کد خبر: 8282
1400/10/02 - 10:48


گزارش صدای زنجان از سر کار گذاشتن کارگران شهرداری زنجان با نامه‌ای که وجود نداشت؛

کارگرها با نامه‌ سرِ کار رفتند!

کارگران شهرداری برای تحقق طبقه‌بندی مشاغل در شهرداری سال‌ها در انتظار پاسخ نامه‌ای بودند که وجود نداشته و با پیگیری آن‌ها به‌تازگی ثبت شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- کارگران شهرداری زنجان که از سال 95 پیگیر اجرای طرح قانونی طبقه‌بندی مشاغل هستند، می‌گویند پس از پیگیری از طریق سازمان شهرداری‌های کشور متوجه شده‌اند که استانداری اصلا نامه‌ای را درباره این موضوع نه ثبت و نه ارسال کرده است در حالی که بارها در پاسخ پیگیری کارگران شهرداری اعلام شده بود که استانداری مکاتبه‌های لازم را داشته است!

کارگران شهرداری زنجان از سال 93 پیگیر اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند. آن‌ها به دنبال ترتیب اثر ندادن مسئولان به این الزام قانونی، موضوع را در سال 95 پیگیری کردند اما تا به امروز نتوانسته‌اند به نتیجه برسند.

چالش برای اجرای یک قانون!

موضوع مطالبه کارگران شهرداری زنجان در تاریخ 16 آذرماه سال جاری با تیتر «قانون علیه قانون» در رسانه صدای زنجان منتشر شد که در آن به ناکامی 1500 کارگر شهرداری زنجان پس از 5 سال برای اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و اصرار بازرسی استان زنجان برای عدم اجرای آن، پرداخته شده بود، انتشار یافت.

بر اساس دستورالعمل اجرایی طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل موضوع ماده7 آئین‌نامه اجرایی تبصره یک ماده 49 قانون کار، کارفرما مکلف است کلیه کارگران مشمول قانون کار اعم از دائم، موقت، پاره‌وقت، تمام‌وقت و غیره با توجه به وظایفی که بر عهده دارند با رعایت شرایط پیش‌بینی شده در شناسنامه شغلی با مشاغل طرح طبقه‌بندی مشاغل مصوب کارگاه با همکاری کمیته طبقه‌بندی مشاغل تطبیق وضع کنند.

شهرداری زنجان با استناد به اسناد بالادستی اصل۴۴ و آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که بر اساس اصل۴۴ قانون اساسی صادر شده است و در آن وزارت کشور ارگان‌های زیرمجموعه را مکلف به واگذاری مشاغل تصدی‌گری به بخش خصوصی کرده است، تاکید دارد که امکان اجرای قانون طبقه‌بندی مشاغل کارگران در شهرداری زنجان وجود ندارد.

بازرسی استان نیز بر اساس این اسناد تاکید دارد که شهرداری زنجان نباید مشاغل کارگری را راسا استخدام کند چرا که تمامی گروه‌های کارگری به بخش خصوصی واگذار شده‌اند!

این در حالی است که مسئولان اداره کار استان و حتی بازرسی کل کشور و سازمان شهرداری‌های کشور بر لزوم اجرای قانون تاکید داشته و استناد بازرسی استان و شهرداری زنجان را اصلا قبول ندارند!

چرا نامه طرح طبقه‌بندی مشاغل کارگران شهرداری زنجان به تهران نرسید؟

با این وجود، برخی مسئولان همچنان به دلایل نامعلومی اصرار بر عدم اجرای این طرح دارند! حتی کارگران که از یک ماه پیش منتظر پاسخ‌نامه ارسالی استانداری به سازمان شهرداری‌های کشور بودند، می‌گویند در طول مدت پیگیری برای اجرای این طرح، نامه‌های مورد ادعای مسئولان استانداری زنجان اصلا به تهران ارسال نشده است!

نماینده کارگران شهرداری زنجان در این رابطه به صدای زنجان می‌گوید: مسئولان شهرداری پس از پیگیری کارگران برای اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل اعلام کردند که موضوع را از طریق استانداری پیگیر هستند! دفتر امور شهری استانداری زنجان نیز اعلام کرد که از طریق ارسال نامه به سازمان شهرداری‌های کشور موضوع را پیگیر است! اما وقتی 22 آذرماه به این سازمان مراجعه کردیم به ما گفته شد اصلا چنین نامه‌ای در این سازمان ثبت نشده است!

«به زنجان برگشته و به استانداری مراجعه کردیم! اظهارات تعجب‌برانگیز سازمان شهرداری‌های کشور را به مسئولان استانداری زنجان ارسال کردیم! چرا که تا قبل از آن مسئولان به ما گفته بودند نامه مکتوب را جهت استعلام اجرا یا عدم اجرای طرح مذکور به تهران ارسال کرده‌اند!»

