کد خبر: 8289
1400/10/04 - 11:48


صدای زنجان دلایل گرانی گوشت در استان را بررسی می‌کند؛

نمایشِ تنظیمِ بازار

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان: جلسات ستاد تنظیم بازار نمایشی است!/ معاون بازرسی سازمان صمت و مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان: سکوت

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پس از اعلام خبر اختلاف 30 هزار تومانی گوشت قرمز از میدان فروش احشام تا بازار توسط استاندار زنجان که البته این آمار نیز از سوی کارشناسان ارگان‌های ذیربط احصا شده بود، مسئولان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت،معدن و تجارت استان زنجان ترجیح می‌دهند در خصوص تشریح راهکارها برای به حداقل رساندن این اختلاف، سکوت کنند!

استاندار زنجان 23 آذرماه در جلسه ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه بر اساس آنالیزهای ارائه شده قیمت عرضه گوشت قرمز در بازار و میدان فروش احشام تفاوت معناداری دارد، این اختلاف قیمتی را 30 هزار تومان اعلام کرد و گفت که این امر به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

آقای استاندار بازار را به روش قدیمی کنترل کنید، کفایت می‌کند!

محسن افشارچی با اشاره به موضوع قیمت گوشت افزود: ساده‌ترین و قدیمی‌ترین روش برای کنترل قیمت گوشت، قیمت‌گذاری دستوری و برخورد با تخلفات است و این یک روش قدیمی محسوب می‌شود.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه ابزارهای مختلفی برای کنترل قیمت گوشت وجود دارد، گفت: هم اکنون تعدادی از فروشگاه‌ها به‌صورت اینترنتی به فروش اقلام به‌ویژه گوشت قرمز مبادرت می‌کنند که در واقع ابزارهای فشار به بازار محسوب می‌شوند که می‌توانیم از آن به نحو احسن استفاده کنیم.

اما رضا استجلو، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان با اشاره به اینکه معایب خرید آنلاین از مزایای آن بیشتر است، معتقد است: به نظرم این روش‌ها بد نیست و تسکین‌دهنده بازار است اما معتقدم در شرایط اقتصادی کنونی خرید آنلاین برای خانوارها مقرون به صرفه نیست و در این بین فقط شرکت‌ها و واحدهای بسته‌بندی گوشت بیشترین سود را می‌برند از سوی دیگر عدم اطلاع از نوع گوشت و کیفیت آن نیز سبب می‌شود تا مصرف‌کننده به سمت خرید آنلاین نرود پس ما از استاندار و مسئولان می‌خواهیم بازار را همان به روش قدیمی کنترل کنند تا مردم نیز به روش مرسوم که همان خرید حضوری است اقدام و کالا را به قیمت منطقی و البته کارشناسی‌شده خریدار کنند!

تداوم نابسامانی بازار و سکوت مسئولان

گزارش‌های میدانی از بازار گوشت قرمز حاکی از آن است که حتی دولتی‌ها و ارگان‌های زیرمجموعه آنها نتوانسته‌اند در اجرای روش قدیمی که نظارت مستمر بر فعالیت قصابی‌ها و کنترل قیمت‌هاست دستاورد قابل قبولی داشته باشند!

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان که از نحوه برگزاری جلسات ستاد تنظیم بازار و تصمیم‌گیری برای قیمت اقلام اساسی مردم توسط مسئولان چندان رضایت ندارد، می‌گوید: آقای استاندار بهتر است قبل از برگزاری جلسه، استعلام کنید ببینید آخرین نرخ‌گذاری مربوط به چه زمانی بوده است! 23 آذرماه که جلسه ستاد تنظیم بازار استان تشکیل شد حدود 7 ماهی بود که اصلا نرخی نبود و بازار با نرخ‌های توافقی اداره می‌شد!

صدای زنجان برای بررسی ادعای مطرح شده توسط رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و دلایل آن موضوع را از طریق اسماعیل مسلمی، معاون بازرسی و نظارت و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صمت استان پیگیری کرد اما ظاهرا او نیز حرفی برای عملکرد بازرسانش نداشت.

البته رئیس حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان می‌گوید: در جلسات ستاد تنظیم بازار استان زنجان، مسئولان اصلا تاب انتقاد را ندارند و فقط به دنبال این هستند که چند نفر حرف بزنند تا جلسه به پایان برسد!

