کد خبر: 8242
1400/09/22 - 14:58


صدای زنجان از وضعیت تجارت خارجی استان پس از توافق دولت با تعدادی از همسایه‌های ایران گزارش می‌دهد؛

اقتصادی‌ها: چشم به وین داریم

رئیس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی استان: تحریم‌ها نه لغو شده، نه کمرنگ!/ رئیس خانه صنعت استان: چشم تولیدکننده‌ به مذاکرات وین است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- فعالان اقتصادی زنجانی با تاکید بر اینکه برای بهبود وضعیت کنونی تولید و اقتصاد، باید «تعامل» با دنیا و ایجاد توازن روابط با غرب و شرق در دستور کار دولت سیزدهم باشد، صراحتا می‌گویند برای بهبود شرایط چشم‌شان به مذاکرات وین و تعیین تکلیف برجام است!

 تولیدکننده‌ها و فعالان اقتصادی استان زنجان که در جنگ اقتصادی علیه کشور، کهنهسربازان این نبرد چندین ساله هستند، می‌گویند حتی با توافق‌ 25 ساله ایران و چین، عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای، انعقاد تفاهم‌نامه با برخی کشورهای همسایه و داشتن روابط تجاری با آن‌ها نتوانسته قفل تحریم‌ها را بشکند!

توافقات اخیر ایران با برخی کشورها در شکست تحریم‌ها مؤثر بوده است؟

توافق 25 ساله ایران و چین فروردین‌ماه سال جاری یکی از اقدامات دولت دوازدهم در حوزه سیاست خارجی بود که این مهم بیش از آن که اصلاح‌طلبان طرفدار آن باشند، مورد توجه اصولگرایان قرار گرفت!

البته اصولگرایان نسبت به آن انتقاداتی داشتند! آن‌ها معتقد بودند که چرا این توافق دیر اجرا شده و از سوی دیگر بهتر بود که توافق 25 ساله محرمانه باقی می‌ماند!

هر چند آنها توافق ایران و چین را به معنای دور زدن تحریم‌ها و شکست آمریکا می‌دانستند، اما دیدگاه دولت دوازدهم با اصولگراها تفاوت داشت و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت وقت معتقد بود تا زمانی که برجام و موضوع FATF بررسی و توافقی حاصل نشود، اتفاق خاصی با توافق منعقد شده، نمی‌افتد!

ایران بارها برای عضویت دائم در سازمان همکاری‌ شانگهای تلاش کرده بود اما مخالفت تاجیکستان و نیز تحریم شورای امنیت علیه ایران مانع عضویت تهران در این سازمان شده بود.

اعضای اصلی این سازمان شامل چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان و ایران بوده و افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند.

9 ماه از توافق ایران و چین و 3 ماه از عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای می‌گذرد. در این مدت دولت از توافق برای تهاتر کالا با چند کشور در ازای فروش نفت و گاز و خرید برنج و غیره خبر داده است که در آن خبری از ورود دلار به کشور نیست!

تحریم‌ها نه لغو شده، نه کمرنگ!

با وجود اینکه دولتی‌ها توافقات و انعقاد قراردادهایی مذکور را مساوی با شکستن تحریم‌ها می‌دانستند، فعالان اقتصادی، تجار، واردکنندگان و صادرکنندگان زنجانی می‌گویند، دولت برای بهبود اقتصادی تاکنون راه‌حلی ارائه نکرده و وضعیت آن‌ها در تجارت جهانی پس از انعقاد این دست از توافق‌نامه بدتر شده که بهتر نشده است!

حل موضوع برجام، تنش‌زدایی در سیاست خارجی، ایجاد توازن در روابط ایران با غرب و شرق، رفع مشکلات بانکی که در دنیای امروز وابسته به FATF است از جمله مواردی است که از سوی فعالان اقتصادی استان برای بهبود وضعیت اقتصادی اعلام می‌شود.

رئیس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی استان زنجان با بیان اینکه پس از انعقاد قراردادهای نامبرده اعم از توافق 25 ساله ایران و چین، عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای تحریم‌ها شکسته نشده اما هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود، می‌گوید: البته برای دور زدن تحریم‌ها، مجبوریم روش‌ها را تغییر دهیم با این وجود فشارها را بیشتر احساس می‌کنیم. در نتیجه اینکه بگوییم تحریم‌ها کمرنگ یا لغو شده درست نیست و فعالان اقتصادی و تجار فشار حداکثری را تحمل می‌کنند.

مهدی رنگ‌رونا با بیان اینکه «ما در جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم که علیه کشور ما به راه افتاده است»، عنوان می‌کند: تولیدکننده، واردکننده و صادرکننده و فعالان عرصه تجارت خارجی در نوک پیکان هستند و تمامی مصیبت‌های ناشی از این جنگ را تحمل می‌کنند، ما تحریم‌ها را با گوشت، پوست و استخوان‌مان حس می‌کنیم!

البته این فعال اقتصادی معتقد است با توجه به اینکه کشور سال‌هاست در شرایط تحریمی قرار دارد، تجار راه‌های دور زدن تحریم را یاد گرفته و اجازه توقف کامل اقتصاد را نداده‌ و به قولی دیگر «پوست کلفت» شده‌اند!

رنگ‌رونا با بیان اینکه به علت فشارهای همه‌جانبه بخش خصوصی در شرایط دشوار قرار گرفته چه برسد بخش دولتی از دولت درخواست می‌کند تا برای خلاصی از این وضعیت چاره‌ای بیاندیشد!

