کد خبر: 8287
1400/10/02 - 15:44


صدای زنجان از افتتاح اولین بوتیک هتل زنجان گزارش می‌دهد؛

هتلی با خاطرات 250 ساله!

مدیر عامل بوتیک‌هتل زنجان اظهار کرد: آنچه که بیش از همه چیز ما را در پیشبرد این پروژه اذیت کرد؛ گیر و دار اداری کار بود، ما برای پیشبرد این پروژه سه بار کمیسیون ماده 5 و دو بار ماده 100 رفتیم و این داستان ادامه داشت تا نهایتا دیدیم که کار ما پیش نمی‌رود و دست به دامان دادستان زنجان شدیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- وقتی بنا شد که به مراسم افتتاحیه هتل بوتیک زنجان بروم، تصورات عجیب و غریبی از این هتل بوتیک داشتم. تصورم بر این بود که هتل بوتیک، هتلی است که مرکز تجاری دارد و یا امثال آن.

اما قصه فراتر از این موضوعات بود. «بوتیک‌هتل» واژه‌ای است که از اوایل دهه ۸۰ میلادی در آمریکا و انگلستان پدیدار شد و طرفدارانش را پیدا کرد. در ایران نیز تاسیس نخستین بوتیک‌هتل در سال ۸۵ صورت گرفت. البته با توجه به قدمت ۱۵ ساله در ایران هنوز بسیاری شناخت کاملی از بوتیک هتل ندارند.

اما با سرچی در گوگل به نتایج جامعی در مورد بوتیک‌هتل‌‌ها رسیدم و دریافتم که بزرگ نیستند اما ظاهر متفاوتی دارند و از همین رو طراحی داخلی منحصر به فرد آنها مناسب بافت پر از هیاهوی شهری است. با این سطح اطلاعات به مراسم افتتاحیه اولین بوتیک هتل استان رفتم.

شب یلدا بود. هتل بومگردی «بوتیک‌هتل» در خیابان آیت‌الله کاشانی (ضیایی) زنجان واقع بود. طی مسیر حال و هوای شهر بوی دورهمی‌ها و حال و هوای شبهای عید را داشت اما این بار دست هر کسی هندوانه و انار بود.به هر طریق به محل هتل بوتیک رسیدم و وقتی از در چوبی این هتل وارد شدم با صحنه‌ای مواجه شدم که کاملا نوستالژیک بود. چرخ خیاطی مادربزرگ، چرتکه پدربزرگ و بخشی از ظروف مسی و چیدمان شب یلدا که فضا را زینت داده است، روی میزی در پادری ورودی گذاشته شده بود و بعد چند پله و حیاط قدیمی با دکور شب یلدایی!

خانه‌ای قدیمی که می‌توان حس و حال گذشته را در حوض و نقش و نگار سنتی آن جست. حوضی که حالا با چند هندوانه و انار زینت یافته است و در جمع خودمانی کسانی که در این مراسم حضور دارند، جلوه‌گری می‌کند. هوا با اینکه سرد است اما شیشه‌های رنگی ورودی اتاق‌های این هتل به فضا گرما بخشیده است و آدمی را به گذشته‌های دور می‌کشاند. وقتی که درهای این خانه چارطاق باز بوده است و شاید بچه‌ای از ورودی درها از این اتاق به آن اتاق می‌دویده است.

به نقش و نگارهای این هتل که چشم می‌اندازم. به نظرم می‌آید یعنی خانه قدیمی که حالا بازسازی شده است این شکلی بوده است؟ تصویر قدیمی از این خانه دلم را به درد می‌آورد. خانه‌ای متروک و رو به ویرانی! انگار که تاریخ از زیر خرابه‌ها بار دیگر زنده شده باشد.

بازسازی این خانه قدیمی، از خرداد ماه سال ۹۸ آغاز و در آذر ماه امسال به پایان رسیده است و به گفته مدیر عامل این هتل این هتل از ۲ ماه آینده، پذیرای مسافران علاقه‌مند خواهد بود.

از جمع بازدیدکنندگان این هتل می‌توان شنید که معماری هر اتاق این هتل با اتاق دیگر متفاوت است. آیینه‌کاری‌ها و شیشه‌های رنگی که گفته می‌شود از خارج از کشور آورده شده است و کاشی‌کاری‌های منحصر به فرد که ذهن آدم را جلا می‌بخشد. همه و همه فضای دل‌انگیزی برای مسافرانی خواهد بود که به این بوتیک‌هتل وارد شوند. هتلی که زیر بنای آن خانه‌ای به قدمت ۲۵۰ سال قبل است. این هتل با مساحت ۶۰۰ متر مربع در بافت قدیمی شهر زنجان، با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان بازسازی شده است. بازسازی این خانه قدیمی، از خرداد ماه سال ۹۸ آغاز و در آذر ماه امسال به پایان رسیده است و به گفته مدیر عامل این هتل از ۲ ماه آینده، پذیرای مسافران علاقمند خواهد بود.

