کد خبر: 8325
1400/10/14 - 15:35


صدای زنجان از اختلافات در ورزش ژیمناستیک استان گزارش می‌دهد

ژیمناستیک زنجان بالانس نیست

ورزشکاران و برخی از مربیان: شرایط فعلی به نفع ژیمناستیک نیست!/ منتقدان: وقتی شرایط فدراسیون ژیمناستیک این باشد اوضاع و احوال هیئتش در استان هم همین می‌شود!/ رئیس هیئت ژیمناستیک استان: اگر دلسوزید برای ارتقای ژیمناستیک زنجان کمک‌مان کنید/ معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان: متاسفانه مسئله داخل استانی به اختلاف وزارت ورزش و فدراسیون گره خورده که تا به امروز حل نشده است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- موضوع اختلاف بین فدراسیون ژیمناستیک و وزارت ورزش و جوانان، ظاهرا به هیئت ژیمناستیک استان زنجان نیز کشیده شده است. معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان با تائید این موضوع می‌گوید برخی از مربیان منتقد رئیس هیئت که امیدوار به کنار گذاشته شدن زهرا اینچه‌درگاهی، رئیس فدراسیون هستند برای برگزاری مجمع در زنجان روزشماری می‌کنند! اما برخی مربیان و تقریبا تمامی ورزشکاران که خود را از این صف‌ها جدا کرده‌اند، می‌گویند: دود این اختلافات فقط به چشم ورزش ژیمناستیک استان می‌رود!

اواخر آبان‌ماه سال جاری بود که ساختمان فدراسیون ژیمناستیک که در ضلع جنوبی مجموعه ورزشی انقلاب قرار دارد، از سوی مسئولان شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور که مستقیما زیر نظر وزارت ورزش و جوانان قرار دارد، پلمب شد.

بدهی فدراسیون به این شرکت، دلیل اصلی این اقدام اعلام شد. پلمب فدراسیون ژیمناستیک در حالی اتفاق افتاد که قبلا نیز سالن ژیمناستیک برادران شهید آذرپی که تحت نظر فدراسیون اداره می‌شود، پلمب شده بود.

گفته می‌شود این اقدامات در جهت مجبور به استعفا کردن زهرا اینچه درگاهی از ریاست این فدراسیون رخ می‌دهد. درگاهی دوره پر از حاشیه و اختلافی را در این پست داشته است.

حالا گزارش‌ها حاکی از کشیده شدن دامنه این اختلافات به هیئت ژیمناستیک استان زنجان است هر چند رئیس هیئت استانی این موضوع را رد می‌کند اما از اظهارات برخی مربیان و معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان چنان برمی‌آید که باید ورزشکاران و البته برخی مربیان که ترجیح می‌دهند وارد حواشی ورزشی نشوند در کنار کمبود تجهیزات و برخی بی‌برنامگی‌ها، این دعوای زرگری را هم تحمل کنند!

در حال حاضر به صورت مشخص، ژیمناستیک‌کاران زنجانی در 3 سالن «امجدیه»، «انقلاب» و «بینش» مشغول به تمرین هستند.

مربیان می‌گویند دو چاله ابر که یکی از تجهیزات و ابزار مهم در یادگیری و تمرین ورزش ژیمناستیک است سال‌های سال است نیازمند نوسازی هستند اما به بهانه‌های مختلف به آن توجه نمی‌شود همین امر سبب شده تا این ورزش در جا زده و به زور خود را سرپا نگه دارد!

هیئت ژیمناستیک استان زنجان نباید به صورت خانوادگی اداره شود

یکی از مربیان که تمایلی برای انتشار نامش نداشت به صدای زنجان می‌گوید: چاله ابر بیش از 17 سال سن دارد که نیازمند نوسازی است. در این مدت رؤسای هیئت‌ها کاری برای تامین آن نکرده‌اند. آن زمان که چاله ابر 20 میلیون تومان بود به مسئولان پیشنهاد خرید آن را کردم، هیئت پول هم داشت اما ریاست فعلی با ان مخالف کردند، الان این وسیله را 180 میلیون تومان هم نمی‌شود، خرید! کجای این تدبیر است؟

وی «عدم برگزاری مسابقه مجازی» در دوران کرونا را یکی دیگر از انتقاداتش نسبت به هیئت اعلام کزده و عنوان می‌کند: کرونا بهانه خوبی برای نداشتن برنامه نیست! در شرایطی که کل استان‌ها مسابقات مجازی برگزار می‌کردند، ورزش ژیمناستیک زنجان هیچ برنامه‌ای نداشت! به نظرم این اصلا قابل توجیه نیست!

