کد خبر: 9387
1401/10/21 - 9:53


صدای زنجان دغدغه شهروندان درباره نحوه ویزیت برخی پزشکان را بررسی می‌کند؛

ویزیت به‌شرط آزمایش؟

شهروندان: حرفه پزشکی برای برخی پزشکان به تجارت تبدیل‌شده است و پیش از ویزیت از بیمار آزمایش‌هایی را می‌خواهد/ رئیس نظام پزشکی استان زنجان: گرفتن برگه آزمایش‌ها در ویزیت اول توسط پزشک غیرقانونی است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان/ زهره میرعیسی‌ خانی: برخی از شهروندان در تماس با صدای زنجان به  نحوه ویزیت برخی پزشکان اشاره کردند که شاید کمتر به این موضوع پرداخته‌شده باشد. آن‌ها گفتند که  متأسفانه شاهد هستیم که حرفه پزشکی مثل بسیاری از رشته‌های توسط برخی پزشکان به یک تجارت تبدیل‌شده است درصورتی‌که این حرفه به‌واسطه اینکه باجان انسان‌ها سروکار دارد بایستی یکی از اخلاقی‌ترین و شریف‌ترین شغل‌ها باشد که گاهی نیست.

آن‌ها اذعان کردند که گاهی در مراجعه به مطب پزشکی شاهد هستیم که پزشک بدون ویزیت بیمار، از بیمار می‌خواهد که چندین آزمایش انجام دهد و سپس به او مراجعه کند! بیمار بدون اینکه دلیل بیماری خود را بداند ناچار باید آزمایش‌ها خود را انجام بدهد تا دست‌آخر پزشک اعلام کند که بیماری اصلاً ربطی به موضوع آزمایش ندارد.

پزشک پیش از ویزیت از بیمار آزمایش را می‌خواهد

یکی از شهروندان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به این موضوع اذعان می‌کند: گویا برای برخی پزشک جان افراد مهم نیست. آن‌ها فقط به دنبال دریافت هزینه بیشتر از بیمار هستند. آیا نباید ابتدا بیمار معاینه شود و سپس نسبت به اینکه بیماری او چیست، اقدام شود! درست است که آزمایش‌ها ابزاری برای درک بهتر وضعیت بیمار است اما چرا باید پزشک بدون ویزیت بیمار و اینکه بداند بیماری او چیست اقدام به نوشتن آزمایش کند.

یکی دیگر از مخاطبین بابیان مشاهدات عینی خود در مطب یک متخصص قلب اذعان می‌کند که پزشک پیش از اینکه بیمار را ویزیت کند، بلافاصله بیمار را برای گرفتن آزمایش‌ها «نوار قلبی»، «اکو» و «تست ورزشی» فرستاد و منشی به بیمار گفت که برای اینکه دکتر بهتر بیماری شمارا تشخیص بدهد، باید این آزمایش‌ها را انجام بدهید.

این شهروند ادامه می‌دهد: انجام آزمایش‌ها «اکو»، «نوار قلب» و «تست ورزشی» برای یک بیمار در حدود یک و نیم میلیون تومان هزینه دارد و این هزینه‌ای است که بیمار بدون حتی یک ویزیت بایستی در مطب همان پزشک پرداخت کند که شاید در انتها پزشک تشخیص دهد که بیماری او چیست؟

وی که خود از کادر درمان است، اذعان می‌کند: آیا پزشک بایستی هزینه تشخیص خود را از بیمار بگیرد؟ این آزمایش‌ها ابزار‌های تشخیصی پزشک محسوب می‌شوند و اگر پزشکی پیش از ویزیت نیازمند این آزمایش‌ها است تا درک مشخصی از بیماری بیمار داشته باشد، بایستی خود هزینه آن‌ها را پرداخت کند. درگذشته چطور پزشکان تنها با بررسی علائم حیاتی بیمار نسبت به تشخیص بیماری اقدام می‌کردند و چرا اکنون برخی از پزشکان برای تشخیص نیاز به انجام این آزمایش‌ها که اغلب نیز چندان نیاز نیست، اقدام می‌کنند.

این شهروند بابیان اینکه به نظر می‌رسد پزشکی امروز به یک تجارت تبدیل‌شده است و برخی از پزشکان تنها برای اینکه پول بیشتری به جیب بزنند، بدون ویزیت از بیمار می‌خواهند که یک سری از آزمایش‌ها را انجام بدهد، می‌افزاید: این موضوع تنها درزمینهٔ تخصص قلب مطرح نیست و در سایر تخصص‌ها نیز پزشکان پیش از ویزیت از بیمار می‌خواهند که برخی از آزمایش‌ها را انجام بدهند! و بیمار بیچاره ناچار باید  علاوه بر درد بیماری مسائل دیگری را نیز تحمل کند.

این عضو کادر درمان اذعان کرد: یک‌میزان پزشکان باید وجدان داشته باشند و پایبند اخلاقیات باشند. به نظر می‌رسد که ناظرین بر درمان در این زمینه ناتوان هستند یعنی اگر توان داشتند، بایستی جلوی این افراد را می‌گرفتند.

