کد خبر: 8153
1400/08/25 - 16:50


گزارش صدای زنجان از وضعیت قیمت‌ها در بازارهای مختلف، 100 روز پس از آغاز دولت سیزدهم

100 روز ماه‌عسل

گرچه در روزهایی که دولت سیزدهم سکان هدایت اقتصادی کشور را در دست گرفته، شاهد صدور دستوراتی برای تنظیم دستوری قیمت‌ها هستیم اما افزایش روزانه قیمت‌ها و نبود ثبات نشان می‌دهد دیگر دستور هم برای قیمت‌ها مهم نیست و دولت سزدهم باید فکر دیگری برای عملی شدن وعده‌هایش بکند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- بررسی‌های میدانی از قیمت‌های اقلام اساسی و مصرفی خانوارهای زنجانی نشان می‌دهد که با گذشت حدود 100 روز از روی کار آمدن دولت جدید، مردم همچنان با مشکل افزایش قیمت مداوم دست و پنجه نرم می‌کنند و هنوز وعده‌ها رنگ واقعیت به خود نگرفته است!

حدود 100 روز از تنفیذ ریاست‌جمهوری سیدابراهیم رئیسی سپری می‌شود، بازسازی بازار بزرگ اقتصادی و بهبود معیشت مردم از جمله شعارهای او بود که در تریبون‌های مختلف اعلام می‌شد اما وضعیت بازارهای مختلف اقتصادی به‌ویژه اقلام اساسی و ضروری خانوارها حاکی از آن است که وضعیت مردم نسبت به دولت قبل بدتر شده که خوب نشده است!

واکنش صعودی قیمت‌های خودرو نسبت به دستور رئیس‌جمهوری!

احمد یکی از فعالان بازار خودرو به صدای زنجان می‌گوید: بازار خودرو حدود 3 سالی است که راکد است با آمدن دولت جدید امیدوار بودیم که بازار خرید و فروش داغ می‌شود اما در این بازار پرنده هم پر نمی‌زند چه برسد به آدم!

به عقیده او، واکنش بازار خودرو دستور رئیس جمهور برای متوقف شدن افزایش قیمت خودرو در ابتدا با ثبات قیمت‌ها همراه بود اما بعد از گذشت دو روز و تنها یک روز ثبات قیمت، قیمت‌ها با افزایش دو تا پنج میلیون تومانی در تعداد زیادی از خودروها همراه بود.

در حال حاضر قیمت حدودی ماشین‌های سواری اعم از پژو 206 تیپ 5، 305 میلیون تومان، 207 اتوماتیک حدود 442 میلیون تومان، 207 صندوقدار اتوماتیک 402 میلیون تومان، پژو 405 بنزینی 250 میلیون تومان، پژو 405 دوگانه‌سوز مدل 98، 240 و مدل 99، 255 میلیون تومان، تندر 90 مدل 98 و 99 به ترتیب 392 و 405 میلیون تومان است.

فعالان خودروی زنجان معتقدند که قیمت پراید به دلیل قیمت گذاری دستوری با تغییر همراه بود و قیمت آن به دلیل افزایش تقاضا گران‌تر شد که همین امر سبب شده تا بازار برای چندمین بار پس از آرامش کوتاه‌مدت در مقایسه با روزها و سال‌های گذشته باز هم راکد شود.

قیمت پراید ۱۱۱ مجدد رکورد جدیدی را ثبت کرده و به ۱۶۷ میلیون تومان رسیده است. پراید ۱۳۱ هم به ۱۴۸ میلیون تومان افزایش یافته است. قیمت تیبا صندوقدار در مدل‌های مختلف هم از قافله افزایش قیمت عقب نمانده است!

