کد خبر: 8119
1400/08/15 - 10:1


گزارش صدای زنجان از اختلاف بر سر یک سالن والیبال؛

علم یا ورزش، حق با کدام است؟

سال 89 سالنی والیبالی در جوار دانشگاه الغدیر زنجان افتتاح شد که زمین آن متعلق به دانشگاه و هزینه ساخت با دستگاه ورزش بود اما بعد از سال‌ها، دانشگاه ادعاهای جدیدی مطرح کرده و از حضور ورزشی‌ها در این سالن ممانعت می‌کند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- ماه‌هاست که هیئت والیبال استان زنجان به علت اختلاف قدیمی بین دانشگاه الغدیر و اداره‌کل ورزش و جوانان استان زنجان با دو مشکل «ممانعت از ورود ورزشکاران به سالن ورزشی الغدیر» و «سخت‌گیری مسئولان دانشگاه در ورود کادر هیئت به دفتر هیئت والیبال» مواجه هستند.

11 سال قبل، یک سالن ورزشی در کنار یک زمین چمن مصنوعی در دانشگاه الغدیر زنجان توسط اداره‌کل ورزش و جوانان استان زنجان جهت رفاه حال دانشجویان و ورزشکاران احداث و مقرر شد طرفین در قالب زمان‌بندی اعلام شده در توافق‌نامه از این فضاها استفاده کنند.

چالش شراکت

آذرماه سال 89 و با حضور امضاکنندگان در خصوص مشخص‌کردن نحوه استفاده و نگهداری، هزینه‌کرد و مدیریت مجموعه ورزشی دانشگاه الغدیر تصمیماتی اتخاذ شد که بر اساس آن «سالن ورزشی و زمین چمن از ساعت 8 تا 14 جهت استفاده در اختیار دانشجویان دانشگاه الغدیر و از ساعت 14 تا 24 و روزهای جمعه از ساعت 8 صبح تا 24 در اختیار هیئت والیبال استان قرار گیرد.»

اما ظاهرا دیگر، مسئولان دانشگاه با زمان‌بندی انجام شده موافق نیستند و می‌گویند با توجه به افزایش تعداد دانشجویان مرکز، قصد ندارند سالن را در اختیار هیئت والیبال قرار دهند! البته بر اساس گفته‌ها پیش از این نیز مسئولان دانشگاه در خصوص زمان‌بندی سانس‌ها گلایه‌هایی داشتند که با ورود مرجع رسیدگی‌کننده رفع شده بود.

روح‌اله حسنی، رئیس هیئت والیبال استان زنجان در واکنش به اقدام مسئولان دانشگاه در ممانعت از ورود والیبالیست‌ها به سالن معتقد است: هیئت والیبال اصرار غیرقانونی برای استفاده از سالن الغدیر ندارد و خواسته مسئولان دانشگاه نیز باید بر اساس چارچوب‌ باشد!

با وجود اینکه در تفاهم‌نامه صراحتا اعلام شده که «مسئولیت و مدیریت مجموعه بر عهده هیئت والیبال استان بوده و هیئت در صورت تمایل می‌تواند از نگهبانان و خدمت‌گزار دانشگاه الغدیر استفاده کند»، مسئولان دانشگاه هیئت والیبال را صاحب حق ندانسته و عنوان می‌کنند اگر قرار باشد پاسخی در این باره بدهند، طرف حساب‌شان اداره‌کل ورزش و جوانان استان زنجان است.

یکی از مربیان والیبال در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه هیئت والیبال در بهره‌مندی از این فضا صاحب حق است و نامش در توافقنامه‌ها صراحتا ذکر شده است، می‌گوید: مسئولان دانشگاه در تعطیلی اجباری کرونایی چنین تصمیمی را گرفته‌اند، الان که چند وقتی است مجوز فعالیت‌های ورزشی صادر شده است مسئولان دانشگاه اجازه فعالیت به ما نمی‌دهند. آن‌ها در حالی از دغدغه افزایش دانشجویان و نیاز برای استفاده از سالن ورزشی می‌گویند که دانشگاه‌ها تعطیل‌اند و دانشجویی از سالن استفاده نمی‌کند! هر وقت هم موضوع را پیگیری می‌کنیم می‌گویند ارتباطی به هیئت والیبال ندارد و طرف حساب آن‌ها اداره‌کل ورزش و جوانان استان است.