**صنعت ما غربی است، برای بهبود شرایط باید مشکل‌مان با اروپا و آمریکا را حل کنیم!

سجاد نباتچیان، رئیس خانه صنعت زنجان نیز با بیان اینکه پس از انعقاد توافق با کشورها از جمله توافق 25 ساله ایران با چین و عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای و غیره، تحریم‌ها برداشته نشده و وضعیت سخت‌تر هم شده است، می‌گوید: تا وقتی با اروپا و آمریکا مشکل‌مان را حل نکنیم، مسائل کشور حل شدنی نیست چرا که روسیه و چین نیز نمی‌توانند مایحتاج و نیازمندی‌های ما را تامین کنند.

این فعال حوزه صنعت اضافه می‌کند: تا جایی که من می‌دانم صنعت ما غربی است و ماشین‌آلات نساجی ما همه از غرب وارد شده است، به نظرم برای بهبود شرایط باید با غرب مشکلاتمان را حل کنیم!

چشم تولیدکننده‌ها به مذاکرات وین است

نباتچیان با تاکید بر اینکه «چشم تولیدکننده‌ها به مذاکرات وین است»، می‌گوید: اگر از این مذاکرات موفق خارج شویم و به دنیا بقبولانیم که اهل تعامل هستیم، قطعا وضعیت‌مان بهتر شده و فضای نفس‌کشیدن برای‌مان باز می‌شود!

او با یادآوری تصویب برجام عنوان می‌کند: با این توافق، فضا برای تنفس تولیدکننده فراهم شد اما زود آن فضا را مسدود کردند! به عنوان فعال اقتصادی تاکید می‌کنم اگر به دنبال اثبات اعتقاد قلبی‌مان به روش دیپلماسی باشیم قطعا دنیا با چشم دیگری به ما نگاه خواهد کرد و وضعیت اقتصادی ما رو به بهبود می‌رود.

ایران باید موضعش را قبال FATF مشخص کند!

برخی‌ از تولیدکننده‌ها و فعالان اقتصادی معتقدند اگر به دنبال خروجی مناسب از توافق‌ها و روابط تجاری با سایر کشورها از جمله چین، روسیه، ترکیه و غیره هستیم باید ببینیم نتیجه گفت‌وگوهای برجام و بحث FATFچه می‌شود!

رنگ‌رونا، رئیس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی استان زنجان در این رابطه می‌گوید: ایران جزو کشورهای انگشت شماری است که وارد FATF نشده است، در حالی که همین FATF حساسیت‌هایی را به وجود آورده هر چند ملحق شدن به آن دردی از ما دوا نمی‌کند چرا که ما تحریم هستیم و تعاملات بین‌المللی به صورت رسمی و از طریق سیستم بانکی برای‌مان امکان‌پذیر نیست اما عضویت در FATF باید مدنظر مسئولان باشد.

این فعال اقتصادی با اشاره به پیگیری الزامات FATF در سیستم بانکی کشور که یکی از آن موارد قانون مبارزه با پولشویی است، عنوان می‌کند: انتظار جامعه جهانی از ما این است که ما نیز به این موارد پایبند بوده و عضو FATF شویم، خب وقتی تقریبا قوانین و ضوابط بانکی ما طبق پروتکل‌های تبیین شده هست، به نظرم مشکلی در پیوستن نداریم و باید موضع‌مان را در این رابطه شفاف بیان کنیم.

برای اثبات صادق بودن‌مان باید به FATF بپیوندیم!

سجاد نباتچیان، رئیس خانه صنعت زنجان نیز تاکید می‌کند: نمی‌گویم با پیوستن ایران به FATF وضعیت اقتصادی کشور درست می‌شود اما به نظرم نسبت به قبل بهتر می‌شود. FATF قرار بین‌المللی است که کل دنیا به آن ملحق شده‌اند و ضرورت دارد که ما نیز به ان بپیوندیم در غیر این صورت نشان می‌دهیم که با دنیا صادق نیستیم!

برای بهبود اقتصادی کشور، باید با دنیا تعامل کنیم!

رضا پیرایش، عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان نیز با وارد دانستن برخی اظهارات برای تعامل ایران با دنیا «استهلاک و فرسودگی» تجهیزات و ماشین‌آلات کارخانجات و صنایع را از دیگر مشکلات دانسته و می‌گوید: عمده ماشین‌آلات کارخانجات استان نیازمند جایگزینی ماشین‌آلات با فناوری‌های به‌روز هستند، قطعات این دستگاه‌ها نیز از خارج از کشور باید تامین شود، تحقق این امر تعامل با کشورهای جهان را می‌طلبد در حالی که با توجه به مشکلات تحریم این ارتباط دوسویه با کشورها وجود ندارد.

این تحلیل‌گر اقتصادی با تاکید بر اهمیت و تاثیر ارتقای سطح روابط بین‌المللی در بهبود وضعیت کشور تصریح می‌کند: برقراری و گسترش تعاملات با کشورهایی که حاضر به برقراری روابط خوب در قالب سرمایه‌گذاری، خرید و انتقال تکنولوژی و تبادل گردشگر با ایران باشند تاثیر بسزایی در وضعیت اقتصادی کشور دارد.

پیرایش با تاکید بر تاثیر شفافیت بخش خارجی و بین‌الملل اقتصاد در بهبود شرایط فعلی کشور گفت: اقتصاد بین الملل نیازمندیک بستر مهم است که آن بستر به رفع تنش‌های سیاسی کمک می‌کند و فرصت‌های جدیدی را برای اقتصاد به وجود می‌آورد.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتحریماقتصادوین
sedayezanjannews.ir/nx8242


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»