این مربی با بیان اینکه «هیئت ژیمناستیک استان زنجان نباید به صورت خانوادگی اداره شود»، مدعی است که برخی از مسئولان هیئت با بکارگیری نزدیکان خود، برای خود منبع درآمد درست کرده‌اند و برایشان ارتقای ورزش ژیمناستیک مهم نیست! در حال حاضر خانواده‌ای که متمول هستند از مربیان میخواهند کلاس خصوصی برای فرزندشان برگزار کنند، خانواده‌ای هم که وضع مالی مناسبی ندارد ترجیح می‌دهد فرزندش را برای ورزش دیگری از جمله ورزشهای رزمی ثبت‌نام کند!

تکذیب می‌کنم!

علی فرامرزلو، رئیس هیئت ژیمناستیک استان زنجان در پاسخ به این اظهارات می‌گوید: فرد موردنظر مربی ژیمناستیک است، می‌خواهم بگویم فرد غیرورزشی نیست که خارج از این فضا نیست. در ضمن ایشان به صورت موقتی در هیئت مشغول به کار هستند و ماندنشان دائمی نیست! چرا که از توانمندی ایشان باید در حوزه مربیگری بهره ببریم.

فرامرزلو ضمن تاکید بر لزوم کاهش حواشی در این رشته ورزشی عنوان می‌کند: دوست دارم در حوزه مدیریتی من در استان زنجان اتفاقات خوبی رقم بخورد و شاهد حضور ورزشکاران در ترکیب تیم ملی باشم.

خرید چاله ابر استاندارد 50 درصد مشکلات ژیمناستیک زنجان را حل می‌کند

اما صابر بیگدلی، نائب قهرمان ایران در رشته ژیمناستیک در واکنش به این اظهارات می‌گوید: تا زمانی که دیدگاه مسئولان اعم از اداره کل ورزش و جوانان و هیئت نسبت به این رشته تغییر نیافته و مسئولان امر به موضوع حمایت جدی توجه نداشته باشند نمی‌توان امیدوار به کسب جایگاه برای استان شد! من 4 دوره در لیگ برتر برای استان زنجان بازی کردم، اما به علت عدم حمایت مالی هیئت و پوشش ندادن هزینه‌های بالا ترجیح دادم، فکر کردن به قهرمانی در این رشته را فراموش کرده و به جای ورزشکار خوب مربی خوبی باشم! از سال 93 نیز رسما مربیگری را آغاز کردم.

او با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان علاقه‌ای به ورود به اختلافات برخی مربیان و هیئت ندارم زیرا بابت همین اختلافات ضربه فراوانی خورده‌ایم، عنوان می‌کند: به عنوان مربی و ورزشکار عرض می‌کنم و امیدوارم مسئولان به این حرفم رسیدگی کنند، تجهیزات ورزش ژیمناستیک وضعیت مطلوبی ندارد! در تشک و کمک آموزشی مسئولان کمبود داریم. پیشرفت ورزشکاران پائین آمده است. هر بار وعده خرید می‌دهند اما یکبار صادقانه بگویند زمان خرید تجهیزات چه موقعی است؟

بیگدلی با بیان اینکه اگر چاله ابر خریداری شود حداقل 50 درصد مشکلات ورزش ژیمناستیک زنجان حل می‌شود، تصریح می‌کند: وضعیت زنجان در این زمینه افتضاح است. ورزشکار برای اینکه ترسش بریزد نیازمند تمرین در چاله ابر استاندارد است تا بتواند ملی‌پوش شود و افتخارآفرینی کند، ما الان این وسیله را نداریم و درجا می‌زنیم! به عنوان مربی عرض می‌کنم چاله‌ابر موجودی که داریم استاندارد نیست، من هم می‌ترسم ورزشکارم در آن تمرین کند زیرا اگر اتفاقی برایش بیفتد 50 درصد هزینه را مربی باید متقبل شود، بیمه حمایت نمی‌کند! از این رو تقریبا همه ما می‌ترسیم آموزش بدهیم زیرا در تمرین ورزشکار در چاله ابر احساس ناامنی می‌کنیم! مسئولان هیئت هم یا وعده می‌دهند یا می‌گویند بودجه نیست!