به گفته او «وقتی بنا به قیمت‌های کارشناسی اعلام شده، قیمت گوشت قرمز باید 130 هزار تومان باشد، چرا در بازار مصرف این کالا با اختلاف 30 هزار تومانی به 160 هزار تومان برسد؟ خب چرا برخوردی صورت نمی‌گیرد؟»

جلسات ستاد تنظیم بازار نمایشی است؟

استجلو که معتقد است، راهکارهای ارشادی برای کنترل قیمت گوشت و تزریق گوشت به قیمت مصوب دولتی به بازار نیز نمی‌تواند قصابی‌ها را مجاب به عرضه گوشت به قیمت کارشناسی حدود 130 هزار تومان کند، می‌گوید: کارشناسان قیمت کارشناسی را در جلسه اعلام می‌کنند و به تبع آن باید علت‌ها و عوامل مؤثر در آن نیز از سوی حاضران اعلام شود تا راهکاری عملی برای جلوگیری از اختلاف قیمتی 30 هزار تومان ارائه شود. اما در ستاد تنظیم بازار چنین چیزی مطرح نبوده و نیست! جو جلسه به گونه‌ای است که نمی‌توانیم حرف بزنیم!

نماینده مصرف‌کنندگان زنجانی با اشاره به قیمت‌های گوشت قرمز در بازار که پس از جلسه ستاد تنظیم بازار و اظهارات استاندار زنجان همچنان با اختلاف حدود 30 هزار تومانی به دست مصرف‌کننده می‌رسد، عنوان می‌کند: جلسه ستاد تنظیم بازار نمایشی است و در آن حدود 3 دستگاه اجرایی‌اند که حق اظهارنظر دارند! آقای استاندار باید حرف انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان استان که یک تشکل مردمی بوده و ذی‌نفع نیست را باید بشنوند! همین بی‌توجهی‌ها سبب شده تا وضعیت بازار گوشت با وجود تشکیل جلسات متعدد حل نشود! بارها خواستار جلسه با شخص استاندار شده‌ایم اما تاکنون ترتیب اثر داده نشده است!

نرخ‌گذاری جدید گوشت نیز دارای اختلاف قیمت 20 هزار تومانی است؟

بر اساس اظهارات رئیس اتحادیه قصابان شهر زنجان، آخرین نرخ‌گذاری‌ها مربوط به 29 آذرماه سال جاری است، یعنی یک هفته پس از جلسه ستاد تنظیم بازار استان! که البته در آن نیز نرخ بین میدان احشام تا کشتارگاه اختلاف‌هایی وجود دارد!

به گفته بهلول بیات، در حال حاضر گوشت گوساله خالص نر و ماده به ترتیب 160 و 130 هزار تومان و قیمت گوشت گوسفندی با توجه به نیاز مشتری و نوع گوشت که از 130 تا 160 هزار تومان متفاوت است در بازار به دست مصرف‌کننده‌ها می‌رسد!

این در حالی است که در برخی از قصابی‌ها گوشت گوسفندی تا 180 هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد! هر چند رئیس اتحادیه قصابان زنجان قیمت بالای 160 هزار تومانی را نمی‌پذیرد.

رئیس اتحادیه قصابان زنجان می‌گوید: تمامی قصابی‌های سطح شهر زنجان طبق نرخ‌گذاری‌های انجام شده به مشتریان خدمات می‌دهند، اگر هم برخی از واحدها گوشت گوسفندی را به قیمت 180 تا 185 هزار تومان فروخته‌اند، کاملا توافقی بوده است!

بهلول بیات با بیان اینکه برچسب‌های موجود در گوشت قرمز اعم از سفید و قرمز به ترتیب متعلق به گوشت نر و ماده است، عنوان می‌کند: لیست کشتارگاه‌هایی که دام نر و ماده کشتار می‌کنند، احصا شده و چرخه تولید به دقت رصد می‌شود.

بیات با تاکید بر لزوم برخورد با واحدهای متخلف قصابی که بر اساس نرخ اعلامی به مشتریان خدمات ارائه ندهند، تاکید کرده و می‌گوید: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با تعزیرات، سازمان صمت و اتاق اصناف بازرسی‌ها از واحدهای قصابی در جهت ساماندهی قیمت گوشت تشدید می‌شود.

