کد خبر: 8128
1400/08/17 - 16:34


صدای زنجان وضعیت پروژه تعاونی مسکن علوم پزشکی را پیگیری می‌کند؛

هیئت مدیره تعاونی علوم پزشکی باید برود

سرپرست اداره کل تعاون استان: مردم فعلا واحدهای این تعاونی را نخرند تا تکلیف مشخص شود/ اعضا: مسئولان فقط به تعلیق اکتفا نکنند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پس از بی‌توجهی اعضای هیئت مدیره شرکت تعاونی علوم پزشکی به قانون در خصوص عدم برگزاری مجمع با گذشت حدود 2 سال از اتمام مهلت قانونی و برخی واگذاری‌‌ واحدها به اعضای جدید و امتناع از ارائه لیست دقیق تعداد اعضا و ذی‌نفعان به اداره کار، با حکم دستگاه قضایی، هیئت مدیره شرکت تعلیق شد!

در همین زمینه سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز با تاکید بر پیگیری عملکرد این شرکت می‌گوید: این هیئت مدیره چه بخواهد چه نخواهد باید کنار برود چرا که مهلت قانونی هیئت مدیره پایان یافته و باید در اسرع وقت مجمع تشکیل شود.

پس از تجمع اعضای تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان در روزهای پایانی سال گذشته و ملاقات نمایندگان اعضای تعاونی با مدیرکل دادگستری استان زنجان، چند روز پس از تجمع بود که زمزمه بازداشت چند تن از مسئولان و دست‌اندرکاران تعاونی مسکن علوم پزشکی و تعدادی از مسئولان و مدیران اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به گوش رسید، خبری که پس از ضرب‌الاجل دستگاه قضایی استان به دولتی‌های حوزه تعاون و حاشیه‌های اخیر پرونده 20 ساله تعاونی مسکن علوم پزشکی دور از انتظار نبود.

چند روزی از این خبر نگذشته بود که زمزمه بازداشت تعدادی از اعضای تعاونی مسکن گلشهر کاظمیه زنجان نیز در کنار برخی اعضای هیئت رئیسه اتاق تعاون استان زنجان بین تعاونی‌ها پیچید.

هر چند اخبار بازداشت‌ها در حوزه تعاون استان از سوی دولتی‌های تعاون یا اهالی تعاون تایید یا تکذیب نشد اما حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی‌نیارکی، مدیرکل دادگستری استان زنجان 31 خردادماه سال جاری در نشست با خبرنگاران از پرونده‌ مربوط به مسکن تعاونی‌های مسکن علوم پزشکی و گلشهر کاظمیه به‌عنوان پرونده‌های کثیرالشاکی نام برد و گفت: در بررسی‌ها، آقای «الف» متهم ردیف اول که 10 سال است تخلفاتی کرده است و تعدادی از مسئولان فعلی و سابق نیز بازداشت 10 تا 15 روزه شدند. این پرونده جزو پرونده‌های حوزه مبارزه با فساد بوده که بدون اغماض موارد مورد بررسی قرار گرفته است.

امتناع هیئت مدیره شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان از ارائه لیست اسامی ذی‌نفعان و اعضای پروژه!

اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان پس از تشدید حساسیت‌ها بر نحوه عملکرد شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی و مشخصا عدم برگزاری مجمع و بی‌توجهی به برخی مفاد اساسنامه موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیر و پس از بررسی‌ها، مرجع ذی‌صلاح نسبت به تعلیق هیئت مدیره این شرکت اقدام کرد!

محمدرضا انصاری، سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با تاکید بر اینکه «یکسری موارد که قانون صرحتا به اجرای آن تاکید داشته و دارد و در اساسنامه هم قید شده است از سوی هیئت مدیره (تعلیقی) شرکت انجام نشده است (به طور مثال عضوگیری جدید و نبود لیست شفاف از تعداد اعضا و ذی‌نفعان) و از سوی دیگر با وجود چندین بار مکاتبه مبنی بر لزوم برگزاری مجمع، هیئت مدیره شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان به این موارد توجهی نکردند»، اضافه می‌کند: اداره کل تعاون استان زنجان نیز موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیر و با بررسی مسئولان مربوطه، حکم تعلیق صادر و اقدامات مربوط به پلمب شرکت نیز توسط عوامل اجرایی انجام شد.

