کد خبر: 8094
1400/08/06 - 10:16


با وجود ادعای توزیع برنج خارجی به نرخ مصوب، شهروندان در خرید این کالا مشکل دارند

برنج‌های تنظیم‌بازاری قاچاق می‌شوند؟

مردم: برنج‌‌های دولتی کجاست؟/ مدیرکل غله استان: مشکلی در تامین برنج نداریم! هر لحظه مباشران اعلام نیاز کنند در اختیارشان می‌گذاریم!/ رئیس اتحادیه خواروبارفروشان زنجان: میزان برنج‌های توزیع‌شده، کافی نیست!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در شرایطی که مسئولان صنف خواروبار، خرده‌فروشان برنج و دست‌اندرکاران تعدادی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهر زنجان از توزیع ضعیف برنج‌های خارجی و حتی تنظیم‌بازاری خبر می‌دهند، مدیرکل غله استان زنجان می‌گوید تا امروز به اندازه نیاز، برنج تنظیم‌بازاری توزیع شده، همین الان انبارهای دولتی نیز پر است و این کالا به اندازه نیاز بازار در اختیار مباشران قرار می‌گیرد!

ممنوعیت واردات برنج خارجی به بهانه حمایت از تولید داخل، فاصله کشت محصول تا ورود به بازار مصرف و ناکافی بودن نظارت‌ها در جریان توزیع برنج تنظیم‌بازاری سبب شد تا دلالان و واسطه‌ها از این خلاها استفاده کرده و نبض بازار برنج را در اختیار بگیرند! هر چند بنکداران و خرده‌فروشان زنجانی می‌گویند، ممنوعیت واردات برنج خارجی به دلیل حمایت از تولید داخلی ارتباطی به افزایش نرخ برنج داخلی ندارد بلکه همه این مسائل متاثر از نوسان نرخ ارز است!

500 تن برنج تنظیم‌بازاری آماده ورود به بازار استان زنجان

پس از نابسامانی‌ها در بازار برنج، 28 آبان‌ماه دبیر انجمن واردکنندگان برنج از موافقت رئیس جمهور برای واردات برنج از سایر کشورها برای تنظیم بازار و تأمین نیاز 6 دهک آسیب پذیر جامعه خبر داد.

برنج یکی از اقلام اساسی در سبد غذایی مردم است که اخیرا به علل مختلف از جمله رسوب این کالا در گمرکات و ممنوعیت برنج خارجی به بهانه حمایت از تولید داخل مورد توجه زیادی قرار گرفته و افکار عمومی بر روی آن حساس‌تر شده‌ است.

البته جلیل علی‌محمدی، رئیس اتحادیه خواربار زنجان معتقد است، فاصله بین برداشت، پوست‌گیری، شالی‌کوبی و عرضه به بازار برنج سبب وقفه در تامین نیاز مصرف‌کنندگان کشور شد، اما امیدواریم با ورود برنج خارجی این وضعیت بهبود یابد. در حال حاضر برنج خارجی به نرخ آزاد و تنظیم‌بازار در سطح شهر زنجان وجود دارد و این برنج بسته به نوع و کیفیت به ترتیب به قیمت‌های 22 هزار تا 26 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

علی‌محمدی با بیان اینکه هم‌اکنون در بازار، انواع برنج ایرانی به قیمت‌های متفاوت (بسته به نوع آن) به میزان 25 تا 45 هزار تومان (هر کیلو) وجود دارد، اضافه می‌کند: البته برخی از مصرف‌کنندگان که توانایی خرید برنج ایرانی ندارند ترجیح می‌دهند به جای مصرف برنج خارجی، برنج شکسته ایرانی بخرند! هر چند برخی از مصرف‌کنندگان به علت خوش‌پختی و مصرف آن در برخی غذاها به سمت برنج شکسته ایرانی می‌روند.

ولی‌اله زمانی، مدیرکل غله استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه در نیمسال نخست سال جاری و به دنبال افزایش قیمت برنج ایرانی، شرکت بازرگانی دولتی ایران برای تمامی استان‌ها از جمله زنجان سهمیه در نظر گرفت که میزان این سهمیه به صورت مقطعی 50 هزار و 100 هزار تن بود، اضافه می‌کند: ماه قبل مجوز توزیع برنج خارجی به میزان 50 هزار تن در کشور صادر شد که سهمیه زنجان در حوزه‌های نذورات (ماه محرم و صفر) و تنظیم‌بازار تخصیص و بین مصرف‌کنندگان توزیع شد. اخیرا نیز مجوز توزیع 500 تن برنج در استان زنجان توزیع شده که در حال جذب بوده و برنامه‌ریزی‌های مربوط برای توزیع در شهرستان‌ها با همکاری ادارات جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

برنج‌‌های تنظیم‌بازاری چرا به صورت محدود توزیع می‌شوند؟

این روزها نگرانی در میان اقشار کم درآمد ایجاد شده که برای تامین سبد کالایی مورد نیازشان حتی قادر به خرید برنج‌های خارجی وارداتی که اکنون هر کیسه 10 کیلوگرمی بیشتر از 200 هزار تومان شده، نیستند.

علی یکی از شهروندان زنجانی می‌گوید: با گرانی سرسام‌آور تمامی اجناس در بازار از جمله برنج که قوت غالب خانواده‌ها است، به ناچار به سمت مصرف برنج خارجی رفتیم اما این کالا که تا چند وقت پیش در بازار 13 هزار تومان بود الان به 25 هزار تومان رسیده است! مسئولان گفتند که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای برنج خارجی به قیمت مصوب توزیع کرده‌اند، من که دستم به این کالا با این قیمت نرسیده است! نمی‌دانم شاید میزانی که توزیع کرده‌اند محدود بوده و در ساعات ابتدایی روز خریداری شده‌اند!

