کد خبر: 8278
1400/09/30 - 10:6


صدای زنجان از روند خرید حمایتی دام روستایی گزارش می‌دهد؛

ادامه نگرانی دامدارانی زنجان

گرچه روند فروش دام‌های مولد توسط دامداران با ورود دولت کند شده است اما همچنان ادامه دارد و گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی از دامداران زنجانی به ناچار دام‌های مولد خود را به دست دلالان می‌سپارند تا در شرایط خشکسالی کنونی، بیش از این متضرر نشوند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- شرکت پشتیبانی امور دام استان زنجان برای حمایت از بخش تولید و تنظیم بازار، تاکنون 260 راس میش مازاد دامداران و عشایر زنجان را 10 تا 12 هزار تومان بالاتر از قیمت میدان احشام، خریداری، کشتار و ذخیره‌سازی کرده که این روند همچنان ادامه دارد با این وجود دامداران زنجانی نگران تداوم وضعیت خشکسالی و از دست دادن اجباری دام‌های‌شان در سال آتی هستند!

به گفته مسئولان جهاد کشاورزی، نزدیک به یک میلیون راس دام سبک در استان زنجان به ثبت رسیده که حدود ۸۰۰ هزار راس آن را دام روستایی و مابقی را دام صنعتی تشکیل می‌دهد.

از خردادماه امسال، به علت خشکسالی قیمت علوفه از مرز ۴ هزار تومان گذشت و همین امر سبب شد تا دامداران در تامین غذای دام دچار مشکل شده و دست به فروش اجباری گوسفندان بزنند.

خرید حمایتی دام روستایی توسط دولت

آبان‌ماه امسال سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی و رئیس شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی، در نامه‌ای به معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام کشور، تصویب نامه این شورا در زمینه خرید حمایتی دام روستایی را ابلاغ کرد.

با استناد به تصویب نامه شماره 020/17646 مورخ 8/8/1400 شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در خصوص حمایت از تولیدکنندگان دام روستایی در مقابله با شرایط خشکسالی در سال 1400، بدین وسیله وفق بنده(6) مصوبه فوق الذکر دستورالعمل نحوه اجرای حمایت از تولیدکنندگان دام روستایی به شرح ذیل جهت اجرا ابلاغ شد که بر اساس آن، شرکت پشتیبانی امور دام کشور به عنوان مباشر خرید دام روستایی تعیین شد.

طبق این دستورالعمل، قیمت خرید بره زنده نر پرواری به ازای هر کیلوگرم 620 هزار ریال خواهد بود که از این مبلغ 530 هزار ریال نقد و مابقی در قالب خوراک دام آماده (کنستانتره) به مقدار (2.2) کیلوگرم بدون اخذ وجه دامداران تحویل می گردد.

وزن بره زنده نر پرواری با حداکثر (2) کیلوگرم دنبه، حداقل 40 کیلوگرم و حداکثر 55 کیلوگرم قابل تحویل خواهد بود.

آغاز خرید تنظیم‌بازاری دام زنده سبک و سنگین در زنجان

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام استان زنجان نیز بر این اساس از توزیع 120 کیلو به ازای هر راس دام مولد عشایری به تعداد 5 هزار راس (میش مولد) خبر داد و گفت: اخیرا نیز 600 تن نهاده جو بین دام‌ها توزیع شده است.

قاسم معینی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با هدف تنظیم بازار و حمایت از دامداران و عشایران استان زنجان تصریح کرد: تا کنون حدود 260 راس میش مازاد دامداران خریداری، کشتار و ذخیره شده است. در حوزه دام سنگین نیز روزانه 10 الی 15 راس خریداری و کشتار می‌شود.

معینی قیمت هر کیلو دام سنگین (گوساله نر) را 59 هزار تومان اعلام کرد و افزود: 50 تومان این مبلغ به صورت نقدی و 9 هزار تومان باقیمانده نیز در قالب اعطای 2.8 کیلوگرم کنستانتره و یا 1.7 کیلوگرم نهاده جو به دامدار پرداخت می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه قیمت هر کیلو دام سبک نیز 62 هزار تومان است، اضافه کرد: 53 تومان این مبلغ به صورت نقدی و 9 هزار تومان باقیمانده در قالب اعطای 2.8 کیلوگرم کنستانتره به دامدار پرداخت می‌شود.

معینی با بیان اینکه اختلاف قیمت خریداری دام زنده از دامداران و عشایران استان زنجان توسط دولت با میدان احشام 10 الی 12 هزار تومان است، ابراز کرد: برنامه‌ریزان با هدف حمایت از دامداران و تولیدکنندگان اصلی اقدام به خرید دام‌های زنده کرده‌اند که تا کنون بازخورد قابل قبولی هم داشته است.

دامداران زنجانی همچنان نگرانند!

با وجود ورود دولت برای حمایت از چرخه تولید و حفظ ذخائر ژنتیکی که البته به گفته برخی از صاحب‌نظران، دیرهنگام هم بود، دامداران علاوه بر فروش بره‌ها اقدام به فروش دام‌های مولد کردند که این مسئله ذخایر ژنتیک دامی را در معرض خطر جدی قرار داد. درست است که این روند کند شده است اما همچنان ادامه دارد و گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی از دامداران زنجانی به ناچار دام‌های مولد خود را به دست دلالان می‌سپارند تا در شرایط خشکسالی کنونی، بیش از این متضرر نشوند!

امیر یکی از دامداران منطقه خدابنده می‌گوید: بره‌هایی که در زمستان 99 متولد شده‌ بودند به قیمت ناچیزی به چوب‌داران فروخته شدند چرا که وزن بسیار کمی داشتند. دولت دیر وارد شد اما باز هم با خرید تنظیم‌بازاری دام زنده و توزیع نهاده بین دامداران گام مثبتی در جهت حمایت از تولیدکننده‌ها برداشته است.

او که همچنان نگران تشدید وضعیت خشکسالی است به صدای زنجان می‌گوید: اگر وضعیت مراتع در سال آتی مثل امسال باشد، بره‌های متولد شده امسال نیز به قیمت ناچیز به دست دلالان خواهد رسید و وضعیت ما بدتر خواهد شد!

لازم به ذکر است، به گفته مسئولان و کارشناسان، خشکسالی و عدم دسترسی به نهاده مناسب باعث می‌شود دامداران علاوه بر فروش بره‌ها اقدام به فروش دام‌های مولدکنند که این مسئله سبب می‌شود دام‌های مولد از گردنه تولید خارج شده و ذخایر ژنتیک دامی و سرمایه‌های دامی کشور در معرض خطر جدی قرار گیرد در نتیجه از برنامه‌ریزان انتظار می‌رود برای حمایت از تولید و کاهش نگرانی دامداران که اضطراب از دست دادن شغل و درآمدشان را دارند و البته جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها و پیوستن به جرگه کارگران فصلی و مشکلات اجتماعی که پس از آن گریبان‌گیر مسئولان می‌شود، دست به کار شده و به دنبال چاره باشند!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانخشکسالیفروش دام هادامداران
sedayezanjannews.ir/nx8278


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»