یادآوری می‌شود، در ابتدای سال جاری مقرر شد با هدف بررسی مشکلات پروژه، کمیته‌ای متشکل از اداره کل تعاون، هیئت مدیره شرکت و ذی‌نفعان معترض تشکیل شود.

طبق گفته اعضا، روند برگزاری این جلسات خوب بود، اما وقتی مسئولان اداره تعاون خواستار ارائه لیست اعضای اصلی شرکت شدند، اعضای هیئت مدیره این آمار را ارائه نکردند. ماده 10 بخش تعاون به صراحت بر نظارت اعضا بر امور تعاون تاکید دارد، اعضای هیئت مدیره شرکت نه تنها به اعضا بلکه به مسئولان دولتی نیز لیست اعضا را ارائه نکردند اما پس از گذشت حدود 2 روز و با ورود ارگان‌های نظارتی آن را به مدیران اداره کل تعاون ارائه کردند!

اما آن طور که از اظهارات محمدرضا انصاری پیداست پس از چندین ماه از گذشت حکم تعلیق، هنوز لیست مشخصی از تعداد اعضا و ذی‌نفعان واقعی شرکت در اختیار مسئولان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قرار نگرفته است!

تجمع صوری؟

گفتنی است قبل از شیوع کروناویروس باید مجمع انتخابات هیئت مدیره شرکت برگزار می‌شد اما به هر دلیلی این امر میسر نشد بعدها نیز اعضای شرکت تعاونی مسکن در پاسخ به متقاضیان برگزاری مجمع اعلام کردند که به علت شیوع کروناویروس و لزوم رعایت پروتکل‌ها غیرممکن شد! از این رو مسئولان اداره کل تعاون، هیئت مدیره را به حالت تعلیق و اقدام به پلمب موقتی کرده و هیئت مدیره موقتی را منصوب کردند.

یکی از اعضای شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان به صدای زنجان می‌گوید: یک روز پس از تعلیق، تجمعی در شهریورماه سال جاری مقابل اداره کل تعاون استان برگزار و ادعا شد که این افراد ذی‌نفعان پروژه هستند که از اقدام مدیر بخش تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و یکی از کارشناسان این دستگاه رضایت ندارند! در حالی که این دو شخص (آقایان حسینی و ملکی) بیشترین کمک را برای پیگیری حقوق شایع شده اعضا داشته‌اند! متاسفانه تعدادی از کارگران پروژه خود را جای ذی‌نفعان جا زده بودند که فیلم‌ها و دوربین‌های مداربسته گواه این موضوع است! این تجمع ساختگی پس از پیگیری مسئولان اداره تعاون که منجر به صدور حکم تعلیق هیئت مدیره شرکت شد، صورت گرفت!

او ضمن قدردانی از مُصر بودن دستگاه قضا و مسئولان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در پیگیری حقوق 20 ساله ذی‌نفعان پروژه تصریح می‌کند: دستگاه قضا با توجه به بررسی‌های دقیق، نسبت به پلمب شرکت اقدام کرد که نشان از حق‌خواهی مسئولان این مجموعه است.

اصرار اداره کل تعاون بر ارائه لیست کامل ذی‌نفعان و اعضا

به گفته انصاری، با وجود اینکه چند ماه از تعلیق می‌گذرد، هیئت مدیره این شرکت، تاکنون اطلاعات را به اداره کل تعاون استان ارائه نکردند! آخرین لیست دریافتی اداره کل تعاون از این شرکت، ناقص بوده و اگر لیست کامل تا الان ارائه می‌شد تصور نمی‌کنیم اتفاقات اخیر رخ می‌داد! البته اعضای هیئت مدیره که نسبت به حکم قضایی معترض هستند در مراجع قضایی اعتراض خود را به ثبت رسانده‌اند و هیئت مدیره شرکت اعلام کرده‌اند که «ما منتظر اعلام رای نهایی هستیم تا مستندات خود را ارائه کنیم!»