گیر و دار اداری مشکل بزرگ ساخت اولین بوتیک‌هتل زنجان

پس از بازدید از اتاق‌های بوتیک‌هتل، صمد یوسفی‌اصل، مدیر عامل هتل بوتیک زنجان در مراسم افتتاحیه میگوید: این مجموعه سه سال پیش خریداری و تلاش شد تا از هر نقطه ایران هنرمند و صاحب نظران به کار گرفته شوند تا این پروژه به پیش رود.

وی با اشاره به اینکه اجرا و مرمت این بنا سه سال به طول انجامید، اظهار کرد: سختی کار از یک طرف (با توجه به اینکه ما هر هنرمند را از نقاط دیگر دعوت کردیم بایستی با هر کدام چند برابر قیمت حساب می‌کردیم) اما روند کند این پروزه به سبب این بود که کار، از نوع کار دست بود و از همین جهت زمان بیشتری را برای انجامش می‌طلبید. از سوی دیگر نیز موضوع کرونا در پیشبرد این پروژه تاثیر گذار بود. همه این عوامل دست در دست هم دادند و موجب شدند که این پروزه سه سال به طول بیانجامد.

مدیر عامل بوتیک‌هتل زنجان اظهار کرد: آنچه که بیش از همه چیز ما را در پیشبرد این پروژه اذیت کرد؛ گیر و دار اداری کار بود، ما برای پیشبرد این پروژه سه بار کمیسیون ماده 5 و دو بار ماده 100 رفتیم و این داستان ادامه داشت تا نهایتا دیدیم که کار ما پیش نمی‌رود و دست به دامان دادستان زنجان شدیم و نیت خود را از اجرای این پروژه و مشکلات‌مان را مطرح کردیم و انصافا با ورود حاج آقای کرمی به این بحث یک میزان روند کاری تسهیل شد و اگر حمایت ایشان نبود به جرات می‌توانم بگویم این بنای تاریخی زیر برف و باران تبدیل به یک خرابه شده بود.

تشویق صاحبان خانه‌های قدیمی به بازسازی از اهداف این پروژه بود

یوسفی اصل با اشاره به اهداف خود از ساخت و افتتاح بوتیک‌هتل زنجان گفت: شاید اگر به افتتاح این بوتیک‌هتل دقیق شویم اولین مرحله یک نگاه اقتصادی مطرح باشد؛ اما در کنار آن بعد فرهنگی ماجرا قرار دارد چرا که در زنجان تعداد خانه‌های قدیمی بسیار کم است و شاید این خانه‌ها به تعداد انگشتان دست هم نرسد و وضعیت مثل سایر استانها نظیر اصفهان و کاشان نیست. در واقع ما با اجرای این پروژه به دنبال این بودیم که این اعتماد به نفس را به صاحبان خانه‌های قدیمی بدهیم که این خانه‌ها را بازسازی کنند و مورد بهره‌برداری قرار بدهند.

وی ادامه داد: بحث دیگر کمک به اقتصاد منطقه است. چرا که ما هنوز این منطقه را راه نینداختیم و درگیر موضوع پارکینک آن هستیم  قیمت بناهای اطراف را 5 یا 6 برابر نرخ واقعی به ما میخواهند بفروشند. اگر چه ما از این موضوع ناراحت نیستیم و به نظر شخص بنده حتی این اتفاق هم خوب است.ضمن اینکه یکی دیگر از اهدافی که به دنبالش بودیم این بود که بحث جدیدی در زمینه گردشگری داشته باشیم. همین طور که از واژه «بوتیک‌هتل» هم مشخص هست به دنبال حرف جدیدی در این زمینه هستیم.

علاقه‌مند هستیم که کارمان را در حوزه گردشگری و جذب توریست توسعه بدهیم

مدیر عامل بوتیک‌هتل زنجان افزود: علاقه‌مند هستیم که کارمان را در حوزه گردشگری و جذب توریست توسعه بدهیم چرا که در شان مردم زنجان نیست که در محل اقامت برای میهمانان خود دچار مشکل باشند. اگر مجوزهای مربوطه داده شود این امکان را داریم که از فردا مسافر جذب کنیم ولی برنامه‌مان بر این است که دو ماه به خودمان یک دوره آزمایشی دهیم.

