کد خبر: 8288
1400/10/04 - 9:56


گزارش صدای زنجان از وضعیت ذخایر دارویی استان و احتمال افزایش قیمت دارو؛

وضعیت نارنجی برای دارو

گرچه مسئولان دارویی استان زنجان از تلاش برای به صفر نرسیدن ذخیره دارویی استان می‌گویند اما ان‌چه از گفته‌ها برمی‌آید، وجود کمبود در برخی اقلام دارویی و افزایش قیمت حدود 40درصدی در برخی اقلام دیگر است تا جایی که برخی از اعمال جراحی به خاطر نبود داروهای بیهوشی کنسل می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- این روزها تامین برخی از اقلام دارویی به یکی از دغدغه‌های مهم بیماران تبدیل شده است. کمبود دارو در سطح کشور وجود دارد و این مشکل کتمان نمی‌شود. به طوری که سیدحیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در ارتباط با وضعیت ذخایر استراتژیک دارو، به رسانه‌ها گفت: در سال‌های قبل استاندارد ذخایر استراتژیک دارو شش ماه بود. بر اساس استاندارد جدید در سال‌های اخیر استاندارد ذخایر سه ماه است. ذخایر برخی از اقلام دارویی ما مناسب نیست و میزان ذخیره آن‌ها کمتر از سه ماه برآورد می‌شود.

او با بیان اینکه در سه ماه آینده حدود ۱۹۰ تا ۲۰۰ قلم کمبود دارو خواهیم داشت، افزود: در حال حاضر در کشور حدود ۳۸ تا ۴۰ قلم کمبود دارو داریم که اگر تا آخر سال ارز مورد نیاز تامین نشود، کمبودهای دارویی ما به ۴۰۰ تا ۵۰۰ قلم خواهد رسید.

زنجان نمی‌تواند رفتار متفاوتی داشته باشد

«مسلما استان زنجان نیز نمی‌تواند رفتاری متفاوت از سطح کشور در زمینه کمبود دارو داشته باش». این بخشی از صحبت‌های معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان است.

 مریم نوبرانی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه در هفته اول آذرماه لیستی از سوی سازمان غذا و دارو به عنوان لیست کمبودهای دارویی کشور به تمام معاونت‌ها ارسال شد که این لیست نتیجه بررسی‌های انجام یافته در بیش از 60 دانشگاه و دانشکده است، که علیرغم توجه به تمام موارد کمبودها که الزاما هم حیاتی نیستند، گفت: 40 قلم کمبود گزارش شده همه موارد کمبود دارویی نیست و اگر دقیق‌تر به این کمبودها نگاه شود می‌توان مواردی را در این لیست جابه‌جا کرد. برای مثال آلبومین در این لیست نایاب ذکر شده ولی نایاب نیست و ما سهمیه‌هایی از آن را داریم و صفر نیستیم ولی کمبود آن را مدیریت کردیم و با کمک همکاران بالینی برای بیمارانی که اندیکاسیون دارند آن را استفاده کردیم. هر چند به این لیست می‌شود مواردی را نیز اضافه کرد که برای مثل ویتامین K وریدی، پروگراف که در این لیست نیامده و بیماران پیوندی ما شدیدا با آن مشکل دارند.

این مسئول با بیان اینکه برخی از بیماران نیز برند خاصی از داروی خارجی را نیاز دارند اما با توجه به اینکه مشابه داخلی ان وجود دارد با کمبود آن نوع برند روبهرو هستیم، گفت: استان ما هم نمی‌تواند رفتاری متفاوت از سطح کشور داشته باشد و قطعا این کمبودها را تجربه می‌کند و حالا ممکن است کمبودی در استان ما دیرتر مشخص شود و یا برعکس!

نوبرانی افزود: در مجموع این کمبودهای دارویی وجود دارد و تنها مربوط به این برهه زمانی نیست و از قدیم بوده است و اکنون نیز ادامه دارد. در برهه‌ای این کمبودها کنترل شد اما اکنون نمی‌توان گفت که کمبودی وجود ندارد. البته توجه به شدت کمبود بسیار مهم است به عنوان مثال کمبودهای  کمبودهای کمتر از یک ماه، 3 ماه و 6 ماه که باید به آن توجه داشت.

وی ادامه داد: همه تلاش‌ها بر این است که داروها هیچگاه به نقطه صفر نرسد و همیشه مدیریت بیمارستانی این است که یک دپوی سه ماهه از دارو را در بیمارستان داشته باشیم ولی به محض اینکه ببینیم که دپویش از این سطح پایین برود اطلاع‌رسانی می شود، چرا که بیمارستان نیاز دارد که نیاز دارویی بیمارانش را تامین شده ببیند.

