کد خبر: 8105
1400/08/09 - 13:41


در حالی جامعه پزشکی گروه‌های هدف را به تزریق واکسن آنفلوآنزا تشویق می‌کنند

قیمت واکسن آنفلوآنزا 5 برابر شد

قیمت‌هایی که برای این واکسن‌ها در کشور تعیین شده، برای واکسن سه‌ظرفیتی ۱۶۰ هزار و برای واکسن چهار ظرفیتی ۲۰۶ هزار تومان و ۲۳۵ هزار تومان در برندهای مختلف است که در داروخانه‌ها وجود دارند که نسبت به سال قبل حدود پنج برابر افزایش قیمت داشته و ارز مبنایی که قرار بود برای دارو اختصاص باید، متاسفانه اختصاص داده نشد و باعث افزایش مبلغ واکسن شده و همین موضوع افزایش قیمت باعث استقبال کم مردم برای تهیه این واکسن شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پاییز موسم همیشگی بروز بیماری‌های فصل سرما مثل آنفلوانزا است، بیماری‌ای که سال‌هاست آرام و بی‌سروصدا میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان مبتلا می‌کند و تعداد زیادی را هم به کشتن می‌دهد. اما پیش از این، خطر این ویروس آن‌قدرها جدی نبود و با کمی مراقبت و تزریق یک واکسن می‌شد نفسی راحت کشید و تا حدود زیادی از آن در امان بود. اما با حضور کرونا اوضاع پیچیده‌تر و حتی خطر آنفلوانزا با برداشته‌شدن محدودیت‌ها بیشتر هم می‌شود.

بر این اساس متولیان امر سلامت نیز در خصوص همزمانی بیماری آنفلوانزا و کرونا در فصل پاییز، نگرانی‌های خود را اعلام کرده است.

افزایش ۵ برابری قیمت واکسن آنفولانزا

محمد، شهروند زنجانی به خبرنگار صدای زنجان می‌گوید: هر ساله با شروع فصل سرما و بروز بیماری آنفولانزا برای افراد دارای بیماری زمینه‌ای و... لزوم تزریق واکسن آنفولانزا احساس می‌شود و بنده هر ساله برای پدر و مادرم که بالای ۶۵ سال سن دارند، اقدام به خرید واکسن آنفلوانزا می‌کنم اما با توجه به افزایش ۵ برابری قیمت واکسن نسبت به سال پیش توان خرید این واکسن نیست. در تعدادی از خانواده‌ها بطور معمول افراد دارای بیماری های زمینه ای و یا کودکان که از جمله گروه‌های پرخطر ابتلای به این بیماری به شمار می روند، که نیازمند تزریق واکسن هستند اما با این وضع اقتصادی و گرانی واکسن شاید اقدام به خرید و تزریق این واکسن نکنند.

استقبال کم مردم از تزریق واکسن آنفولانزا

مهدی بیگدلی رییس انجمن داروسازان استان زنجان در گفتگو با خبرنگار صدای زنجان گفت: ویروس آنفولانزا شایع ترین بیماری در فصول سرد سال است که نوع شایع آن که در انسان ایجاد می‌شود نوع  Aو B است که باعث عفونت حاد تنفسی می‌شود. 

این نوع واکسن همه ساله و قبل از شروع فصل سرما در سطح کشور توزیع می شد، امسال نیز  تمهیداتی از سوی  وزارت بهداشت برای تامین واکسن سه و چهار ظرفیتی اندیشیده شده که سهم استان زنجان ۲ هزار دوز می‌باشد و در داروخانه‌های زنجان موجود است.

افراد بالای ۶۵ سال، بیماران زمینه‌ای از قبیل بیماران کلیوی، پیوندی و قلبی و عروقی، زنان باردار و همچین کادر درمان جزو گروه‌های پرریسک برای تزریق این نوع واکسن هستند و برای افرادی که سابقه حساسیت و آلرژی بسیار شدید به زرده تخم مرغ و یا خود واکسن دارند، ممنوع است.

بهتر است قبل از شیوع همه گیری واکسن را تزریق کنند

به گفته بیگدلی واکسن هایی که در سطح کشور توزیع شده‌اند، واکسن های ۳ ظرفیتی و ۴ ظرفیتی از دو شرکت و برند اینفلوواک هلند و واکسی گریپ فرانسه است و تفاوت هایی که دارند  در تعداد سوشه است، واکسن سه ظرفیتی از سه سوشه و یا سه نوع آنفلوانزا تشکیل می شود که ۲ نوع آن را آنفلوانزا نوع A و دیگری نوع B را شامل می شود، واکسن چهار ظرفیتی نیز از ۲ آنفلوانزای نوع A و ۲ نوع دیگر سوشه B را در بر می گیرد که طبیعی است واکسن چهار ظرفیتی بخاطر آنکه میزان ویروس بیشتری را پوشش می دهد ایمنی بهتری نیز دارد.

