کد خبر: 8148
1400/08/23 - 14:4


گفت‌وگو با کارگردان و تهیه کننده فیلک کوتاه «بازگشت»؛

هنرمند بدون بوم خود هویتی ندارد!

فیلم کوتاه «بازگشت» به کارگردانی علی قاسمی به 12امین دوره جشنواره Educational Film Festival EDUKINO راه‌ یافت. این جشنواره بهترین فیلم‌های کوتاه جدید با ارزش بالای هنری و آموزشی را ارائه می‌دهد و فیلم‌های این فستیوال در بخش‌های مختلف هنری، علمی، تاریخی، ادبیات و... بررسی می‌شوند. جایزه بزرگ این جشنواره کوپرنیک طلاییست که به کارگردانانی با فیلم‌های با ارزش هنری و آموزشی بالا تعلق می‌گیرد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- فیلم کوتاه «بازگشت» به کارگردانی علی قاسمی به 12امین دوره جشنواره Educational Film Festival EDUKINO راه‌ یافت. این جشنواره بهترین فیلم‌های کوتاه جدید با ارزش بالای هنری و آموزشی را ارائه می‌دهد و فیلم‌های این فستیوال در بخش‌های مختلف هنری، علمی، تاریخی، ادبیات و... بررسی می‌شوند. جایزه بزرگ این جشنواره کوپرنیک طلاییست که به کارگردانانی با فیلم‌های با ارزش هنری و آموزشی بالا تعلق می‌گیرد.

به گفته کارگردان این فیلم، «بازگشت» مشاهداتی بی واسطه،زنده و مستند است به اسطوره‌ها، آیین‌ها و زندگی انسان معاصر در زنجان! این فیلم کنش انسان معاصر را در دو مقطع حیات سنتی-روستایی و شهری-مدرن با در نظر گرفتن چهار عنصر اصلی حیات (آب،باد،خاک،آتش) دنبال می‌کند. در مقطع حیات سنتی-روستایی در قالب تصاویر شاعرانه سعی می‌کند زندگی او (انسان) را، تابوهایش، تنازع بقا، هماهنگی و سازگاریش با طبیعت را نمایش داده و چگونگی وحدت او را در حیات درونی و بیرونی آشکار کند. در بخش حیات شهری-مدرن در قالب یک رشته تصاویر ناب سعی در به نمایش گذاشتن نحوه اجتماعی شدن او در دل مناسبات تمدن، خستگی‌ها و سرخوردگی‌هایش در آرمانشهرها و هر آنچه که او بدنبال آن مبدا را جهت یافتن خوشبختی ترک کرده است و ... و سر آخر میل این ابژه بی‌تعادل و فرسوده را جهت رجعت به مبدا و مام طبیعت را نمایان می‌سازد.

مهاجرت به دلیل نبود زیرساختهای مناسب در زنجان

قاسمی در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه بسیاری از هنرمندان عرصه سینما و تئاتر ما به دلیل نبود امکانات و زیرساخت‌ها به تهران مهاجرت دارند، گفت: این هنرمندان به جهت اینکه به سینما و بازیگری علاقه دارند مشقات بسیاری را می‌خرند و و در یک محیط سخت فعالیت می‌کنند چرا که بستری برای کار این افراد در شهرستان وجود ندارد. ما این بستر را در زنجان نتوانستیم فراهم کنیم موسسات فیلمسازی در زنجان وجود ندارد و جایی نیست که تجهیزات سینمایی ارائه و یا امانت بدهد.

وی با اشاره به اینکه سینما به جهت اینکه شما با یک مدیوم که اسمش سینما هست بایستی 6 تا 7 هنر را به مخاطب ارائه بدهی، کار سختی است، اظهار کرد: یعنی کسی که دارد اثر سینمایی را تالیف می‌‍‌‌‌کند بایستی به موسیقی و تئاتر و نمایش و خیلی از این هنرها واقف باشد و برخی از این‌ها را در وجه اعلایی ارائه بدهد و این امر مساله دشواری است.

از حیث حمایت‌های دولتی ضعیف هستیم

این هنرمند با اشاره به اینکه ما از حیث حمایت‌های دولتی ضعیف هستیم و تنها متولی جدی سینمایی در زنجان انجمن سینمای جوان است، خاطر نشان کرد: این انجمن مگر چه قدر بودجه دارد که بتواند از همه هنرمندان استان حمایت کند؟ بودجه این انجمن نسبت به استانهای مجاور خیلی کم است و نسبت به پایتخت یک فاصله بسیار فاحشی دارد! با 80 میلیون بودجه تصویب شده برای این انجمن تنها هزینه موسیقی یک فیلم کوتاه را میتوان پرداخت! و این هزینه نمی‌تواند مشکلات موجود در این حوزه را حل کند.

به گفته این کارگردان، ما در استان اساتیدی که سینما بلد باشند نداریم واین موجب شده است برای کوچکترین مشکلاتی که در پروسه تولید داریم دوستان را اذیت ‌کنند چون افرادی که اسمی در این زمینه دارند زنجان را رها کرده‌اند و رفته‌اند! باید دید چه عامل و یا عواملی موجب مهاجرت این دسته از افراد می‌شود؟ ما از حیث بستر، دچار مشکل هستیم و بستر سازی ساخت فیلم در استان فراهم نیست و سبقه و سابقه ما در حوزه فیلمسازی کم است و اشخاصی هم که بودند و می‌توانستند یک مجموعه را هدایت کنند مهاجرت کرده‌اند

وی با اشاره به سختی و مشقت‌های موجود در عرصه فیلمسازی، افزود: این مشقت و سختی به آن حدی هست که شخصی مثل عباس کیارستمی و کروسوا به گریه می‌افتادند در یکی از مصاحبه‌های خود کراساوا به این موضوع اعتراف می‌کند که گاهی روند تولید و خلق یک اثر آن قدری سخت می‌شود که انسان اشکش درمی‌آید.