این اظهارات در حالی مطرح است که مدیرکل غله استان زنجان مدعی است مشکلی در تخصیص برنج تنظیم‌بازاری وجود نداشته و بخش زیادی از مصرف‌کنندگان زنجانی فروشگاه به فروشگاه، به دنبال برنج به نرخ مصوب هستند اما پیدایش نمی‌کنند!

جلیل علی‌محمدی، رئیس اتحادیه خواربار زنجان نیز توزیع کلی هر هفته 50 تن برنج شرکت بازرگانی دولتی (تنظیم‌بازاری) توسط مباشران در زنجان را کافی ندانسته و می‌گوید: موجودی برنج تنظیم‌ بازاری این فروشگاه‌ها کم بوده و کافی نیست! به نظرم حداقل هر هفته 70 الی 80 تن برنج به بازار تزریق شود تا نیاز مصرف‌کنندگان تامین گردد.

علی‌محمدی از مسئولان می‌خواهد تا با توجه به نیاز مصرف‌کنندگان زنجانی، درهای ذخائر برنج را باز کرده و این کالای ضروری را وارد بازار کنند.

وی اضافه می‌کند: البته از مسئولان نظارتی نیز درخواست داریم نحوه ورود برنج به بازار و چگونگی توزیع آن در چرخه مصرف را به دقت رصد کنند نه اینکه فقط برنج‌ها را بیرون از انبارها بریزند!

رئیس اتحادیه خواربار زنجان با اشاره به توزیع برنج خارجی که استارت آن از هفته گذشته خورده است، امیدوار است که در صورت توزیع گسترده برنج‌های خارجی که جدیدا وارد کشور شده، برنج خارجی به قیمت 20 تا 22 هزار تومان کاهش می‌یابد.

خروج غیرقانونی برنج از چرخه مصرف؟

در شرایطی که مسئولان صنف خواروبار، خرده‌فروشان برنج و دست‌اندرکاران تعدادی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهر زنجان از توزیع ضعیف برنج‌های خارجی و حتی تنظیم‌بازاری خبر داده و همچنان چشم امید به بازارهای خارج از کشور دارند، مدیرکل غله استان زنجان می‌گوید تا به امروز به اندازه نیاز مصرف، برنج تنظیم‌بازاری توزیع شده، همین الان انبارهای دولتی نیز پر بوده و این کالا به اندازه نیاز بازار در اختیار مباشران معرفی شده از سوی جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار می‌گیرد!

زمانی قیمت برنج‌های تنظیم‌بازاری خارجی اعم از تایلندی، پاکستانی و هندی را به ترتیب 12 هزار و 500، 20 هزار و 500 و 18 هزار و 500 تومان اعلام کرده و می‌گوید: قیمت برنج‌های خارجی تنظیم‌بازاری و آزاد متفاوت بوده اما در مقایسه با برنج‌های خارجی موجود در بازار قیمت مناسبی هستند.

این مسئول با بیان اینکه برنج‌های تنظیم‌بازاری در بازار در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای از اتکا، جانبو گرفته تا رفاه و کوروش توزیع می‌شود نه واحدهای صنفی و خواروبارفروشی‌ها تاکید می‌کند: به هیچ عنوان مشکلی در تامین برنج تنظیم‌بازاری در استان وجود ندارد و هر لحظه مباشران اعلام نیاز کنند طبق ضوابط تعیین شده در اختیارشان قرار می‌گیرد. حتی می‌توانیم سهمیه را افزایش دهیم البته اگر ستاد تنظیم بازار استان صلاح بداند!

با وجود اینکه اداره غله مدعی است مشکلی در تامین برنج تنظیم‌بازاری ندارد، اما مصرف‌کنندگان زنجانی در خرید این کالا با مشکل مواجهند که یکی از دلایل آن می‌تواند دلالان و واسطه‌ها و پدیده قاچاق باشد. موضوعی که رئیس اتحادیه خواروبار فروشان زنجان نسبت به آن هشدار داده و از مسئولان می‌خواهد برای جلوگیری از هر گونه تخلف، بازار را به درستی رصد کنند.

دستگاه‌های نظارتی برای کنترل بازار، ورود کنند

ولی‌اله زمانی، مدیرکل غله استان زنجان که می‌گوید اطلاعی از نحوه توزیع و میزان سهمیه مباشران ندارد به صدای زنجان تاکید می‌کند: اداره کل غله به عنوان ارگان خدماتی، مسئولیت تهیه، تامین و توزیع برنج‌ها را بر عهده داشته و بر اساس ضوابط اداری برنج‌ها را تحویل مباشران مورد تائید جهاد کشاورزی و صمت می‌دهد! حتی ما پس از تحویل برنج‌ها به ارگان‌های نظارتی با هدف جلوگیری از قاچاق و یا ایجاد شبکه دلالی، به صورت مکتوب مراتب را اعلام و از آن‌ها می‌خواهیم برای رسیدن کالا به دست مصرف‌کننده اصلی اقدامات لازم را انجام دهند.

صدای زنجان به منظور اقدامات انجام گرفته در بحث کنترل بازار برنج و جلوگیری از هر گونه توزیع برنج تنظیم‌بازاری خارج از شبکه مصرف موضوع را از طریق اسماعیل مسلمی، معاون بازرسی و نظارت و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان پیگیری کرد اما امکان مصاحبه با او میسر نشد.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتنظیم بازاربرنجتورم
sedayezanjannews.ir/nx8094


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»