تعمیرات چاله ابر ژیمناستیک تا سال 1401 به پایان می‌رسد

علی فرامرزلو، رئیس هیئت ژیمناستیک استان زنجان که 2.5 سال است ریاست هیئت ژیمناستیک را بر عهده دارد، می‌گوید: در نخستین روزهای حضورم در هیئت از محل منابع داخلی با هزینه بالایی برای تعمیر چاله ابر در نظر گرفتیم، نمی‌دانم چرا دوستان این را نمی‌گویند! بخشی از پول پیمانکار را نگه داشتیم زیرا بخشی از اقداماتش را قبول نداشتیم که باز هم بخشی از چاله ابر نیازمند تعمیر است. ژیمناستیک ورزش پرخطری است و حفظ سلامتی و امنیت ورزشکار برای ما اهمیت دارد اما باید این را هم در نظر بگیریم که ابرهای موجود در چاله ابر با گذشت زمان تبدیل به پودر شده و از بین می‌رود. اما همانطور که عرض کردیم تلاش می‌کنیم تا پایان سال جاری تعمیرات باقیمانده را اجرایی کنیم.

فرامرزلو عنوان می‌کند: مقداری ابر خریداری کردیم و پر کردیم، به علت شیوع کروناویروس طی 2 سال محدودیت فعالیت و اجرای برنامه‌ها از جمله تعمیرات تجهیزات را داشتیم که سعی می‌کنیم قبل از عید، ابر موردنیاز را خریداری کرده و مشکلات ورزشکاران را رفع کنیم.

وی با اشاره به محدودیت منابع دولتی تصریح می‌کند: از یک سو محدودیت بودجه را داریم و از سوی دیگر نمی‌توانیم به علت مسائل دشوار اقتصادی، هزینه‌ شهریه ورزشکاران را افزایش دهیم اما به هر حال تمامی تلاشمان را می‌کنیم. در این مدت سعی کرده‌ام زنجان را به جایگاه حقیقی‌اش برسانم.

این مسئول در پاسخ به این که هیئت چه برنامه‌ای برای ارتقای ژیمناستیک شهرستان‌ها کرده است به صدای زنجان می‌گوید: من اعتقاد دارم برای بهبود جایگاه زنجان باید تمامی شهرستان‌ها به میدان بیایند! به نظرم تا وقتی رقابت در استان شکل نگرفته نمی‌توان در سطح ملی موفق شد. وقتی مسابقه در سطح استان برگزار می‌کنیم، شهرستانی هست که اصلا ورزشکاری ندارد تا به این مسابقات اعزام کند!

وی در رابطه با این که هیئت ژیمناستیک استان تا چه میزان در نبود ورزشکار یا عدم تمایل ورزشکاران شهرستانی برای حضور در مسابقات استانی دخیل بوده است نیز تاکید می‌کند: به هیچ عنوان به دنبال تبرئه خود و محکوم دیگران نیستم! ابهر یا قیدار سال‌هاست ورزشکار نداریم و در این شهرستان‌ها ورزش ژیمناستیک در رکود است که ربطی به 2.5 سال اخیر و ریاست بنده در هیئت ندارد و برای سال‌های قبل است.

اما یکی از مربیان در واکنش به این اظهارات می‌گوید: اگر ادعاهایتان درست است لطفا چشم‌انداز ورزش ژیمناستیک را اعلام کنید! شما هیچ نظارتی بر عملکرد مربیان و نحوه رفتار با ورزشکاران ندارید! به نظرم در این بین اداره کل ورزش و جوانان استان نیز کوتاهی کرده و می‌کند!

تائید اختلاف شدید بین برخی مربیان با هیئت ژیمناستیک استان زنجان

علی فرامرزلو، رئیس هیئت ژیمناستیک استان زنجان نیز در پاسخ به این انتقاد با اشاره به اینکه زنجان در مسابقات نخبگان ورزشی بر اساس اعلام وزارت ورزش و جوانان از رتبه ۲ رقمی به رتبه یک رقمی زیر ۱۰ رسیده است، در پاسخ به منتقدان عملکرد هیئت می‌گوید: ما در مسابقات باشگاه‌های کشور در سال‌های ابتدایی با تلاش مربیان و ورزشکاران، قهرنان کشور شدیم، برخی از ورزشکاران برای تیم ملی انتخاب شدند. برای روزها و ماه‌های پیش رو نیز در جهت ارتقای ورزشکاران و به ویژه مربیان دوره‌های آموزشی برگزار خواهیم کرد.

