کد خبر: 8207
1400/09/07 - 15:47


رئیس نظام پزشکی استان زنجان عنوان کرد:

پزشکان متخلف انگشت ‌شمارند!

محرمی: الزامی نیست که تعرفه‌ای که سازمان نظام پزشکی مطرح کرده است از بیمار دریافت شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رئیس نظام پزشکی استان زنجان در خصوص نبود کارتخوان در مطب پزشکان اظهار کرد: کارتخوان‌ها از موضوعاتی است که معاونت درمان هم در این زمینه ورود پیدا کرده است و مربوط به حال نیست و مراکز درمانی ما موظف هستند که کارتخوان داشته باشند.

محمد محرمی در نشست خبری که امروز برگزار شد، ادامه داد: نظام پزشکی با این مراکز برخورد کرده‌ و این تخلفات جزو تخلفات استثنائی است و تعداد متخلفان به تعداد انگشتان دست نمی‌رسند. اسامی آنها را می‌دانیم و در این زمینه هم ورود پیدا کردیم.

محرومی افزود: ما تا جایی که می‌توانستیم این مراکز را شناسایی کردیم و در حال مذاکره و رایزنی هستیم! ضمن اینکه برخی از این رشته‌ها به گونه‌ای است که اگر بخواهیم حذفشان کنیم خود مردم ضرر می کنند و باید از یک خروجی دیگر حل شود.

وی در ادامه با تاکید بر هدف سازمان نظام پزشکی برای ارتقای سواد سلامت، پیرامون موضوعات تعرفه‌های پزشکی، فرار مالیاتی و عدم نصب کارتخوان برخی از پزشکان در مطب‌ها و  مشکلات پیرامون نسخه الکترونیکی که پزشکان با آن سر و کار دارند و مناسب‌سازی مطب پزشکان سخن گفت.

تعرفه‌ها کارشناسی نشده‌اند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار صدای زنجان مبنی بر اینکه «نظام پزشکی به تازگی تعرفه‌های پزشکی را حدود 120 هزار تومان عنوان کرده است و نظر شما در این رابطه چیست؟» گفت: الزامی نیست که تعرفه‌ای که سازمان نظام پزشکی مطرح کرده است از بیمار دریافت شود. اعتراضی که ما در این زمینه داریم به شورای عالی بیمه سلامت است چرا که شورایی که تعرفه‌گذاری می‌کند چهار عضو گیرنده خدمت است و تنها یک عضوش دهنده خدمت است و ما اعتراض‌مان به این است. ضمن اینکه تاکنون که این تعرفه‌ها اصلاح نشده است آیا جامعه پزشکی از ارائه خدمت به عموم مردم جلوگیری کرده است و یا اخلالی در این زمینه به وجود آورده است؟ نیروی پزشکی بسیار خدوم‌تر از این موضوعات است و در برهه‌های مختلف و بحران‌ها این موضوع را به خوبی نشان داده است. ما اعتراض‌مان به تصمیم‌گیری‌های مرتبط با این موضوع است و حتما باید صنف نظام پزشکی بتواند در این زمینه ورود پیدا کند چرا که تعرفه‌ها کارشناسی نشده‌اند! ما منظورمان این نیست که این هزینه از جیب مردم پرداخت شود. بیمه‌ها باید پای کار بیایند و در این میان جایگاه بیمه‌ها باید تقویت شود.

متخلفان حوزه کارتخوان به تعداد انگشتان دست نمی‌رسند

رئیس سازمان نظام پزشکی در خصوص فرار مالیاتی پزشکان اظهار کرد: نجیب‌ترین و شریف‌ترین قشری که در بحث پرداخت مالیات ورود کردند و به موقع این هزینه را پرداختند، جامعه پزشکی بودند اگرچه مشکلاتی در این زمینه وجود دارد اما من این را نمی‌پذیرم که شما بگویید جامعه پزشکی هیچ مالیاتی را پرداخت نمی‌کند. ضمن اینکه در بحث مالیات ما باید یک سری از موضوعات را در نظر بگیریم. تعرفه‌های مالیاتی به صورت ناعادلانه اتخاذ می‌شود و غیر استاندارد هستند و این موضوع مورد اعتراض جامعه پزشکی است. ولی با این حال همکاران ما همکاری خوبی  در این زمینه داشته‌اند.