بر اساس اظهارات بهلول بیات، قبل از اعلام آخرین نرخ مصوب، قیمت گوشت 170 هزار تومان بود نه 180 هزار تومان که پس از اعلام نرخ این میزان به 160 هزار تومان رسیده است که بر اساس اختلاف قیمتی اعلام شده از سوی کارشناسان، این فقط 10 هزار تومان کاهش یافته و به 20 هزار تومان رسیده است!

مقصر نابسامانی بازار، قصاب نیست، انحصارطلبی است!

رئیس اتحادیه قصابان زنجان با بیان اینکه قصابی‌ها به جز درصد سود قانونی مبلغ اضافه‌ای از مشتریان دریافت نمی‌کنند، می‌گوید: ما از سال 90 که مسئولان ارشد استانی وقت تنها کشتارگاه زنجان را انتقال دادند، فریاد زدیم که این اقدام‌شان تبعات خواهد داشت! در حال حاضر زنجانی‌ها 10 الی 12 هزار تومان گوشت را گران خریداری می‌کنند! این خیانتی است که مسئولان وقت در حق مردم کردند و این که برخی‌ها درصدد هستند تا قصابی‌ها را عامل این گرانی غیرمنطقی اعلام کنند به هیچ عنوان درست نیست! ما امیدواریم آقای افشارچی، استاندار فعلی زنجان حرف‌های ما در رابطه با تبعات انحصاری بودن کشتارگاه در استان را بشنوند! چرا باید تاوان تصمیم‌گیری اشتباه مسئولان وقت استان را قصاب‌ها و مردم بدهند؟

بیات با بیان اینکه ما هم موافق برخورد با واسطه‌ها که عامل گرانی گوشت در بازارند، هستیم، تصریح می‌کند: کشتارگاه با شهر زنجان فاصله 30 کیلومتری دارد، سودهای نامتعارف به جیب 5 الی 6 واسطه‌ای می‌رود که از انحصارطلبی‌ها انتفاع می‌کنند نه ما!

او می‌گوید: «برخی‌ها نسبت به خرید دام سنگین قصابی‌های زنجان از استان‌های اطراف از جمله قزوین انتقاد کرده و در برخی مواقع سختگیری هم می‌کنند اما همه می‌دانیم در استان زنجان دام سبک به میزان زیاد و حتی مازاد وجود دارد اما میزان دام سنگین کفاف نیاز داخل استان را نداده و برای تامین آن باید گوشت گاوی وارد شود، در غیر این صورت مشکلاتی در بازار مصرف ایجاد می‌شود.»

بیات با اشاره به تعطیلی واحدهای صنعتی دام سنگین در زنجان به علت عدم حمایت‌ها عنوان می‌کند: اگر زمینه برای استقرار واحدهای صنعتی دام سنگین در زنجان فراهم و برنامه‌ریزی‌ها مدون باشد قطعا در تامین گوشت به قیمت منطقی مشکلی پیش نمی‌آید!

صدای زنجان برای پیگیری برنامه سازمان جهاد کشاوزی در حوزه تنظیم چرخه تولید گوشت و حذف دلالان و واسطه‌ها از سیستم، موضوع را از طریق عبداله جعفری، مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان پیگیری کرد اما ایشان نیز «سکوت» که بهترین گزینه برای برخی مسئولان دولتی استان شده را انتخاب کرد و ترجیح داد نظاره‌گر شرایط دشوار اقتصادی خانوارهای زنجانی باشد!

اختلاف 30 هزار تومانی که استاندار زنجان از آن خبر می‌دهد بر اساس قیمت‌های احصا شده کارشناسان ارگان‌هایی است که پس از شناسایی این عیب بازار باید برای آن راهکار عملی ارائه دهند که در پیگیری‌های صدای زنجان ظاهرا راهکاری وجود ندارد. آیا هدف مسئولان از اعلام خبر اختلاف 30 هزار تومانی گوشت قرمز در زنجان این بود که مردم، موضوع را رسیدگی کنند و مدیران و کارکنان نیز با امکانات دولتی که در اختیارشان گذاشته شده صرفا در جلسات، روضه «نابسامانی وضعیت بازار اقلام اساسی مردم» را سر دهند؟

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانگوشت قرمزتورمبازار گوشت
sedayezanjannews.ir/nx8289


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»