گرفتن برگه آزمایش‌ها در ویزیت اول توسط پزشک غیرقانونی است

 در این زمینه اما محمد محرمی، رئیس نظام پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه پزشک بدون معاینه نبایستی اقدام به اتخاذ آزمایش کند، می‌گوید: این موضوع کاملاً غیراصولی است و اگر بیماری به مطب پزشکی می‌رود قبل از ویزیت خواستن چنین آزمایش‌هایی عقلانی نیست. شاید بیمار علائمی دارد که اصلاً مربوط به بیماری او نیست و مشکلات دیگری دارند.

وی بابیان اینکه بیماران که شناخته‌شده هستند و از قبل در نزد پزشک متخصص پرونده دارند،داستان جدایی دارند و ممکن است پزشک به سبب‌شناختی که از او دارد، پیش  از ویزیت از آن‌ها تست‌ها و آزمایش‌هایی را بخواهد که این قابل توجیه است اما زمانی که بیمار برای اولین بار به نزد این متخصص رفته است، خواستن این آزمایش‌ها قانونی نیست.

به گفته محرمی، در بیمارانی که پزشک شناختی از آن‌ها دارد غالباً هماهنگی‌هایی بین پزشک و دستیار و یا منشی صورت می‌گیرد تا بیمارانی که از قبل در این مطب پرونده دارند و بنا است تا درمان آن‌ها مدت‌های مدیدی ادامه پیدا کند هرچند ماه یک‌بار آزمایش‌هایی پیش از ویزیت صورت بگیرد، در خصوص این دسته از روند درمانی این بیماران نمی‌توان خیلی ایراد گرفت. ولی بابت فردی که بار اول است به مطب مراجعه می‌کند، هرگونه آزمایشی پیش از ویزیت پزشک ، خطا و غیرقانونی است.

رئیس نظام پزشکی استان زنجان خاطرنشان می‌کند: این موضوع بایستی مورد نظارت ناظرین امر قرار گیرد هرچند همکاران ما در نظام پزشکی برای نظارت به مطب‌ها می‌روند ولی اینکه به‌طور متوسط آنجا حضورداشته باشند و ببینند که بیمار، آیا بیمار جدیدی است و یا تکراری به این بخش ورود ندارند!

محرمی اظهار می‌کند: اگر شکایت و مدارکی وجود داشته باشد( در هر تخصصی ) ما پیگیر ماجرا خواهیم شد. قطعاً پس‌ازاینکه این پرونده و شکایت موردبررسی قرار گرفت و صحت آن عیان شد ما پزشک را دعوت می‌کنیم و در وهله اول با او وارد مذاکره  و علت مسئله را جویا می‌شویم که اگر دلایل منطقی باشد، می‌پذیریم و اگرنه طبق قانون با او برخورد می‌شود.

بر اساس قانون با پزشک متخلف برخورد می‌شود

وی می‌افزاید: به‌هرحال اعضای کمیته‌ای که با این پزشک متخلف وارد مذاکره می‌شوند کمیسیونی هستند که خود مسلط بر فرآیند و روند درمان هستند و این‌گونه نیست که پزشک هر دلیلی آورد را بپذیرند. اگر پزشک مربوطه دلایل منطقی نداشته باشد در وهله اول تذکر شفاهی داده می‌شود و در مرحله بعدی تذکر کتبی در حضور هیئت‌مدیره سازمان نظام پزشکی که این موضوع دارای آیین‌نامه دارد

 به گفته این مسئول این تخلف به‌عنوان «تحمیل هزینه اضافه به بیمار» مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و در قسمت تخلفات انتظامی پزشکی قرار دارد و دربند این آیین‌نامه اذعان می‌شود که برای اولین بار تذکر شفاهی و در مراحل بعدی تذکر کتبی در حضور هیئت‌مدیره نظام پزشکی است که برای یک پزشک بسیار نکته منفی است!

وی در خصوص اینکه چرا تاکنون در این زمینه نظارت کافی صورت نگرفته است، می‌افزاید: ما در این زمینه مستندات قابل‌قبولی نداشتیم و بیشتر در حد حرف‌وحدیث بوده است و بعضاً همکاران به این موضوع ورود کردند و دیدند که یک بیمار باسابقه درمانی مزمن است که پزشک چه او را ویزیت می‌کرده است یا خیر باید این آزمایش‌ها صورت می‌گرفته است و با منشی هماهنگ شده که هر 6 ماه یک‌بار باید این آزمایش‌ها را انجام می‌گرفته است ولی در ویزیت اول موضوع اخذ آزمایش‌ها  اصلاً قابل‌قبول نیست و پزشک بایستی در مرحله اول بیمار را ویزیت کند و سپس از او آزمایش‌ها بخواهد.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانویزیت پزشکتخلف پزشکینظام پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9387


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»