42 مورد مشکل پزشکان با نسخه پزشکی که نادیده گرفته می‌شود

محرمی در پاسخ به این سوال که «متاسفانه جامعه پزشکی در زمینه ورود به نسخه الکترونیک دیر عمل کرده و این موجب مشکلاتی حتی برای جامعه داروسازان شده است»، افزود: بالغ بر 42 بند از مشکلاتی که نسخه الکترونیکی برای جامعه پزشکی داشت به بیمه تامین اجتماعی فرستاده شد و بیمه تامین اجتماعی متاسفانه پاسخگوی تمام مشکلات نیستند. سیستم نسخه الکترونیکی دارای مشکلاتی است که موجب اتلاف وقت پزشکان و بیماران می‌شود و همچنین در بحث جستجوی دارو نیز پزشکان ما با مشکل روبه‌رو هستند و همان‌طور که عنوان شد بالغ بر 42 بند مشکل عنوان شده است که تنها 60 تا 70 درصد این مشکلات برطرف شده است. کار به جایی رسید که وزیر بهداشت به رییس جمهور نامه زد که این پروژه برای شش ماه متوقف شود و تا زمانی که این مشکلات حل نشود من نمی‌توانم به عنوان نماینده جامعه پزشکی در این زمینه ورود قطعی داشته باشم. این یک دستور حاکمیتی است و باید اجرا شود اما با چه شرایطی؟

فعلا الزامی برای عقد قرارداد پزشکان با بیمه‌های پایه وجود ندارد

وی در خصوص عقد قرارداد پزشکان با بیمه‌ها عنوان کرد: این موضوع جزو مسائل حاکمیتی است و بیمه‌ها خود با پزشکان تعامل دارند. بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت هر یک به نوعی با جامعه پزشکی در تعامل هستند ولی از نظر قانون فعلا الزامی برای عقد قرارداد پزشکان با بیمه‌های پایه وجود ندارد منتهی اگر روزی قانون آن مصوب و ابلاغ شود همکاران ما همیشه مطیع این موضوع هستند و همکاری خواهند کرد. مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که همکاران راضی به قبول همکاری با بیمه‌ها نیستند، بحث نسخ الکترونیک، پرداخت‌های دیرهنگام و بحث قصوری هم که می‌خورد از عواملی هستند که در این زمینه دخیل است.

چالشی با عنوان مناسب‌سازی مطب پزشکان

رئیس سازمان نظام پزشکی در خصوص مناسب‌سازی مطب پزشکان افزود: متاسفانه یکی از مشکلاتی که در سال‌های اخیر رخ داده و ما را با چالش بزرگی مواجه کرده است مناسب‌سازی مطب‌ها است. ضمن اینکه این مراکز در زمانی که می‌خواهند افتتاح شوند رصد می‌شوند و در مورد مراکزی که پرتردد هستند به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آییم. هر چند این مشکل جامعه پزشکی نیست بلکه مشکل توان فضاسازی شهر است. به امید خدا با توجه به هماهنگی‌هایی که با شورای شهر صورت گرفته است قسمتی از شهر به سمت شهر سلامت کشیده خواهد شد تا ساختمان پزشکان به از بافت اصلی و سنتی جدا شود.

این مسئول در خصوص تعداد پزشکان عضو این سازمان افزود: بالغ بر 280 پزشک متخصص و فوق تخصص ،456 نفر دکترای پزشک عمومی ،161 نفر دندانپزشک ،140 دکترای داروساز و510 نفر نیز از حرفه‌های وابسته شامل مامایی و کار درمان و گفتار درمان و غیره در این سازمان عضو هستند.

رئیس نظام پزشکی استان زنجان در مورد ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی افزود: هدف پرورش نیروی متخصص و کاربردی است و در این امر کیفیت آموزش و ارائه خدمات در اولویت قرار دارد و در پذیرش دانشجو سازمان مداخله‌ای ندارد اما در بحث تربیت و آموزش تصمیم گیری میکند.

محرمی با اشاره به فعالیت‌های سالن‌های زیبایی که بدون مجوز فعالیت‌های زیبایی و پوست و مداخلات درمانی انجام می‌دهند، اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰، با 12 مرکز آرایشگاه و مطب که فعالیت‌های پوست و زیبایی و مداخلات درمانی انجام می‌دادند اما حضور پزشک در آن ثابت نبود. برخورد تعزیراتی صورت گرفت و مراحل قانونی طی شد. ضمن اینکه باید اذعان داشت که تنها یک مورد درمانگاه تخصصی پوست، مو و زیبایی در استان زنجان وجود دارد.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاننظام پزشکیمحمد محرمی
sedayezanjannews.ir/nx8207


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»