کد خبر: 8239
1400/09/21 - 15:31


جلسه علنی امروز شورای شهر زنجان برای انتخاب شهردار با نصایح اعضای شورا به یکدیگر گذشت؛

کسی به آبادی باور ندارد!

معاون عمرانی استاندار زنجان: انتخاب شهردار معامله نیست/ رییس شواری شهر: جلسه دیگری در طی این هفته برای انتخاب شهردار برگزار می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- جلسه رسمی و علنی شورای شهر با حضور معاون عمرانی استاندار زنجان برای انتخاب شهردار بدون انتخاب شهردار جدید زنجان به پایان رسید و باز هم پس از کش و قوس‌های فراوان شهردار انتخاب نشد.

در این جلسه، منصور مرادلو، رییس شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه در طول 4 ماه گذشته همه اعضای شورای شهر در تلاش بودند که بر پروژه‌های عمرانی و اقداماتی که در شهر باید انجام شود نظارت کنند و خواسته‌های به حق مردم را عملیاتی سازند، گفت: وظیفه اعضای شوراست که نظارت جدی بر عملیات شهرداری داشته باشند و مطالبات مردم را انعکاس دهد.

وی ادامه می‌دهد: شورا می‌تواند با استفاده از ظرفیت مسئولان رده بالا، شهر را به نقطه‌ای برساند که آرمان مورد نظر جامعه محقق شود و همه نقاط شهر برخوردار از خدمات یکسان باشند و در این راه برای ما اصل این است که با وحدت و همدلی به نتیجه برسیم و دشمنانی که دندان تیز کرده‌اند و فکر کنند که در بین مسئولان اختلاف ایت، بدانند اشتباه می‌کنند و اکنون نیز وحدت وجود دارد!

رییس شورای شهر در خصوص مشکلاتی که در شهر وجود دارد، افزود: ما قطعا این مشکلات را به دست دلسوزان‌مان حل خواهیم کرد و بر طبق این برنامه 4 ساله‌ای که دوستان شورا چیده‌اند بسیاری از مشکلات را برطرف خواهیم کرد. ما در تمام صحنه‌ها با اتحاد و تبعیت از فرمان بزرگان نشان داده‌ایم که تابع هستیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که برای کشور ما قطعا مهم است این است که مردم احساس امنیت سیاسی و روانی داشته باشد و فضای جامعه‌مان دچار التهاب نباشد. اگر چه برخی سعی می‌کنند که التهاب‌آفرینی کنند و این موضوع جزو سیاست‌های مخالفان نظام جمهوری اسلامی است البته خود ما هم نادانسته این التهاب‌ها را افزایش می‌دهیم.

این مسئول با اشاره به اینکه وحدت کلمه بین آحاد ملت، نخبگان و مسئولان مهم است خاطرنشان کرد: در 4 ماه گذشته با تلاش اعضای شورا و شهرداری توانسته‌ایم کارهای خوبی را انجام بدهیم و پیگیر پروژه‌های اصلی سبزه میدان و پادگان هستیم و همه در حال انجام هست. ما وقفه را قبول نداریم و دوستان هم پیگیر این موضوع هستند شاید در گذشته پروژه‌هایی وجود داشته است که دچار وقفه بودند اما با پیگیری‌هایی که دوستان انجام دادند خوشبختانه وقفه‌ای در پروژه‌ها وجود ندارد

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان خاطرنشان کرد: جلسه دیگری برای انتخاب شهردار با اعضای شورا و در روزهای آینده به طور رسمی و علنی برگزار خواهد شد. و ان شا الله بتوانیم که با انتخاب فرد شایسته نشان بدهیم که ما پشیبان مردم هستیم و با اجماعی که روی فرد خاصی خواهیم داشت، درخواست مردم را پاسخ بدهیم.

برای برون‌رفت از این چالش نیاز به اعتماد جمعی برای اجماع است

در ادامه مهرداد سلطانی، معاون امور عمرانی استاندار زنجان با اشاره به اینکه انتخاب شهردار، برای هر شهری از جمله برای شهر زنجان اتفاق مهمی است، گفت: به هر حال فشار زیادی به شورای شهر از جانب‌های مختلف وارد شده است مطبوعات و رسانه‌ها از یک سمت و دیگران از سوی دیگر!

وی با بیان اینکه در هفت سال گذشته همواره حول و حوش مدیریت شهری فعال بودم، افزود: امروز من اینجا نیستم که به عنوان فردی که بخشی از نهاد حاکمیتی استان فعالیت دارم، بخواهم به این فشارها دامن بزنم. امروز به عنوان کسی که سال‌های زیادی را نزدیک به مدیریت شهری خدمت کردم و 7 شهردار و سرپرست را در دوره خدمتم معرفی شدند و در تمام این مدت دوستان شاهد بودند که نقشم تقویت مدیریت شهرداری بوده است حتی اگر با افراد زاویه دید داشتم. لذا از این بابت به عنوان کسی که این موضوعات را از نزدیک با این موضوعات درگیر بوده است همدلی و همفکری می‌کند.

