کد خبر: 8230
1400/09/17 - 14:16


چرا شهردار منتخب زنجان پس از چند ماه تشخیص داد که کنار بکشد؟

همه برای یکی، یکی برای پنج نفر

اعضای شورای شهر زنجان: با توجه به محدودیت در فصل کار عمرانی به علت شرایط آب و هوایی، از فرصت‌سوزی ایجاد شده توسط پنج عضو شورا ناراضی هستیم!/ عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان: شورای شهر زنجان باید دلایل اصرارش برای تائید حکم عباس راشاد را علنی کند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تا یک ماه آینده شهرداری باید لایحه بودجه سنواتی خود و سپس لایحه تفریغ بودجه را به صحن شورا ببرد اما هنوز شورای شهر زنجان، اندر خم انتخاب شهردار است!

 29 خردادماه سال جاری بود که منصور مرادلو، انسیه ابوبصیری، مهدی طالب، مجید ناصحی‌مقدم، محمدکاظم مجتهدی، اسحاق اسماعیلی، حسین حمزه‌لوپاک، سعید نجفی و داوود حسنی به‌ عنوان اعضای اصلی شورای شهر زنجان از سوی مردم انتخاب شدند. 14 مردادماه نیز مراسم تحلیف شورای ششم شهر زنجان در سالن جلسات فرمانداری زنجان برگزار و با شش رای منصور مرادلو به مدت یک سال به عنوان رئیس شورا از سوی اعضا انتخاب شد.

پس از این آئین، در همان روز نخستین جلسه علنی شورای ششم نیز در سالن جلسات ساختمان شورا برگزار و اعضا از بین ۳ کاندیدای سرپرستی شهرداری زنجان بودند زنجان با ۶ رای مثبت، «منصور سلطان‌محمدی» را به مدت حدود ۳ماه به عنوان سرپرست شهرداری زنجان برگزیدند.

پس از مدتی از شورا خبر رسید که نام «عباس راشاد» عضو سابق ادوار شورای شهر زنجان با رای 5 عضو شورا به‌عنوان شهردار منتخب راهی وزارت کشور شده تا حکم او برای شهرداری صادر شود. وزارت کشور او را تایید نکرد و پنج عضو شورا بار دیگر با اصرار خود راشاد را شهردار منتخب خود اعلام کردند تا کار به هیئت حل اختلاف برسد.

درست در ایامی که قرار بود هیئت حل اختلاف با تاخیرهای چند باره درباره راشاد تصمیم بگیرد، او خبر از انصرافش داد تا این سوال پیش آید که اگر قرار بود انصراف دهد چرا امور شهر و شهرداری برای ماه‌ها معطل نام او ماند و اگر قرار بر انصرافش بود چرا شورا بر معرفی او تاکید کرد.

البته معرفی راشاد به عنوان شهردار منتخب ثمره دیگری هم داشت، اینکه مشخص شد بر خلاف ظاهرسازی‌ها، اختلاف بین اعضای شورای شهر عمیق است و این شورا به دو دسه 5 نفره و چهار نفره تقسیم شده‌اند. دسته نخست بدون تعارف خود را وامدار مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس می‌داند و دسته دوم بنا به روایاتی منتصب به مهدی باقری، نماینده دیگر مردم زنجان و طارم در مجلس هستند.

5 عضو شورای شهر فرصت سوزی کردند!

محمدکاظم مجتهدی، عضو شورای شهر زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه من یکی از اعضایی بودم که برای صاحب کرسی شهرداری زنجان شدن آقای عباس راشاد اصرار نداشتم، می‌گوید: آن‌هایی که شهر را معطل کردند باید در رابطه به بلاتکلیفی چند ماهه زنجان پاسخگو باشند! طبیعی است که نبود شهردار برخی از کارها را معطل کرده و آسیب می‌زند و این را کسی کتمان نمی‌تواند بکند.

البته تعدادی از کارها با وجود سرپرستی شهرداری انجام شده اما اخلال در برخی امور دیگر را قبول دارم! از آنهایی بپرسید که روند را به گونه‌ای در پیش گرفتند که کار به اینجا رسید و ما این را نمی‌خواستیم! ما از این بابت ناراحتیم و غصه می‌خوریم بابت این موضوع که فصل عمرانی با توجه به شرایط آب و هوایی که دارد کوتاه است، فرصت کار از آن گرفته شد!