ورود استانداری

موضوع اختلاف بر سر استفاده از سالن و هزینه‌کردهای آن همین چند وقت پیش در استانداری زنجان مطرح شد.

دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری زنجان نیز پس از بررسی چگونگی استفاده از سالن مورد اختلاف اعلام کرد که «از ساعت 8 تا 16 سالن در اختیار دانشگاه و ساعت 16 تا 24 به‌علاوه جمعه‌ها در اختیار هیئت والیبال استان باشد.»

همچنین «به منظور واگذاری کامل مجموعه ورزشی به دانشگاه الغدیر استان نسبت به قیمت‌گذاری مستحدثات موجود بر اساس نظریه هیئت کارشناسی سه نفره متشکل از نمایندگان دفتر فنی استانداری، اداره‌کل راه‌وشهرسازی، اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اقدام شده و مبلغ حاصل توسط دانشگاه جهت ایجاد سالن مجزا در اختیار اداره‌کل ورزش و جوانان استان قرار گیرد.»

«مقرر شده هزینه تعمیر و نگهداری سالن و صورتحساب مصرفی انشعابات آب، برق و گاز و غیره به صورت مساوی توسط طرفین پرداخت شود.»

«استفاده از حداقل یک نفر نگهبان و مسئول سالن در زمان حضور و استفاده هیئت والیبال الزامی است.»

زمین سالن متعلق به دانشگاه بوده و اداره‌کل ورزش و جوانان استان، تمامی هزینه‌های ساخت سالن را متقبل شده است.

معطلی 4 هزار والیبالیست زنجانی به علت اختلاف دو ارگان دولتی!

به گفته روح‌اله حسنی، رئیس هیئت والیبال استان زنجان، دانشگاه بدون توجه به اصول قانونی، برای عرصه زمین سند اخذ کرده است که همین امر سبب اختلاف بین دو ارگان دولتی یعنی دانشگاه و اداره‌کل ورزش و جوانان استان زنجان شده است.

پیش از این طبق توافق‌نامه، دانشگاه هزینه‌های نگهداری را بر عهده داشت اما پس از انعقاد تفاهم‌نامه دوم در استانداری مقرر شد هزینه‌ها بین دانشگاه و اداره‌کل ورزش و جوانان استان تقسیم شود.

اما اداره‌کل ورزش و جوانان استان زنجان با اشاره به اخذ سند برای عرصه زمین از سوی دانشگاه الغدیر معتقد است: وقتی در سند مذکور نامی از اداره کل ورزش و جوانان نیامده است این ارگان هیچ تعهد قانونی در قبال پرداخت هزینه‌های نگهداری ندارد!

بر اساس اولین توافق‌نامه (منعقد شده در سال 89) کلیه اموال با رعایت تشریفات اداری رسما از سوی امین اموال دانشگاه به هیئت والیبال استان زنجان تحویل داده شد. در حال حاضر دفتر هیئت والیبال استان زنجان نیز در این محل دایر شده است اما مسئولان دانشگاه نه تنها از ورود والیبالیست‌های خارج از دانشگاه ممانعت می‌کنند بلکه اجازه تردد نیروهای هیئت برای حاضرشدن در دفتر کار را هم نمی‌دهند!

هر چند که این ادعا از سوی مسئولان دانشگاه به شدت رد می‌شود! اما علی خلیلی، مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان با تائید اظهارات اهالی والیبال در سختگیری‌ها در ورود کادر هیئت والیبال و ممانعت از ورزشکاران به سالن می‌گوید: اداره‌کل و هیئت والیبال این موضوع را از طریق استانداری به عنوان مرجع رسیدگی‌کننده پیگیر خواهیم بود!

یکی از مربیان هم که رفتار مسئولان دانشگاه با هیئت والیبال و ورزشکاران را مغایر با عرف و مقررات می‌داند، عنوان می‌کند: امکانات ورزشی در سالن الغدیر بلااستفاده مانده و ارگان‌های دولتی نمی‌خواهند با هم کنار بیایند، حتی اظهارات مسئولان استانداری را هم قبول ندارند!