قیمت خودروهای داخلی هفته گذشته به صورت روزانه افزایش پیدا کرد تا اینکه اخیرا دو خودروساز کشور یعنی سایپا و ایران خودرو بیانیه افزایش قیمت کارخانه خودروهای خود را صادر کردند. افزایش قیمت کارخانه ایران خودرو و سایپا در حالی بود که بسیاری از خودروهای در بازار هفته گذشته رکوردهای قیمتی جدیدی را ثبت کردند. قیمت خودروهای داخلی در هفته گذشته نه تنها در بازار آزاد بلکه قیمت کارخانه آن‌ها با افزایش همراه بود. باید دید با دستور رئیس جمهور افزایش قیمت خودرو متوقف می‌شود؟

مسابقه قیمت‌ها در بازار میوه

انار، امسال هم جز لوکس‌ترین میوه‌های پاییزی است. قیمت آن در میوه‌فروشی‌ها از 40 هزار تومان گذشته است حالا بماند که برخی از میوه‌فروشی‌ها هم گران‌فروشی می‌کنند!

در میدان میوه و تره‌بار، قیمت‌ خیار گلخانه‌ای، سیب قرمز، سیب زرد، موز، خرمالو، لیموشیرین به ترتیب 7هزار و 700 ، 11 هزار و 300، 13 هزار و 500، 27 هزار و 800، 17 هزار و 700، 15 هزار و 900 تومان عرضه می‌شود که با احتساب درصد سود برای خرده‌فروشان باید افزایش حدود 2 تا 3 هزار تومانی را شاهد باشیم نه 5 تا 10 هزار تومان و حتی بیشتر!

با وجود اینکه در میدان قیمت گوجه‌فرنگی 10 هزار تومان اعلام شده است اما این قلم در بازار خرده‌فروشان به قیمت 15 تا 17 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد!

جوشیدن قیمت‌های محصولات لبنی

وزیر جهاد کشاورزی 16 مهرماه با اعلام خبری گفت که قیمت لبنیات 10 درصد از روز شنبه 17 مهرماه کاهش می‌یابد اما به‌فاصله کمی سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت که این کاهش قیمت تنها شامل سه محصول شیر با بسته‌بندی پلاستیکی 900گرمی، شیر ۲٫۵کیلوگرمی کم‌چرب و پنیر UF400گرمی می‌شود! جالب اینجاست که با گذشت نزدیک به 2 ماه قیمت همین 3 قلم نیز در بازار کاهش نیافته و به قول مسئولان و فعالان صنفی بازار اتفاقا در برخی موارد افزایش هم داشته‌اند.

البته مسئله‌ای که از آن به‌عنوان کاهش 10درصدی قیمت لبنیات یاد می‌شود در واقع افزایش نرخ مصوب سه محصول لبنی پرمصرف و آزادسازی قیمت دیگر محصولات است و کارخانجات و صنایع لبنی همکاری واقعی برای کاهش قیمت‌ها نداشته‌اند و در برخی موارد نیز به جای کاهش قیمت‌ها اقدام به کاهش عرضه محصول به بازار کرده‌اند!

البته یکی از فروشندگان محصولات لبنی به صدای زنجان می‌گوید: تولیدکننده‌ها در برخی مواقع تقصیری ندارند وقتی قیمت حامل‌های انرژی، قیمت ظروف و تجهیزات موردنیاز برای بسته‌بندی افزایش یافته چرا باید صرفا به قیمت دستوری دولت تن بدهند؟

هم‌اکنون در بازار زنجان قیمت پنیر، ماست دبه‌ای کم‌چرب و شیر بنا به تولیدات کارخانه‌های مختلف متفاوت بوده و به ترتیب در حدود 11 تا 15 هزار، 30 تا 37 هزار و 8 هزار تومان به دست مصرف‌کننده‌ها می‌رسد!

افزایش 100 درصدی قیمت‌ پوشاک پائیزه و زمستانه!

تولیدکنندگان لباس بچگانه از چندماه پیش در حال تولید البسه پاییزه و زمستانی و ضخیم هستند. حال فرق امسال با سال‌های پیش این است که تمام هزینه‌های تولید اعم از افزایش شدید قیمت پارچه و نخ، وسایل خرازی (دکمه، زیپ، بند، کش، استیکر و غیره)، افزایش حقوق چرخکار، برشکار، افزایش قیمت چرخ‌های خیاطی، افزایش قیمت وسایل تعویضی چرخ و افزایش اجاره کارگاه‌ها حداقل 50 درصد افزایش داشته است.

