کد خبر: 8253
1400/09/24 - 13:18


تصمیم ستاد بازآفرینی شهری استان زنجان:

فلسطینِ زنجان جابه‌جا می‌شود

در مجموع با احتساب هزینه ساخت واحدهای جایگزین و سایر خدمات مهندسی، کل هزینه عملیات جابه‌جایی ساکنان فلسطین ۶۰ میلیارد تومان برآورد شده است که واحدهای جایگزین برای ساکنان آن تا پایان سال آینده به مرحله بهره برداری می‌رسد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در ادامه اقدامات برای حل مسائل ساکنان کوی فلسطین زنجان پس از سفر رییس جمهور، در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان تمهیدات لازم جهت جابجایی ساکنان این محله اتخاذ شد و قرار است واحدهای جایگزین برای ساکنان آن تا پایان سال آینده به مرحله بهره برداری برسد.

دستور جلسه امروز / چهارشنبه/ ستاد بازآفرینی شهری استان زنجان طرح جابجایی سکونتگاه غیررسمی کوی فقلسطین شهر زنجان بود و در آن انتظارات از دستگاه‌های اجرایی دخیل در تامین مسکن ساکنان این محله تبیین و تشریح شد. 

کوی فلسطین زنجان با ۱۱۳ خانوار یکی از هشت سکونت‌گاه غیررسمی شهر زنجان است که در سفر رییس جمهور در ۲۷ آبان ماه به این استان دستور تسریع در رفع مشکلات مردم این محله از سوی آیت الله رییسی صادر شد. 

استاندار زنجان در ستاد بازآفرینی شهری استان زنجان با بیان اینکه بخش مهمی از حرکت ما در دولت به سمت تحقق عدالت است، گفت: در این راستا تمام تلاشمان را خواهیم کرد. 

محسن افشارچی افزود: بخشی از تحقق عدالت در توزیع مناسب پرداخت ها و اختصاص اعتبار است و بخش دیگری هم مربوط به بهره مندی انسان ها از زندگی خوب است که در این راستا ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی را در دستور کار داریم.

به گفته استاندار زنجان براساس مصوبات سفر رییس جمهور به استان دست نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد برای کمک به ساکنان این محله باز است و باید از این ظرفیت ها استفاده شود.

افشارچی با بیان اینکه طی چند سال آینده در جهت ساماندهی مناطق حاشیه ای استان باید کارهای جدی انجام شود، اظهار داشت: مناطقی مانند نجف آباد و اسلام آباد در شهر زنجان نیازمند بهسازی هستند ولی برای محدوده هایی مثل محله فلسطین و کوی فاطمیه باید فکر اساسی کرد. 

استان زنجان بر اساس اعلام اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان ۱۱ سکونتگاه غیررسمی در این استان شناسایی شده است.

هشت مورد از این سکونتگاه‌ها شامل اسلام آباد (صفرآباد)، نجف آباد (بیسیم)، کوی فلسطین، سایان، خانداره (کوی وحدت)، کوی شهدا، کوی فاطمیه، گوجیک آباد (کوی چمران) در شهر زنجان است و حسین آباد و شریف آباد در ابهر و کوی شریعتی در شهر قیدار نیز از دیگر سکونتگاه‌های غیررسمی استان به شمار می رود. 

هزینه ۶۰ میلیارد تومانی عملیات جابجایی ساکنان محله فلسطین زنجان

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در این جلسه با بیان اینکه واحدهای مسکونی جایگزین برای اهالی محله فلسطین در قالب طرح اقدام ملی مسکن در دستور کار قرار گرفته است، گفت: به تعداد لازم واحدهای مسکونی را در پروژه های مسکن ملی در منطقه علی آباد (پروژه زیتون) در دست ساخت داریم و مقرر شده است که وقتی پیشرفت فیزیکی این واحدهای مسکونی به ۶۰ تا ۷۰ رسید با ساکنان محله فلسطین برای فراهم کردن مقدمات جابجایی وارد مذاکره و عقد قرار داد خواهیم شد. 

بیات منش اظهار داشت: برای آغاز فرآیند جابجایی ساکنان و اقناع آنان، امور مربوط به تسهیلگری های فرهنگی و اجتماعی در این منطقه از طریق یک کارگزاری در جریان است. 

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قیمت گذاری کارشناسی که در محله فلسطین انجام شده، زمین های این محدوده از قرار متری ۲.۵ میلیون تومان ارزش گذاری شده، از طرفی ارزش واحد جایگزین تحویلی ۵۰۰ میلیون تومان است که برای تامین مابه التفاوت قیمت، لازم است کمک‌های نهادهای حمایتی را از ساکنان محله فلسطین داشته باشیم چون هر خانوار به طور متوسط غیر از ارزش زمین تحت مالکیت خود در محله، ۳۰۰ میلیون تومان برای دریافت واحدهای مسکونی جدید نیاز دارد. 

بیات منش افزود: برای ساکنان این محله به دلیل توان پایین اقتصادی که دارند، باید تسهیلات ارزان و حتی کمک‌های بلاعوض در نظر گرفته شود. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: در مجموع با احتساب هزینه ساخت واحدهای جایگزین و سایر خدمات مهندسی، کل هزینه عملیات جابجایی ساکنان فلسطین ۶۰ میلیارد تومان برآورد شده است. 

وی افزود: واحدهای جایگزین برای ساکنان محله فلسطین که ۸۰ درصد آن ها در پروژه زیتون(کوی فرهنگ) و ۲۰ درصد در پروژه زنگان(منطقه گلشهر) قرار دارد، تا پایان سال آینده به مرحله بهره برداری می رسد. 

تقریبا همه ساکنان محله موافق جابجایی هستند

مسوول کارگزاری تسهیلگر جابجایی ساکنان محله فلسطین زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه جابجایی ساکنان یک سکونتگاه همواره سختی هایی دارد، گفت: در جابجایی موضوع اتصالات فرهنگی و اجتماعی ساکنان یک منطقه مطرح و ممکن است برخی افراد به راحتی از منطقه قبلی خود کَنده نشوند. 

افشاریان به انجام مطالعات و ارزیابی های اجتماعی در محله فلسطین زنجان جهت جابجایی ساکنان اشاره کرد و افزود: تقریبا همه ساکنان محله موافق جابجایی هستند ولی مواردی هم هست که در این خصوص مقاومت دارند که فرآیند اقناع سازی برای حل این مسائل هم در جریان است. 

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان برخی از اهالی محله فلسطین علاوه بر محل زندگی، محل کارشان هم همان جا است، از این رو قرار بر این شده است که در عملیات جابجایی محله، با محوریت سرمایه گذار، کارگاهی برای فعالیت ساکنانی که شغلشان در این محدوده است، فراهم شود. 

در این جلسه، بررسی پیرامون انتظارات از دستگاههای اجرایی دخیل در تامین مسکن ساکنان محله فلسطین و تشریح وظایف هر یک از دستگاهها انجام و تصمیماتی اتخاذ شد.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا



صدای زنجانبافت فرسودهراه و شهرسازی زنجانمحله فلسطین زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8253


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»