با حذف ارز دولتی تلاشها به سمت کنترل قیمت‌ها می‌رود

وی در پاسخ به شرایط قیمت دارو پس از حذف ارز در سال آینده افزود: با توجه به سیاستهایی که دولت در جهت برداشتن ارز دولتی از روی دارو دارد قاعدتا همه تلاش‌ها به این سمت خواهد رفت که قیمت‌ها کنترل و مدیریت شوند تا بیمار بتواند دارو را با قیمت مناسب تهیه کند و قاعدتا نباید به سمتی برویم که بیماران ما در تامین دارو با مشکل مواجه شود!

وی ادامه داد: هنوز ارز دولتی از روی داروهای خاص برداشته نشده است و در حال حاضر نیز رییس‌جمهوری دستور داده که فعلا این اتفاق نیفتد! ولی برخی از گرانی‌ها به جهت این است که ارز دولتی از روی داروهای دارای مشابه خارجی برداشته شده است و بیمار برای خرید داروی خارجی باید مابه‌التفاوت آن را پرداخت کند. در مورد داروهای اوتی‌سی نیز ارز دولتی از روی داروهای اوتی‌سی برداشته شده و ما افزایش بیش از 40 درصد را در مورد این داروها شاهد هستیم و قاعدتا اگر بنا باشد که ارز دولتی از روی دارو برداشته شود قطعا بایستی با سازمان‌های بیمه‌گر هم تعامل صورت گیرد و قاعدتا اینگونه خواهد بود که با بالا بردن سقف تعهدات بیمه‌ها به کمک مردم بیاییم.

نوبرانی خاطر نشان کرد: با دستوری که رییس جمهور در چند هفته گذشته دادند و خواستند که مبلغی برای ارز دارو تخصیص یابد مسلما دولت اهتمام کامل دارد که کمبودهای دارویی را به کمترین میزان خود برساند. ضمن اینکه امیدواریم که در کنار تامین دارو تشدید نظارتی در تامین و توزیع دارو رخ بدهد تا بتواند چرخه توزیع را به گونه‌ای جلو برد که داروی درست به بیمار درست داده شود

وضعیت دارویی استان مشابه وضعیت دارویی کشور است

در ادامه محمدباقر آیت اللهی، مدیرعامل شرکت تعاونی داروسازان استان زنجان با اشاره به اینکه وضعیت دارویی استان مشابه وضعیت دارویی کشور است، اظهار کرد: ما در استان در یک سری از داروهای بیمارستانی مخصوصا داروهای بیهوشی با کمبود روبه‌رو هستیم و بعضا هم این اتفاق می‌افتد که برخی از اعمال جراحی به خاطر نبود داروهای بیهوشی کنسل می‌شود.

وی با بیان اینکه در خصوص تعداد اقلام داروهایی که دچار مشکل هستیم اطلاعاتی ندارم، ادامه داد: اما واقعیت این است که با یک سری کمبودهای جدی روبه‌رو هستیم و این کمبود شامل تمام گروه‌های دارویی از داروهای بیمارستانی تا داروهای سرپایی می‌شود. ضمن اینکه در داروهای خاص نیز تا حدودی مشکل داریم.

کمبودها بیشتر در داروهای خارجی و وارداتی مشهود است

 این مسئول با اشاره به اینکه بیشتر کمبودها در حوزه داروهای تخصصی است، اظهار کرد: این کمبودها بیشتر در داروهای خارجی و وارداتی مشهود است چرا که به دلیل مراودات مالی که در این زمینه وجود دارد، واردات دچار مشکل شده است و یا در تامین ارز مشکل وجود دارد و این موارد در تامین دارو اشکال ایجاد می‌کند. همچنین در تامین مواد اولیه برخی از داروهای داخلی نیز دچار مشکل هستیم.

وی در مورد افزایش قیمت دارو پیش از حذف ارز دولتی در برخی از داورها افزود: افزایش قیمت دارو تنها وابسته به ارز نیست و و در برخی از موارد قیمت جهانی مواد اولیه افزایش می‌یابد و یا هزینه‌های تولید دارو بر قیمت تمام شده ان اثر می‌گذارد و این طور نیست که قیمت دارو تنها وابسته به ارز باشد.