این مسئول با بیان اینکه ما در اجرای قوانین و احقاق حقوق اعضای شرکت تعاونی به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آئیم، بر لزوم پیگیری حق مردم از طریق مراجع قضایی و قانونی تاکید می‌کند.

گفته می‌شود ابتدای آذرماه سال جاری، هیئت تجدیدنظر رای نهایی خود را اعلام می‌کند.

یکی از اعضای شرکت تعاونی با اشاره به اعتراض هیئت مدیره شرکت نسبت به حکم تعلیق می‌گوید: مقرر شده دادگاه تجدیدنظر اول آذرماه نظر خود را اعلام کند، ما امیدواریم حکم تعلیق و از همه مهم‌تر روند بررسی از عملکرد آنها ادامه‌دار باشد چرا که هیئت مدیره فعلی همانند برخی از اعضای هیئت مدیره ادوار گذشته دلسوز اعضا و ذی‌نفعان نبوده و نیستند.

طبق قانون می‌گوییم، هیئت مدیره تعلیقی باید کنار رود!

محمدرضا انصاری، سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز با اشاره به اتمام مهلت قانونی هیئت مدیره شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان تاکید می‌کند: وقتی مهلت این هیئت مدیره به پایان رسیده است چرا باید بمانند؟ اینکه همین ترکیب در مجمع آتی به عنوان کاندیدا شرکت داشته باشند به لحاظ قانونی به اداره کل ارتباطی ندارد و انتخاب هر یک از اعضای هیئت مدیره فعلی (تعلیق شده) با ذی‌نفعان است. اما به لحاظ قانونی باید در اسرع وقت مجمع تشکیل شود.

صاحبان واحدهای خالی فاز یک چه کسانی هستند؟

اما چرا اعضای هیئت مدیره شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی از ارائه لیست اعضای شرکت امتناع می‌کنند؟ آیا ارتباطی بین ادعای برخی از اعضای شرکت تعاونی با مشخص نبودن هویت صاحبان برخی از واحدها وجود دارد؟

دیگر عضو شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان نیز که بر لزوم پیگیری تخلفات هیئت مدیره تعلیقی و هیئت‌مدیره‌های ادوار گذشته تاکید دارد، با اشاره به تحویل واحدهای ناقص فاز یک از هیئت مدیره به صدای زنجان می‌گوید: قرار بود اردیبهشت‌ماه سال 98 واحدها تحویل صاحبان آن شود اما این امر محقق نشد و با پیگیری‌های مصرانه اعضا، در اردیبهشت و خردادماه سال جاری توانستیم واحدهای فاز یک را تحویل گرفته و نواقصات از جمله انعشابات گاز و برق را با همکاری مدیران دستگاه‌های خدمات‌رسان پیگیری و به نتیجه برسانیم.

این در حالی است که هیئت مدیره تعلیق شده شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی زنجان ماه‌ها فرآیند تحویل واحدهای فاز یک را به بهانه پیگیری انشعابات به تعویق انداخته و فرآیند اجرای نصب و استقرار انشعابات را منوط به واریز وجه مدنظر در اسرع وقت به حساب شرکت اعلام کرده بود! که بالاخره با پافشاری اعضا و تحویل واحدها و پیگیری انشعابات از جمله برق، با فشار شرکت توزیع نیروی برق مبالغ مربوطه از شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی اخذ شد!

اعضا می‌گویند 99 واحد فاز یک را به هر روشی بود تحویل گرفته‌اند اما هنوز خبری از هویت تعدادی از این واحدها در دست نیست. گفته می‌شود شاید این واحدها متعلق به برخی از مدیران و افرادی باشد که اعضای هیئت تعاونی مسکن علوم پزشکی در دور فعلی و ادوار قبلی هیچ‌گاه نخواسته‌اند در رابطه با آن‌‍‌ها حرفی بزنند!

ذی‌نغعان، تعداد اعضای این شرکت را 1260 نفر اعلام می‌کنند در حالی که مدیران شرکت این میزان را بیش از 1500 نفر عنوان می‌کنند!