این مسئول ادامه داد: به این مهم باید توجه داشت که پس از تزریق ۲ هفته طول می کشد تا ایمنی در فرد ایجاد شود و بطور معمول ایمنی کامل بین سه تا چهار ماه بطول می انجامد و در این میان گروهای پرخطر برای دریافت این نوع واکسن تعیین شده اند.

بیگدلی گفت: قیمت‌هایی که برای این واکسن‌ها در کشور تعیین شده، برای واکسن سه‌ظرفیتی ۱۶۰ هزار و برای واکسن چهار ظرفیتی ۲۰۶ هزار تومان و ۲۳۵ هزار تومان در برندهای مختلف است که در داروخانه‌ها وجود دارند که نسبت به سال قبل حدود پنج برابر افزایش قیمت داشته و ارز مبنایی که قرار بود برای دارو اختصاص باید، متاسفانه اختصاص داده نشد و باعث افزایش مبلغ واکسن شده و همین موضوع افزایش قیمت باعث استقبال کم مردم برای تهیه این واکسن شده است.

با توجه به اینکه طی روزهای آینده و با برداشته شدن محدودیت ها و بازگشایی مدارس ،احتمال ابتلا به آنفلوانزا وجود دارد،  بهتر است برای کاهش مخاطرات گروههای یاد شده در اولویت دریافت و تزریق واکسن قرار بگیرند.

همزمانی ۲ بیماری در فصل پاییز ایجاب می کند که  شهروندان بیش از گذشته نکات پیشگیرانه کرونایی را مورد توجه قرار دهند و افراد بیش از گذشته به رعایت استفاده از ماسک و شستشوی مرتب دست ها توجه داشته باشند.

تزریق واکسن آنفلوانزا برای بیماران خاص و  کادر درمان در حال انجام است

طی تماس تلفنی با معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان  محمدرضا صائینی گفت: همه ساله با شروع فصل سرما و تزریق واکسن آنفولانزا برای گروه های هدف از جمله بیماران خاص و کادر درمان بصورت رایگان انجام میشود امسال نیز تمهیداتی در این خصوص صورت گرفته که در مراکز درمانی برای کادر درمان و بیماران خاص  در حال انجام است.

 تزریق واکسن همزمان کرونا و آنفلوانزا تداخلی با یکدیگر ندارند

طبق گزارش میدانی از پزشکان استان زنجان: «بیماری آنفلوآنزا ویژگی‌های خاص خود دارد و در  دو نوع A و B است، در حالی که آنفلوآنزا نوع B از شیوع و شدت کمتری برخوردار است.

علائم بیماری آنفلوآنزا شبیه بیماری کروناست، در آنفلوآنزا بیماری با تب و سردرد و بدن درد همراه است، در حالی‌ که در کرونا ممکن است بیماری با تب شروع نشود و بعد از ۲ یا ۳ روز با سرفه خشک و یا علائم دیگر همراه باشد، آنفلوآنزا تقریباً ۵ روز طول می‌کشد، اما کرونا ۲ تا ۳ هفته بیمار را درگیر می‌کند. علائمی مثل از بین رفتن حس چشایی و بویایی یا اسهال در بیماری کرونا ظاهر می‌شود، با این حال در فصل سرد، تشخیص بیماری بین کرونا یا آنفلوآنزا بسیار سخت و مشکل است.

تزریق همزمان واکسن‌های کرونا با آنفولانزا تداخل ایجاد نمی‌کند، این ۲ واکسن یک نوع واکسن غیرزنده است؛ بنابراین تزریق هر یک پس از دیگری تداخل ایجاد نمی‌کند. در علم پزشکی برحسب هر فرد و بیماری خاص ممکن است استثنائات نادری هم وجود داشته باشد؛ بنابراین این موضوع برای اکثریت قریب به اتفاق جامعه صحت دارد. 

برخی معتقدند که بهتر است هفت تا ۱۴ روز فاصله زمانی برای تزریق هر کدام از واکسن‌ها باشد. دلیل آن‌ها برای بیان این فاصله زمانی این است که ممکن است تزریق همزمان ۲ واکسن باعث تشدید عوارض هر واکسن شود اما به‌ طور کلی هیچ دستورالعملی مبنی بر عدم تزریق همزمان این ۲ واکسن نیست و تمام این گفته‌ها در حد یک نظریه است. 

واکسن آنفلوآنزا تأثیر مثبتی در پیشگیری از بیماری دارد و اکنون هم تعداد کافی واکسن آنفلوآنزا از سوی وزارت بهداشت برای همه شهروندان در دسترس قرار گرفته ‌است و بهتر است شهروندان واکسن را تزریق کنند تا در ابتلا به بیماری پیشگیری کنند.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهرا نوری


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانافزایش قیمتواکسن آنفلوآنزا
sedayezanjannews.ir/nx8105


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»