سجاد یکی از فعالان صنفی به صدای زنجان می‌گوید: هزینه تولید در سال جاری نسبت به سال قبل بیش از 100 درصد افزایش داشته و به همین ترتیب نیز قیمت انواع لباس‌ها به ویژه بچه‌گانه افزایش چشمگیری داشته و در نیمسال دوم سال 1400 نیز افزایش مجدد 20 تا 30 درصد دور از انتظار نیست.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه با تلاش‌های انجام شده کمبود برخی کالاهای اساسی جبران شده و روند تسریع در تامین واکسن و انجام واکسیناسیون گویای آینده‌ای بهتر است، گفت: باید به گونه‌ای اقدام کنیم که آثار مثبت این تلاش‌ها در افکار عمومی آشکار شده و آثار تبلیغات مسموم و انعکاس نادرست مطالب نیز خنثی شود.

اولین واکنش دولت سیزدهم به افزایش قیمت کالاها

با تداوم گرانی‌ها حتی پس از روی کار آمدن دولت جدید، مردم همچنان منتظر تحقق وعده‌های مسئولان برای بهبود وضعیت اقتصادی خانوارها هستند.

23 آبان‌ماه سال جاری، غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس جمهور در نشست هم‌اندیشی اعضای شورای اطلاع‌رسانی دولت، با اشاره به افزایش قیمت برخی کالاها در روزهای اخیر با بیان اینکه عموم کارشناسان معتقدند که این افزایش قیمت‌ها صرفا ناشی از عوامل روانی است، گفت: مدیران بخش‌های مختلف از جمله در بخش اطلاع‌رسانی باید نسبت به صیانت از حقوق مردم احساس تکلیف کرده و اجازه ندهند انتشار اخبار منفی و تبلیغات روانی دشمنان باعث افزایش قیمت کالاها و خدمات و متضرر شدن مردم شود.

اسماعیلی با بیان اینکه در مدت کمتر از یک ماهی که از تنفیذ و تحلیف رئیس جمهور می‌گذرد، در برخی حوزه‌ها ازجمله واکسیناسیون شاهد اقدامات جدی و موثرتری حتی نسبت به قبل بوده‌ایم، افزود: حجم واردات واکسن به شدت افزایش یافته و تعداد روزانه تزریق واکسن درحال نزدیک شدن به مرز یک میلیون نفر است، اما نتوانستیم به شکل مناسبی نسبت به این اقدامات اطلاع‌رسانی کرده و از آن بازخورد مثبت بگیریم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه با تلاش‌های انجام شده کمبود برخی کالاهای اساسی جبران شده و روند تسریع در تامین واکسن و انجام واکسیناسیون گویای آینده‌ای بهتر است، تصریح کرد: باید به گونه‌ای اقدام کنیم که آثار مثبت این تلاش‌ها در افکار عمومی آشکار شده و آثار تبلیغات مسموم و انعکاس نادرست مطالب نیز خنثی شود.

اسماعیلی اظهار داشت: در همین مدت کوتاه اقدامات مهمی در تسهیل و تسریع ترخیص کالاهای اساسی از جمله گندم و نهاده‌های دامی از گمرک انجام شده و امروز برخی از این کالاها بدون هیچ توقفی در گمرک مستقیم از کشتی توسط کامیون‌ها بارگیری شده و به انبارها یا شبکه توزیع منتقل می‌شود، اما در این زمینه نیز هنوز شاهد تاثیرگذاری عوامل روانی منفی روی بازار هستیم.

رد ادعای دولتی‌ها در بهبود ترخیص نهاده‌های دامی

اما یکی از تولیدکنندگان مرغ هم به صدای زنجان می‌گوید: برخلاف اظهارات دولتی‌ها نهاده‌ موردنیاز خود را با تاخیر 36 روزه دریافت می‌کنیم از این رو ناچار هستیم برای جلوگیری از اخلال در چرخه تولید نهاده را از بازار آزاد به قیمت گزاف خریداری کنیم!