وی در پایان افزود: ما اکنون 45 روز است که همکاران خود را جذب کرده‌ایم و علاقه‌مند این هستیم که در این دوره آزمایشی، پرسنل خود را آموزش بدهیم و همچنین حاضر به پذیرایی صاحب نظران این عرصه هستیم تا ضمن اقامات در این هتل مشکلات ما را مطرح کنند تا در صدد برطرف کردن ان برآییم.

پروانه بهره‌داری این مجموعه ظرف دو ماه آینده صادر خواهد شد

در ادامه امیر ارجمند، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه ما تاسیسات گردشگری متنوعی از قبلیل هتل، هتل آپارتمان، اقامتگاه‌های بومگردی داریم، اظهار کرد: این مجموعه، اولین مجموعه بوتیک‌هتل استان زنجان هست که در مقایسه با تاسیسات گردشگری که در استان موجود است به میزانی از لحاظ ارائه خدمات و سبک و سیاق معماری و طراحی و پذیرایی متفاوت است.

وی با بیان اینکه پیش از این ما هتل بوتیک نداشتیم و عمدتا اقامتگاه ما اقامتگاه‌های بومگردی و سنتی بودند، افزود: پروانه بهره‌داری این مجموعه ظرف دو ماه آینده صادر خواهد شد و از اوایل اسفند ماه این مکان به صور ت رسمی جذب مسافر را خواهد داشت.

وی افزود: مطمئنا افزایش تاسیسات گردشگری استان، به جذب گردشگر کمک خواهد کرد؛ مخصوصا اگر تبلیغات خوبی اتفاق بیفتد چرا که  تورهای مختلفی را می‌توان با در نظر گرفتن این اقامتگاه‌ها طراحی کرد و مطمئنا این اقامتگاه‌ها جاذب گردشگر خواهد بود.

ارجمند خاطر نشان کرد: یکی از بحث‌های مهم گردشگری بحث اقامتگاه است وقتی یک گردشگر تصمیم به سفری می‌گیرد مهمترین موضوع مورد بحث، موضوع اقامتش است که بایستی به این مقوله نگاه جدی‌تری داشت.

از سرمایه‌گذاران بخش تاسیسات گردشگری حمایت می‌کنیم

 ارجمند با بیان اینکه ما در حوزه گردشگری برای تاسیسات گردشگری هیچ مانعی نداریم و هر سرمایه‌گذاری بخواهد در حوزه گردشگری سرمایه گذاری کند، حمایتش می‌کنیم و تسهیلات در احتیارش قرار می‌دهیم، خاطرنشان کرد: تلاشمان بر این است که موانع را برطرف کنیم.چون  این هتل بوتیک در زنجان برای اولین بار بود که ساخته می‌شد، یک میزان مشکلات در این زمینه وجود داشت مسلما ما برای اینکه بتوانیم مجموعه‌های مختلف استان را  متقاعد کنیم که بیایند و مجوز اقامت چنینی مجموعه‌های گردشگری را ارائه بدهند یک میزان زمان می‌برد، اما مطمئنا پروژه‌های بعدی خیلی راحت‌تر پیش خواهد رفت و ما هم تمام تلاشمان را می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه اتفاق دیگری که در زمینه این پروژه افتاد شیوع کرونا بود که موجب طولانی شدن روند این پروژه شد، افزود: این پروزه کمک کرد که ما سرمایه‌گذاران به ویژه صاحبان ابنیه تاریخی را تشویق کنیم که به سمت ساخت این مجموعه‌ها حرکت کنند. پیش از این وقتی که کسی خانه تاریخی داشت و ما از او می‌خواستیم که در این زمینه سرمایه گذاری کند از شهرهای دیگر مثال می‌زدیم اما اکنون این مجموعه مثالی برای یک ابنیه تاریخی است که تبدیل به یک هتل بوتیک شده است.

با افتتاح این هتل، مراسم به پایان می‌رسد و یلدا بهانه‌ای برای دورهمی در اولین هتل بوتیک زنجام شده است. خانه‌ای که شاید 250 سال پیش نیز در آن شبی خانواده‌ای دور هم جمع شده باشند و باهم جشن کوچکی گرفته باشند و هندوانه قاچ کرده باشند و اناری خورده باشند.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبوتیک‌هتلمیراث فرهنگیصمد یوسفی
sedayezanjannews.ir/nx8287


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»