سلطانی افزود: یک زمانی انتخاب شهردار مثل انتخاب سایر ارکان دولت از بالا به پایین اتفاق می‌افتاد و یک صاحب منصبی فرد رده پایین‌تر از خود را انتخاب می‌کرد و این موضوع ممکن بود که مزیت‌هایی داشته باشد و چالش‌هایی در این زمینه پیش نیاید و یک موضع حداکثری برای افراد ایجاد کند اما وقتی ما قبول کردیم که راه توسعه و پیشرفت مردم سالاری و مراجعه با آرای مردم و نظرات متکثر مردم است طبیعتا باید سختیهایش را بپذیریم.

انتخاب شهردار معامله نیست

سلطانی تصریح کرد: ایران در حوزه مردم‌سالاری نوپا است و برای برخورداری از مزایا باید چالش‌هایی را تحمل کند. هنر آن این است که چالش‌ها را به فرصت تبدیل کنند.امید است با حضور افراد فرهیخته شورا انتخاب شهردار اصلح به خوبی انجام شود و مسائلی مانند تاخیر و یا این‌چنینی پس از تاخیر حل می‌شود. مسیری که شورا در آن قرار دارد، قابل گذار است و امیدواریم که شورا از آن سربلند بیرون بیاید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان اظهار کرد: زنجان به عنوان شهری که شایستگی کلان‌شهر را دارد و شهرداری مقتدر، صاحب اختیار، حاکم بر مجموعه خود و دارای تعامل با سایر مجموعه‌ها باشد. شهردار باید منتخب همه اعضای شورا باشد و همه اعضای شورا در انجام وظایف به او کمک کنند چرا که شهردار نسبت به سایر مدیران پاسخ‌گویی بیشتری دارد، کسی با این حجم از پاسخ‌گویی اگر اقتدار نداشته باشد، خیلی زود متزلزل می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه برای برون‌رفت از این چالش نیاز به اعتماد جمعی برای اجماع است، گفت: انتخاب شهردار یک معامله نیست. معامله یک توافق مقطعی است ولی وقتی کاری به صورت جمعی انجام می‌شود، معامله نیست، بلکه اجماعی طولانی مدت است و باید به هم اعتماد کنیم. برای حفظ اعتماد وجود سیستم نظارتی نیاز است.

سلطانی تاکید کرد: ما در سال‌های گذشته شاهد این بودیم که شهرداری با حداکثر آرای شورا انتخاب شد اما این شهردار ماندگار نبود و تنها یک و نیم سال فعالیت کرد اکنون نیز انتخاب شهردار در لبه تیغ قرار دارد و از خودگذشتگی کلیدواژه رسیدن به اعتماد است. کدام کار بزرگ بدون از خودگذشتگی اتفاق افتاده است. اگر همه از خودگذشتگی نشان دهند، منافع مردم محقق خواهد شد.

شهردار نباید با اعضای شورای شهر درگیر باشد

وی با اشاره به اینکه شهردار باید پاسخگوی جمع باشد، تصریح کرد: شهردار نباید با اعضای شورا درگیر باشد و شهردار باید از حمایت همه اعضا برخودار باشد.انتخاب شهردار لبالب باعث خواهد شد که برخی فقط از شهردار حمایت کند و عده دیگر هم به دنبال مخالفت از او باشند و بایستی در انتخاب شهردار اجماع لازم صورت گیرد.

این مسئول با اشراه به اینکه فراخوان روشی شناخته شده در جهان است که ممکن است همیشه موفق نباشد خاطرنشان کرد: به دلیل فراخوان دادن در ایران همیشه کافی و کارآمدنبوده است. اما من معتقدم که اعضای شورا بایستی بر سر افرادی که در لیست وجود دارد به اجماع برسند و اگر شورا نسبت به افراد داخل لیست به اجماع نرسد، صادقانه می‌شود این مسئله را با مردم در میان گذاشت؛ اجماع اولویت اول است.

کظم غیظ می‌کنم

حجت‌الاسلام اسحاق مجتهدی، عضو شورای اسلامی شهر زنجان در ادامه این جلسه، اظهار کرد: شورا مجبور به ادامه مسیر بود و اگر بالاجبار تغییراتی نیاز بود، با نظر جمع و با ارسال لایحه‌ای انجام می‌شود. شورای ششم در سال‌جاری بر اساس برنامه‌های شورای قبلی فعالیت می‌کند.

وی یادآور شد: در انتخاب شهردار چالش‌هایی پیش روی شورا بود ولی برای حفظ وحدت از بیان مسائلی که وجود دارد، با کظم غیظ چشم‌پوشی می‌کنیم و امید است این کار پایان‌بخش اما و اگرها باشد.

از مردم عذرخواهیم

انسیه ابوبصیر، عضو شورای شهر با اشاره به اینکه مسیری که طی شد ولو به اشتباه همه اعضای شورای شهر را دچار خستگی کرده است و مسیری که خود مسئولان کاروان را خسته کرده است، مسلما مردم را خسته‌تر کرده است و از همه شهروندان به مثابه یک کاروان پشت سر شورای شهر حرکت کرده‌اند و خسته رنجور هستند عذرخواهی کنم وطبق قولی که اعضای شورای شهر با هم دارند ان‌شاالله با انتخاب یک شهروند توانمند و مقتدر  و پر توان خستگی این مدت را از تن شهروندان خارج کنیم.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانانتخاب شهردارشورای شهر زنجاناختلاف
sedayezanjannews.ir/nx8239


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»