سؤالات بی‌پاسخ برای ادعاهای قابل تامل اعضا

یکی از اعضا با اشاره به عضوگیری خارج از چارچوب آئین‌نامه می‌گوید: تعداد ذی‌نفعان با توجه به مستنداتی که وجود دارد نباید از 1260 نفر تجاوز کند و بیشتر از آن نشان‌دهنده تخلف است! یکسری از این افراد به تازگی عضو شرکت شده‌اند و تصور می‌کنند طی چند ماه پیش رو صاحبخانه می‌شوند!

«نبود آئین‌نامه مالی معاملاتی» و «جای خالی کمیسیون معاملات مجمع» دو موضوع مورد تاکید ذی‌نفعان پروژه است که بر اساس آن‌ها هرگونه عضوگیری هیئت مدیره غیرقانونی بوده است! شاید قابل تامل باشد که نحوه خرید اقلام و مصالح ساختمانی به صورت متفرقه و توسط کارکنان این شرکت انجام می‌گرفته است!

یکی از اعضا مدعی است که این شرکت شاید 20 کارپرداز و مسئول خرید داشته! الان مشخص نیست آهن‌آلات، سیمان و سایر مصالح به چه قیمتی خریداری و چه مبالغی از ذی‌نفعان اخذ شده است!

او نبود ناظر را دیگر تخلف هیئت مدیره تعلیقی دانسته و عنوان می‌کند: اصلا در فرآیند ساخت چیزی به نام ناظر پروژه نداریم! حتی اداره کل استاندارد به علت عدم رعایت اصول فنی در ساخت و تولید بتن‌های مورد استفاده در فرآیند ساخت و ساز واحدها، شرکت را جریمه کرده است!

مردم وارد خرید و فروش واحدهای شرکت تعاونی مسکن علوم پزشکی نشوند!

محمدرضا انصاری، سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز با تاکید بر اینکه مباحث و ابهامات مطروحه با همکاری دستگاه قضا پیگیری می‌شود، از مردم می‌خواهد با توجه به پیچیدگی پرونده شرکت تعاونی علوم پزشکی زنجان، تا زمانی که وضعیت مشخص نشده است از ورود به معامله خرید و فروش مربوط به این شرکت امتناع کنند چرا که هر اتفاقی در این پروسه بیفتد قانونی نیست!

انصاری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا به عنوان یکی از ارگان‌هایی که وظیفه نظارت بر تعاونی‌ها جهت حمایت از حقوق مردم را بر عهده دارید، نمی‌خواهید برای جلوگیری از ورود برخی از مشاوران املاک به معامله با هماهنگی دستگاه قضایی با روند معیوب معاملات مقابله کنید به صدای زنجان می‌گوید: «موضوع خرید و فروش از گذشته بوده و خواهد بود و نمی‌شود از این امر ممانعت کرد! مهم مردم هستند که وارد معاملات خارج از عرف که صرفا برخی از منفت‌طلبان آن را راه انداخته‌اند، نشوند. البته این مهم از طریق دستگاه قضایی به دقت رصد می‌شود».

مسئولان به تعلیق اکتفا نکنند!

یکی از اعضای شرکت تعاونی نیز می‌گوید: با ورود دستگاه قضایی امیدوار به احقاق حقوق 20 ساله‌مان شدیم! ما از مسئولان قضایی درخواست داریم تا حساب‌های مالی و نحوه هزینه مبالغ دریافتی از اعضا در طول این سال‌ها را به دقت مورد بررسی قرار دهند تا مشخص شود پیمانکاری که خود را طلبکار از شرکت می‌داند اتفاقا بدهکار است!

اعضای هیئت تعاونی علوم پزشکی چه آنهایی که زمین‌های خریداری شده‌شان با گذشت چندین سال تبدیل به مسکن شده و چه آنهایی که شاهد پیشرفت لاک‌پشتی ساخت و تکمیل واحدشان هستند از دستگاه‌های امنیتی هم درخواست دارند تا وارد پرونده تعاونی مسکن علوم پزشکی شوند چرا که میزان تخلفات گسترده بوده و بررسی آن نیازمند تشکیل تیم تخصصی است.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتعاونی مسکن علوم پزشکیدادگستری زنجانمحمدرضا انصاری
sedayezanjannews.ir/nx8128


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»