او عنوان می‌کند که مسئولان دبیرخانه استانداری 3 شماره نامه ارسالی خود با این موضوع را به ما ارائه کردند. برای پیگیری به تهران مراجعه کرده و شماره نامه‌ها را به سازمان شهرداری‌های کشور ارائه کردیم اما باز هم به ما گفته شد که هیچ نامه‌ای با این عنوان به ثبت نرسیده است!

وی که از عدم صداقت مسئولان ذی‌ربط استان زنجان گلایه‌مند است به صدای زنجان می‌گوید: مسئولان پس از یک ماه با وجود قول‌های مساعد برای پیگیری دغدغه چندین ساله ما، نامه‌ای را ثبت نکرده بودند! ما از تهران با استانداری زنجان تماس گرفته و خواستیم نامه‌ را ثبت کنند! فکر کنید نامه‌ را به زور ثبت کردیم! مسئولان باید پاسخ بدهند که چرا در این مدت نامه را ثبت نکرده‌اند؟

بازرسی استان قانون‌گذار نیست!

با وجود اینکه مسئولان سازمان شهرداری‌های کشور و سازمان بازرسی کل کشور اجرای طرح طبقه‌بندی کارگران را حق آن‌ها می‌داند اما در زنجان بازرسی استان مانع اجرای آن شده است!

نماینده کارگران می‌گوید: قانون لازم‌الاجراست! هیچ ارگان، نهاد و مجموعه‌ای حق توقف اجرای آن را ندارد مگر دیوان! بازرسی استان زنجان نیز نمی‌تواند مقابل اجرای یک قانون بایستد! ارگان‌های زنجان مجری قانون‌اند و مکلف به اجرای آن هستند!

«به خاطر اصرار بر اجرای قانون در حق 2هزار کارگر شهرداری زنجان، اجازه ورود به بازرسی استان را نداریم! این در حالی است که درهای سازمان بازرسی کشور بر روی ما باز است! استانداری به ما می‌گوید طرح مذکور در شهرداری اجرا نمی‌شود اما مسئولان مربوطه استان یادشان باشد که قانونگذار نیستند بلکه مجری قانون‌اند و خدمت‌گزار مردم و قشر کارگر! قانون می‌گوید طرح طبقه‌بندی مشاغل لازم‌الاجراست!»

آقای استاندار با «چشم» گفتن مشکلات کارگران شهرداری حل نمی‌شود!

نماینده کارگران شهرداری زنجان با اشاره به بی‌تفاوتی مسئولان ارشد استانی و نمایندگان مردم زنجان در مجلس می‌گوید: 2 نماینده مجلس که می‌گویند نامه بنویسید! آقای استاندار هم وقتی خواستار دیدار حضوری برای بیان مشکلات‌مان می‌شویم فقط می‌گوید «چشم!». این روش پیگیری مطالبات مردم نیست! چوب خدا صدا ندارد و مسئولان نباید دست روی سفره کارگران بگذارند!

آقای مدیر اگر نمی‌توانید مجری قانون باشید، استعفا دهید!

در نامه‌های ارسالی اداره کار استان به شهرداری زنجان بارها تاکید شده که «با توجه به بررسی‌های معمول توسط کارشناس این اداره، کارکنان مشمول قانون کار شهرداری و سازمان‌های تابعه شهرداری به‌ویژه مناطق ۴گانه شهرداری، کارگران فضای سبز و غیره مطابق با دستورالعمل مذکور تطبیق وضع نشده‌اند و به لحاظ عدم تشکیل کمیته دائمی طبقه‌بندی مشاغل صورت نمی‌گیرد که این امر موجبات نارضایتی کارگران را به دنبال داشته است.

بنابراین خواهشمند است دستور فرمائید در اجرای ماده ۴۹ قانون کار و آئین‌نامه اجرایی آن نسبت به تطبیق وضع کلیه کارگران زیرمجموعه شهرداری و تشکیل کمیته مزبور (صدور ابلاغ اعضای کمیته) و آموزش آنان اقدام و نتیجه را در اسرع وقت به این اداره کل اعلام کنند. در غیر این صورت موضوع اعلامی برابر قانون در مراجع حل اختلاف موضوع فصل نهم قانون کار طرح و بر علیه شهرداری رای مقتضی صادر خواهد شد.»

از این رو کارگران شهرداری بر لزوم معرفی شهرداری زنجان در اسرع وقت به حل اختلاف از سوی اداره کار تاکید دارند.