قاسمی می‌افزاید: فیلمسازی یک پایه مطالعاتی می‌خواهد و بستری از علوم مختلف در یک فیلم باید به کار گرفته شوند تا نتیجه بدهد و این مساله یک مقوله بسیار سنگینی است که آن کسی که در این زمینه کار می‌کند را دچار گران‌باری نقش می‌کند و این مساله به  بستری مثل بستر شهر زنجان اضافه کنید که در آن سبقه فیلمسازی وجود ندارد و سرمایه گذار به آن شکلی که تهیه کننده‌های حرفه‌ای و اسپانسرهای حرفه ای باید باشند نیست! هنرمند فیلم ساز زنجانی  در این فضا باید کار کند و از هنر دست نکشد!

ما مکان‌های مناسب برای ارائه هنر را نداریم

این کارگردان با اشاره به اینکه از حیث بستر اجتماعی تولید نیز، ما مکان‌های مناسب برای ارائه هنر را نداریم، گفت: دو سینما در استان وجود دارد که مخاطب چندانی هم ندارد! هرچند صرفا وجود سینما هم در استان کفایت نمی‌کند باید ذائقه مردم در جهت سینما باشد که نیست! بالاخص با ورود فضای مجازی مردم ذائقه‌شان به سمت یک سری خوراکی‌های بصری مبتذل رفته است و سینما غریب‌تر شده است. اکران یک فیلم جایی است که آن فیلم می‌خواهد یک فیدبک مادی و معنوی بگیرد و اگر این مکان به نحو شایسته‌ای نباشد، آن فیلم زمین می خورد و آن فیلمساز برای همیشه از عالم فیلمسازی خداحافظی می‌کند

این هنرمند مدعی است ارگانی مثل شهرداری هزینه برای ساخت فیلم کنار می‌گذارد و فیلم کوتاهی ساخته می‌شود اما آیا این اکران در شان شخصیت یک فیلمساز زنجانی هست؟ آیا آن مبلغ در شان یک فیلم هست؟ و اگر فیلمسازانی باشند که نخواهند به این گونه‌ای که شهرداری می‌خواهد فیلم سفارشی بسازند، آنها تکلیفشان چیست؟

بازیگری پاشنه آشیل سینمای زنجان است

وی با اشاره به اینکه بازیگری پاشنه آشیل سینمای زنجان است، افزود: ما متاسفانه بازیگرانی که در زمینه سینما جا افتاده باشند و جلوی دوربین راحت باشند و بتوانند خود را نشان بدهند، نداریم! در این زمینه همه بار را به دوش بازیگران می‌اندازیم و موسساتی که آموزش می‌دهند چه برای سینما و هنرهای نمایشی کم کاری کرده‌اند.

قاسمی با اشاره به اینکه با وضعیت تورمی موجود یک هنرمند نمی‌تواند از پس هزینه‌ها بربیاید و دچار مشکلات مالی فراوان است، گفت: قبل از کار هنر در کار حقوق و از این بحثها بودم و اوضاع مالی مناسبی داشتم و حداقل اگر در شاخه و حوزه مورد علاقه‌ام کار نمی‌کردم، نگرانی از حیث معاش نداشتم بعد از اینکه وارد هنر شدم به جهت اینکه هنر بازخورد مالی لازم را ندارد یا برای من نداشته ناچار شدم بروم و کارمند شوم و خود این بزرگترین بار روانی و فشار روحی را بر من وارد کرد! با این وجود شرایط مالی نه تنها به من بلکه به بسیاری از هنرمندان این عرصه فشار وارد می‌کند و هیچ کسی نیست که در این زمنه دست هنرمند را بگیرد و او را یاری کند.

هنرمند بدون بوم خود هویتی ندارد

وی با بیان اینکه سینما می‌تواند تاریخ و فرهنگ یک شهر را به تصویر بکشد، گفت: هنرمند بدون بوم خود هویتی ندارد و نمی‌تواند فیلمی بسازد. هدف اصلی من نیز به عنوان یک هنرمند بر روی استان زنجان است و از سالهای قبل سعی کردم که در این مسیر ادامه دهم و سرسختانه و مسرانه بحث بومی‌گری و سینمای زنجان  را دنبال کردم  و تلاش داشتم بخشی از فرهنگ استان را ثبت بکنم و به افراد این شهر هویت بدهم.

این کارگردان ادامه داد: یک اثر هنری زمانی ماندگار می‌شود که از جغرافیای خود بگوید و عاریه نگیرد و در واقع قصه‌ها و غصه‌های مردم خود را به تصویر بکشد و یک هنرمند زمانی می‌تواند موفق باشد که این مسائل را طرح کند.

 وی با بیان اهمیت نگاه بومی در فیلم کوتاه افزود: کار ما در فستیوال‌های خارجی از این نظر مورد بررسی قرار می‌گیرد که چه حقایقی را از شرایط بومی فیلمساز در فیلم مطرح می‌کند و پذیرش فیلم‌ها از این جهت است که آن فیلمساز مستقل عمل کند و خودآگاه و ناخودآگاه مردم خود را به تصویر بکشد و این اثر تولیدی در کشور خود اثری نداشته باشد.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانعلی قاسمیبازگشتجشنواره فیلم
sedayezanjannews.ir/nx8148


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»