مجتهدی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «آیا در صورت رد دومین گزینه شهرداری زنجان از سوی وزارت کشور آیا باز هم اعضا بر گزینه مدنظرشان همانند گزینه اول اصرار کرده و شهر را معطل خواهند کرد؟» عنوان می‌کند: انشالله که فرآیند قبلی طی شده در تائید حکم شهردار تکرار نشود و در گزینه بعدی شهرداری زنجان اصرار نکنیم! تمامی اعضای شورا نسبت به انتخاب شهردار توانمند اصرار دارند، به شخصه امیدوارم فرصت‌سوزی قبلی نه تنها پیش نیاید بلکه با انتخاب شهردار در جبران برخی نواقص و عقب‌ماندگی‌های شهر نیز عملکرد موفقی داشته باشیم.

این عضو شورا اضافه می‌کند: از 9 عضو شورا 5 نفر به آقای راشاد برای کرسی شهرداری زنجان رای داده و به رای خود نیز اصرار داشتند، البته این اصرار نیز قانونی بود اما اگر به سخن دلسوزان گوش می‌کردند شاید این اتفاق نمی‌افتاد!

مجتهدی در رابطه با شائبه رد عباس راشاد توسط حل اختلاف قبل از انصراف او از شهرداری زنجان نیز به صدای زنجان می‌گوید: تا جایی که اطلاع دارم حل اختلاف در تائید یا رد ایشان حکمی نداده است و آقای راشاد قبل از این موضوع انصراف داده است!

گزینه شهرداری زنجان را در چارچوب فرآیندهای قانونی انتخاب می‌کنیم تا رد نشود!

اسحاق اسماعیلی، دیگر عضو شورای شهر زنجان نیز در پاسخ به این سؤال که آیا دومین پروسه انتخاب شهردار زنجان باز هم طولانی می‌شود، عنوان می‌کند: ما امیدواریم فردی را در چارچوب فرآیندهای قانونی انتخاب کنیم تا رد نشود! آقای راشاد به هر دلیلی که بود انصراف دادند و من از حکم حل اختلاف در رابطه با ایشان اطلاعی ندارم! در حال حاضر روند انتخاب شهردار بین 9 عضو شورا به خوبی و خوشی پیش می‌رود و سعی داریم تا فرد توانمندی را انتخاب کنیم!

افکار عمومی می‌گویند وقتی وزارت کشور حکم راشاد برای شهرداری زنجان را رد کرده بود چرا اعضای شورای ششم اصرار بر تائید حکمش داشتند و شهر را معطل خود کردند؟ «اسماعیلی» در این زمینه تصریح می‌کند: دوستان هم معتقد بودند که ایشان توانمندی خاصی دارند تا از این پتانسیل در مسیر عمران و آبادانی شهر استفاده کنند. به هر حال ایشان و حتی برخی از اعضای شورای شهر که بر گزینه خود اصرار داشتند باید بگویند چرا شهر زنجان را معطل خود کردند! وگرنه من از این موضوع اطلاعی ندارم!

این عضو شورا در پاسخ به نارضایتی مردم از روند پاسخگویی در شهرداری زنجان می‌گوید: به علت طولانی شدن انتخاب شهردار و اصرار چند نفر از اعضای شورای شهر برای تائید حکم عباس راشاد، شهر زنجان 5 ماه معطل مانده و روند خدمتگذاری به شهروندان نیز با محدودیت‌هایی همراه شده است، به هر حال سرپرست شهرداری نیز به علت عهده‌دار بودن این مسئولیت، محدودیت‌هایی را دارد که اثر آن در سطوح مدیریت شهری نمایان است.

شورای شهر زنجان باید دلایل اصرارش برای تائید حکم عباس راشاد را علنی کند!

تداوم بلاتکلیفی گزینه شهرداری زنجان علاوه بر شهروندان عادی، صدای برخی از کارشناسان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های زنجان را نیز درآورده است.

عیسی پیری، عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان می‌گوید: در سپهر سیاست رقابت گرایی شهری، انتخاب شهردار و‌ پرداختن به معضلات و‌ مسائل شهری و تعریف پروژه‌های رقابت شهری و برند سازی، از مهم‌ترین مسئولیت‌های انجمن شهر و شورای شهر است. عدم درک مناسب از وضعیت شهری، منطقه‌ای، ملی و‌ جهانی توسط شورای شهر می‌تواند آسیب‌های بی‌شماری بر تمام عرصه‌ها داشته باشد.