چند وقت پیش علی کریمی، مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان که اظهارات مسئولان شهرداری مبنی بر مانع شدن اجرای قانون مذکور توسط بازرسی را قابل پذیرش نمی‌دانست، از کارگران شهرداری زنجان خواست تا نسبت به تنظیم دادخواست در هیئت حل اختلاف اقدام کنند تا نسبت به پرونده رسیدگی شود.

اما نماینده کارگران شهرداری زنجان که معرفی شهرداری به حل اختلاف را از وظایف اداره کار می‌داند نه کارگران خطاب به مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان می‌گوید: تا کی نامه‌نگاری؟ از سال 93، 2هزار کارگر شهرداری زنجان را معطل گذاشته‌اید! آقای مدیر خودتان هم می‌دانید 2هزار کارگر اگر از طریق حل اختلاف پیگیر حقوق‌شان شوند 2 سال طول می‌کشد! در نامه‌ای که خطاب به مسئولان شهرداری نوشته‌اید، تاکید کرده‌اید که در صورت عدم اجرای این قانون، از طریق حل اختلاف موضوع را پیگیری خواهید کرد! خب چرا اقدام نمی‌کنید؟ اگر نمی‌توانید لطفا استعفا دهید!

کسر اضافه‌کاری کارگران؛ عیدی شهرداری به مناسبت شب یلدا!

در شرایطی که کارگران شهرداری زنجان در انتظار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند. گزارش‌ها حاکی از آن است که مسئولان به جای اجرای این قانون، دستور کسر اضافه‌کاری آن‌ها را صادر کرده‌اند!

نماینده کارگران شهرداری زنجان در واکنش به این اقدام مسئولان بازرسی استان می‌گوید: حقوق ما کفاف زندگی‌مان را نمی‌دهد ان وقت شما به جای افزایش حقوق، بابت اضافه کاری که انجام داده‌ایم به جای پرداخت کامل، قصد دارید چند ریالی هم از آن کسر کنید؟ چرا باید در بحران اقتصادی این همه فشار را متحمل شویم؟ سازمان بازرسی باید توضیح دهد که چرا دست روی سفره کارگر گذاشته است؟ من این حرف‌ها را روز گذشته (29 آذرماه) در حضور مسئولان بازرسی کل کشور هم گفتم، اگر مسئولان قصدشان با این کارها جمع کردن سفره کارگران است، بسم‌الله! شروع کنند!»

مسئولانی که برای حقوق کارگران تصمیم می‌گیرید، حکم‌تان را منتشر کنید!

با این وجود کارگران شهرداری زنجان می‌گویند حتی این سختگیری‌ها، پایشان را در پیگیری اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل سست نکرده و منتظرند تا ظرف 10 روز آینده خبر خوشی را که از سال 93 انتظارش را می‌کشند، بشنوند!

کارگران شهرداری زنجان عامل بلاتکلیفی و مشکلات در رسیدن به حق قانونی‌شان را بی‌توجهی مسئولان به جایگاه آن‌ها دانسته و می‌گویند: چرا باید در جلسه‌ای که قرار است در رابطه با حق و حقوق کارگران تصمیم‌گیری شود، نماینده کارگران حضور نداشته باشد؟

آن‌ها معتقدند بیشتر تصمیمات اتخاذ شده مربوط به حوزه کارگری به علت این نقصان، به ضرر جامعه کارگری تمام شده است! نمونه‌اش برگزاری جلسه یک ماه پیش در مورد اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل کارگران شهرداری زنجان که تا الان باید اجرایی می‌شد اما بنا به دلایل نامعلومی مسئولان تمایل به اجرای آن ندارند!

نماینده کارگران شهرداری زنجان نیز با تائید این اظهارات از مسئولان می‌خواهد تا در جلساتی که قرار است برای کارگران تصمیم گیری شود، نماینده این قشر برای حضور در جلسه دعوت شود.

او با بیان اینکه احتمالا جلسه مربوط به اضافه‌کاری کارگران که موجی از نارضایتی را به راه انداخته پایان هفته جاری برگزار می‌شود، می‌گوید: ما حرف‌های زیادی داریم که باید مدیران و مسئولان بشنوند! چرا باید مدیری که حقوقش چندین برابر حقوق کارگر است به خودش اجازه دهد کارگر اضافه‌کاری‌اش را با کم و کسر دریافت کند؟ ما از مسئولان شهرداری زنجان می‌خواهیم حکم‌شان را منتشر کنند، من حکمم را برای انتشار ارائه می‌کنم و از مدیرانی که برای حقوق ما تصمیم می‌گیرند هم می‌خواهم حکم‌شان را منتشر کنند!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانطبقه بندی مشاغلشهرداری زنجانکارگران شهرداری
sedayezanjannews.ir/nx8282


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»