!

هیچ‌یک از 32 دستگاه اتوبوس به مرز مهران نرفته بودند! پول مردم را کجا صرف می‌کنید؟

قنبر محمدی، نماینده بخش خصوصی در شهرداری زنجان نیز در واکنش به این اظهارات می‌گوید: همین تریبون اعلام می‌کنم که حاضرم در گفت‌وگوی چهره به چهره با شهردار زنجان یا رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زنجان، فرماندار زنجان و رئیس شورای شهر زنجان در خصوص ایرادات موتور اتوبوس‌های زنجان که پس از بازسازی موردادعا در تبریز، وضعیتشان نه‌تنها بهتر نشد بلکه بدتر هم شده است صحبت کنم، من سؤال دارم پولی که برای هر دستگاه اتوبوس خرج کرده‌اید کجاست؟ می‌خواهم بدانم پول بیت‌المال را کجا صرف کرده‌اید؟

او بابیان اینکه من 40 سال راننده پایه‌یک هستیم و هر فردی که اسمش متخصص باشد را قبول ندارم، عنوان می‌کند: مسئول محترمی که گفته‌های رانندگان را قبول ندارد و مدعی است که از 32 دستگاه اتوبوس تعداد معدودی دچار نقص فنی بوده است، متخصص و فنی کار را بهتر می‌شناسم و حاضرم تمام 32 دستگاه اتوبوس را جمع کنم و رودررو ثابت کنم که شرکت تبریزی اقدام قابل‌قبول و فنی برای بازسازی اتوبوس‌های شهری زنجان نکرده است!

محمدی می‌گوید: اتوبوس بنده 3 ماه در تبریز بود، چرخ‌های جلوی اتوبوس گیر کرد، متخصصان فنی به‌خوبی می‌دانند، نزدیک بود در جاده اتوبوس دچار آتش‌سوزی شود به علت 40 سال تجربه‌ای که در این حوزه داشتم توانستم اتوبوس را کنترل کنم، همین الآن نیز روزی نیست که روغن‌سوزی نداشته باشد! من چند دقیقه پیش با آقای علایی، رئیس شرکت تبریزی صحبت کردم و گفتم اکیپ‌های فنی‌اش را به زنجان اعزام کند تا ببیند چه بر سر اتوبوس‌های زنجانی آورده‌اند!

محمدی بابیان اینکه هیچ‌یک از 32 دستگاه اتوبوسی که در تبریز بازسازی‌شده‌اند، اصلاً به مهران اعزام نشده‌اند، اضافه می‌کند: ما به مهران نرفته‌ایم، شرکتی که شهرداری زنجان برای بازسازی اتوبوس‌ها با آن قرارداد منعقد کرده است، توانایی تعمیر و بازسازی بخاری اتوبوس را ندارد و تمام قسمت‌هایی که دست‌زده‌اند نیز دچار نقص شده است! چه کسی می‌گوید 32 دستگاه اتوبوس به مرز مهران رفته است؟ 10 دستگاه اتوبوس به مرز مهران رفته است که هیچ ربطی به این 32 دستگاه اتوبوس نداشته است!

نماینده بخش خصوصی یادآور می‌شود: قبل از اعزام اتوبوس‌ها به تبریز با مسئولان جلسه گذاشتم و از آن‌ها خواستم تا هر شرکتی که مسئولیت بازسازی اتوبوسها را بر عهده می‌گیرد خدمت باکیفیت ارائه کند. اما الآن مشاهده می‌کنیم که اتوبوس 6 کمکی دارد که هیچ‌یک تعویض نشده‌اند! هیچ‌یک از قطعات تعویض نشده است، وقتی این می‌گوییم به ما گفته می‌شود با آن‌ها قرارداد در این خصوص نداریم! خب پس مفاد این قراردادی که منعقدشده است، چیست؟ قرارداد بالای 300 میلیون تومانی (برای هر اتوبوس) جهت بازسازی اتوبوس‌ها دروغی بیش نیست! تیرماه 1401 به تبریز رفتیم و الآن 7 الی 8 روزی است که به زنجان بازگشته‌ایم! اتوبوس من 8 روز کار کرده و 6 لیتر روغن‌سوزی داشته است! و مسئولان باید در این خصوص پاسخگو باشند!

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناتوبوس های شهریشهرداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9227


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»