منتقدان هیئت ژیمناستیک استان زنجان با اشاره به دیه ۳۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده برای پرداخت به یکی از ورزشکاران که به علت کوتاهی یکی از مربیان صورت گرفته بود، عنوان می‌کندن: این مشکل ناشی از مشکلات موجود در سیستم اداری و بی‌توجهی هیئت به عملکرد مربیان بوده است. امیدواریم مسئولان این حرف‌ها را بشنوند و نشر این مطالب مرهمی باشد بر جسم آزرده ژیمناستیک!

اما فرامرزلو، رئیس هیئت ژیمناستیک استان با تاکید بر اینکه دیه به یکی از ورزشکاران توسط هئیت مربوط به مدیریت هیئت قبلی بوده است، می‌گوید: من ضعف‌های هیئت را قبول دارم اما همواره تلاش کرده‌ام نواقص را برطرف کنم. اگر مسئول وقت به اهمیت بیمه پی می‌برد شاهد چنین اتفاقی نبودیم. از زمانی که مسئولیت هیئت را بر عهده گرفته‌ام سالن را تحت پوشش بیمه مسئولیت، حوادث و اتش‌سوزی قرار داده‌ام.

این مسئول ورزشی با بیان اینکه در زمان مدیریت من هیچ حادثه‌ای رخ نداده است، عنوان می‌کند: ورزشکاران و حتی تماشاگران بیمه هستند و نگرانی از این بابت نداریم، البته مربیان نیز تمامی احتیاط در فعالیت ورزشی داشته باشند.

فرامرزلو با اشاره به رسوب مدیریت در این رشته عنوان می‌کند: من معتقدم باید برخی از آقایان که سال‌های سال است به صندلی ریاست تکیه داده‌اند جای خود را به جوان‌ترها بدهند و برای تحقق این دیدگاهم تلاش کرده‌ام که با مقاومت برخی‌ها در مقابل تغییرات مواجه بوده‌ام.

غفار امانی، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان نیز که ظاهرا از اختلاف بین برخی مربیان زنجان و هیئت ژیمناستیک استان دلخوشی نداشته با اذعان به همکاری ضعیف بین آنها می‌گوید: از این اختلاف فقط ورزشکاران و ورزش ژیمناستیک ضربه می‌بیند. به علت شیوع 2 ساله کرونا و تعطیلی اجباری مراکز و سالن‌های ورزشی تبعات این اختلاف نتوانست زیاد مشهود شود ما از هر دو طرف می‌خواهیم تا اگر دلسوز این ورزش هستند کوتاه بیایند!

شرایط فعلی به نفع ژیمناستیک زنجان نیست!

صابر بیگدلی، یکی از مربیان ژیمناستیک نیز با تائید اظهارات معاون ورزشی و جوانان استان زنجان با بیان اینکه در 2 سال شیوع کرونا که ورزش ژیمناستیک استان زنجان تعطیل بود، ورزشکاران اقصی نقاط کشور فعالیت می‌کردند، تصریح می‌کند: ژیمناستیک ورزش دیربازدهی است در نتیجه حمایت هیئت را می‌طلبد! من نمی‌گویم رتبه ژیمناستیک زنجان در کشور خوب است اتفاقا جزو 3 استان اول نیستیم اما به تدریج می‌توانیم وضعیتمان را ارتقا بدهیم اما به علت نبود حمایت و کمبود تجهیزات ورزشی ورزشکاران و شاگردانم کم کم از این رشته زده شده و کناره‌گیری می‌کنند. ما مجبوریم فقط سکوت کرده و تمرین کنیم اما این سکوت‌ها به نفع ورزش ژیمناستیک زنجان نیست! امیدوارم کسی باشد که صدایمان را بشنود!

این مربی «رتبه‌بندی مربیان» را در ارتقای ورزش ژیمناستیک مؤثر دانسته و می‌گوید: آموزش مربی به ورزشکاری که این رشته را به صورت قهرمانی ادامه می‌دهد با ورزشکاری که نیازمند آموزش مبتدی است، باید متفاوت باشد. قطعا زمان اختصاصی و انرژی برای آموزش قهرمانی به ورزشکاران باید زیاد باشد و در این بین درجه‌بندی و رتبه‌بندی مربیان از سوی هیئت مدنظر باشد چرا که معتقدم این توجه سبب افزایش انگیزه آموزشی مربیان و در نهایت ارتقای ژیمناستیک استان می‌شود.