در برخی از داروها قیمت مواد اولیه به صورت جهانی افزایش یافت

آیت‌اللهی خاطرنشان کرد: در برخی از داروها که اخیرا گران شد؛ قیمت مواد اولیه به صورت جهانی افزایش یافت و به طبع با توجه به اینکه این مواد اولیه وارداتی هستند؛ افزایش قیمت را در نمونه‌های داخلی نیز شاهد بودیم. منتهی مراتب عوامل دیگر هم هستند که قیمت دارو متاثر از آن‌ها است.

مدیرعامل شرکت تعاونی داروسازان استان خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که افزایش قیمت از طریق خود وزارت بهداشت صورت می‌گیرد و تصور مردم بر اینکه داورخانه‌ها دارند قیمت دارو را گران می‌کنند؛ تصور درستی نیست. قیمت دارو تحت کنترل است و سازمان‌های مختلف مثل سازمان حمایت از حقوق شهروندی، وزارت بازرگانی، و غیره بر ان نظارت دارند.

وی با بیان اینکه در طول سال هم افزایش قیمت دارو را داشتیم، افزود: در برخی از این اقلام افزایش قیمت 10درصد و در برخی دیگر تا سقف 100 درصد صورت گرفته است. منتهی اینکه بگوییم همه داروها افزایش قیمت داشته‌اند، هم اشتباه است و این طور نیست.

وی با بیان اینکه در خصوص حذف ارز دولتی دو دیدگاه وجود دارد، افزود: یک عده معتقدند که ارز دولتی موجب فساد و رانت می‌شود و نهایتا یارانه‌ای که دولت می‌خواهد به مصرف‌کننده بدهد دست مصرف‌کننده نمی‌رسد و قاچاق معکوس صورت می‌گیرد که این صحبت‌ها کاملا منطقی هست. اما یک عده هم نگران این هستند که با آزادسازی ارز داروها؛ افزایش قیمت دارو چند برابر شود که در این زمینه هم، ذکر این نکته لازم است که بنا است تا مابه‌التفاوت این هزینه از جیب دولت پرداخت شود و این طور نیست که مردم متضرر شوند. آن‌هایی که خواهان آزادسازی قیمت ارز هستند معتقدند که دولت باید مابه‌التفاوت قیمت دارو را به بیمه‌ها پرداخت کند تا مردم از طریق بیمه‌ها با قیمت پایین‌تری دارو را دریافت کنند و به آن‌ها فشار وارد نشود.

این مسئول با بیان اینکه در هر صورت با حذف ارز دولتی این طور نخواهد شد که مردم مابه‌التفاوت قیمت دارو را از جیب خود پرداخت کنند، گفت: دولت به دنبال این است که از اقشار نیازمندتر بیشتر حمایت کند و شاید حمایتهای خود را به سمت بیماران خاص و بیمارانی که هزینه بیشتری برای دارو می‌پردازند؛ ببرد و یک میزان این موضوع را هدفمندتر دنبال کند.

باید نظارت بیشتری را بر روی سطوح توزیع دارو صورت گیرد.

آیت اللهی با اشاره به اینکه توزیع دارو نظارت بیشتری را می‌طلبد، گفت: شرکت‌های توزیع‌کننده دارو در امر نظارت معمولا مورد غفلت واقع می‌شود و وقتی گفته می‌شود که دارو از چرخه توزیع خود خارج می‌شود بیشتر ذهن‌ها متمرکز به داورخانه هست در صورتی که در این زمینه شاید داروخانه ها چندان مورد اتهام نباشند! از همین جهت باید نظارت بیشتری را بر روی سطوح توزیع دارو صورت گیرد.

وی در پاسخ به سوال اینکه آیا وضعیت کمبود داروها بحرانی است؟ افزود: ما نیازمند دپوی چند ماهه دارو در بیمارستان‌ها هستیم و وقتی این دپو به میزان کمتری می‌رسد این موضوع نگران کننده می‌شود اما این به این معنا نیست که دارو در بیمارستان وجود ندارد اما نگرانی این است که اگر دارو به موقع نرسد بیمارستان دچار مشکل در این زمینه شود از همین جهت است که ما عنوان می‌کنیم کمبود داریم. اینکه میزان دپوی بیمارستان پایین می‌آید افراد را دچار نگرانی می‌کند منتهی دارو وجود دارد یکی از این اقلام سرم بود که اکنون وضعیت آن بهتر شده است

مدیرعامل شرکت تعاونی داروسازان استان در پایان خاطرنشان کرد: بیش از 55 درصد توزیع دارو در بخش سیستم دولتی است و بخش دولتی متولی این امر است و اگر اشکالی هم در این زمینه باشد باید نظارت‌ها را در این حوزه تقویت کرد.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانداروکمبود داروعلوم پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8288


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»