در حال حاضر قیمت نهاده ذرت در بازار آزاد و به نرخ مصوب به ترتیب بالای 7 هزار و حدود 2 هزار تومان است. نرخ مصوب دولتی سویا به صورت میانگین 4 هزار تومان بوده و قیمت آن در بازار آزاد از 8 تا 10 هزار تومان متفاوت است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه با وجود ارز 4200 تومانی ما تولیدکنندگان نهاده را به قیمت آزاد خریداری می‌کنیم، اضافه می‌کند: به نظرم بازار آزادسازی شده اما همچنان منتش بر سر تولیدکننده است! البته این را هم عرض کنم، هم‌اکنون که اسم ارز 4200 هست قیمت مرغ تا 30 الی 31 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود تصور کنید اگر دولت بخواهد ارز 4200 را حذف کند وضعیت مردم و البته تولیدکننده دیدنی است!

تامین ارز 4200 منتهی به کسری بودجه مضاعف‌ می‌شود!

مصطفی دین‌محمدی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان معتقد است: رابطه بین سیاستمدار با اقتصاددان همه جا و به ویژه در ایران بسیار پیچیده است و مسئولیت تصمیمات اقتصاددانان به پای سیاست‌مدار نوشته می‌شود. ریسک اخذ تصمیمات در شرایط تنوع نظرات و راهکارها و تصویرسازی مسیرهای سهل و کم هزینه از طرف جریان‌های مختلف، سیاست‌مداران را به کم ریسک‌ترین انتخاب که معمولا ادامه وضعیت موجود است می‌تواند سوق دهد.

اما به اعتقاد این اقتصاددان، در مورد ارز 4200 برآورد این است که به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه در جهان و نیز واردات حدود دو تا سه میلیاردی گندم این رقم به حدود 15 میلیارد دلار در امسال برسد. قطعا تصمیم گیری در مورد حجم چنین منابعی که معادل حدود ثلث بودجه جاری است سخت است.

او می‌گوید: سابقه نشان می‌دهد تصمیات سخت توسط سیاست مداران ایران وقتی گرفته می‌شود که کارد به استخوان برسد! با فرض فروش یک میلیون بشکه نفت امسال کل درآمد حاصل از فروش نفت به حدود 15 تا 18 میلیارد دلار می‌رسد با شرایط پیش آمده با کسر سهم وزارت نفت و صندوق توسعه، درامد ارزی دولت عملا کفاف ارز 4200  را نمی‌دهد در حالی‌که در بودجه علاوه بر مخارج عمرانی، بخشی از هزینه‌های جاری هم از محل فروش نفت باید تامین شود.

از نظر دین‌محمدی، دلیل اصلی این تصمیم نه منطق اقتصادی بلکه مثل گذشته همان منطق حسابداری است یعنی واقعا پولی ندارند و ادامه این سیاست با این فرایند تامین ارز 4200 منتهی به کسری بودجه مضاعف‌تر می‌شود!

حذف یارانه گندم و دارو بسیار سخت است تا نهاده‌های مرغداری‌ها!

اما نکته بعدی این است که  8 قلم کالای اساسی شامل گندم، نهادهای دامی که سهم اصلی برای مرغداری‌هاست و دارو هر کدام تاثیر، روش دریافت یارانه و اثار متفاوتی در جامعه می‌گذارد که نیاز به تحقیق تفصیلی هر کدام است.

دین‌محمدی معتقد است: ریسک سیاسی کشور در حد نهایت قرار دارد و انتظارات پرنوسان و آماده جهش است و با توجه به موارد فوق در این احوال سخت اقتصادی و سیاسی بهتر است همچنان این یارانه تداوم یابد. ولی اگر به کسری بودجه مضاعف‌تر بیانجامد با اولویت افزایش نسبی در نهادهای دامی برای جبران کسری بودجه مضاعف بخشی از افزایش قیمت رخ دهد.

قاعدتا اگر مسئولان توفیقی در کاهش معنی‌دار تورم و ریسک سیاسی داشتند اصلاح ارز 4200 از اولویت‌های اصلی است!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمعیشتدولت سیزدهمابراهیم رئیسی
sedayezanjannews.ir/nx8153


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»