علی فرامرزلو نیز در پاسخ به برخی مربیان که تعطیلی 2 ساله ورزش ژیمناستیک به بهانه شیوع کرونا را قابل قبول نمی‌دانند و این را از نقاط ضعف هیئت و نبود برنامه مشخص و کارآمد عنوان می‌کنند، می‌گوید: محدودیت ورزشی ناشی از شیوع کرونا در تمامی رشته‌های ورزشی مشهود است. اینکه برخی از دوستان با این اظهارات سعی دارند فضا را مسموم کرده و از فضای ورزشی و جوانمردانه دور می‌کنند، چندان درست نیست. ما هر بار خواسته‌ایم برنامه‌هایمان را شروع کنیم ستاد کرونا دستور توقف داده است، برای هیئت آنچه مهم است جان مربیان، ورزشکاران و فرزندان مردم است. هر چند در فضای مجازی نیز هیئت فعالیت ورزشی را متوقف نکرده است.

رئیس هیئت ژیمناستیک استان زنجان تاکید می‌کند: «همین الان زنجان را برای حضور در مسابقات انتخابی تیم ملی آماده می‌کنیم، من از تمامی فعالان ورزشی و حتی منتقدان می‌خواهم تا پای کار باشند و هیت ژیمناستیک استان را برای ارتقای جایگاه این ورزش همراهی کنند.»

دامنه اختلاف در رشته «ژیمناستیک» از تهران به زنجان رسید

اما یکی از مربیان در واکنش به این اظهارات با اشاره به اختلاف فدراسیون ژیمناستیک و وزارت ورزش و جوانان بر سر ریاست زهرا اینچه‌درگاهی، رئیس فدراسیون و پلمب برخی مراکز به علت بدهی فدراسیون توسط وزارتخانه متبوع می‌گوید: حدودا 2 ماهی است وضعیت فدراسیون این است! وقتی شرایط فدارسیون ورزشی مثل ژیمناستیک این باشد اوضاع و احوال هیئتش در استان هم همین می‌شود! و همه ورزشکاران هم بلاتکلیف می‌شوند!

هر چند علی فرامرزلو، رئیس هیئت ژیمناستیک استان زنجان این موضوع را رد کرده و می‌گوید: این اختلافات در سطح سران است و زیرمجموعه وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون ژیمناستیک در استان زنجان همانند قبل با همکاری و همراهی تنگاتنگ امورات را انجام می‌دهند.

اما غفار امانی، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان با تائید تاثیرگذاری اختلاف وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون ژیمناستیک بر سر ریاست زهرا اینچه‌درگاهی بر ورزش ژیمناستیک زنجان عنوان می‌کند: طیفی هم در زنجان وجود دارد که از قبل پیگیر برگزاری مجمع فوق‌العاده هستند تا ریاست فعلی هیئت ژیمناستیک استان را برکنار کنند، از این رو با شدید شدن اختلافات در سطح کشور آنها هم به دنبال رسیدن به مقاصد خود هستند. همین امر سبب شده تا ژیمناستیک زنجان بلاتکلیف بماند! متاسفانه مسئله داخل استانی به اختلاف وزارت ورزش و فدراسیون گره خورده که تا به امروز حل نشده است!

2.5 سال از 4 سال ریاست علی فرامرزلو در هیئت ژیمناستیک استان زنجان سپری می‌شود که ظاهرا بود و نبودش در راس هیئت به بودن یا نبودن زهرا اینچه درگاهی در راس فدراسیون ژیمناستیک که تا به امروز بر سر ماندنش مقاومت کرده است، بستگی دارد!

اما آیا اختلاف بر سر مدیریت هیئت ژیمناستیک استان زنجان که به تعبیر معاون اداره کل ورزش و جوانان استان به موضوع اختلاف فدراسیون ژیمناستیک و وزارت ورزش و جوانان گره خورده و سبب بلاتکلیفی ورزشکاران و مربیان زنجانی شده است از اخلاق ورزشی و منش جوانمردی دور نیست؟

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانژیمناستیکزنجانورزش و جوانان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8325


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»