پیری معتقد است: با توجه به فقدان شفافیت و عدم پاسخگویی مناسب به رقبای شورای فعلی شهر زنجان، انتخاب شهردار در گام اول می توانست آزمون مهم شورای فعلی باشد اما عملکرد چند ماه اخیر و تعصب بی جا بر روی یک فرد خاص، نخبگان و مردم شهر را آزرده است.

او با اشاره به وضعیت پروژه‌های نیمه‌تمام شهری تاکید می‌کند: مردم شهر زنجان انتظار داشتند که شورای شهر، با درک صحیح موقعیت تهدید ناشی از  تورم وحشتناک و تحریم ها و ‌همچنین فرصت منتج از دولت و مجلس هم نظر و هم طیف، از فرصت پیش آمده استفاده برده و با انتخاب شهردار قدرتمند و صاحب فکر، زمینه سرعت بخشی به پروژه‌های ناتمام از جمله سبزه میدان و غیره فراهم آورند اما متاسفانه کنش قبیله‌ای و نظرگاه محدود مانع از این امکان شده است.

پیری می‌گوید: تاکید مجدد بر فرد مورد نظر توسط شورای شهر، آیینه تمام نمای این محدودیت فکر و عدم درک مناسب از مناسبات شهری- منطقه‌ای است.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان خطاب به اعضایی که اصرار بر تائید حکم گزینه موردنظرشان برای شهرداری زنجان داشتند، می‌گوید: شورای شهر زنجان باید پاسخ دهد که در نمایش تمام عیار برای انتخاب شهردار، چه چیزی در فرد مورد نظر دیده‌اند که بیش از 5 ماه است هم بدنه شهرداری زنجان و هم خود شهر این‌گونه در شرایط نامناسبی قرار گرفته است؟ سرپرستی شهرداری معمولا برای 2 هفته تا یک ماه انتخاب می‌شود چنانچه در تبریز یا در همدان یا رشت و یا قزوین اینگونه بود! اما امیدوارم شورای شهر زنجان بتواند با ذکر توانمندی‌ها و ذکر سابقه درخشان فرد مورد نظر از میان این همه نخبگان صاحب فکر و خلاقیت و‌جسارت اندیشه، به ایشان رسیده‌اند!

پیری تخریب بدون مصوبه المان 15 خرداد زنجان که انتقادهایی را به همراه داشت را از اقدامات غیرقابل قبول راشاد در دوران ریاستش در شورای پنجم ذکر کرده و یادآور می‌شود: در مسئله تخریب خودخواهانه المان ایثار در میدان جهاد ایشان خبط بزرگی را انجام دادند. یا در تخریب سبزه میدان تاریخی مسئولیت شورای شهر با ایشان بود. و موارد دیگر حکایت از این دارد که حداقل ایشان به امر سیاست شهری خیلی  آشنایی ندارند.

شورای شهر زنجان وظایف مهم دیگری هم دارد!

پیری می‌گوید: تا یک ماه آینده شهرداری باید لایحه بودجه سنواتی خود و سپس لایحه تفریغ بودجه را به صحن شورا ببرد اما هنوز شورای شهر زنجان، اندر خم کوچه هست و شهردار انتخاب نشده است! مردم شهر، این به‌هم ریختگی و بی‌برنامگی  شورا را که می‌بینند در شرایط سخت کرونا و تحریم و تورم، بیش از گذشته نگران وضعیت شهر می‌شوند.

من به عنوان پژوهشگر حوزه سیاست شهری، به همکاران شورا عرض می‌کنم شهر زنجان حامل فضا، مکان، فعالیت و جمعیت است. دگرگونی‌های فرم و محتوای رقابت‌گرایی شهری و سیالیت سرمایه، جهانی شدن و جغرافیای منطقه‌ای، هزینه این‌گونه شوآف‌های نمادین را سخت سنگین می‌کند!

به گزارش صدای زنجان، بنا بر اظهارات منصور مرادلو، رئیس شورای شهر، قرار بود هفته جاری شهردار زنجان انتخاب می‌شود اما دیروز با ترک جلسه مورد اشاره رئیس شورا روند انتخاب شهردار زنجان به بن‌بست خورد. حتی یکی از اعضای شورا خبر از احتمال انحلال شورای شهر ششم داد و هنوز خبر خاصی از تصمیم شورا منتشر نشده است.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانعباس راشادشورای شهر زنجانشهردار زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8230


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»