روح‌اله حسنی، رئیس هیئت والیبال استان زنجان هم که معتقد است موضوع اختلاف هر چه که باشد ارتباطی به هیئت والیبال استان ندارد و دانشگاه تا زمان حصول نتیجه باید طبق تفاهم‌نامه‌ها اجازه فعالیت به ورزشکاران خارج از مجموعه را بدهد، می‌گوید: چند وقت پیش موضوع اختلاف این دو ارگان و تعطیلی بدون دلیل فعالیت‌ ورزشکاران تحت پوشش هیئت در حضور مسئولان استانداری مطرح شد، مقرر شد، بهره‌مندی دانشجویان و والیبالیست‌های تحت پوشش هیئت والیبال استان نصف به نصف شود اما با این وجود این تفاهم‌نامه دوم نیز از سوی دانشگاه جدی گرفته نشده است!

در حال حاضر حدود 4 هزار ورزشکار دارای بیمه ورزشی والیبال معطل اختلاف این دو ارگان دولتی بوده و سالنی برای تمرین ندارند!

به گفته مسئولان ورزشی، این اختلاف سبب شده که دانشگاه اجازه استفاده از سالن ورزشی به والیبالیست‌ها را ندهد! در حال حاضر هیئت والیبال استان زنجان در اجاره سالن دست به دامن ارگان‌های دیگر شده تا خدشه‌ای به اجرای برنامه‌های ورزشی خود و مسابقات شهرستانی و استانی وارد نشود.

اختلاف بین دانشگاه و اداره کل ورزش استان جزئی است!

ابراهیم احمدی، رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای استان زنجان (الغدیر) نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با تاکید بر اینکه «موضوع حقوقی است» و بهتر است اداره‌کل ورزش و جوانان استان و دانشگاه در حضور مرجع رسیدگی‌کننده اختلاف فعلی که بسیار هم جزئی است را پیگیری کرده و به نتیجه برسانند از توضیح بیشتر امتناع می‌کند.

سرگردانی‌

یکی از مربیان نیز در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه این اختلاف به ظاهر جزئی دو ارگان دولتی 7 ماه تمرین ورزشکاران را مختل و هزینه‌های مالی را متحمل هیئت والیبال کرده است به صدای زنجان می‌گوید: ما برای برگزاری مسابقات شهرستانی و استانی داخل سالن سرگردان شده‌ایم و از ادارات و ارگان‌ها از جمله آموزش و پرورش درخواست اجاره سالن کرده‌ایم!

جلوگیری از ورود ورزشکاران به سالن الغدیر، ظلم به والیبال است

علی خلیلی، مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان نیز ضمن محق دانستن اهالی والیبال با اشاره به سابقه این اختلاف که به قبل از مدیریت او (سال 94) برمی‌گردد به صدای زنجان می‌گوید: اداره کل ورزش و جوانان برای توسعه ورزش فرقی نمی‌کند دانشجویی باشد یا همگانی وقهرمانی تا به امروز تلاش کرده کرده و با ارگان‌های مختلفی همکاری کرده است.

از محل اعتبارات اداره کل که صورتجلسه‌های آن نیز موجود است اقدام به ساخت سالن ورزشی در زمین دانشگاه الغدیر کرده‌ایم تا در اختیار دانشجویان و هیئت والیبال قرار گیرد. در رابطه با نحوه استفاده از سالن همواره دانشگاه سختگیری‌هایی داشته و مراتب را در حضور مسئولان استانداری مطرح کرده‌ایم که مستندات آن هم هست! اخیرا نیز باز هم دانشگاه الغدیر سختگیری‌هایی بابت استفاده از سالن برای هیئت والیبال لحاظ کرده است که به هیچ عنوان مورد قبول ما نیست!

خلیلی موضوع اخذ سند برای زمین سالن مذکور در سالیان گذشته (بیش از 3 سال قبل) از سوی دانشگاه الغدیر با وجود اینکه تمامی هزینه‌های ساخت را اداره کل ورزش و جوانان پرداخت کرده است را اخلاقی ندانسته و می‌گوید: این دست از اقدامات به ورزش قهرمانی و همگانی لطمه می‌زند، به نظرم در حق والیبال استان ظلم شده و دیدگاه دانشگاه الغدیر نیز کاملا یطرفانه است که به هیچ عنوان مورد قبول اداره کل ورزش و جوانان استان نیست.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسالن الغدیر زنجاندانشکده فنی الغدیرورزش و جوانان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8119


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»